Skip to main content
Vastattu

Outo pätkiminen kaapeliliittymällä


Olen tästä vikapuolen kanssa ja muutaman kerran puhelimitse keskustellut ja asiaa on pyritty korjaamaankin, mutta alkuperäisen ongelman tilalle on tullut uusi, joka ei nyt tunnu edistyvän, joten kyselen vielä täältäki kokemuksia ja toivon että vika saataisiin viimein korjattua.

Eli n. kuukausi sitten alueelleni tehtiin verkon parannustöitä, joiden jälkeen alkoi jatkuva lagaaminen peleissä, eli tuli kovia lagipiikkejä 5-10 minuutin välein. Tuo selvitettiin nopeasti ja modeemin linja-arvot olivat huonosti säädetty ja asentajan käytyä niitä säätämässä tuo kyseinen ongelma katosi. Signaali oli siis liian vahva.

Maanantaina oli taas verkon parannustöitä ja se oli vikapuolen mukaan korjaus edellisen parannustyön yhteydessä ilmenneisiin ongelmiin. Kaiken tämän jälkeen yhteys tekee nyt sitä, että aina aika ajoin se katkeaa kokonaan 30-60 sekunniksi ja lennän esim online peleistä aina ulos, joka on varsin raivostuttavaa. Modeemissa on 10dB vaimennin kiinni, koska ilman sitä linja-arvot olisivat aivan liian kovat ja asentaja teki nuo säädöt kun vaimennin oli kiinni.

Olen tässä sen verran asiaa tutkinut, että mielestäni aina kun yhteys hetkellisesti katkeaa, niin modeemin upstream modulaatio muuttuu. Se on tyypillisesti 64QAM, mutta kun yhteys pätkäisee se putoaa yleensä 16QAM ja siitä sitten vielä QPSK:hon. Teidän puolelta ei ole noiden asentajan tekemien säätöjen jälkeen kuulemma enää näkynyt katkoksia ja valojen puolesta modeemi pysyy koko ajan linjalla, joten voiko tuo modulaation putoaminen olla syy tai seuraus ongelmasta?

Modeemina on n. 4 vuotta vanha Arris TG2492, johon tänään teidän puolelta päivitettiin testiksi uusin firmware. Minulle joku teitlä väitti sitäkin, että modeemi olisi rikki, joka tietysti on mahdollista, mutta olisi vähän outoa että se hajoaisi juuri tuossa kohtaa kun verkkoon tehdään muutostöitä. Eikä modeemi tosiaan ole edes vanha.

38 kommenttia

Kunniamerkki

Pystyn yhtyä melkein kaikkeen, mistä täällä ketjussa on puhuttu. Huollon jälkeen toukokuun alussa alkoi ongelmat, eli kohinaa upstreamissa joka nosti powerlevelit ja pudotteli modulaatiota → packet lossia ja pingin nousua. 4-5 tikettiä, 3 kaapelia, 2 modeemia myöhemmin sain ensimmäisen huoltomiehen paikalle, joka tsekkasi rasian ja sitten käytiin vahvistimelta säätämässä, tämä oli väliaikainen korjaus, joka kesti n. 3pv ennenkuin vika palautui.

Uutta tikettiä, uusi huoltomies, joka kävi tänään täällä ja nyt vaihdettiin antennirasia ja sääti vahvistinta, toistaiseksi upstreamin arvot hyvät (luokkaa 44.5-45.5), mutta silti tänään ilmestynyt pari kertaa “Started Unicast Maintenance Ranging - No Response received - T3”, josta johtuen pingatessa esimerkiksi googlea tulee pieni latency piikki ja request timed out / packet loss, ja sama ilmenee myös peleissä.

Alkaa mietityttämään, että jos linja-arvojen ja modulaation ollessa hyvä silti tapahtuu tuota, niin onko tämä nyt sitten ominaisuus eikä vika? Mikäli näin on, niin täytyy harkita onko tämmöisestä yhteydestä mitään järkeä maksaa kallista hintaa.
 

Itsellä on ollut Elisan kaapeli siitä asti kun kaappasivat Kymen Puhelimen ja sitä ennen sieltä. Keskimäärin on toiminut hyvin, eli kyllä tuo ennemmin vialta kuin ominaisuudella vaikuttaa. Ja omalla kohdalla liittymä on välissä toiminut pitkiäkin aikoja hyvin, joten asunnon sisällä esim antennirasiassa vika tuskin on. Edellinen modeemi itsellä esim FIFA pelien aikana pudotti kokonaan pois mutta uusi modeemi ei ole ihan niin herkkä ja leipoo "vain" useammaksi  sekunniksi jumiin. Mutta ainakaan ei tule suoraan pelistä tappiota. Olen ymmärtänyt, että tuon kohinan aiheuttajan paikantaminen voi olla hyvinkin hankalaa, kun vika ei ole päällä koko ajan, vaan sitä tapahtuu lyhyitä hetkiä kerrallaan ja joitakin kertoja illassa. Tosin esim. Eilen oli illalla n. tunnin putkeen liittymä liki käyttökelvoton pelaamisen suhteen. 

