Vastattu

Sovellukset jumiutuvat Wi-Fi verkossa, mistä johtuu?

  • 25 June 2023
  • 42 kommenttia
  • 2574 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

42 kommenttia

Hmm. Arriksen LAN-asetuksissa oli IPv6 DHCP pois päältä. Laitoin sen päälle ja tuntuu siltä, että se korjasi Android-sovellusten jumitukset. Tai sitten reitittimen uudelleenkäynnistyksen yhteydessä korjautui jotain. Joka tapauksessa nyt seurailen hetken rauhassa toimivuutta. Ei houkuttele ensimmäisenä korjaustoimena Arriksen resetointi  (joka tuntuu olevan aina ehdotuksena vaikka vähän myöhemmin netin toimimattomuuteen osoittautuisi syylliseksi huolimaton kaivinkonekuski ja maakaapeli).

Nyt muuten Arrisin asetusten perusteella voisi kuvitella IPv6 olevan oikeasti tuettuna, mutta silti esim. https://ipv6test.google.com/ kertoo, että "sinulla ei ole ipv6 valmiutta". Jos samalle sivulle surffaa Saunalahden mobiiliyhteydellä, niin sivu sanoo ip6v olevan käytössä ok. Go figure.

Itsellä oli tuo sama ongelma kesällä (kuten muutamalla muullakin taloyhtiössä) ja se palasi  täällä Kangasalla uudestaan noin viikko sitten. Kaikki laitteiden uudelleen käynnistykset, välimuistin tyhjennykset, sovellusten uudelleen asennukset on kokeiltu useaan kertaan etc… Elisan asiakaspalvelu ei suostunut ottaa asiaa tutkintaan, koska verkossa ei näy mitään ja tämä “sovelluskohtainen” vikatilanne. Hyvä kuulla, että tämä on laajempi ongelma, toivottavasti juuri syytä alettaisiin selvittämään.  Edellisellä kerralla ongelma poistui meillä, kun havaittiin, että taloyhtiön verkossa oli tehot epätyypillisen korkealla ja huoltomiehet kävivät kytkentöjä jakokeskuksessa kiristämässä. Nyt kuulemma tällaista ei ole.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

 Edellisellä kerralla ongelma poistui meillä, kun havaittiin, että taloyhtiön verkossa oli tehot epätyypillisen korkealla ja huoltomiehet kävivät kytkentöjä jakokeskuksessa kiristämässä. Nyt kuulemma tällaista ei ole.

Uskoisin olevan sattumaa. Nuo vahvistimien ja signaalitasojen säädöt vaikuttavat WAN-puolelle, eikä niillä ole LAN/WLAN-puolen kanssa “mitään” tekemistä. Jos modeemista disabloi IPv6 kokonaan niin ratkeaako sillä ?

Voi hyvinkin olla, en itsekään ymmärrä/ymmärtänyt syy-seuraus yhteyttä. Oli Elisan edustajan oletus, että tuo voisi vaikuttaa. Ja vika poistui visiitin jälkeen.

Jotenkin pitäisi ongelma saada vaan nytkin poistumaan…

 

 

Ongelmahan on siinä, että nuo IPv6-asetusten kliksuttelut ja pois kytkennät ei vaikuta Arrikseen mitenkään. Puskee edelleen IPv6-osoitteet (jotka ei kuitenkaan toimi) android-laitteille. Noh, itse ratkoin tämän kuten kesälläkin laittamalla Arriksen sillaksi ja erillisen reitittimen perään.

 Edellisellä kerralla ongelma poistui meillä, kun havaittiin, että taloyhtiön verkossa oli tehot epätyypillisen korkealla ja huoltomiehet kävivät kytkentöjä jakokeskuksessa kiristämässä. Nyt kuulemma tällaista ei ole.

Uskoisin olevan sattumaa. Nuo vahvistimien ja signaalitasojen säädöt vaikuttavat WAN-puolelle, eikä niillä ole LAN/WLAN-puolen kanssa “mitään” tekemistä. Jos modeemista disabloi IPv6 kokonaan niin ratkeaako sillä ?

Jos tarkoitat tuo enable DHCP server (IPV6) täppää, niin sen poistamisella AL, HS ja Areena alkoi “toimimaan”. AL ja HS käynnistyminen kestää kuitenkin 1-2min. HBO ei käynnisty eli sen kirjautumisessa joku ajastin kerkeää kai laueta. Hyviä vinkkejä kaivataan siis edelleen….

