Skip to main content
Vastattu

Sovellukset jumiutuvat Wi-Fi verkossa, mistä johtuu?


ELISA KURISTAA WIFI YHTEYTTÄ VALIKOIDUSTI.

Perus Elisa Viihde sopimus Arris kaapelimodeemi päätelaite. 100 Mbit.

Laitteina yksi wifi tabletti Android 7 ja mobile Android 12.

Noin 20.6 huomasin ettei eräillä Android sovelluksilla pääse WIFI yhteyden läpi.

Sovellukset jumissa: Kaikki YLE (Areena, Uutisvahti), Aamulehti tilaus, Iltalehti, TekstiTV. Reddit. pääsy on joko kokonaan kiinni tai yksi sivu avautuu noin tunnissa.

Sen sijaan web ja Iltasanomat ja jotkut muut toimiii täysin wifillä.

Mobile 4g-5g toimii myös.

 

Tiedän, että ELISA kuristaa minua (throttling), koska VPN asennuksen jälkeen toisen Android laitteen sovellukset toimii taas normaalisti. 

 

MIKSI KURISTUS ja MIKSI UUTISSIVUSTOT?

 

EDIT: 26.6.2023 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -Snouppi

 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki

Vika on saatu korjattua tänään. Pahoittelut vielä tästä aiheutuneesta harmista ja hämmingistä!

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

42 kommenttia

sakarialanne
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+24
  • Elisalainen
  • 3834 kommenttia
  • 25. kesäkuuta 2023

Höpöhöpö.

Operaattori ei "kurista" asiakaslaitteiden lähiverkossa mitään, olkoon langaton tai langallinen kyseessä.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 25. kesäkuuta 2023

Juu itsestäänhän nuo sovellukset lakkaa toimimasta


  • 4616 kommenttia
  • 25. kesäkuuta 2023

Tuollaista:

Areena Kehitys.10 päivää sitten: Päivitetty

Android-sovelluksen ilmoitus "Virhe - Sovellus vaatii verkkoyhteyden”

Joissakin Android-laitteissa Areena-sovellus saattaa ilmoittaa, että verkkoyhteyttä ei ole, vaikka laitteen verkkoyhteys toimii normaalisti. Syynä virheilmoitukseen on vanhentunut IP-osoite, joka on jäänyt laitteen välimuistiin.

Vaihtoehtoisesti vanhentunut IP-osoite voi olla jäänyt verkkolaitteen (esim. WLAN-tukiasema) muistiin. Tällöin auttaa verkkolaitteen uudelleenkäynnistys.

 

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 25. kesäkuuta 2023

käynnistetty ja käynnistetty. Eikä tule verkkoyhteys virhettä. Ei vain bitti liiku ilman, että VPN piilottaa IP:n. Kuristus on rajattu vain tiettyihin em. uutissovelluksiin. Web ping ja testi antaa täyden kapan. ilman VPN:ääkin 


  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 27. kesäkuuta 2023

Kappas, sama ongelma. Ainakin juhannuksen yli Elisan kaapelimodeemiverkon kautta ei toimi Android-puhelimella ainakaan seuraavat:

- YLEn sovellukset (paitsi jos Areenan ensin käynnistää mobiilidatan kautta, sen jälkeen toimii myös wifissä)

- K-ruoka-sovellus

- Twitterin kuvien lataus

- Sähköpostin *roskapostikansion* päivitys (Gmail & outlook-tili)

Lisäksi gigabitin yhteyden nopeus on parhaimmillaan 100 megabitin luokkaa. Reitittimelle on näköjään ilmestynyt myös IPv6-osoite, en sitten tiedä liittyykö asiaan. Testailin myös vaihtoehtoisia nimipalveluja sekä reitittimeen että suoraan puhelimeen, ei apua.

Kovasti haiskahtaa, että Elisalla olisi nyt esimerkiksi joku reititysongelma johonkin palveluun, jota nuo kaikki käyttävät? Nimenomaan Elisan mobiiliverkon kautta kuitenkin toimii.

Onneksi valokuitukaivurit on jo kulman takana tulossa.


  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 27. kesäkuuta 2023

...ja ratkaisu, ainakin oman verkkoni osalta: Testasin yhteyttä suoraan Arriksen wifiin, toimi. Laitoin modeemin sitten siltaavaan tilaan, ja nyt pelittää taas kaikki. Nopeuskin palautui entiselleen.

 

Itselläni on siis kaapelimodeemin perässä toinen reititin kotiverkkoa varten, omalla palomuurilla ja NAT:illa. Tupla-NAT on reilun vuoden ajan toiminut täysin ongelmitta, mutta mikä lie muuttunut nyt sitten.


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 973 kommenttia
  • 27. kesäkuuta 2023

Ainakin K-Ruoka ja Yle Areena hyödyntävät Amazon AWS-palvelua. Se voisi olla ainakin yksi yhteinen tekijä ongelmissa.


  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 4. heinäkuuta 2023

Mielenkiintoista itsekin kärsin tästä kiusallisesta viasta

Minulla on myös Arris kaapelimodeemi, päätelaite ja yhteys 150 Mb/10.

 

Laitteina Wifissä kiinni Adroid 12 puhelimia ja tabletti ja Windows laptop. Sovellukset, jotka eivät toimi Wifin kautta ovat havaintojeni mukaan samat, joita tässä keskustelussa on listattu: YLE, Areena, YLE Uutisvahti, