Vastattu

Onko Elisan kaapeliverkoissa/laitteissa joku pysyväluontoinen ongelma, mitä on hankala korjata?

  • 19 November 2023
  • 27 kommenttia
  • 1423 katselukerrat

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

4.10. tein vikailmoituksen yhteysongelmien vuoksi ja huoltomiehetkin on käyneet tarkistamassa ja säätämässä laitteita ja vaihtoi rasian seinään. Ongelmat kuitenkin jatkuu edelleenkin, eli nettiyhteys pätkii (ei katkea kokonaan), nettisivut latautuu välillä todella hitaasti, striimit pysähtelee latamaan ja resoluutio saattaa pudota hetkeksi, ja on pakettikatoa aika karut määrät välillä. Verkkopelaaminenkin on ihan mahdotonta. Samat ongelmat oli sekä Fritzboxilla että nyt Elisan Arriksella. Johtoja on kokeiltu useampia, ajurit päivitetty, käyttis päivitetty jne. 

Löysin samankaltaista ongelmaa jopa kahden vuoden takaa, että modeemi ei “kuule” kanavaa 1 ja lähtötaajuutta 410 mhz, vaan aloittaa 9-kanavalla 474 mhz:llä. 

 

Liittyneekö tähän sama logitieto:

Missing Mandatory MDD TLV on primary DS Channel;CM-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CMTS-MAC=xx:xx:xx:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; eli joku laitevika tai jopa ominaisuus?

Sen päiväyskin on kummallinen. 1.1.1970. Sitkeä ongelma näyttää olevan saada kuntoon. Jos ei tämä tästä tokene, niin sitten ei ole kuin yksi vaihtoehto jäljellä.

Eihän tää ihan hyvältä näytä:

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Burnett 28 November 2023, 12:54

Katso alkuperäinen viesti

27 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Onko sulla mahollisesti tuossa IPv6 käytössä? 🤔 Jos on, niin melkeen kokeilisin ottaa sen pois Arriksen asetuksista ja kattoisin että vaikuttaako se mitään tohon. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Onko sulla mahollisesti tuossa IPv6 käytössä? 🤔 Jos on, niin melkeen kokeilisin ottaa sen pois Arriksen asetuksista ja kattoisin että vaikuttaako se mitään tohon. 

Se on pois päältä, samoin reitittimestä ja PC:n NIC-asetuksista.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Onko sulla mahollisesti tuossa IPv6 käytössä? 🤔 Jos on, niin melkeen kokeilisin ottaa sen pois Arriksen asetuksista ja kattoisin että vaikuttaako se mitään tohon. 

Se on pois päältä, samoin reitittimestä ja PC:n NIC-asetuksista.


Hyvä juttu että se on testattu 👍🏼 

Sitten ei auttane muu kuin katsoa miten häiriöilmoituksen tutkinnassa käy. 😕 Uskomattoman harmillinen tapaus, vastaavia tilanteita ei tule kyllä lähes koskaan vastaan, eli kun on näin pitkään jo tutkittu ja jumpattu useammat eri vianrajaustoimet läpi niin tilanne on kyllä tosi kinkkinen ja haastava.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Onko sulla mahollisesti tuossa IPv6 käytössä? 🤔 Jos on, niin melkeen kokeilisin ottaa sen pois Arriksen asetuksista ja kattoisin että vaikuttaako se mitään tohon. 

Se on pois päältä, samoin reitittimestä ja PC:n NIC-asetuksista.


Hyvä juttu että se on testattu 👍🏼 

Sitten ei auttane muu kuin katsoa miten häiriöilmoituksen tutkinnassa käy. 😕 Uskomattoman harmillinen tapaus, vastaavia tilanteita ei tule kyllä lähes koskaan vastaan, eli kun on näin pitkään jo tutkittu ja jumpattu useammat eri vianrajaustoimet läpi niin tilanne on kyllä tosi kinkkinen ja haastava.

Se tutkinta lienee loppu, kun huoltomies sanoi, että voi olla mahdotonta löytää sitä paikkaa missä kohinaa tms. häiriötä ilmenee. Netti toimi hyvin siihen asti, kunnes Jpäässä tehtiin verkon “parannustyö”. Sen jälkeen laatu on ollut tätä kuraa. Jos tällaista ei tule juuri koskaan vastaan, niin ilmeisesti ollaan aika laiskoja tekemään vikailmoituksia ja vain tyydytään siihen mitä saa. Tuskin nimittäin olen ainoa, jonka verkko kohisee.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Uppauksen modulointikin putosi jo 16QAM:iin ja yhdessä lukee QPSK. Pingi pomppii vähän väliä jo yli 1500 ms:iin. Maanantaina taas soitin myös modeemin ohjelmistopäivityksestä, niin ei ole edennyt yhtään mihinkään. Taas luvattiin “pistää jonoon”. Se on viittä vaille, että irtisanon liittymän.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Kuten toisessa ketjussa laitoit, että taloyhtiön osuuden tulee asentaja tarkistelemaan, miten onko asia edenny @rampage ? 🙂

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Kuten toisessa ketjussa laitoit, että taloyhtiön osuuden tulee asentaja tarkistelemaan, miten onko asia edenny @rampage ? 🙂

 

Ei kuulemma ole vikaa ole “vielä” löytynyt. Jotenkin tuntuu siltä, että kukaan ei edes tee mitään. Ehkä tämä nykyinen yhteyden laatu on vain ominaisuus ja parasta mihin pystytään. Tuli reitittimestäkin verkonpaino, kun sqm ei kykene korjaamaan pakettihäslinkiä. Yli kaksi kuukautta tätä.

