Vastattu

Sain väärän liittymämuodon

  • 19 May 2023
  • 20 kommenttia
  • 453 katselukerrat

Menin Elisan nettisivujen mukaan hakemaan nettiä uuteen kotiini. Laitoin hakuun osoitteeni ja liittymäksi valitsin 100M.

Nyt kun muutin, olin saanut uuteen asuntooni Elisalta 100M liikkuvan laajakaistan ja siihen SIM-kortin. 

Tein liittymähaun samalla tavalla kuin viimeksi äsken. Liittymäksi tarjottiin samaa 100M liittymää, minkä alunperin tahdoin ja kaiken järjen mukaan tilasin.

Miten voin perua tämän väärän liittymän helpoiten ja saamaan haluamani liittymän? 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne 20 May 2023, 09:53

Katso alkuperäinen viesti

20 kommenttia

Joko systeemissänne on jokin virhe, tai systeeminne on täysin järjetön. Teiltä voi hakea joko nettiä mukaan, tai nettiä kotiin. SIM-kortilla toimiva netti on kirjaimellisesti "netti mukaan", tai liikkuva laajakaista. Haluan netin kotiin. Kuitenkin jos nytkin haen nettiä kotiin, liittymä todella salakavalasti muutetaan liikkuvaksi netiksi, mitä ei voi millään odottaa tapahtuvan, kun koko ajan ollaan haettu kiinteää nettiä kotiin, välttäen liikkuvan laajakaistan mahdollisuutta. 

Mistä teiltä voi edes hakea kiinteää laajakaistaa kotiin? En löydä tälläistä valintaa ollenkaan. Minulla on ollut tässä samaisessa osoitteessa perus bettiliittymä aiemmin, minkä tilasin täysin samalla tavalla kuin nyt tämän liittymän. 

Tähän vielä, että jos Googlen kautta haet Elisan kiinteä laajakaista, niin se vie samaiselle sivulle, missä automaattisesti liittymäksi laitetaan mobiililaajakaista, eikä muuta mahdollisuutta edes ole. Toivon vakavasti, että kyseessä on jokin virhe, sillä muussa tapauksessa tämä täyttää todella pahan kusetuksen merkit.

En oletettavasti aio maksaa tästä mitään. Jos tilanne ei ole virhe, eikä virhettä korjata ilman kustannuksia minulle, siirrän kaiken asiointini heti muualle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +26

Olisikohan tämän taustalla se, että kyseiseen osoitteeseen ei ole saatavilla kiinteää laajakaistaa lainkaan, ainoastaan mobiililaajakaista.

 

Tein kokeeksi haun omalla osoitteella. Tänne on aiemmin saanut Elisalta 50M VDSL-yhteyden, mutta nyt tarjotaan ainoastaan 5G mobiililaajakaistaa, koska vanhat kuparit on poistettu käytöstä. Tulos tuli nimenomaan "Netti kotiin" haun kautta.

 

 

Asiasta kannattaa olla yhteydessä Elisan asiakaspalveluun. Heidän kauttaan asia lähtee selviämään.

 

Kannattaa myös huomioida, että muilla operaattoreilla saattaa olla täysin sama tilanne kuin Elisalla, ellei jokin operaattori ole vetänyt taloosi valokuitua jo aiemmin. Vanhoja ADSL / VDSL-liittymiä ei enää pahemmin tarjota.

Käyttäjätaso 7

Menin Elisan nettisivujen mukaan hakemaan nettiä uuteen kotiini. Laitoin hakuun osoitteeni ja liittymäksi valitsin 100M.

Nyt kun muutin, olin saanut uuteen asuntooni Elisalta 100M liikkuvan laajakaistan ja siihen SIM-kortin. 

Tein liittymähaun samalla tavalla kuin viimeksi äsken. Liittymäksi tarjottiin samaa 100M liittymää, minkä alunperin tahdoin ja kaiken järjen mukaan tilasin.

Miten voin perua tämän väärän liittymän helpoiten ja saamaan haluamani liittymän? 

Ota vaan yhteyttä:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Viikonloppuvaihtoehtoja:

Chattaa Omaelisasa  ma-pe 8-21 ja la-su 9-17.

Lähetä viesti Facebookissa  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisinkin klo 9-21.

Lähetä viesti Twitterissä  Arkisin 8-21 ja viikonloppuisinkin klo 9-21.

Jos ei kiirus, niin:

Soittakaa minulle (Voi vaikka varata soittoajan)

Omaelisassakin voi viestitellä:

Omaelisa/ Asiakaspalvelu/Viestit ja ilmoitukset/Asiakaspalvelun viestit.

Hoituu asia kuntoon hyvinkin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Tai jos kyse taloyhtiöstä ovat he voineet vaihtaa operaattoria ja "perusnopeus" tilataankin nyt joltain muulta palveluntarjoajalta.

Elisa tarjoaa SIM-kortilla olevaa nettiä kotiin, jos ei muuta ole heillä tarjota osoitteeseen.

 

Tilausvahvistuksessa varmaan kerrotaan minkä tyyppinen netti on tilattu? Ainakin sillä mobiilinetillä on vähintään 14 vrk palautusoikeus...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Tilausvahvistuksessa varmaan kerrotaan minkä tyyppinen netti on tilattu? Ainakin sillä mobiilinetillä on vähintään 14 vrk palautusoikeus...

Kaupantekovaiheessa kerrotaan mitä tekniikkaa tarjotaan ja ollaan tilaamassa ja toki tilausvahvistuksessakin.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Saako tuon vielä palautettua jos et ole simmiä aktivoinut ?

Aika tarkkana olla nykyään ettei tilaa eri tuotetta vaikka tuotteen nimi on 100% sama…

 Kyllähän tuo pitäisi olla jo nimessä kerrottu että on mobiili, ihan jo Elisan maineen puolesta ja asiakaspalvelun työtaakan vähentämisen puolesta. Tuollainen harhaanjohdatus ei palvele ketään.

Lisäksi näissä netin kautta tilatuissa on aina tuo ongelma että asiakas ei välttämättä yhteystekniikoista ymmärrä mitään.

Tässähän tämä ongelma onkin. Tarve tuli kiireessä minulle ja vuokranantajalleni remontin ja systeemien uusimisen jälkeen, joten en tietenkään tajunnut, että kun painan "netti kotiin" painiketta ja toisena valintana on liikkuva netti, niin ilman mitään erillistä mainintaa oletukseksi vaihtuu liikkuva netti, mikä on aivan täysin eri asia kuin kiinteä netti. Siihen kun lisää, että tarjotaan reititintä yms. kaupanteon aikaan, niin ei sitä todistettavasti ihan asioista tietäväkään pysähdy katselemaan pientä pränttiä jokaisessa käänteessä. Ensin annetaan olettaa, sitten vaihdetaan mitä annetaan kesken kaupanteon. On täysin järjetöntä sotkea näitä kahta yhteen vain siksi, että ostaja ostaa edes jotain, tai että Elisa saa syyn puhua asiakkaan kanssa suoraan.

