Vastattu

Outo wifi-ongelma taloyhtiölaajakaistan vaihduttua


Käyttäjätaso 1

Vaihdoin Elisan talonetin Teliaan, ja nyt on ongelmia wifin kanssa. Mobiililiittymäni on Elisan. Olin tänään yhteydessä sekä Teliaan että Elisaan, koska wifi pysyy jonkin aikaa ja heittää sitten ulos. Telkkarin sovelluksetkin lakkaavat toimimasta. Telian mukaan kaikki kunnossa, Apple pesee jutusta kätensä ja Elisa pyysi resetoimaan modeemin. Joo, wifi toimii jonkin aikaa resetoinnin jälkeen. Kun annan modeemin salasanan, aukeaa kuvan mukainen sivu. Mikä mättää?

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi irritus 18 January 2023, 12:21

Katso alkuperäinen viesti

10 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Tervetuloa OmaYhteisöön @Inezi!

 

Minkälainen netti sinulla on nyt Telian kautta? Onko tälle Telian liittymälle omaa erillistä modeemia / reititintä?

 

Laitteesi yrittää nyt selvästi ottaa yhteyttä Elisan laitteeseen, joka ei ole enää yhteydessä ulkomaailmaan sopimuksen päätyttyä. Sinulla pitäisi olla Telian liittymälle laite, joka on kytketty joko Telian kiinteään yhteyteen tai siellä pitäisi olla Telian SIM-kortti sisällä, mikäli kyseessä on mobiililaajakaista.

 

Tuo Elisan yhteydellä käytössä ollut reititin kannattaa purkaa pois kokoonpanosta suoraan, koska se vain häiritsee laitteita. Joudut tekemään langattoman verkon käyttöönoton uudelleen kaikille laitteille siten, että yhteys muodostetaan tähän Telian liittymälle kytkettyyn laitteeseen.

Käyttäjätaso 1

Ihan on laajakaista ja se sama reititin, jonka hankin aikoinaan Elisan myymälästä. Olenkin tässä yön aikana miettinyt, josko modeemin vaihtaminen poistaisi ongelman. Jos ei poistu, menee pari satasta hukkaan.  

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Mitkä olivat entinen ja nykyinen yhteytesi? VDSL2, Ethernet, kaapelimodeemi?

Jos molemmat ovat VDSL2

Kokeile, tuleeko Telian yhteys toisesta puhelinpistorasiasta. MIkäli kaikista puhelinpistorasioista tulee Elisan yhteys, Telia ei ole tehnyt asennustyötä valmiiksi asti ja sinut on talon kellarissa edelleen kytketty Elisalle. Tee vikailmoitus uudelle operaattorillesi eli Telialle.

Jos molemmat ovat Ethernet

Tarkasta huoneistojakamosi nousu-liittimet. Mikäli niitä on useita, tarkasta yhteys kaikista. Sinulla voi olla yhtä aikaa Elisan ja Telian yhteys.

Varmista myös, ettet ole kytkenyt johtoja useisiin nousu-liittimiin samanaikaisesti.

Mikäli sinulla on vain yksi nousu-liittin, Telia ei ole tehnyt asennustyötä valmiiksi asti ja sinut on talon kellarissa edelleen kytketty Elisalle. Tee vikailmoitus uudelle operaattorillesi eli Telialle.

Yhteysmuoto on vaihtunut VDSL2 ↔ Ethernet

Kytke reitittimesi oikeaan pistorasiaan oikealla johdolla.

VDSL2 puhelinjohdolla puhelinpistorasiasta reitittimen LINE- tai DSL-liittimeen. Ethernet CAT5e tai CAT6 johdolla huoneistojakamosi nousu-merkitystä liittimestä reitittimen WAN-liittimeen.

Muista myös irroittaa väärän yhteysmuodon kaapeli. Mikäli sekä DSL- että WAN-liittimet ovat kytkettynä samanaikaisesti, kukaan ei voi tietää kumpaa yhteyttä modeemi yrittää käyttää.

Mikäli reititin ei ole VDSL2 & Ethernet yhdistelmälaite, tarvitset uuden reitittimen.