 

EDIT: 13.12.2023 // Muokattu kirosana pois. -Burnett

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Kyllä tilanne on tutkinnassa ja se ei tarkoita, ettei kukaan tekisi mitään. 🙄

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Nyt tuli TR-Sähköltä tietoa, että eivät löydä vikaa. Uusi oirekin ilmeni. Kanavat 20 ja 24 huutaa välillä yli 10 dBmV, kun muut on 4-6 ja SNR molemmissa 45 db ja muissa 38. Virheitä muutamassa tunnissa satoja ja muissa 0.

Käyttäjätaso 1

Hei @rampage,

Täältä löytyy kohtalon toveri. Nyt joulun aikana tilanne on muuttunut ihan mahdottomaksi, speedtest:n mukaan saan tällä hetkellä vain 1Mbps ulospäin (50M pitäisi olla), sisään päin tulee noin puolet liittymän nimellisarvosta. PingPlotter huutaa punaista.
 


Sama ip muuten näyttäisi olevan meillä tuo ensimmäinen hyppy kotiverkon ulkopuolelle. 

Ilmoitin tästä asiasta Elisalle ensimmäisen kerran (vasta) lokakuun alussa, oireita ollut jo aikaisemmin. Tällöin sain sms:llä vastausken: “Modeemi bootattu ja bootin jälkeen modeemin ei havaittu olevan partial modessa”, mitä ihmettä tämä sitten tarkoittaakaan, sillä oman ymmärrykseni mukaan minun modeemiani ei pysty etänä boottailemaan (Fritzbox merkkinen, missä olen tämän asetuksen poistanut käytöstä). Tuon jälkeen netti toimi hetken aikaa ihan ok ja nyt on taas alkanut temppuilemaan.

Kirjoittelin tänään aiheesta tänään tikettiä Elisan suuntaan, saa nähdä miten tähän reagoidaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Hei @rampage,

Täältä löytyy kohtalon toveri. Nyt joulun aikana tilanne on muuttunut ihan mahdottomaksi, speedtest:n mukaan saan tällä hetkellä vain 1Mbps ulospäin (50M pitäisi olla), sisään päin tulee noin puolet liittymän nimellisarvosta. PingPlotter huutaa punaista.
 


Sama ip muuten näyttäisi olevan meillä tuo ensimmäinen hyppy kotiverkon ulkopuolelle. 

Ilmoitin tästä asiasta Elisalle ensimmäisen kerran (vasta) lokakuun alussa, oireita ollut jo aikaisemmin. Tällöin sain sms:llä vastausken: “Modeemi bootattu ja bootin jälkeen modeemin ei havaittu olevan partial modessa”, mitä ihmettä tämä sitten tarkoittaakaan, sillä oman ymmärrykseni mukaan minun modeemiani ei pysty etänä boottailemaan (Fritzbox merkkinen, missä olen tämän asetuksen poistanut käytöstä). Tuon jälkeen netti toimi hetken aikaa ihan ok ja nyt on taas alkanut temppuilemaan.

Kirjoittelin tänään aiheesta tänään tikettiä Elisan suuntaan, saa nähdä miten tähän reagoidaan.

Mahtavaa, että postasit asian. Onpa karun näköistä. Jotain on näissä valtakunnallisissa tai paikallisissa huoltotöissä tapahtunu. Eikä takuulla olla ainoita, joilla näitä ongelmia tapahtuu. Mulla ongelmat alkoi 1.10. ja juuri silloin tehtiin joku huoltotyö. Edelleen samat ongelmat päällä, mutta kukaan ei löydä mistään vikaa.

Voitko ottaa screenshotit CMD:stä tai PowerShellistä, missä pyörii jatkuva pingaus elisan osoitteeseen ja Pingplotterista samalla kun ajat nopeustestiä. (Resetoi Pingplotterista skannaus ennen nopeustestiä, niin alkaa puhtaalta pohjalta. Laita myös Max, Jitter ja Errors sarakkeet näkyviin) Kiinnostaa tietää miten sulla netti reagoi kuormitukseen. Otatko piruttas kuvan myös modeemin hallinnan kanavainfosta.

‘Partial mode’ tarkoittaa, että jossain kanavassa tai useammassa ei kulje signaali syystä tai toisesta. Mitä useampi kanava on tukossa, sitä enemmän nopeus putoaa. Etkä ole ainoa, joka on huomannut, että ISP:llä on pääsy Boxiin, vaikka asetuksista on etähallinta blokattu.

Käyttäjätaso 1

Itse tein ilmoituksen ensimmäisen kerran 3.10. kun olin jo pari päivää kärsinyt onglemasta.

Tänään aamulla sain vastauksen Elisan tuesta eilen lähettämääni viestiin. Viestissä pyydettiin kokeilemaan modeemin buuttausta, tehdasasetuksille palauttamista, kaapeleiden tarkistamista ja toisen seinäpistokkeen kokeilemista. Mikäli mikään näistä ei auta tarvitsee asentajan tulla käymään paikan päällä. Samaan hengen vetoon sitten “uhkailtiin” maksuilla jos vika löytyy meidän vastuualueelta… tässä kohtaa alkaa aina empimään, että pitäisikö asian vaan antaa olla. 

Kaikkea muuta ehdotetuista olen jo kokeillut, mutta eri seinäpistoketta en ollut vielä testannut. Nyt tein senkin. Tilanne muuttui jonkin verran, mutta tätä on vaikea nyt pistää pelkästään seinä pistokkeen piikkiin, sillä tässä aamupäivän ja päivän aikana kun olen näitä testejä suoritellut enemmänkin, niin tuntuu että tilanne oli paranemaan päin jo ennen pistokkeen vaihtoa. Oudolta tämä tuntuu, mutta tosiaan näytti siltä että lähes joka kerta kun tein uudestaan speedtest:iä ja otin pingiä / pingplotteri tuloksia, niin tilanne muutui kerta toisensa jälkeen paremmaksi.

Nyt tilanne vaikuttaa lähes normaalilta.

Saman ilmiön koin myös edellisellä kerralla. Kun olin ottanut yhteyttä ja saanut vastauksen Elisalta, ajoin heti testit läpi. Silloin näytti, että tilanne ei ole muuttunut juuri mihinkään. Kuitenkin saman päivän aikan tilanne pikkuhiljaa parani kunnes ongelma katosi vähäksi aikaa (tai ainakin väheni huomattavasti, poika kyllä pelatesssa aina välillä pärisi, että pingit #”!”#, mutta työn tekoa ei netti haitannut kuten se nyt on alkanut taas tekemään).

Tässä näitä mittaustuloksia tämän päivän osalta:

PingPlotter samalla kuin speedtestiä suoritettu:
 


Ping samalla kuin speedtestiä suoritettu:


Tässä kuva eilisestä modeemin kanavahallinnan tilanteesta (saman kuvan laitoin myös elisalle lähettämääni tikettiin, tuon pingplotter kuvan kanssa):
 


Ja tässä tämän päivän tilanne sen jälkeen kun olen vaihtanut seinäpistorasiaa:
 

 

Käyttäjätaso 1

Itse tein ilmoituksen ensimmäisen kerran 3.10. kun olin jo pari päivää kärsinyt onglemasta.

Tänään aamulla sain vastauksen Elisan tuesta eilen lähettämääni viestiin. Viestissä pyydettiin kokeilemaan modeemin buuttausta, tehdasasetuksille palauttamista, kaapeleiden tarkistamista ja toisen seinäpistokkeen kokeilemista. Mikäli mikään näistä ei auta tarvitsee asentajan tulla käymään paikan päällä. Samaan hengen vetoon sitten “uhkailtiin” maksuilla jos vika löytyy meidän vastuualueelta… tässä kohtaa alkaa aina empimään, että pitäisikö asian vaan antaa olla. 

Kaikkea muuta ehdotetuista olen jo kokeillut, mutta eri seinäpistoketta en ollut vielä testannut. Nyt tein senkin. Tilanne muuttui jonkin verran, mutta tätä on vaikea nyt pistää pelkästään seinä pistokkeen piikkiin, sillä tässä aamupäivän ja päivän aikana kun olen näitä testejä suoritellut enemmänkin, niin tuntuu että tilanne oli paranemaan päin jo ennen pistokkeen vaihtoa. Oudolta tämä tuntuu, mutta tosiaan näytti siltä että lähes joka kerta kun tein uudestaan speedtest:iä ja otin pingiä / pingplotteri tuloksia, niin tilanne muutui kerta toisensa jälkeen paremmaksi.

Nyt tilanne vaikuttaa lähes normaalilta.

Saman ilmiön koin myös edellisellä kerralla. Kun olin ottanut yhteyttä ja saanut vastauksen Elisalta, ajoin heti testit läpi. Silloin näytti, että tilanne ei ole muuttunut juuri mihinkään. Kuitenkin saman päivän aikan tilanne pikkuhiljaa parani kunnes ongelma katosi vähäksi aikaa (tai ainakin väheni huomattavasti, poika kyllä pelatesssa aina välillä pärisi, että pingit #”!”#, mutta työn tekoa ei netti haitannut kuten se nyt on alkanut taas tekemään).

Tässä näitä mittaustuloksia tämän päivän osalta:

PingPlotter samalla kuin speedtestiä suoritettu:
 


Ping samalla kuin speedtestiä suoritettu:


Tässä kuva eilisestä modeemin kanavahallinnan tilanteesta (saman kuvan laitoin myös elisalle lähettämääni tikettiin, tuon pingplotter kuvan kanssa):
 


Ja tässä tämän päivän tilanne sen jälkeen kun olen vaihtanut seinäpistorasiaa:
 

 

Sen verran jatkona vielä tähän, että speed testin mukaan ulospäin lähtee normaalisti se 50M mitä on ennenkin lähtenyt, mutta sisään päin tulee vain n. 50% liittymän nimellisnopeudesta kun normaalisti ollaan pyöritty siellä 80 - 90% luokassa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Noihin kanava-arvoihin liittyen….  Kanavien tehoissa näyttää olevan heittelyä… en siitä ole varma, onko se normaalia, mutta ainakaan omassa Fritzboxissa ja uudessa Arriksessa en ole noin isoa vaihtelua huomannut. Jos DS-puolen teho hyppii välillä yli 10 dBmV:n, niin se voi häiritä netin toimivuutta, mikä myös voi selittää muiden häiriöiden ohella nopeuden heittelyt. Sen verran pitäis vaimentaa, että pysyy alle +10 dBmV. Mitä lähempänä nollaa, sen parempi. Elisa voi pudottaa tehoja, jos se on alueen koon ja käyttäjämäärien perusteella mahdollista, mutta jos ei ole, niin sitten pitää itse se tehdä. Siinäkin on tasapainon hakemista, kun DS:n vaimentaminen nostaa samalla US:n tehoja ja jos ne nousee liikaa, niin sitten alkaa uppauspuolella ilmenemään ongelmia. Sun modeemin lukemien perusteella vaimennusvaraa on mukavasti. Meinaan tuo US:n teho on myös muutamassa kanavassa välillä hieman alakantissa. Pitäis päästä 38-48 dBmV:n haarukkaan. 44 dBmV on Elisan huoltomiehen mukaan optimaalinen. Eli jos lisäät esim. 5 dB vaimennusta, niin samalla kun se laskee DS:n tehoja, nousee US:n tehot, toivottavasti sopivasti. Se on vähän hakemista…

Noi korjaamattomat virheet voi myös aiheuttaa ongelmia. Jos niitä tulee jatkuvasti ja reippaasti lyhyessäkin ajassa, niin selkeästi kertoo ongelmista. Suuret määrät korjattujakin virheitä kertoo signaalin laadusta ja että modeemi on jatkuvasti korjaustöissä. Tosin niitä tulee myös silloinkin, jos johdossa on huono kontakti tai kun ottaa antennijohdon irti ja liittää takaisin virran ollessa modeemissa. Johdon irrottamisen jälkeen pitää aina rebootata modeemi, ettei saa virheellisiä testituloksia, ja että yhteys toimii yleensäkin ongelmitta.

Jos tämän jälkeen ongelmat jatkuu, niin se on selkeää näyttöä, että verkossa on jossain päin jotain keturallaan. Jos taas ongelmat häviää, niin sitten ongelma oli sun päässäs, eli varmista nää ensin ja sitten vasta huoltomiestä paikalle, ettei tule turhaa laskua. Satasen laskulla muakin uhkailtiin :)

PS: millaiset bufferbloat-lukemat siellä tulee? Ilman SQM:ää ja sen kanssa (jos on sellainen reititin käytössä)?

Enkä yhtään ihmettele jos talojakamossa vahvarissa vikaa tai jakokaapissa vahvari sekoilee. Eli huoltomiehen pitäisi myös käydä katsomassa talon ulkopuolelta. Myös ne tehdyt liittimetkin vaikuttaa

Käyttäjätaso 1

Noihin kanava-arvoihin liittyen….  Kanavien tehoissa näyttää olevan heittelyä… en siitä ole varma, onko se normaalia, mutta ainakaan omassa Fritzboxissa ja uudessa Arriksessa en ole noin isoa vaihtelua huomannut. Jos DS-puolen teho hyppii välillä yli 10 dBmV:n, niin se voi häiritä netin toimivuutta, mikä myös voi selittää muiden häiriöiden ohella nopeuden heittelyt. Sen verran pitäis vaimentaa, että pysyy alle +10 dBmV. Mitä lähempänä nollaa, sen parempi. Elisa voi pudottaa tehoja, jos se on alueen koon ja käyttäjämäärien perusteella mahdollista, mutta jos ei ole, niin sitten pitää itse se tehdä. Siinäkin on tasapainon hakemista, kun DS:n vaimentaminen nostaa samalla US:n tehoja ja jos ne nousee liikaa, niin sitten alkaa uppauspuolella ilmenemään ongelmia. Sun modeemin lukemien perusteella vaimennusvaraa on mukavasti. Meinaan tuo US:n teho on myös muutamassa kanavassa välillä hieman alakantissa. Pitäis päästä 38-48 dBmV:n haarukkaan. 44 dBmV on Elisan huoltomiehen mukaan optimaalinen. Eli jos lisäät esim. 5 dB vaimennusta, niin samalla kun se laskee DS:n tehoja, nousee US:n tehot, toivottavasti sopivasti. Se on vähän hakemista…

Tarkoitatko tehon heittelyllä sitä, että eri seinärasioista tulee isot heittelyt vai että eri kanavien välillä on isot teho erot?


Vaimennusta on tähän hätään vaikea saada, pitää metsästää vaimennin jostain ja näyttäisi siltä, että ihan joka marketin valikoimaan ei sellaiset kuulu. 

Mutta toisaalta minulla ei pitäisi olla koti olosuhteissa mikään muuttunut ennen näiden ongelmien alkamista. Reititin ollut samassa paikassa koskemattomana vuosia ja kaikki toiminut ihan hyvin. Sitten tuli sarja Elisan muutos työilmoituksia (tänä vuonna tullut useita “Alueellanne tehdään verkonparannustöitä” tyyppisiä ilmoituksia) ja sen jälkeen ongelmia ollut. 

Ja se mitä tuo seinärasian vaihtaminen tuntui eilen vaikuttavan ja parantavan toimintaa, niin nyt se taas tuntuu olevan muisto vain. Tänään taas ongelmia ja SpeedTest tulokset taas ihan kuraa siihen verrattuna mitä pitäisi olla (download 40% nimellisarvosta ja up 15%), pingplotter saman näköinen mitä aikaisemmin postasin.

Bufferbloat:sta tulee C tulokseksi. Eilen oli B kun tuo netti toimi lähes normaalisti.


Reititin ei tue SQM:ää. Joku prioritization ominaisuus on mutta ei siitä tuntunut olevan mitään hyötyä.
 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Noihin kanava-arvoihin liittyen….  Kanavien tehoissa näyttää olevan heittelyä… en siitä ole varma, onko se normaalia, mutta ainakaan omassa Fritzboxissa ja uudessa Arriksessa en ole noin isoa vaihtelua huomannut. Jos DS-puolen teho hyppii välillä yli 10 dBmV:n, niin se voi häiritä netin toimivuutta, mikä myös voi selittää muiden häiriöiden ohella nopeuden heittelyt. Sen verran pitäis vaimentaa, että pysyy alle +10 dBmV. Mitä lähempänä nollaa, sen parempi. Elisa voi pudottaa tehoja, jos se on alueen koon ja käyttäjämäärien perusteella mahdollista, mutta jos ei ole, niin sitten pitää itse se tehdä. Siinäkin on tasapainon hakemista, kun DS:n vaimentaminen nostaa samalla US:n tehoja ja jos ne nousee liikaa, niin sitten alkaa uppauspuolella ilmenemään ongelmia. Sun modeemin lukemien perusteella vaimennusvaraa on mukavasti. Meinaan tuo US:n teho on myös muutamassa kanavassa välillä hieman alakantissa. Pitäis päästä 38-48 dBmV:n haarukkaan. 44 dBmV on Elisan huoltomiehen mukaan optimaalinen. Eli jos lisäät esim. 5 dB vaimennusta, niin samalla kun se laskee DS:n tehoja, nousee US:n tehot, toivottavasti sopivasti. Se on vähän hakemista…

Tarkoitatko tehon heittelyllä sitä, että eri seinärasioista tulee isot heittelyt vai että eri kanavien välillä on isot teho erot?


Vaimennusta on tähän hätään vaikea saada, pitää metsästää vaimennin jostain ja näyttäisi siltä, että ihan joka marketin valikoimaan ei sellaiset kuulu. 

Mutta toisaalta minulla ei pitäisi olla koti olosuhteissa mikään muuttunut ennen näiden ongelmien alkamista. Reititin ollut samassa paikassa koskemattomana vuosia ja kaikki toiminut ihan hyvin. Sitten tuli sarja Elisan muutos työilmoituksia (tänä vuonna tullut useita “Alueellanne tehdään verkonparannustöitä” tyyppisiä ilmoituksia) ja sen jälkeen ongelmia ollut. 

Ja se mitä tuo seinärasian vaihtaminen tuntui eilen vaikuttavan ja parantavan toimintaa, niin nyt se taas tuntuu olevan muisto vain. Tänään taas ongelmia ja SpeedTest tulokset taas ihan kuraa siihen verrattuna mitä pitäisi olla (download 40% nimellisarvosta ja up 15%), pingplotter saman näköinen mitä aikaisemmin postasin.

Bufferbloat:sta tulee C tulokseksi. Eilen oli B kun tuo netti toimi lähes normaalisti.


Reititin ei tue SQM:ää. Joku prioritization ominaisuus on mutta ei siitä tuntunut olevan mitään hyötyä.
 

Kamalia lukemia. Ihan samanlaista käytöstä mullakin näkyy, eli idlenä lukemat on normaalin rajoissa, mutta kuormituksessa alkaa  pakettien raju ruuhkautuminen jossain päin verkkoa. Ennen verkon ”parannuksia”  DS:n puolella on ollut aika normaali haarukka +20-40 ms välimaastossa ja US:n puolella 5-15 ms. Nopeustestaukset yms. kannattaa muuten tehdä pääasiassa näillä bufferbloat-mittareilla, että näkyy myös kuormituksen aikainen vaikutus ja eri persentiilit. Ne on yhteyden laadun seuraamisessa hyviä indikaattoreita. Eli jos lukemat hyppii esim. 95% ajasta minimin ja satojen millisekuntien välillä ja jitteriä on enemmän kuin 30 ms, jopa satoja millisekunteja, niin se kertoo, ettei kaikki ole kunnossa ja silloin on ihan tavallista, että videot, pelit, nettipuhelut yms. pätkii tai yhteys katkeaa. Missä päin muuten asut? Et sattumoisin asu Järvenpäässä tai lähialueella? On meinaan niin samanlaisia ongelmat ja ongelmien alkamisajankohdat. Tosin sun verkon nopeuden putoaminen noin paljon on täysi mysteeri.

Tehon heittelyllä meinasin yleensä tuota heittelyä alle 9:stä yli 12:een ja uppauksen puolella laskua hieman alakanttiin. Minusta se tuntuu epänormaalilta sen perusteella, että olen itse nähnyt vain n. yhden dBmV:n heittelyä.

Fritzboxista löytyy QoS. Se priorisoi halutut yhteydet, esim. pelit etusijalle ja pelin aikana muuta dataliikennettä rajoitetaan, ettei se aiheuta viiveitä tai muita häiriöitä. Se on hyvä ominaisuus, jos on samaan aikaan muutakin verkkoliikennettä. Paketinhallintaa siinä ei ole, eli ei vaikuta bufferbloatiin. Eikä se pakettiähkyn määrä, mitä Elisan verkossa normaalisti on ollut, näy oikeastaan ollenkaan käytännössä, mutta kun se alkaa olemaan satoja tai menee yli tuhannenkin, niin sitten voi alkaa takkuilu. Aiemmin sain ilman SQM:ää lähes aina A:n. Nyt on C tai D melkein joka mittauksessa, eikä SQM sitä juurikaan paranna. Onko sulla muuten koneesta LSO, Interrupt Moderation ja Nagle disabloitu? Ne voi olla ongelma varsinkin tällaisessa tilanteessa, kun verkko ei kestä kuormitusta. Että mieluummin pientä pakettia jonossa putkeen kuin monen paketin möhkäleitä. Tällä on normaalistikin jopa 300 ms viive ominaisuutena.

Tää nyt on kuitenkin selvä, että vika ei tällä kertaa ole käyttäjän korvien välissä. Toivottavasti Elisa saa selville mistä nää ongelmat johtuu ja korjaa ne. Pahimmassa tapauksessa kyseessä ei edes ole ongelma, vaan jonkun nerokkaan innovaation ominaisuus :D

Käyttäjätaso 1

Kva:lla kalevassa tämä onneton Elisan asiakas asustaa. Katselin tosiaan tuosta sinun pingplotter kuvasta että ensimmäinen hyppy ulospäin on meillä molemmilla sama. Käsittääkseni nämä laitteet eivät kuitenkaan ihan mahdottoman laajaa maantieteellistä aluetta palvele. Voin toki olla väärässä sillä en ole varsinainen verkkoasiantuntija, vaikka niistä jotain työnpuolesta tuleekin tietää.

Jotain outoa tässä on kun tuo nopeuden putoaminen vain pahenee. Tällä hetkellä bufferbloat antaa vielä hirveämpiä lukemia mitä olen tänne postaillut.