Sama kuin jos menet yhtiön autokauppaan ostamaan autoa, ja sitten sattumanvaraisesti jossain kohtaa haluamasi auto muutetaan saman firman moottoripyöräksi samoilla tehoilla, sanomatta suoraan, että huomio, nyt tilanne muuttui. Jos et joka askeleella katso sopimusta uudelleen läpi, niin pihalle ilmestyy parin viikon päästä moottoripyörä. Kypärät ja luvat tietysti puuttuu. Sitten tilanne menee siihen, että joudut palauttamaan väärän tilauksen ja odottamaan jälleen toiset kaksi viikkoa miettien, että pistääkö tämä myyjänilkki vielä maksamaan selvästä kusetuksesta. Mikä on edes kusetuksen pointti? Kuinka moni oikeasti vain pitää väärän tilauksen ja jatkaa elämäänsä? Voisin kuvitella, että tästä aiheutetut negatiiviset fiilikset ja kaikki ylimääräinen säätö ja odotus kustantaa paljon enemmän, kuin jos asia hoidettaisiin normaalisti. Jos et saa mitä tilaat, niin aiotko tilata vielä uudestaan samalta firmalta? Varsinkin kun käytös on ollut todella kyseenalaista? Olen todella lojaali palveluille mitkä tarjoavat tasaisen hyvää. Olen ostanut Elisalta kaiken jo vuosikausia, jos vaihtoehtoina on ollut vain muut saman palvelun tarjoajat. Nyt tilanne kuitenkin muuttuu täysin ja perun heti myös nykyisen puhelinliittymäni Elisalla. En edes itseni takia, tai sen takia että nyt olen kaksi viikkoa ilman internettiä, vaan siksi, että voin kuvitella esimerkiksi jonkun vanhan henkilön joutuvan vääntämään asiasta paskan asiakaspalvelijan kanssa, kuka sitten painostaa vanhusta tilaamaan mokkulaa tai jotain muita täysin turhia palveluita. Minua ei voi kusettaa tässä asiassa ensimmäistä askelta enempää. Siksi sain tämän luultavasti hoidettua heti, vaikka epäselväksi vielä jäi, että saanko maksaa Elisan huonosta systeemistä. Jos otat yhteyttä asiakaspalveluun, siellä voi antaa luvan myydä turhaa samassa puhelussa. Eli, mitä enemmän ihmiset tarvitsee asiakaspalvelua, sitä suuremmat mahdollisuudet on yrittää myydä jotain mitä ei alunperin edes tarvita. Tälläistä avonaista ovea huijareille ei saa olla, piste. Toivon, että muutkin ottavat tästä mallia ja siirtyvät yleisen hyvän takia toiselle palveluntarjoajalle. 

Telian sivuilla ilmoitettiin, että "kiinteä netti ei ole saatavilla, tässä teille vaihtoehto". Selvästikin siellä käsitetään, että ei ole hyvä idea aiheuttaa näin paljon harmia vain siksi, että ehkä asiakaskunta lopulta rakentuu pelkästään ihmisistä ketä saa huijattua tai painostettua ostamaan edes jotain. 

​​​​​

DNA:sta en osaa sanoa, sillä remontin aikana taloyhtiö oli hommannut DNA:n netin kaikkiin asuntoihin. Tästä syystä kiinteä netti ei siis ole tarjolla muilta yhtiöiltä, vaikka mahdollisuus kiinteälle netille onkin. 

Siirrän kaikki palveluni nyt DNA:n piiriin, kunhan ensin tarkastan, kuinka sulavasti siellä hoidetaan irtisanomiset ja muut tilaukset. 

En todellakaan ymmärrä, että miten vuonna 2023 tälläisen toiminnan selvästi ajaneen monta isoa firmaa konkurssiin, joku edelleen palkkaa tämän sortin huijaussysteemin luojan, ja että tälläsen huijaamisen kannattajia voi löytyä edelleen siltä yhteiskunnan tasolta, missä näitä päätöksiä tehdään. Aivan käsittämätöntä. 

​​

Käyttäjätaso 7

Tässähän tämä ongelma onkin. Tarve tuli kiireessä minulle ja vuokranantajalleni remontin ja systeemien uusimisen jälkeen, joten en tietenkään tajunnut, että kun painan "netti kotiin" painiketta ja toisena valintana on liikkuva netti, niin ilman mitään erillistä mainintaa oletukseksi vaihtuu liikkuva netti, mikä on aivan täysin eri asia kuin kiinteä netti. Siihen kun lisää, että tarjotaan reititintä yms. kaupanteon aikaan, niin ei sitä todistettavasti ihan asioista tietäväkään pysähdy katselemaan pientä pränttiä jokaisessa käänteessä. Ensin annetaan olettaa, sitten vaihdetaan mitä annetaan kesken kaupanteon. On täysin järjetöntä sotkea näitä kahta yhteen vain siksi, että ostaja ostaa edes jotain, tai että Elisa saa syyn puhua asiakkaan kanssa suoraan.

