Porttiskannaus



Näytä ensimmäinen kirjoitus

34 kommenttia

Minulla on Zyxel VMB3925-B10B ja siinä uusin Elisan jakelema paketti ...Elisa11… Elisa on ystävällisesti tänään sulkenut liittymän porttiskannauksen takia. Ja maksusa vastaan sen saisi taas avattua. Modeemi on resetoitu, hallintasalasana vaihdettu. Verkossa on lähes koko corona-ajan ollut vain 1 kpl MAC-läppäreitä ja 1 kpl iPhone-puhelimia. MACissä ei Malwarebytesin mukaan ole haittaohjelmia.  Voinko saada Elisalta jotain tarkempaa tietoa sulkemisen syystä. Minulle tulleissa vieteissä on vain tämä:

Liittymätunnus: SB0300xyz123
Tietoturvaongelman kuvaus: Porttiskannaus

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Onko Elisan tarjomat modeemit sitten niin turvallisia, että niitä ei voi murtaa?

En usko että sellaista modeemia on vielä keksittykään, jota ei murtamaan pystyisi.  Yleensäkin tietoturvan maailma tuntuu olevan sellaista jatkuvaa kissa ja hiiri -leikkiä. Aina joku keksii uuden tavan murtaa suojaus ja sitten vastaavasti kehitetään uusi entistä parmepi suojaustapa. Näin se maailma toimii!

Tärkeää on kuitenkin, että laitteen ohjelmistopäivitykset ovat ajantasalla. Tämä on Elisalta ostettujen modeemien kanssa helppoa, kun päivitykset hoidetaan automaatisesti meidän puolesta, eikä niitä tarvitse itse muistaa näitä tarkastaa ja päivitellä. :slight_smile:

 

Mikään ei ole murtamaton, jos on riittävästi tietotaitoa, resursseja (=rahaa) ja motiivi. Ihan tuosta vaan ei kukaan / mikään taho jaksa alkaa korkkailemaan muutamaa kotimodeemia. 

Jos haluaa parempaa turvaa, niin kannattaa heittää “vesilinnulla” operaattorien monitoimilaitteet ja laittaa eri laitteita omiin rooleihinsa, kuten (tyhmä) modeemi, erillinen palomuurilaite ja erillinen wlan- laite. Näin saa hyvin todennäköisesti turvallisemman ja suorituskykyisemman kokonaisuuden, mutta tämä vaatii enemmän vaivannäköä ja osaamista.

Ongelma operaattorien monitoimilaitteiden kanssa on myös se, että a) niihin tulee päivityksiä aika harvakseltaan b) Kun niiden päivitykset loppuvat ei tästä tule välttämättä mitään tietoa / huomautusta vaan laitteet ovat verkossa ilman päivityksiä vuosikausia. 

T: Tuokki

Kiitos Tuokki,

Minulla on laite, jolle viimeiset laitevalmistajan päivitykset ovat tulleet toukouussa 2019 eli lähes 2 vuotta sitten. Elisan päivitysten ajankohdasta en ole varma mutta ilmeisesti hieman uudempia että ovat saaneet omat sammakonsylkensä ja lepakonkyntensä leivottua sisään. Onkohan tuo enää turvallista pitää tällaisia verkossa. Ja sitten kun jotain tapahtuu niin maksua vastaan Elisa avaa sen turvattoman liittymän uudestaan. Ja vika tietysti toistuu ennemmin tai myöhemmin kun mennään samalla vanhalla raudalla. Luulisi Elisan toimittavan kohtuullisen ajantasaisia laitteita kun kuitenkin ottavat niistä ja ylläpidosta suolaisen kuukausimaksunkin.

Toinen juttu taas on että osaamista ja intoa turvallisemman ratkaisun rakenteluun pitäisi olla hieman enemmän kuin minulta löytyy. Jonkun virityksen voisin saada kasaan mutta siihenkin saattaisi jäädä omasta osaamattomuudesta johtuvia aukkoja. Tietoturva kun ei ole ihan yksinkertainen jokamiehen juttu.