Ammattikoulu ajoilta muistui sellainen mieleen, että antennikaapelin T-jakaja vaimentaa signaalia jonkin verran. Kaivoin sellaisen laatikonpohjalta ja se tosiaan väittää vaimentavansa n. 3,5db signaalia. Tämä reitittimen ja pistorasian välissä, putoaa kanavien receive powerit 6,3 - 7,8 väliin sekä send powerit nousee sinne 41,8 - 43,8 väliin. Ainoa mitä huomaan on että kanavien “Non-correctable Errors” on nyt n. 5 tunnin testin jälkeen kaikki nollaa, mikä on hieno juttu, mutta mitään muuta vaikutusta tuolla ei ole netin toimivuuteen ole ollut.

QoS termillä ei tuota löydy omasta Fritzbox 6490 mallista, varmaan on tuo priorisointi feature. Lähinnä sillä saa yksittäisiä laitteita priorisoitua tasolla: “SSH”, “Surfing”, “Everything except surfing and mail”, jne. Testikoneen laitoin tuossakin korkeimman prioriteetin laitteeksi, mutta vaikutusta ei ollut.

Kaikki mainitsemasi network adapterin ominaisuudet olivat minulla päällä. Disabloin ne ja nyt ajelen uusia testeja ja seuraan tilannetta. Ensivaikutelma on, että ihan yhtä kauhea on vieläkin nettini vointi.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Hyvin

Kyllä tilanne on tutkinnassa ja se ei tarkoita, ettei kukaan tekisi mitään. 🙄

Niin, onhan se sillon tällön tekeminenkin tekemistä, tai jos asentaja on tätä jo yli ~70 päivää tehnyt niin saattais ola toisen asentajan paikka .. Tai sitten on kyllä todella kinkkinen ongelma.

Kyllä näin pahat ongelmat pitäs ottaa isommalla kädellä työn alle, nämä kaksi herraa tuskin ovat ainoat ongelman parissa olevat, vaikka ovatkin täällä ainoat.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Katselin tosiaan tuosta sinun pingplotter kuvasta että ensimmäinen hyppy ulospäin on meillä molemmilla sama. Käsittääkseni nämä laitteet eivät kuitenkaan ihan mahdottoman laajaa maantieteellistä aluetta palvele.

Koordinaatit osoittaa Helsinkiin ja Kamppiin, eli siellä jossain on se ensimmäinen hyppy. Seuraavakin hyppy on Helsingissä ja sitten seuraava näyttää Poriin, ja sitten seuraava näyttää menevän jo Amerikan puolelle… jos siis Googlen reittiä seuraa.

 

Jotain outoa tässä on kun tuo nopeuden putoaminen vain pahenee. Tällä hetkellä bufferbloat antaa vielä hirveämpiä lukemia mitä olen tänne postaillut.

Hakukoneella löytyi aika paljon vastaavia ongelmatapauksia vuosienkin takaa, eli Elisan kaapeliverkon nopeuden putoamisia.

50/50 mbits liittymällä en itsekään pääse juuri nyt normaaliin nopeuteen… ja muutenkin surkeat lukemat kuormituksen aikana. Idle-lukemat sen sijaan on hyvät. Että vähän ihmetyttää, mitä Elisan verkossa on meneillään. Joku nopeuden/datan tarkoituksellinen pudottaminen ja puskurointi?


 

QoS termillä ei tuota löydy omasta Fritzbox 6490 mallista, varmaan on tuo priorisointi feature. Lähinnä sillä saa yksittäisiä laitteita priorisoitua tasolla: “SSH”, “Surfing”, “Everything except surfing and mail”, jne. Testikoneen laitoin tuossakin korkeimman prioriteetin laitteeksi, mutta vaikutusta ei ollut.

Kaikki mainitsemasi network adapterin ominaisuudet olivat minulla päällä. Disabloin ne ja nyt ajelen uusia testeja ja seuraan tilannetta. Ensivaikutelma on, että ihan yhtä kauhea on vieläkin nettini vointi.

Joo se on just se priorisointi, tais olla Internet → Filter osiossa. Toiselta termiltään se on QoS. Sinne voi siis vaikka asettaa jonkun pelin ja sen prioriteetin ylimmäksi, sekä määrittää pelin portit. Kun QoS-systeemi haistaa, että ko. portit on käytössä, se sen perusteella rajoittaa muiden yhteyksien dataa.

Nuo koneen nic-asetukset ei muuhun vaikuta kuin siihen miten se oma kone käsittelee dataa. Siinä mielessä hyvä testi ottaa ne pois päältä, että sillä voi sulkea pois oman laitteen mahdollisia ongelmia. Aikoinaan kun räplättiin koneita kun yritettiin ratkaista  ET:ssä ongelmia, niin joku vinkkasi, että kannattaa ottaa ko. optiot pois päällä. Oli pelin kulussa heti ero kuin yöllä ja päivällä.

Mulle tuli tähän tammikuun ohjelmaan muutto toiselle paikkakunnalle ja taloon missä on valmiina Lounean valokuituyhteys. Mielenkiinnolla odotan millaisia tuloksia siellä saa ja niitä voi sitten jossain määrin vertailla Elisan kaapeliverkon tämänhetkisiin ongelmiin. Tai “ominaisuuksiin”. Että palaan astialle viimeistään muuton jälkeen.

Käyttäjätaso 1

Katselin tosiaan tuosta sinun pingplotter kuvasta että ensimmäinen hyppy ulospäin on meillä molemmilla sama. Käsittääkseni nämä laitteet eivät kuitenkaan ihan mahdottoman laajaa maantieteellistä aluetta palvele.

