Skip to main content
Vastaus

Packet loss ja netti pätkii

  • June 29, 2022
  • 13 kommenttia
  • 1111 katselukerrat

Viimeisen 2 viikon aikana mun Saunalahti Kotikuitu 250M on pätkinyt erittäin paljon, modeemina toimii Kotiboksi Arris TG2482. Pätkimisen huomaa nettipelejä pelattaessa helposti, ping on välillä 300 ja packet lossia 30%. Latausnopeus on sitä 240 luokkaa eli aika normaali. Pleikkarin ja modeemin uudelleenkäynnistys ei auta yhtään, oon kokeillu pelata LAN kaapelilla ja ilman mutta silti järkyttävä pätkiminen.

 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi xJanikaa

Toivottavasti otin oikeasta kohdasta kuvan mutta siinä ois 😄 en kyllä ymmärrä näistä yhtään mitään

 

Juurikin nämä. RF-puoli tosiaan näyttää hyvältä, eli vika ei johdu siitä. Kannattaa yrittää vikaa rajata vielä, että toistuuko tuo muilla laitteilla. Monista laitteista löytyy esim “ping” komentorivityökalu, jolla voi koittaa pingailla johonkin päin maailmaa, ja katsoa aiheutuuko sen kanssa packet lossia ja latenssin hyppimistä. ping.funet.fi voi olla ihan hyvä kohde pingailla.

Kannattanee tosiaan kokeilla muillakin vermeillä 👍 Huikkaahan tänne miten kävi!

Modeemin resetointi auttoi ainakin hetkellisesti, pitää vielä testata muilla laitteilla myöhemmin 👍🏼  

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

13 kommenttia

Forum|alt.badge.img+7

Kaivaisitko modeemin hallinnasta ( http://192.168.100.1/ ) downstream ja upstream arvot, niin katsotaan miltä RF-puoli näyttää?


  • Keskustelun aloittaja
  • June 29, 2022

Kaivaisitko modeemin hallinnasta ( http://192.168.100.1/ ) downstream ja upstream arvot, niin katsotaan miltä RF-puoli näyttää?

Toivottavasti otin oikeasta kohdasta kuvan mutta siinä ois 😄 en kyllä ymmärrä näistä yhtään mitään

 


Forum|alt.badge.img+7

Toivottavasti otin oikeasta kohdasta kuvan mutta siinä ois 😄 en kyllä ymmärrä näistä yhtään mitään

 

Juurikin nämä. RF-puoli tosiaan näyttää hyvältä, eli vika ei johdu siitä. Kannattaa yrittää vikaa rajata vielä, että toistuuko tuo muilla laitteilla. Monista laitteista löytyy esim “ping” komentorivityökalu, jolla voi koittaa pingailla johonkin päin maailmaa, ja katsoa aiheutuuko sen kanssa packet lossia ja latenssin hyppimistä. ping.funet.fi voi olla ihan hyvä kohde pingailla.


Lautturi
Forum|alt.badge.img+12
  • Superstara
  • June 30, 2022

Toivottavasti otin oikeasta kohdasta kuvan mutta siinä ois 😄 en kyllä ymmärrä näistä yhtään mitään

 

Juurikin nämä. RF-puoli tosiaan näyttää hyvältä, eli vika ei johdu siitä. Kannattaa yrittää vikaa rajata vielä, että toistuuko tuo muilla laitteilla. Monista laitteista löytyy esim “ping” komentorivityökalu, jolla voi koittaa pingailla johonkin päin maailmaa, ja katsoa aiheutuuko sen kanssa packet lossia ja latenssin hyppimistä. ping.funet.fi voi olla ihan hyvä kohde pingailla.

Kannattanee tosiaan kokeilla muillakin vermeillä 👍 Huikkaahan tänne miten kävi!


  • Keskustelun aloittaja
  • Vastaus
  • June 30, 2022

Toivottavasti otin oikeasta kohdasta kuvan mutta siinä ois 😄 en kyllä ymmärrä näistä yhtään mitään

 

Juurikin nämä. RF-puoli tosiaan näyttää hyvältä, eli vika ei johdu siitä. Kannattaa yrittää vikaa rajata vielä, että toistuuko tuo muilla laitteilla. Monista laitteista löytyy esim “ping” komentorivityökalu, jolla voi koittaa pingailla johonkin päin maailmaa, ja katsoa aiheutuuko sen kanssa packet lossia ja latenssin hyppimistä. ping.funet.fi voi olla ihan hyvä kohde pingailla.

Kannattanee tosiaan kokeilla muillakin vermeillä 👍 Huikkaahan tänne miten kävi!

Modeemin resetointi auttoi ainakin hetkellisesti, pitää vielä testata muilla laitteilla myöhemmin 👍🏼  


  • Keskustelun aloittaja
  • July 1, 2022

Kävin tänään ostamassa uuden LAN-kaapelin ihan varmuuden vuoksi, pelailin tossa hetken ja taas tuli packet lossia 😩 nyt alkaa omat ideat olla lopussa tän suhteen. 


  • Keskustelija
  • October 25, 2022

Ongelmana mullakin netin pätkiminen, varsinkin peleissä. Alla kuva kun pingasin yhteyttä.

 

 

Lähinnä ihmetyttää tuo 3. hop, kun ei siinä näy edes ip-osoitetta. Packett loss on 100%. Käsittääkseni tuo 3. hop on kuitenkin kiinteistön ulkopuolella oleva piste. Olen kokeillut palauttaa tehdasasetukset Arrisiin, vaihtanut johdot ja datajakajan, ei auttanut. Modeemi on hommattu viime keväänä, alkuun toimi ihan hyvin. Viimeisen reilun kuukauden nyt pätkinyt. Elisan tuesta testasivat yhteyttä ja sanoivat, että ei mitään vikaa.


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • October 25, 2022

Ongelmana mullakin netin pätkiminen, varsinkin peleissä. Alla kuva kun pingasin yhteyttä.

 

 

Lähinnä ihmetyttää tuo 3. hop, kun ei siinä näy edes ip-osoitetta. Packett loss on 100%. Käsittääkseni tuo 3. hop on kuitenkin kiinteistön ulkopuolella oleva piste. Olen kokeillut palauttaa tehdasasetukset Arrisiin, vaihtanut johdot ja datajakajan, ei auttanut. Modeemi on hommattu viime keväänä, alkuun toimi ihan hyvin. Viimeisen reilun kuukauden nyt pätkinyt. Elisan tuesta testasivat yhteyttä ja sanoivat, että ei mitään vikaa.

Itsekkin kyllästyin pätkimiseen ja heitin arriksen siltaavaksi. Loppui pätkiminen ja hidastelu.


Forum|alt.badge.img+7

Ongelmana mullakin netin pätkiminen, varsinkin peleissä. Alla kuva kun pingasin yhteyttä.

 

 

Lähinnä ihmetyttää tuo 3. hop, kun ei siinä näy edes ip-osoitetta. Packett loss on 100%. Käsittääkseni tuo 3. hop on kuitenkin kiinteistön ulkopuolella oleva piste. Olen kokeillut palauttaa tehdasasetukset Arrisiin, vaihtanut johdot ja datajakajan, ei auttanut. Modeemi on hommattu viime keväänä, alkuun toimi ihan hyvin. Viimeisen reilun kuukauden nyt pätkinyt. Elisan tuesta testasivat yhteyttä ja sanoivat, että ei mitään vikaa.

 

Sulla on tuossa packet lossia ja korkea ping jo ekalla hopilla. En tiedä mikä tuo ensimmäinen .elisa-laajakaista.fi -osoite on, itselläni niitä löytyy traceroutella vaan yksi (default gateway). Todennäköisesti se on siis oma reitittimesi, eli vika löytynee sisäverkostasi. Onko tulokset tehty langalla vai langattomasti? Mikäli langattomasti, kokeilethan myös langan kanssa.

Hop 3 tilanne on normaali, reitittimen ei ole mikään pakko vastata tracerouten lähettämiin paketteihin, mikä nykyaikana on melko yleinen käytäntö.


  • Keskustelija
  • October 25, 2022

Ongelmana mullakin netin pätkiminen, varsinkin peleissä. Alla kuva kun pingasin yhteyttä.

 

 

Lähinnä ihmetyttää tuo 3. hop, kun ei siinä näy edes ip-osoitetta. Packett loss on 100%. Käsittääkseni tuo 3. hop on kuitenkin kiinteistön ulkopuolella oleva piste. Olen kokeillut palauttaa tehdasasetukset Arrisiin, vaihtanut johdot ja datajakajan, ei auttanut. Modeemi on hommattu viime keväänä, alkuun toimi ihan hyvin. Viimeisen reilun kuukauden nyt pätkinyt. Elisan tuesta testasivat yhteyttä ja sanoivat, että ei mitään vikaa.

Itsekkin kyllästyin pätkimiseen ja heitin arriksen siltaavaksi. Loppui pätkiminen ja hidastelu.

Jaa, pitää paneutua asiaan ja kokeilla sama homma. Tällä hetkellä ei vaan mitään käsitystä kuinka tuo tehdään… 


Forum|alt.badge.img+7

Itsekkin kyllästyin pätkimiseen ja heitin arriksen siltaavaksi. Loppui pätkiminen ja hidastelu.