 

Moi @Hepen! OmaGurusta saa toki apua itse ongelman korjaamiseksi, mutta hyviä ohjeita löytyy myös mm. meidän verkkosivustolta. Oman kokemukseni perusteella porttiskannauksessa on yleensä kyse rikkoutuneesta/tietoturvaltaan murretusta modeemista, mutta noin periaatteessa ongelman saattaa aiheuttaa mikä tahansa kodin verkkoon kytketty laite. 

Toivottavasti tuon linkin takana olevista vinkeistä on apua ja ongelma korjautuu! :relaxed:

Verkkosivulla kerrotut toimenpiteet tehty ja silti Elisa sulki liittymän. Mitäköhän asialle voisi tehdä?

Moi @Hepen ! Otitko meidän suuntaan yhteyttä tuon jälkeen kun olit verkkosivun neuvomat toimenpiteet tehnyt? Tuliko tämän jälkeen sinulle vielä uusia ilmoituksia tulevasta sulusta yhteyteen? 🤔 Jos lisäilet asiakasnumerosi tuonne OmaYhteisön profiiliin, niin voin vielä tarkemmin tutkia tuota sulkusyytä. 🔍

En ollut Elisaan yhteydessä toimenpiteiden jälkeen, muistaakseni jossain luki ettei tarvitse olla jos liittymää ei ole suljettu.

Toimenpiteiden jälkeen ei tullut uusia ilmoituksia tulevasta sulusta, seuraava ilmoitus tuli vasta siitä kun netti oli suljettu.

Asiakasnumero lisätty profiiliin.

Okei aivan. Tosiaan sivullamme ilmoitetaan:
“Jos nettiliittymää ei ole suljettu tilapäisesti, ei sinun tarvitse ilmoittaa tehdyista toimenpiteistä Elisalle. Jos liittymä on suljettu tilapäisesti, ilmoita asiakaspalveluumme, kun nämä toimenpiteet on tehty.”

Nähtävästi tätä ollaan turhan herkällä liipaisimella seurattu. Minä nappaan kuitenkin nyt pyynnön meidän tietoturvatiimille yhteyden avaamiseksi. 👍

No niin, kuukauden verran meni ja nyt tuli Elisalta sama porttiskannauksesta kertova viesti. Taas uhataan liittymän sulkemisella. Mielenkiitoiseksi menee.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Okkei, joko siellä on nyt sitten jäänyt joku reitti auki mistä haitake löytänyt tiensä takaisin tai vaihtoehtoisesti aiemmat toimenpiteet ei riittäneet puhdistamaan alunperinkään :/ Ootko jo kerinnyt tekemään sivujen ohjeet läpi?

En ole vielä ehtinyt tehdä toimenpiteitä. Olisi huomattavasti helpompaa mikäli kerrottaisiin mahdolliset tiedot häiriköivästä laitteesta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Ymmärrän. Ihan hirveästi siinä ei tule infoja  noissa ilmoituksissa ja paljolti homma jääkin siten sitten asiakkaan vastuulle selvittää. Tosin, eipä nekään tiedot välttämättä kiveen hakattuja olisi noista laitteista eli siinä voisi tulla taas omat ongelmansa sitten jos sanottaisiin että “reitittimestä tulee” ja todellisuudessa siellä olisikin esimerkiksi joku oma kotiserveri sen takana missä haitake pesiytyneenä

Olisi kumminkin hyvä että olisi jotain tartuntapintaa. Kohtalaisen läpinäkyvää oma guru puhelulla rahastusta. Asiakkaaksi kun erehtyy niin otetaan löysät rahat pois kuleksimasta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Milloinkas Huawei HG635 modeemiin tulee seuraava päivitys? Edellinen tullut noin 3 vuotta sitten??

En usko, että ihan noin kauan on edellisestä päivityksestä aikaa.

Uusin softa on HG635_Elisa7_C262B022, sen julkaisuajankohtaa en valitettavasti muista.


Tukisivujen mukaan uusin softa on HG635_Elisa4_C262B019. Siis sekään ei enää pidä paikkaansa??

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/laajakaista/ohje/huawei-hg635/

Juurikin näin kuten @Sokrates kirjoitti. Ei ole tuon Elisa4:n jälkeen uutta näkynyt. Mikähän mahtaa olla totuus asiassa????

Nyt on web-sivutkin päivitetty. Elisa7 on uusin softaversio ja päivitykset käynnistyvät erissä tällä viikolla.

Osallistu keskusteluun