Koordinaatit osoittaa Helsinkiin ja Kamppiin, eli siellä jossain on se ensimmäinen hyppy. Seuraavakin hyppy on Helsingissä ja sitten seuraava näyttää Poriin, ja sitten seuraava näyttää menevän jo Amerikan puolelle… jos siis Googlen reittiä seuraa.

 

 

Itse katselin ip osoitteen geolokaation nordvpn:n palvelusta (https://nordvpn.com/ip-lookup/), joka sattui nyt ensimmäisenä osuumaan hiiren alle hakutuloksista. Se näytti tämmöisen lokaation:
 


Mutta kun katselin muilla palveluluilla, niin näyttikin tosiaan helsinkiä… mikä näistä nyt sitten on se oikea, tiedä sitä.
 

 

Mutta tänään aamulla meiltä meni sekä TV että netti koko alueelta. Korjaukset saatiin valmiiksi 14.25. Olisikohan joku viallinen laite antanut nyt sitten viimein kokonaan periksi… sillä korjauksen jälkeen on netti toiminut kaikin puolin paljon säädyllisemmin kuin aikaisemmin.

 

Pientä ongelmaa edelleen on, sillä nopeus sisään päin on liittymän nimellisnopeuteen nähden edelleen, jopa operaattorin omien raja-arvojen perusteella, ihan minimi rajoilla. Upload on nyt se mitä liittymä lupaakin.

 

Tässä nyt vielä mittaustuloksia korjauksen jälkeen (en nyt tiedä onko näillä mitään tekoa, mutta laitanpahan nyt kuitenkin):

Bufferbloat testissä ollaan noustu B kastiin, muutaman kerran saatu jopa A.
 

PingPlotter näyttää ihan kohtalaisen siistiä käyrää ilman packetlossia, bufferbloat testiä suoritettaessa kuitenkin tulee pientä kauneus virhettä, mutta olisko tämä nyt sitten tuon minun Frizboxin huonoutta.


Seuraan nyt vielä tilannetta. Ja varmaan tässä joutunee harkitsemaan laitteiston uusimista parempiin. Mietin vain, että toimisiko sellainen kokoonpano, missä tämän nykyisen frizbox:n laittaisi siltaavaksi ja hankkisi paremman reitittimen siihen perään (SQM:n ja muiden hienouksien kanssa). Vai tarvitseeko itse kaapelimodeemin olla SQM:n omaava kapistus.

Ai niin ja sellaisen huomion tein myös, että modeemin channel listaukseen on upload puolelle ilmestynyt viides kanava.
 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Katselin tosiaan tuosta sinun pingplotter kuvasta että ensimmäinen hyppy ulospäin on meillä molemmilla sama. Käsittääkseni nämä laitteet eivät kuitenkaan ihan mahdottoman laajaa maantieteellistä aluetta palvele.

Koordinaatit osoittaa Helsinkiin ja Kamppiin, eli siellä jossain on se ensimmäinen hyppy. Seuraavakin hyppy on Helsingissä ja sitten seuraava näyttää Poriin, ja sitten seuraava näyttää menevän jo Amerikan puolelle… jos siis Googlen reittiä seuraa.

 

 

Itse katselin ip osoitteen geolokaation nordvpn:n palvelusta (https://nordvpn.com/ip-lookup/), joka sattui nyt ensimmäisenä osuumaan hiiren alle hakutuloksista. Se näytti tämmöisen lokaation:
 


Mutta kun katselin muilla palveluluilla, niin näyttikin tosiaan helsinkiä… mikä näistä nyt sitten on se oikea, tiedä sitä.
 

 

Mutta tänään aamulla meiltä meni sekä TV että netti koko alueelta. Korjaukset saatiin valmiiksi 14.25. Olisikohan joku viallinen laite antanut nyt sitten viimein kokonaan periksi… sillä korjauksen jälkeen on netti toiminut kaikin puolin paljon säädyllisemmin kuin aikaisemmin.

 

Pientä ongelmaa edelleen on, sillä nopeus sisään päin on liittymän nimellisnopeuteen nähden edelleen, jopa operaattorin omien raja-arvojen perusteella, ihan minimi rajoilla. Upload on nyt se mitä liittymä lupaakin.

 

Tässä nyt vielä mittaustuloksia korjauksen jälkeen (en nyt tiedä onko näillä mitään tekoa, mutta laitanpahan nyt kuitenkin):

Bufferbloat testissä ollaan noustu B kastiin, muutaman kerran saatu jopa A.
 

PingPlotter näyttää ihan kohtalaisen siistiä käyrää ilman packetlossia, bufferbloat testiä suoritettaessa kuitenkin tulee pientä kauneus virhettä, mutta olisko tämä nyt sitten tuon minun Frizboxin huonoutta.


Seuraan nyt vielä tilannetta. Ja varmaan tässä joutunee harkitsemaan laitteiston uusimista parempiin. Mietin vain, että toimisiko sellainen kokoonpano, missä tämän nykyisen frizbox:n laittaisi siltaavaksi ja hankkisi paremman reitittimen siihen perään (SQM:n ja muiden hienouksien kanssa). Vai tarvitseeko itse kaapelimodeemin olla SQM:n omaava kapistus.

Ai niin ja sellaisen huomion tein myös, että modeemin channel listaukseen on upload puolelle ilmestynyt viides kanava.
 

Modeemit ei tue SQM:ää, mikä on sinänsä harmi, kun voisi hoitaa asian yhdellä laitteella. Sun Fritzbox-mallissa on speksien mukaan Intel Puma 6 prosessori ja sekin aiheuttaa ongelmia, eli mm. pakettikatoa ja latenssipiikkejä. Sen puoleen uuden purkin hankinta on paikallaan. Jos reitittimen ostat, niin sen kanssa Elisan nykyinen Arris TG2482s-malli ajaa asiansa (ainakin omien testieni perusteella 600 mbits nopeuteen asti. Gigasta mulla ei ole ollut aikoihin). Uudempiin 2482-malleihin vaihdettiin Intel Atom bugisen Puma6:den tilalle.