Sama kuin jos menet yhtiön autokauppaan ostamaan autoa, ja sitten sattumanvaraisesti jossain kohtaa haluamasi auto muutetaan saman firman moottoripyöräksi samoilla tehoilla, sanomatta suoraan, että huomio, nyt tilanne muuttui. Jos et joka askeleella katso sopimusta uudelleen läpi, niin pihalle ilmestyy parin viikon päästä moottoripyörä. Kypärät ja luvat tietysti puuttuu. Sitten tilanne menee siihen, että joudut palauttamaan väärän tilauksen ja odottamaan jälleen toiset kaksi viikkoa miettien, että pistääkö tämä myyjänilkki vielä maksamaan selvästä kusetuksesta. Mikä on edes kusetuksen pointti? Kuinka moni oikeasti vain pitää väärän tilauksen ja jatkaa elämäänsä? Voisin kuvitella, että tästä aiheutetut negatiiviset fiilikset ja kaikki ylimääräinen säätö ja odotus kustantaa paljon enemmän, kuin jos asia hoidettaisiin normaalisti. Jos et saa mitä tilaat, niin aiotko tilata vielä uudestaan samalta firmalta? Varsinkin kun käytös on ollut todella kyseenalaista? Olen todella lojaali palveluille mitkä tarjoavat tasaisen hyvää. Olen ostanut Elisalta kaiken jo vuosikausia, jos vaihtoehtoina on ollut vain muut saman palvelun tarjoajat. Nyt tilanne kuitenkin muuttuu täysin ja perun heti myös nykyisen puhelinliittymäni Elisalla. En edes itseni takia, tai sen takia että nyt olen kaksi viikkoa ilman internettiä, vaan siksi, että voin kuvitella esimerkiksi jonkun vanhan henkilön joutuvan vääntämään asiasta paskan asiakaspalvelijan kanssa, kuka sitten painostaa vanhusta tilaamaan mokkulaa tai jotain muita täysin turhia palveluita. Minua ei voi kusettaa tässä asiassa ensimmäistä askelta enempää. Siksi sain tämän luultavasti hoidettua heti, vaikka epäselväksi vielä jäi, että saanko maksaa Elisan huonosta systeemistä. Jos otat yhteyttä asiakaspalveluun, siellä voi antaa luvan myydä turhaa samassa puhelussa. Eli, mitä enemmän ihmiset tarvitsee asiakaspalvelua, sitä suuremmat mahdollisuudet on yrittää myydä jotain mitä ei alunperin edes tarvita. Tälläistä avonaista ovea huijareille ei saa olla, piste. Toivon, että muutkin ottavat tästä mallia ja siirtyvät yleisen hyvän takia toiselle palveluntarjoajalle. 

Telian sivuilla ilmoitettiin, että "kiinteä netti ei ole saatavilla, tässä teille vaihtoehto". Selvästikin siellä käsitetään, että ei ole hyvä idea aiheuttaa näin paljon harmia vain siksi, että ehkä asiakaskunta lopulta rakentuu pelkästään ihmisistä ketä saa huijattua tai painostettua ostamaan edes jotain. 

​​​​​

DNA:sta en osaa sanoa, sillä remontin aikana taloyhtiö oli hommannut DNA:n netin kaikkiin asuntoihin. Tästä syystä kiinteä netti ei siis ole tarjolla muilta yhtiöiltä, vaikka mahdollisuus kiinteälle netille onkin. 

Siirrän kaikki palveluni nyt DNA:n piiriin, kunhan ensin tarkastan, kuinka sulavasti siellä hoidetaan irtisanomiset ja muut tilaukset. 

En todellakaan ymmärrä, että miten vuonna 2023 tälläisen toiminnan selvästi ajaneen monta isoa firmaa konkurssiin, joku edelleen palkkaa tämän sortin huijaussysteemin luojan, ja että tälläsen huijaamisen kannattajia voi löytyä edelleen siltä yhteiskunnan tasolta, missä näitä päätöksiä tehdään. Aivan käsittämätöntä. 

​​

Saitko kuitenkin alkuperäisen ongelman Elisan kanssa jonkunlaiseen kuosiin?

Liittymä on nyt kai peruttu lyhyen sananvaihdon jälkeen chattiasiakaspalvelussa, mutta omaelisassa lasku edelleen sisältää tämän uuden liittymän kytkemisen ja kuukausimaksun. Toivon, että se johtuu siitä, että on sunnuntai ja systeemit eivät ole ehtineet vielä päivittyä perumisen jäljiltä. En tietenkään aio maksaa kumpaakaan liittymään liittyvää maksua.