 

Kunniamerkki

Nyt on homma edenny jo huonompaan suuntaan, vaikka linja-arvot on korjattu näemmä pysyvästi.
Pingaan google.com, default gateway ja modeemia yhtä aikaa.

Nyt request timed outin lisäksi on ilmestynyt googlea ja default gateway:tä pingaessa destination host unreachable ja 1-2k piikkejä, mutta samaan aikaan modeemin pingi pysyy tasaisena 1ms.

Tätä pätkimistä alkaa nyt pahimmillaan olla 5-10min välein, tehden tästä omaan käyttöön käyttökelvottoman huonon. Elisan mielestä vika modeemissa, koska ei ole arris, mikä on jännä kun yhteys toimi ennen tätä sirkusta moitteitta.

Koitin kysyä, että mitä sitten tehdään jos ongelmat jatkuu myös arriksella ja en siihen saanut vastausta, toivon siis että lopullinen vika olisi modeemissa, mutta mikään ei kai oikein viittaa siihen?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +4

Nyt on homma edenny jo huonompaan suuntaan, vaikka linja-arvot on korjattu näemmä pysyvästi.
Pingaan google.com, default gateway ja modeemia yhtä aikaa.

Nyt request timed outin lisäksi on ilmestynyt googlea ja default gateway:tä pingaessa destination host unreachable ja 1-2k piikkejä, mutta samaan aikaan modeemin pingi pysyy tasaisena 1ms.

Tätä pätkimistä alkaa nyt pahimmillaan olla 5-10min välein, tehden tästä omaan käyttöön käyttökelvottoman huonon. Elisan mielestä vika modeemissa, koska ei ole arris, mikä on jännä kun yhteys toimi ennen tätä sirkusta moitteitta.

Koitin kysyä, että mitä sitten tehdään jos ongelmat jatkuu myös arriksella ja en siihen saanut vastausta, toivon siis että lopullinen vika olisi modeemissa, mutta mikään ei kai oikein viittaa siihen?

Tuskin se vika sun modeemissa on, mutta sitä on aina helppo aluksi syyttää. Mulle joskus ehdottivat, että ottaa Elisalta uuden modeemin ja jos se ei sillä korjaannu, niin sen voi palauttaa. En ottanut, vaan vaihdoin suosiolla Fritzboxiin, koska nuo Arrikset on ihan täyttä kuraa. Ja vikahan ei siis tällä vaihdolla korjaantunut, mutta laadukkaampi modeemi ei heitä enää peleistä kokonaan pihalle, vaan pelit jäätyy tosiaan muutamaksi sekunniksi. On se parempi kuin hävitä peli suoraan, mutta ei ratkaisu.

Kunniamerkki

Nyt on homma edenny jo huonompaan suuntaan, vaikka linja-arvot on korjattu näemmä pysyvästi.
Pingaan google.com, default gateway ja modeemia yhtä aikaa.

Nyt request timed outin lisäksi on ilmestynyt googlea ja default gateway:tä pingaessa destination host unreachable ja 1-2k piikkejä, mutta samaan aikaan modeemin pingi pysyy tasaisena 1ms.

Tätä pätkimistä alkaa nyt pahimmillaan olla 5-10min välein, tehden tästä omaan käyttöön käyttökelvottoman huonon. Elisan mielestä vika modeemissa, koska ei ole arris, mikä on jännä kun yhteys toimi ennen tätä sirkusta moitteitta.

Koitin kysyä, että mitä sitten tehdään jos ongelmat jatkuu myös arriksella ja en siihen saanut vastausta, toivon siis että lopullinen vika olisi modeemissa, mutta mikään ei kai oikein viittaa siihen?

Tuskin se vika sun modeemissa on, mutta sitä on aina helppo aluksi syyttää. Mulle joskus ehdottivat, että ottaa Elisalta uuden modeemin ja jos se ei sillä korjaannu, niin sen voi palauttaa. En ottanut, vaan vaihdoin suosiolla Fritzboxiin, koska nuo Arrikset on ihan täyttä kuraa. Ja vikahan ei siis tällä vaihdolla korjaantunut, mutta laadukkaampi modeemi ei heitä enää peleistä kokonaan pihalle, vaan pelit jäätyy tosiaan muutamaksi sekunniksi. On se parempi kuin hävitä peli suoraan, mutta ei ratkaisu.

Joo en myöskään ole todellakaan ostamassa uutta arrista, vaikka sen voisi palauttaakkin. Suostun kokeilemaan käytettyä semmoista, kunhan löytyy sopiva. Eniten mietityttää se, että miksi kuvat ja kertomukset ping-testeistä on käytännössä jätetty huomiotta, koska siittähän se kai selviää ettei vika ole sisäverkossa, kun modeemin pingi ei muutu mihinkään vaan pysyy tasaisena 1ms.

En lennä myöskään peleistä pihalle, mutta pahimmillaan 5-10min välein rubberbanding / nykiminen, pingin nousu ja ilmoitukset packet lossista. Kauaa ei enään jaksa katella.