On tämä vaan yksi v@@@n savotta. Chatissä esitetään aivan tietämätöntä ja vihjaillaan asiakasta tampioksi. En ole tietoliikenne insinööri mutta erotan kyllä jos joku kirjoittaa minulle media soittimesta niin en puhuisi hänelle elisa boxista. Eikö tämä vika korjaannu muuta kuin vaihtamalla palvelun tarjoaa tai irtisanomalla kiinteä netti ja jakaa mobiili yhteys. 

 

 

 

Vietin 40 minuuttia puhelimessa vikakorjaukseen ja ei mitään apua, uusi modeemi sai viimeisimmän ohjelmiston mutta aivan sama. Ipv6 ongelma tiedossa kun ottaa puheeksi mutta ei ratkaisua näkyvillä. Tästä on kyllä viihde kaukana, noh tulihan sitä 13 vuotta käytettyä. Tämä viestikään ei meinaa lähteä vaikka ollaan olevinaan elisan netissä.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Tää ongelma on nyt meillä tutkinnassa. 👍 Eli jos tietyt sovellukset ei toimi androidilla meidän kaapeliverkossa, niin kannattaa ottaa meidän asiakaspalveluun yhteyttä asiasta jotta saadaan paremminkin tutkittua! 😊

@1mmot Tuo nyt ei oo menny yhtään niinku ois pitäny, ja pahoittelut siitä mun puolesta. Suosittelen kuitenki ottamaan uudestaan yhteyttä, asiakaspalvelussa pitäs nyt ainakin kaikkia olla infottu tästä. Voit halutessasi varata täällä soittoajan suoraan häiriöilmotusten puolelle niin ei tarvi jonotella puhelimessa. 🙏

Minulla oli tapahtunut tänä aamuna ihmeparantuminen, eli palvelut alkoivat toimimaan. Itse en ole koskenut asetuksiin ja mielestäni android laitteisiin ei ole päivityksiä tullut. Olisi kiva kuulla, mitä poisti ongelman...

Minulla oli tapahtunut tänä aamuna ihmeparantuminen, eli palvelut alkoivat toimimaan. Itse en ole koskenut asetuksiin ja mielestäni android laitteisiin ei ole päivityksiä tullut. Olisi kiva kuulla, mitä poisti ongelman...

Sama juttu, ihmeparantuminen mihinkään koskematta. Olisi hyvä kuulla, että mikä kiusaa. Ongelma on systeemissä, ei yksittäisissä käyttäjissä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Vika on saatu korjattua tänään. Pahoittelut vielä tästä aiheutuneesta harmista ja hämmingistä!

Vika on saatu korjattua tänään. Pahoittelut vielä tästä aiheutuneesta harmista ja hämmingistä!

Kiitos tiedosta. Hyvä, että vika löytyi ja siis heräsitte asiaa selvittämään. Pohdittehan sisäisesti, miksi asiakaspalvelu tässä tapauksessa epäonnistui. Asiakkaille tulleen harmin ja vaivan lisäksi, tällainen varmasti lisää teillä riskiä asiakaskadosta......

Vika todellakin näyttäisi olevan nyt korjattu. Ja ensimmäistä kertaa myös IPv6-protokolla vaikuttaa toimivan Arriksen wifissä olevilla laitteilla! Mm. https://ipv6test.google.com/ antaa vihreän tuloksen. Toivotaan, että tämä on nyt pysyvämpi tila :)

Ei ole todellista. Tällä kertaa homma toimi alle viikon ja taas ollaan lähtöruudussa. Pitänee lopultakin uskoa, että ei tuosta Arriksesta ole enää kuin toimittamaan pelkän modeemin virkaa. IPv6-testit ei mene enää läpi, ja mm. HBO Max ei toimi androidilla wifi-verkossa. Näin siis Pirkkalassa.

Sama vika  täällä

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Pahoittelut @Demeh & @SamiX! 😥 Palvelussa oli viime yönä ongelmaa, joka korjattiin välittömästi kun se huomattiin. Modeemin uudelleenkäynnistys (piuhat vaikka irti ja napakasti takaisin kiinni) pitäisi riittää että IPv6 alkaa pelittää taas normaalisti! Jos jostain syystä pelkkä uudelleenkäynnistys ei korjaa ongelmaa, niin IP flush command centerin kautta pitäisi viimeistään palauttaa toimivuuden. 👍🏼

Kyllähän tuo Arris näköjään vaatii noin kerran viikkoon uudelleenkäynnistyksen että sovellukset toimii vaikka vika onkin "korjattu". Tänään on taas saanut nykiä piuhoja irti ja laitella takaisin ja toivoa sormet ristissä homma pelittäisi.

Osallistu keskusteluun