Onneksi en esimerkiksi tarvitse aivan pakolla nettiä pariin viikkoon. Tästä olisi tullut nimittäin aikamoinen säätö, jos tekisin esimerkiksi etätöitä. Jotkut hommat minulla jää roikkumaan, mikä haittaa eniten ihmisiä ketkä ovat joskus riippuvaisia siitä, että voin korjata netin välityksellä asioita. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

DNA:sta en osaa sanoa

Kurkkasin heidän saatavuushakuaan Netti kotiin. Sielläkin joutuu klikkaamaan erikseen lisätietoja, ennen kuin avainsanat liikkuva laajakaista ilmestyvät vasta neljännessä kappaleessa näkyviin.

Jotenkin näyttää aika samalaiselta DNA:nkin nettisivut. Josko tilattu samalta firmalta. Joko johtuen siitä, että osasin nyt odottaa tälläistä kikkaa, tai sitten DNA sivulla netin langattomuus oli selvempi. Siinä esim taidettiin mainita erikseen WiFi-reititin yms. mikä voi rikkoa oletuksen siitä, että kyseessä on nyt langaton netti. Mitään suoraa ilmoitusta ei kuitenkaan näilläkään sivuilla ollut siitä, että "netti kotiin" on täysin sama kuin liikkuva netti, poistaen täysin tarpeen erotella nämä kaksi kategoriaa toisistaan.

Ilmaisena vihjeenä, ei ole kovin vaikeaa laittaa tekstiä "kiinteä laajakaista ei ole saatavilla tähän osoitteeseen", kun netti muutetaan. Selvyyden lisäksi valinnat, mitkä ei ole saatavilla, on hyvä jättää tilausten listaan, mutta olla antamatta asiakkaan valita kyseistä valintaa. Siihen voi lisätä syyn "ei saataville osoitteeseen" myöskin tekstillä. Sivuston tekijä, joko pyynnöstä tai itse, ei suunnitellut systeemiä kovinkaan tarkasti. Tästä voi varmaankin pistää noottia sivuston tekijälle. Muutoksia ei myöskään ole kovin vaikea tehdä. Voisi olettaa, että asiakaspalveluun on tullut enemmän kuin yksi puhelu tai nootti samaisesta asiasta. 

Asuntoni netti on ilmainen DNA netti, joten sille ei voi mitään. Ihan näistä syistä ottaisin Telian käyttöön saman tien. Ei ole kovin viisaasta normalisoida tämänlaista käytäntöä. Suomi on hyvä maa siksi, että palveluiden kusetukset pidetään minimissä ja ihmiset voivat ostaa palveluita ilman jatkuvaa huijauksen uhkaa. 

Käyttäjätaso 7

Ilmaisena vihjeenä, ei ole kovin vaikeaa laittaa tekstiä "kiinteä laajakaista ei ole saatavilla tähän osoitteeseen", kun netti muutetaan. Selvyyden lisäksi valinnat, mitkä ei ole saatavilla, on hyvä jättää tilausten listaan, mutta olla antamatta asiakkaan valita kyseistä valintaa. Siihen voi lisätä syyn "ei saataville osoitteeseen" myöskin tekstillä. Sivuston tekijä, joko pyynnöstä tai itse, ei suunnitellut systeemiä kovinkaan tarkasti.

 

Tässä on nyt sellainenkin puoli, että ainakin Elisalla markkinointiosasto on kaupannut myös 5G kotinettiä “kiinteänä” yhteytenä, vaikka siinä ei ole muuta kiinteää kuin seinään pultattu modeemi.  Ja jo tuota ennenkin on selvästi yritetty häivyttää eri liittymätyyppien eroja, ihan niin kuin se olisi asiakkaan kannalta se ja sama, saako hän käyttöönsä 100M kuitu-, vdsl-, kaapeli- tai mobiilinetin.

Joten tuo epäselvä tilaussysteemi lienee harkittu toteutus, eikä mikään vahinko.

Elisan asiakkaat kun on keskimäärin niin tyhmiä, ettei ne kuitenkaan ymmärrä mitä eroa noilla eri vaihtoehdoilla on.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Eipä tuo hirveän usein varmaan vikaan mene tilaus, kun normaalisti pitää ensin selvittää kenen netti siellä taloyhtiössä on ja tehdä sitten tilaus, jolloin sen pitäisi mennä oikein.