Ennen näitä verkon “parannuksia” sain kyseisellä modeemilla ja NanoPi R4S-reitittimellä suurin piirtein joka testauksella A+ tuloksen, eikä nuo 25,75 ja 95 persentiilitkään nousseet kuin muutamaan kymmeneen millisekuntiin ja jitteriäkin oli vain 1-2 ms. Eli ihan pätevältä tuntuva laite.

Sitten kun lähdet valitsemaan reititintä, niin lue ahkerasti revikoita ja testituloksia, että laite soveltuu haluamaasi liitymään. Nimittäin kaikki laitteet ei jaksa vääntää suuria nopeuksia SQM aktiivisena, kun se vaatii prosessorilta suorituskykyä. Joissain malleissa jää jopa alle 200 mbits nopeuteen. Saatat silti maksaa laitteesta jopa satoja euroja ja se on vähän hullua. Esim. mun reititin maksoi lisävarusteineen 85 euroa ja jaksaa vääntää gigasta nopeutta SQM päällä (esim. VanTech Corner testaukset YT:ssa).

 

Viides kanava…? Neljälläkin pääsee jo yli 120 mbits nopeuteen, eikä Elisa tarjoa kuin max 50 mbits, niin mihinköhän tarkoitukseen se viides on? Viidellä pääsee jo yli 200 mbits nopeuteen. Onkohan Elisa nykyaikaistamassa liittymiä? Striimaajille yms. uppausta tarvitseville se oliskin hyvä asia.

Käyttäjätaso 1

 

Viides kanava…? Neljälläkin pääsee jo yli 120 mbits nopeuteen, eikä Elisa tarjoa kuin max 50 mbits, niin mihinköhän tarkoitukseen se viides on? Viidellä pääsee jo yli 200 mbits nopeuteen. Onkohan Elisa nykyaikaistamassa liittymiä? Striimaajille yms. uppausta tarvitseville se oliskin hyvä asia.

Jep. Tässä suora lainaus sms:stä jonka sain samoihin aikoihin kun naputtelin edellistä viestiä.
“Lisätietoa asiaasi liittyen:
Tänään lisättiin soluun 5:s us-kanava ja tehtiin uudelleen konfigurointeja. Kapasiteettia on nyt enemmän upstream suuntaan.


En yhtään pistä pahaksi, vaikka nostaisivat max. up-kaistaa. Itse juuri olen tässä nykyisessä 1000/50M liittymässä sen takia, että oli ainoa vaihtoehto aikanaan, missä sai up:n 50M asti. Joudun joskus työni puolesta siirtelemään isohkoja tiedostoja, joten suurempi kaista olisi bonusta.

Kiitos muuten vinkeistä reitittimen valintaan. Pitää perehtyä sitten vaihtoehtoihin. Itse olin ajatellut ennen tätä keskuistelua, että odottaisin hetken ja ostaisin jonkun wi-fi 7 laitteen, joka hoitaisi reitityksen ja palomuurit sitten samalla (tämä sen takia, että saisin kämpän joka nurkkaan paremmat kentät). Pitää nyt vähän koota ajatuksia ja miettiä että tarviiko tuohon nyt sitten vielä ihan erillisen reitittimen väliin.

Käyttäjätaso 1

Pientä päivitystä tähän.

 

Yhteyteni toimi kutakuinkin hyvin tämän edellisen taistelukierroksen jälkeen, mutta eilen osui omalle kohdalle taas “Parannamme laajakaistaverkon toimivuutta alueellasi” toimenpiteitä elisan toimesta.

Tämän jälkeen ollaan taas ihan samassa pisteessä kuin ensimmäisiä viestejä tähän ketjuun kirjoitellessa. Packetloss:ia riittää vaikka muille jakaa ja upload nopeus aivan karmea liittymän nimellisnopeuteen nähden eli jossain 5% luokkaa siitä mitä pitäisi olla (eipä tuo download nopeuskaan ole kuin n. 40 - 50% nimellisnopeudesta).

Upload kanavien määräkin on pudonnut viidestä takaisin neljään.

Hyvin menee Elisalla nämä parannukset.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Pientä päivitystä tähän.

 

Yhteyteni toimi kutakuinkin hyvin tämän edellisen taistelukierroksen jälkeen, mutta eilen osui omalle kohdalle taas “Parannamme laajakaistaverkon toimivuutta alueellasi” toimenpiteitä elisan toimesta.

Tämän jälkeen ollaan taas ihan samassa pisteessä kuin ensimmäisiä viestejä tähän ketjuun kirjoitellessa. Packetloss:ia riittää vaikka muille jakaa ja upload nopeus aivan karmea liittymän nimellisnopeuteen nähden eli jossain 5% luokkaa siitä mitä pitäisi olla (eipä tuo download nopeuskaan ole kuin n. 40 - 50% nimellisnopeudesta).

Upload kanavien määräkin on pudonnut viidestä takaisin neljään.

Hyvin menee Elisalla nämä parannukset.

Ohoh, eipä ole kyllä hyvin sitten mennyt. Pahoittelut tilanteesta. 

Mikäli nuo parannustyöt on jo saatu valmiiksi ja perustemput laitteille ei auta, suosittelen tekemään asiasta uuden vikailmoituksen. Se on paras tapa saada tämä ongelma tutkintaan ja korjaukseen.

Osallistu keskusteluun