Yhteysmuoto on vaihtunut kaapelimodeemi ↔ VDSL2 tai kaapelimodeemi ↔ Ethernet.

Kaapelimodeemi ei toimi VDSL2- eikä Ethernet-liittymissä. VDSL2-modeemit eivät toimi kaapelitelevisioverkossa. Pelkkä Ethernet-reititin ei toimi kaapelitelevisioverkossa. Tarvitset uuden reitittimen. Nämä reitittimet kytketään myös eri pistorasioihin yhteysmuotojensa mukaisesti.

Yhteysmuoto on vaihtunut VDSL2 mobiililaajakaista tai kaapelimodeemi mobiililaajakaista

Reititin ei ole yhteensopiva. Tarvitset uuden reitittimen.

Olethan sammuttanut sähköt vanhasta reitittimestä?

Yhteysmuoto on vaihtunut Ethernet mobiililaajakaista

Onko reitittimessä sim-korttipaikka? Jos ei ole, reititin ei ole yhteensopiva. Tarvitset uuden reitittimen.

Jos laitteessa on sim-korttipaikka, varmista että sim-kortti on asetettu oikein ja irroita WAN-liittimeen kytketty kaapeli.

Mikäli mobiilireitittimelle tarjotaan sekä kiinteä- että mobiiliyhteys samanaikaisesti, useimmat käyttävät oletusasetuksilla kiinteää yhteyttä pääyhteytenä ja mobiiliyhteyttä varayhteytenä.

Joo, wifi toimii jonkin aikaa resetoinnin jälkeen.

Laitteen asetukset eivät auta siihen, jos johtojen kytketä asunnossasi tai kellarissa on väärin.

Onko sinulla useita internet-yhteyksiä? Eihän tuo jonkin aikaa tarkoita sitä, että laitteesi käyttävät esim. puhelimeltasi tai tabletiltasi jaettua yhteyttä jonkun aikaa, ennen kuin palaavat irtisanottuun Elisan kiinteään yhteyteen?

Sattumanvaraiseen toimivuuteen johtaa myös WAN- ja LAN-liitäntöjen sotkeminen tai kytkeminen toisiinsa.

Mikäli sinulla on Telian VDSL2, mobiililaajakaista tai kaapelimodeemi ja hyödynnät yleiskaapelointia tämän kytkemiseen kaikkiin huoneisiisi, varmista, että huoneistojakamosta nousu-liittimiin ei ole kytketty mitään.

Mikäli sinulla on Telian Ethernet ja hyödynnät yleiskaapelointia tämän kytkemiseen kaikkiin huoneisiisi, varmista, että huoneistojakamossa ainoastaan yhteen nousu-liittimeen on kytketty jotain.

 

Joudut tekemään langattoman verkon käyttöönoton uudelleen kaikille laitteille siten, että yhteys muodostetaan tähän Telian liittymälle kytkettyyn laitteeseen.

Jos reititin vaihtuu, uuteen reitittimeen voi asettaa vanhan reitittimen käyttämän langattoman verkon nimen, suojausmenetelmän ja salasanan. Näin yhteyksiä ei tarvitse muodostaa joka laitteeseen uudelleen, vaan asetukset muutetaan ainoastaan reitittimestä.

Vanha reititin tulee toki aina muistaa kytkeä pois päältä, elleivät taidot riitä sen hyödyntämiseen toisena langattoman verkon tukiasemana parantamaan kuuluvuutta, jos tilat ovat isot tai useammassa kerroksessa.

Tämä vaatii asetusten muuttamista. Suoraan paketista otettuna kaksi toisiinsa kytkettyä reititintä voivat saada melkoista sotkua aikaiseksi.

Käyttäjätaso 1

Kiitos vastauksista! Välitin näitä tietoja Telialle, ja ongelma taitaa ratketa. Nyt jännätään noin tunti. 

Telialla oli tiedoissaan joku ikivanhan modeemini MAC-osoite, joka nyt on päivitetty nykyiseen.  

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Muissa kuin kaapelimodeemiliittymissä laitteen MAC-osoitetta ei tarvitse ilmoittaa operaattorille, joten onko sinulla kaapelimodeemi?