Onhan tuo sekava, kun nimet on samoja “Elisa netti kotiin” kaikissa tilauksissa ja taloyhtiön liittymätyyppi ei ehkä ole aina edes oikein. Kai tuossa on yritetty ettei asiakkaan tarvi sen enempää asiasta tietääkkään.

Mobiiliverkossa toimivista kotineteistä kyllä tekniikka paljastuu jos yhtään lukee mitä on tilaamassa. 4G/5G mainitaan tilauksen modeemeissa ja ilmoituksessa, myös yhteenveto on tämännäköinen:

Tässä nyt mennyt vikaan varmaankin sen takia, kun netti aikaisemmin ollut Elisalta ja nykytilannetta ei sen enempää ole tarkisteltu. Ja jos ei nyt niin tietoinen ole mitä on tilaamassa voihan se väärinkin mennä, mutten usko olevan kovin yleistä kuitenkaan...

Tuossa tuo ongelma onkin. Ei ole kovin terveellistä yhteiskuntaa ajatellen joutua suurien firmojen kanssa vääntämään itsestäänselvyyksien turhasta monimutkaistamisesta ja tässä tapauksessa tilanteen tahallisesta sekoittamisesta.

Jos "netti kotiin" ja "netti mukaan" on tismalleen se ja sama, niin on harvinaisen epäkäytännöllistä, ja tietyissä tilanteissa kusetuksen puolelle siirtyvää käytöstä, että näitä termejä käytetään, kun kyseessä on tasan tarkkaan vain toisenlaisesta liittymästä, eli "netti mukaan" liittymästä. Jos haluan netin kotiin, minkä voi ottaa mukaan, niin otan netin mukaan. Jos tämä menee semantiikan puolelle näin vahvasti, niin olisiko vika ehkä menussa, eikä tilauksissa. Luulisin, että tätä tapahtuu todella usein, varsinkin ihmisille, jotka eivät automaattisesti tiedä, että esimerkiksi 4G ei tarkoita vaikka WiFi-nopeutta reitittimestä tai edes tiedä mitä 4G tarkoittaa ylipäätään, tai mikä reititin on.

 

- Syötkö täällä vai tuleeko mukaan? 

- Syön täällä. 

- Selvä, eli syöt täällä.

*hetken päästä*

- Tässä ruokanne, olkaa hyvä ja menkää muualle syömään se. Kuitissa näette, että vaikka annoin teille kaksi täysin päinvastaista vaihtoehtoa ja valitsit juuri päinvastoin kuin miten nyt tehdään, niin ruoka tulee nyt mukaan. Voit tietysti jäädä tänne syömään, mutta sitten sinun olisi pitänyt tilata "haarukka ja lautanen"-palvelu. Veitsen saatte vielä erillisellä palvelulla. Laitetaanko ne tulemaan sinulle nyt tässä samalla? Uudessa ruuassa kestää tunti, mutta jos vain otat haarukan ja lautasen ja lähdet pois, niin pääset heti syömään. Se tietysti maksaa sinulle paljon ylimääräistä, eikä niitä periaatteessa edes tarvitsisi ostaa, jos tilaus olisi ollut inhimillisesti selvä.

- Ei laiteta ja peruutan tilauksen, ja tässä menikin sitten koko ruokatauko. 

- No jos olisit katsonut kuittia tilauksen aikana kun muutin sitä sanomatta mitään, niin näin ei olisi käynyt. Oletit, että saat mitä tilaat, mutta ei kannata olettaa enää mitään kun käyt täällä. Varmasti kuitenkin käyt täällä vielä uudelleen ja tilaat meiltä asioita olettaen, että kaikki menee kuten olet pyytänyt ja me olemme sinua ohjeistaneet? Eli, haluatko kävellä itse ulos, vai otatko nyrkistä ja ulosheittopalvelun? 