Kunniamerkki

No nyt on testattu arriksella ja yllätys yllätys, sama oireilu jatkuu. Mielenkiinnosta haluan nähdä mihin homma etenee nyt, kun on käytännössä kaikki mahdollinen tehty omassa päässä, tosin hirveen kauaa ei enään jaksa katsella vaan sit vaihdetaan liittymä muualle.
 

Kunniamerkki

Kerkesihän se melkein koko heinäkuun toimia ilman yhtään packet lossia tai T3 erroreita ennekuin alkoi taas lahoaminen, alkuillasta taas packet lossia → modeemista virrat pois → ei noussut reiluun tuntiin linjoille → kun nousi, niin järkyttävät linja-arvot ja jatkuvaa linjoilta putoamista. Illan mittaan alkanut pysymään linjoilla ja arvot palanneet lähes ennalleen, mutta jatkuva packet loss ja t3 errorit tehneet paluun.

“Luotettava Netti joka taloon ja tarpeeseen”

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +12

No nyt on testattu arriksella ja yllätys yllätys, sama oireilu jatkuu. Mielenkiinnosta haluan nähdä mihin homma etenee nyt, kun on käytännössä kaikki mahdollinen tehty omassa päässä, tosin hirveen kauaa ei enään jaksa katsella vaan sit vaihdetaan liittymä muualle.
 

Kerkesihän se melkein koko heinäkuun toimia ilman yhtään packet lossia tai T3 erroreita ennekuin alkoi taas lahoaminen, alkuillasta taas packet lossia → modeemista virrat pois → ei noussut reiluun tuntiin linjoille → kun nousi, niin järkyttävät linja-arvot ja jatkuvaa linjoilta putoamista. Illan mittaan alkanut pysymään linjoilla ja arvot palanneet lähes ennalleen, mutta jatkuva packet loss ja t3 errorit tehneet paluun.

“Luotettava Netti joka taloon ja tarpeeseen”

Todennäköisesti korjaaja käy tutkimassa seuraavaksi linjaa talojakamolta käsin, jos vikailmoitus oli jo tehtynä. Toivottavasti sen myötä korjautuu!

Kunniamerkki

Ei tehty mitään. Kerrottiin vain, että ei oikein voi tehdä enään mitään asialle. Järkyttävää hintaa saa maksaa keskinkertaisesta nopeudesta, jonka ominaisuutena on myös säännöllisen epäsäännöllinen pätkiminen.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Olen ymmärtänyt, että tuon kohinan aiheuttajan paikantaminen voi olla hyvinkin hankalaa, kun vika ei ole päällä koko ajan, vaan sitä tapahtuu lyhyitä hetkiä kerrallaan ja joitakin kertoja illassa. Tosin esim. Eilen oli illalla n. tunnin putkeen liittymä liki käyttökelvoton pelaamisen suhteen. 

Näin se on. Kohinan lähde voi olla ihan eri kiinteistö, eli ei se jossa ilmoituksen tehnyt asiakas asuu tai Elisan keskus vaan ihan muu ja tosiaan vian  esiintyessä satunnaisesti, ongelma on pirullinen ratkaista.

Kunniamerkki

Onhan se, sitä ei oo kieltänyt kukaan. Mutta kai asialle silti jotain pitäisi tehdä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Onhan se, sitä ei oo kieltänyt kukaan. Mutta kai asialle silti jotain pitäisi tehdä.

Onko kiinteistössä muita joilla on samanlaisia ongelmia ?

Kunniamerkki

Onhan se, sitä ei oo kieltänyt kukaan. Mutta kai asialle silti jotain pitäisi tehdä.

Onko kiinteistössä muita joilla on samanlaisia ongelmia ?

En ole varma, mutta tänään kun soitin elisalle, niin omassa yhteydessä oli kohinaa ja naapurilla ei.
Omassa asunnossa on vaihdettu: Antennirasia, 4 eri modeemia, johdot ja jakajat. Tämä siis selvisi vasta tänään, vaikka valehtelematta varmaa lähemmäs kymmenen vikailmoitusta ja melkein vastaava määrä soittoja alla. Toivotaan, että isännöitsijä ottaa työn vastaan.

Täällä on kärsitty jo 1,5 vuotta tästä ongelmasta eikä ongelmaa ole saatu ratkaistua. Upstream 64QAM putoilee sinne 16QAM ja 4QAM ja välillä ilmenee myös packetlossia. Kaikenlaisia konsteja kokeillut. Uuden modeemin ostanut, kaapelijohdon uuden hommanut, Antennirasia vaihdettu uuteen, taloyhtiön huoltomiehet käyny talon kaapelit läpi ja sanoivat että on kunnossa. Ja nyt on alkanut heittämään peleistäkin pihalle. Nämä piikit on välillä ajoittaisia ja joskus eivät. Joskus ei ole ongelmia yli viikkoon. Tässä kesän aikana ongelmat vaan pahentunut viime vuoteen verrattuna. Vika ilmoituksia lähetelty monet kerrat mutta asiakaspalvelu väittää aina että vika on talon sisäverkossa.

 

Osallistu keskusteluun