Jaa, pitää paneutua asiaan ja kokeilla sama homma. Tällä hetkellä ei vaan mitään käsitystä kuinka tuo tehdään… 

Arriksen asetuksista. Tarvitset Arriksen perään erillisen reitittimen ja/tai langattoman tukiseman (tai yhden laitteen josta löytyy nämä molemmat ominaisuudet) mikäli muutat asetusta, tai kaikki (max. 4 kpl kaapelimodeemiyhteydellä) laitteesi on yhteydessä suoraan julkiseen verkkoon, ja voi olla tietoturvankin kannalta ongelmallinen tilanne. Arris pistää langattoman tukiaseman pois päältä oletuksena sillattuna, joten kannattaa olla langan päässä, jos asetusta säätää.


  • Keskustelija
  • October 25, 2022

Ongelmana mullakin netin pätkiminen, varsinkin peleissä. Alla kuva kun pingasin yhteyttä.

 

 

Lähinnä ihmetyttää tuo 3. hop, kun ei siinä näy edes ip-osoitetta. Packett loss on 100%. Käsittääkseni tuo 3. hop on kuitenkin kiinteistön ulkopuolella oleva piste. Olen kokeillut palauttaa tehdasasetukset Arrisiin, vaihtanut johdot ja datajakajan, ei auttanut. Modeemi on hommattu viime keväänä, alkuun toimi ihan hyvin. Viimeisen reilun kuukauden nyt pätkinyt. Elisan tuesta testasivat yhteyttä ja sanoivat, että ei mitään vikaa.

 

Sulla on tuossa packet lossia ja korkea ping jo ekalla hopilla. En tiedä mikä tuo ensimmäinen .elisa-laajakaista.fi -osoite on, itselläni niitä löytyy traceroutella vaan yksi (default gateway). Todennäköisesti se on siis oma reitittimesi, eli vika löytynee sisäverkostasi. Onko tulokset tehty langalla vai langattomasti? Mikäli langattomasti, kokeilethan myös langan kanssa.

Hop 3 tilanne on normaali, reitittimen ei ole mikään pakko vastata tracerouten lähettämiin paketteihin, mikä nykyaikana on melko yleinen käytäntö.

Yhteys pätkii, onpahan langaton tai piuhan päässä. Noissa kahdessa ekassa hopissa on sama IP. Mikähän sen sisäverkon vian nyt voi aiheuttaa yhtäkkiä, kun aiemmin toiminu OK?!? Mitään ei ole muutettu. Modeemi sökönä???


Forum|alt.badge.img+7

 

Sulla on tuossa packet lossia ja korkea ping jo ekalla hopilla. En tiedä mikä tuo ensimmäinen .elisa-laajakaista.fi -osoite on, itselläni niitä löytyy traceroutella vaan yksi (default gateway). Todennäköisesti se on siis oma reitittimesi, eli vika löytynee sisäverkostasi. Onko tulokset tehty langalla vai langattomasti? Mikäli langattomasti, kokeilethan myös langan kanssa.

Hop 3 tilanne on normaali, reitittimen ei ole mikään pakko vastata tracerouten lähettämiin paketteihin, mikä nykyaikana on melko yleinen käytäntö.

Yhteys pätkii, onpahan langaton tai piuhan päässä. Noissa kahdessa ekassa hopissa on sama IP. Mikähän sen sisäverkon vian nyt voi aiheuttaa yhtäkkiä, kun aiemmin toiminu OK?!? Mitään ei ole muutettu. Modeemi sökönä???

Mahdollisesti. Oletko koittanut resetoida modeemia? Siltaavassa tilassa kokeilu ongelman rajaamiseksi voi olla ihan aiheellista. Ota modeemia sillattaessa huomioon edellinen viestini.

 

Edit: sanoitkin jo aiemmin resetoineesi modeemin. Tuo että noissa kahdessa ekassa hopissa on sama IP-osoite voi kyllä hämätä, ja ensimmäinen hop onkin modeemin jälkeinen reitin jo, joten en 100% varmasti rajaa vikaa tässä kohtaa vielä sisäverkkoosi tai modeemiisi.

Pistätkö kuvakaappauksen modeemin hallinnasta vielä (http://192.168.100.1/), niin että kuvassa näkyy downstream ja upstream taulukot? Mielellään ilman sivulla näkyviä yksilöiviä tietoja (MAC-osoitteet).

 

Edit2: modeemiin pääsee käsiksi tuolla yllämainitulla osoitteella, jos päätät sen sillata. Kytke siltaus pois päältä kokeilun jälkeen oman tietoturvasi vuoksi, mikäli sinulla ei ole erillistä reititintä Arriksen perässä.