Reititysmuutokset Järvenpäässä



Näytä ensimmäinen kirjoitus

107 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Fritzboxissa cmts mac:n näkee uudemmissa softaversioissa pelkästään support filestä. Support filen puolestaan pääsee tekemään klikkaamalla vasemmasta alakulmasta Contents ja sitten FRITZ!Box Support. 

Tuo support file on muutenkin mielenkiintoinen. Se sisältää sivukaupalla tietoa mitä konepellin alla tapahtuu.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Fritzboxissa cmts mac:n näkee uudemmissa softaversioissa pelkästään support filestä. Support filen puolestaan pääsee tekemään klikkaamalla vasemmasta alakulmasta Contents ja sitten FRITZ!Box Support. 

Tuo support file on muutenkin mielenkiintoinen. Se sisältää sivukaupalla tietoa mitä konepellin alla tapahtuu.


Kiitoksia tiedosta. Joo on melkoinen file. Notepadilla muutaman metrin korkea. Vielä kun osaisi tulkita kaikkia tietoja, mutta eiköhän googlella saa apuja, jos tulee tarvis syventyä.

Sieltä löyty kyseinen koodi… CMTS MAC Address:        48:d5:39:6a:de:cd

Sen verran tuosta lisätietoa saimme, että verkon topologiaa on nyt hieman muutettu, eikä siis ole samanlainen kuin ennen muutostöitä. Reititystä on nyt kuitenkin hieman optimoitu, jotta lisäviivettä ei niin paljoa enää syntyisi. 

Pitäkää vaan tiketti auki vielä. Paa tekniikan pojille viestiä, että nyt on otettu askel eteenpäin oikeaan suuntaan. Vielä kun saavat tuon FICIX3:ssa peeraavien yheydet kulkemaan järkevämpää reittiä. Tulevaisuudessa jos FICIX3:ssa peeraa useampi operaattori, niin turhan päiten lisää liikennettä siirtyy kiertämään Oulun kautta. Kuten todettu, lähempää löytyy FICIX1 ja FICIX2 joissa liikenteen vaihtaminen näiden palveluntarjoajien välillä olisi paljon järkevämpää.

 

Tästä on nyt viety viestiä eteenpäin ja tämä Ficix1/2/3 painotus korjautuu tässä lähipäivinä. Kuittaan tänne, kun pitäisi toimia oikein.

No niin, ongelma pitäisi olla korjattu ja liikenne kulkee Järvenpäästäkin vähän lyhyemmän matkan Ficix1/2 kautta.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

No niin, ongelma pitäisi olla korjattu ja liikenne kulkee Järvenpäästäkin vähän lyhyemmän matkan Ficix1/2 kautta.

Kuitti! Toimii! :thumbsup:

 

64 bytes from ns-secondary.funet.fi (128.214.248.132): icmp_seq=2 ttl=60 time=11.5 ms
64 bytes from ns-secondary.funet.fi (128.214.248.132): icmp_seq=3 ttl=60 time=10.8 ms
64 bytes from ns-secondary.funet.fi (128.214.248.132): icmp_seq=4 ttl=60 time=12.7 ms
64 bytes from ns-secondary.funet.fi (128.214.248.132): icmp_seq=5 ttl=60 time=11.7 ms
64 bytes from ns-secondary.funet.fi (128.214.248.132): icmp_seq=6 ttl=60 time=10.8 ms
 

traceroute to ping.funet.fi (128.214.248.132), 30 hops max, 60 byte packets
 2  91-158-20-2.elisa-laajakaista.fi (91.158.20.2)  14.795 ms  15.099 ms  20.667 ms
 3  * * *
 4  193.229.29.205 (193.229.29.205)  22.670 ms  23.209 ms  22.882 ms
 5  csc.ficix1.ficix.fi (193.110.226.14)  21.639 ms  21.905 ms  21.236 ms
 6  espoo2.ip.funet.fi (86.50.255.233)  27.419 ms  14.598 ms  18.490 ms
 7  helsinki1.ip.funet.fi (86.50.255.243)  16.848 ms  16.980 ms  16.459 ms
 8  ns-secondary.funet.fi (128.214.248.132)  15.722 ms !X  16.028 ms !X  20.640 ms !X
 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Eiköhän ala olla tämä tapaus selvitetty. Kiitokset Elisalaisille asian selvittämisestä ja korjaamisesta. :thumbsup:

24.8.2021 ping.funet.fi (128.214.248.132)

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Oijoi, tulikin juuri tekstiviesti, että huomenna, 25.8. klo 8-16, huolletaan laajakaistaverkkoa alueellani. Toivottavasti ei nyt heti rikota, kun saatiin kuntoon. Viimeksikin tämmöisestä viestistä homma lähti alulle. :sweat_smile:

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Oijoi, tulikin juuri tekstiviesti, että huomenna, 25.8. klo 8-16, huolletaan laajakaistaverkkoa alueellani. Toivottavasti ei nyt heti rikota, kun saatiin kuntoon. Viimeksikin tämmöisestä viestistä homma lähti alulle. :sweat_smile:

😂

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Oijoi, tulikin juuri tekstiviesti, että huomenna, 25.8. klo 8-16, huolletaan laajakaistaverkkoa alueellani. Toivottavasti ei nyt heti rikota, kun saatiin kuntoon. Viimeksikin tämmöisestä viestistä homma lähti alulle. :sweat_smile:

😂

Tuokin on jo koettu, oikeastaan kahdesti. :wink: Ensimmäisellä kerralla kanavat oli “unohdettu aktivoida”, kun kyselin miten voi tarjoita gigaisia liittymiä 16 kanavalla, kun ei ole teoreettisesti edes saavutettavissa. Toisella kerralla kanavat vaan mitään ilmoittamatta katosivat yllättäen. Meillä katosi 8 ylimmällä taajuudella olevaa kanavaa, tuolla on kadonnut 8 alinta. Vikatikettiä sinnikkäästi, eiköhän ne löydä tiensä takaisin verkkoon aikanaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Edistystä… Ei näy Ficix3:ea, eikä Oulua, Joensuuta ja mitä muita sillä vilahteli. On tilalla “Request timed out”.  En tiedä tarkoittaako mitään vai tarkoittaako että ongelmia on mutta hoidossa. Toivottavasti kohta näyttää bufferbloat-mittaukset normilukemia, kuten ennen toukokuuta. Vielä huitelee 100 ja 400 välillä latauksessa ja  2000 ja 8000 ms:n välillä uppauksessa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Edistystä… Ei näy Ficix3:ea, eikä Oulua, Joensuuta ja mitä muita sillä vilahteli. On tilalla “Request timed out”.  En tiedä tarkoittaako mitään vai tarkoittaako että ongelmia on mutta hoidossa. Toivottavasti kohta näyttää bufferbloat-mittaukset normilukemia, kuten ennen toukokuuta. Vielä huitelee 100 ja 400 välillä latauksessa ja  2000 ja 8000 ms:n välillä uppauksessa.

Olen jo 8. heinäkuuta todennut, että sinun havaintosi ei täsmää yhteen tämän tässä ketjussa käsitellyn ongelman kanssa. Vika on ollut alun alkaenkin kohdallasi jossain muualla.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Edistystä… Ei näy Ficix3:ea, eikä Oulua, Joensuuta ja mitä muita sillä vilahteli. On tilalla “Request timed out”.  En tiedä tarkoittaako mitään vai tarkoittaako että ongelmia on mutta hoidossa. Toivottavasti kohta näyttää bufferbloat-mittaukset normilukemia, kuten ennen toukokuuta. Vielä huitelee 100 ja 400 välillä latauksessa ja  2000 ja 8000 ms:n välillä uppauksessa.

Olen jo 8. heinäkuuta todennut, että sinun havaintosi ei täsmää yhteen tämän tässä ketjussa käsitellyn ongelman kanssa. Vika on ollut alun alkaenkin kohdallasi jossain muualla.


Itsekin totesin, että nää ongelmat alkoi juuri silloin toukokuussa. Hyvä yhteensattuma? Kirjoitin tossa myös hetki sitten että tein Elisalle vikailmoituksen ja selvisi, että täällä on signaaliteho liian voimakas, jonka huoltomies oletti aiheuttavan ongelmat. Laitettiin vaimennin modeemin ja johdon väliin, mutta siitä ei ollut mitään apua. Nyt on kiinteistön omistajallekin lähtenyt ilmoitus, että tutkivat tämän kiinteistön tekniikan ja konsultoivat Elisan kanssa tarvittaessa.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7


Itsekin totesin, että nää ongelmat alkoi juuri silloin toukokuussa. Hyvä yhteensattuma? Kirjoitin tossa myös hetki sitten että tein Elisalle vikailmoituksen ja selvisi, että täällä on signaaliteho liian voimakas, jonka huoltomies oletti aiheuttavan ongelmat. Laitettiin vaimennin modeemin ja johdon väliin, mutta siitä ei ollut mitään apua. Nyt on kiinteistön omistajallekin lähtenyt ilmoitus, että tutkivat tämän kiinteistön tekniikan ja konsultoivat Elisan kanssa tarvittaessa.

Vikatiketin saa myös kätevästi tekstiviestillä avattua uudelleen, mikäli tehdyllä korjaustoimenpiteellä ei ole ollut haluttua vaikutusta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Elisan vastuu siitä kaapeliverkon toiminnasta päättyy rakennuksen tekniseen tilaan. Hyvä että vikailmoitus on tehty Elisalle ja taloyhtiön edustajalle että ongelma saataisiin ratkaistuksi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4


Itsekin totesin, että nää ongelmat alkoi juuri silloin toukokuussa. Hyvä yhteensattuma? Kirjoitin tossa myös hetki sitten että tein Elisalle vikailmoituksen ja selvisi, että täällä on signaaliteho liian voimakas, jonka huoltomies oletti aiheuttavan ongelmat. Laitettiin vaimennin modeemin ja johdon väliin, mutta siitä ei ollut mitään apua. Nyt on kiinteistön omistajallekin lähtenyt ilmoitus, että tutkivat tämän kiinteistön tekniikan ja konsultoivat Elisan kanssa tarvittaessa.