- *gulp*

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Jotkut joutuu ottamaan sen netin mobiililla kotiin, kun muuta ei ole tarjolla. Toisaalta harva raahaa reititintä mukana, jolloin sen voisi tulkita olevan silloin kotiin tarkoitettu kun reitittimineen tilaa (olkoon tekniikka mikä vaan). Voihan sen SIM-kortin toki mukaansa ottaa ja reitittimenkin jos niin haluaa, mutta jollain se netti pitää sinne kotiin hoitaa ja silloin kun se on mukana se ei siellä luonnollisesti toimisi.

Silloin yleensä kysytään apua, jos ei tiedä mikä on 4G tai vaikka xDSL. Ja jos haluaa itse kokeilla onneaan, niin näissä on aina etänäostettaessa kuitenkin perutusoikeus, niin Ikävä tapahtuma ollut larethilla, mutta ei nyt ihan noin vakavaa, kun kirjoituksista voisi päätellä :)

Jotkut joutuu ottamaan sen netin mobiililla kotiin, kun muuta ei ole tarjolla. Toisaalta harva raahaa reititintä mukana, jolloin sen voisi tulkita olevan silloin kotiin tarkoitettu kun reitittimineen tilaa (olkoon tekniikka mikä vaan). Voihan sen SIM-kortin toki mukaansa ottaa ja reitittimenkin jos niin haluaa, mutta jollain se netti pitää sinne kotiin hoitaa ja silloin kun se on mukana se ei siellä luonnollisesti toimisi.

Silloin yleensä kysytään apua, jos ei tiedä mikä on 4G tai vaikka xDSL. Ja jos haluaa itse kokeilla onneaan, niin näissä on aina etänäostettaessa kuitenkin perutusoikeus, niin Ikävä tapahtuma ollut larethilla, mutta ei nyt ihan noin vakavaa, kun kirjoituksista voisi päätellä :)

Kyllä se vaan on, nimittäin tämä juurikin aukaisee ovet kaikenlaiselle harvinaisen raskaalle käytökselle ja huijamiselle, puhumattakaan siitä, että hiljakseen siirrytään maahan, missä kaikki vastuu on kuluttajalla. Ulkomailla asuneena, tämä on juurikin sellaista settiä, mitä voi odottaa kaikista pahimmista paikoista, missä kuluttajalla ei ole oikeastaan mitään suojaa. Kaikki on helvetin vaikeaa, eikä mikään toimi. Sinne päädytään askel kerrallaan normalisoimalla epämääräisyyttä ja tiedostetusti. Amatöörisuunnitteljakin tajuaa, että "netti kotiin" ei voi sisältää "netti mukaan" vaihtoehtoa millään tavalla. Joko kyseessä on "langaton netti" tai "kiinteä laajakaista", eikä netti "mukaan" tai "kotiin". Kuten myös aiemmin mainittu tällä langalla, Elisalla on Googlen kautta "kiinteä laajakaista" sivu, mikä vie ostamaan mobiililaajakaistaa. Tässä ei ole yhtään järjen hiventäkään. Edellä on myös mainittu esimerkkiä siitä, mitä tämänlaisella systeemillä saadaan aikaan. Otatko turhaa palvelua parin päivän sisään, varsinkin kun jotkut on etätöissä, vai odotatko kaksi viikkoa ilman internettiä, että saat sen minkä tilasit, käyttäen nettisivun ohjeistusta, mikä tahallisesti ohjasi sinut ottamaan väärän palvelun muuttamalla tilanteen ympäri, koska siihen oli mahdollisuus? Suunnitelmat voi mennä harvinaisen solmuun, jos tilauksessa on täysiä epämääräisyyksiä. Myös, "ei tätä niin usein tapahdu". Eiköhän se muutama kerta jo ihan riitä. Itselleni riittää yksi kerta, että korjaan omat suunnitellut käyttöjärjestelmät tai systeemit. Jos yksikin virhe tapahtuu typerän epäselvyyden takia, systeemi on silloin viallinen.

Kuten myös sanottu, Telia ymmärtää, että he eivät voi tuosta vaan kääntää kiinteää nettiä, eli kotinettiä, eli netti kotiin-palvelua, mobiiliksi ilmoittamatta asiasta. 

Että :) vaan sinne takaisin. Ei sitä reititintäkään esimerkiksi pakolla tarvitse ostaa jos se on jo. Kuitenkin tarvitset reitittimen, mikä toimii mobiililaajakaistalla. Mobiililaajakaistan saa kännykkäänkin mukaan, ettei kukaan sitä reititintä mukanaan vie, ellei sille ole tarvetta.

Joka tapauksessa, ongelma tässä on Elisa. Joko he alkavat varoittaa Telian tapaan, että liittymää, mitä selvästikin hait, ei ole saatavilla, tai, he lopettavat koti- ja liikkuvanetti termien käytön, ja siirtyvät käyttämään oikeita termejä kuten kiinteä ja langaton netti. 

Kovin moni ei tilaile nettiä useita kertoja ja totu tämänlaisiin maton vetämisiin. En itsekään olisi tarvinnut koko nettiä luultavasti vuosiin. 

Jos haluatte pitää ovea auki tämänlaiselle sekoilulle, niin se ei tiedä kovin hyvää ajatellen sitä, mitkä seuraavat siirrot näiltä firmoilta on. Kohta huomaat laskuissasi palvelun mitä et tilannut, koska sinun olisi pitänyt ilmoittaa, ettet halua sitä. Kun se normalisoituu, niin hiljakseen ollaan siinä pisteessä, että voisit yhtä hyvin kävellä Napolin metrossa lompakko esillä takataskussa, kuin tilata yhtään mitään palveluita täällä. "Sinun olisi pitänyt tietää, että yritämme huijata sinua" mentaliteetti tappaa kaiken hyvän. 

Eipä tuo vähättely poista ongelmaa, ja tarkemman selityksen saat sitten kun pidempi vastaukseni on moderoinnin käsittelystä vapaa. 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Onhan tuo markkinointi aina ollut vähän hämäävää ja jopa huijausta monin paikoin, mutta tätä asiaa lähdin pohtimaan ajatuksella miten netti normaalisti tilataan ja jos tilaaja ei mitään tietäisi teknisestä puolesta. Tulin tulokseen että:

Ensin selvitän isännöitsijältä kenen netti (Tai jos en sitäkään osaisi kysyä, niin ainakin kysyisin miten se netti tilataan) ja siltä operaattorilta kun tilauksen tekee, niin pitäisi aina mennä lähtökohtaisesti oikein.

Tapauksessasi on selvä mikä on mennyt pieleen ja tuo on tyyliin niitä ainoita tyylejä (Ellei sitten vaan summamutikassa tilaa joltain operaattorilta "yhteyttä") jossa homma voi mennä pieleen.

Otsikkoon liittyen sait kuitenkin juuri sen liittymän minkä tilasit ja sen peruttuakin, joten en suurta ongelmaa näkisi tässä.

En enempää asiaa pohdiskele, joten kaikkea hyvää sinne :)

Edelleen, jos ongelma olisi noin vähätellyn pieni, se ei olisi edes ongelma. Tuo kuitenkin jättää kaiken ongelmaan johtaneen asian täysin huomiotta, ja vaatii jokaiselta kuluttajalta tekoja, mitä sinä tekisit. Sinä taas kuitenkin tiedät näistä asioista jotain, joten se ei vain toimi tuolla tavalla.

 

Myöskin se, että muka tilasin kyseisen liittymän ei mitenkään kuvaa tilannetta. En tilannut tätä liittymää sen lauseen oikeassa merkityksessä. Sen varmasti ymmärtää jokainen tätä lukeva henkilö. Tilasin netin kotiin kahdesta vaihtoehdosta. Ongelma on täysin epämääräinen tilaussysteemi, mikä sen kautta avaa ovet kaikenlaiselle epämääräiselle käytökselle. On varmasti siunattu elää elämää niin, että kun sattumalta vältät kuopan moottoritiellä, niin mietit pelkästään, että olipa hyvä, etten ajanut satasta tuohon kuoppaan, ilman, että yhtään miettii mitä tapahtuu kun seuraava auto tulee saman kuopan kohdalle, tai minkälaisen tilanteen tuollainen ongelma luo vallitsevaan tilanteeseen. 

En tiedä mietitkö ongelmaa yhtään sen enempää ennen tai jälkeen kun tiputit pinnallisia itsestäänselvyyksiä tähän lankaan. 

Osallistu keskusteluun