Kaapelimodeemi toimii ainoastaan, kun se on kytketty saman operaattorin verkkoon, mistä liittymäkin on. Eli, mikäli teillä on Elisan kaapelitelevisio, Telian kaapelimodeemiliittymä ei tule toimimaan.

Onko sinulla televisio? Elisan kaapelitelevisiossa ohjelmapaikalta 380 pitäisi näkyä infokanava ja 71 France 24 HD. Telian kaapelitelevisiossa ohjelmapaikalta 47 pitäisi näkyä Inspiration ja 56 France 24.

Jos taloyhtiö on ilmoittanut kaapeli-tv-operaattorin vaihtuvan tänään, odota ensin, että infokanava 380 pimenee. Tämän jälkeen sammuta kaapelimodeemista virrat ja kytke se takaisin päälle.

Huomaa, että irtikytkennän tekee Elisa ja kytkennän Telia, joten pahimmassa tapauksessa tv voi pimentyä aamukahdeksalta, mutta tulee takaisin vasta kello 17.

Kun havaitset, että kaapelimodeemin DS ja US valot ovat syttyneet, kokeile internet-yhteyden toimivuutta uudelleen.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +2

Mulla ratkesi wifi ongelma kun elisan myyntipisteessä myytiin uusi modeemi reititin.

Vanha oli jo kummenen vuotta käytössä, ei enää wifi toiminut kunnolla.

Käyttäjätaso 1

En ole mikään guru näissä asioissa, joten ihan kaikkea en tajua. Äsken kytkin modeemin (puhelinpistoke + virtajohto) sekä kirjauduin salasanalla wifiin. Enää ei tullut Elisa-herjaa ja wifi pelittää. Tämä on antenni-tv -talo ja nyt näkyy sovelluksetkin. Kaikki taitaa skulata nyt, toivottavasti jatkossakin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Laitteen ikä ei ratkaise tätä ongelmaa. Nyt jostakin puskee Elisan tilausportaali Telian liittymän päälle.

Mikäli kyse olisi vain yhdestä laitteesta, voisi vielä epäillä, että selaimen kotisivuksi on tallennettu Elisan tilausportaali. Mutta kun kaikki laitteet televisiota myöden sekoavat, jossakin on vikaa.

  • Onko reitittimeen vaihdettu nimipalveluasetukset käsin? Jos on, onhan ne muistettu päivittää liittymää vastaavasti?
  • Eihän kytkimeen ole kytketty molemmista nousu-liittimistä johtoa? Eihän reitittimen LAN-liittimeen ole kytketty johtoa nousu-liittimestä?
  • Eihän kukaan naapuri ole sählännyt ja kytkenyt kahta nousu-liitintä toisiinsa?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Äsken kytkin modeemin (puhelinpistoke + virtajohto) sekä kirjauduin salasanalla wifiin. Enää ei tullut Elisa-herjaa ja wifi pelittää.

Ilmeisesti Elisan VDSL2-liittymäsi oli irtisanottu ennen kuin Telian liittymää oli edes kytketty ja käytit vähän aikaa sitten vielä Elisan yhteyttä.

Elisan tilausportaali saattaa vuotaa niin, ettei kaikkia istuntoja pystytä kaappaamaan tilaussivulle, vaan osa internet-yhteyksistä voi mennä vahingossa läpi. Näin voi syntyä illuusio siitä, että uusi yhteys olisi jo käytössä, vaikka näin ei ollutkaan.

Summa summarum, tällaisessa tilanteessa on hyvä tarkastaa modeemin hallinnasta sen saama WAN IP-osoite ja sitten toimivalla internet-yhteydellä selvittää, mille operaattorille ip-osoite kuuluu. Esim. kännykällä voi syöttää WAN IP-osoitteen Nslookup.io, joka kertoo minkä operaattorin osoiteavaruudesta se on.

Käyttäjätaso 1

Kyllä netin nopeudestakin jo huomaan, että nyt pelittää Telian talonetti. Nopeus vaihtui kahdesta megasta viiteenkymmeneen.

Osallistu keskusteluun