Vikatiketin saa myös kätevästi tekstiviestillä avattua uudelleen, mikäli tehdyllä korjaustoimenpiteellä ei ole ollut haluttua vaikutusta.


Joo sain tekstarin ja kaksi vaihtoehtoa ja vastasin 2 eli vika ei korjaantunut. Soitto tuli hetken päästä ja sain ohjeen että yhteys taloyhtiöön tai kiinteistön omistajaan. Voi olla että kiinteistön tekniikassa on jotain häikkää joka on tai ei ole yhteydessä reititysmuutoksiin. Ajankohta vain on juuri sopiva, mutta varmasti lähiaikoina selviää, riippuen siitä milloin Mestariasunnoilla liikahdetaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Jatkossa vaan rohkeasti vikailmoitusta. Itsekin laitoin tänään jo yhden vanhempien puolesta osoitteeseen kiintea.asiakastuki@elisa.fi vaikka ei mikään "showstopperi" olekkaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

mmpfffft…. >< Pahenee vain. Mitähän täällä oikein….?

 

Pinging elisa.fi [195.197.95.175] with 32 bytes of data:
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=650ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=658ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=389ms TTL=249
Reply from 195.197.95.175: bytes=32 time=269ms TTL=249

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Jaahas nyt se eilen tulleessa tekstiviestissä mainittu verkonhuolto sitten tapahtui. Modeemi pätkäisi hetkeksi ja kanavat tippuivat 24 → 16.  Nopeustestit antavat nyt enää päälle 600Mbps tuloksia, kun ennen huoltoa mentiin päältä 900Mbps. Toivottavasti kanavat palaavat vielä tänään takaisin 24 tai saa alkaa taas vikailmoitusta vääntämään.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

No voi juma……..!

Olisihan se liikaa pyydetty, että yhteydet toimisivat. Kyllähän tässä MELKEIN yhden päivän ehti kaikki olla kunnossa! Nyt tosiaan kanavat putosivat 24 → 16 ja juurikin tuolta alapäästä.

@OmaYhteisö-tiimi nyt kipikapi homma kuntoon, tämä ei ole enää hyväksyttävää.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Soittopyyntö jätetty vikapuolelle. Katsotaan mihin tämä homma lähtee tällä kertaa etenemään. Tiedä vaikka olisi kaapelimodeemin signaalitasot taas pielessä. :thinking: Tai sisäverkoissa taas häikkää.

Saisko otsikon muutettua vaikka muotoon “Elisan toilailuja kaapeliverkossa”? Ei enää koske reititysmuutoksia, eikä ilmeisesti pelkästään Järvenpäätä? Vai oliko @Grounded0 vanhempasi täältä päin?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Jaahas nyt se eilen tulleessa tekstiviestissä mainittu verkonhuolto sitten tapahtui. Modeemi pätkäisi hetkeksi ja kanavat tippuivat 24 → 16.  Nopeustestit antavat nyt enää päälle 600Mbps tuloksia, kun ennen huoltoa mentiin päältä 900Mbps. Toivottavasti kanavat palaavat vielä tänään takaisin 24 tai saa alkaa taas vikailmoitusta vääntämään.

@helento1 

Tule jatkamaan keskustelua tänne aiheesta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

No voi juma……..!

Olisihan se liikaa pyydetty, että yhteydet toimisivat. Kyllähän tässä MELKEIN yhden päivän ehti kaikki olla kunnossa! Nyt tosiaan kanavat putosivat 24 → 16 ja juurikin tuolta alapäästä.

@OmaYhteisö-tiimi nyt kipikapi homma kuntoon, tämä ei ole enää hyväksyttävää.

@mökörölli

Tule jatkamaan keskustelua tänne aiheesta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

567/48 mbits. Tästä voisi neuvotella uuden kuukausihinnan jos jää pysyväksi maksimiksi.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

567/48 mbits. Tästä voisi neuvotella aspan kanssa uuden kuukausihinnan jos jää pysyväksi maksimiksi.

@rampage 

Tuo liittyy sinun osaltasi tähän:

Jatketaan keskustelua aiheesta siellä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

567/48 mbits. Tästä voisi neuvotella aspan kanssa uuden kuukausihinnan jos jää pysyväksi maksimiksi.

@rampage

Tuo liittyy sinun osaltasi tähän:

Jatketaan keskustelua aiheesta siellä.


Jep. Testasin heti nopeuden kun luin ko. kommentit.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Ongelmaani liittyen… varmistelen, että toimiiko Netgear CM1000 Elisan verkossa? Olisi tarkoitus vielä yksi testikierros toisella kaapelimodeemilla ja varmistella, ettei ole omassa modeemissa vikaa.

Osallistu keskusteluun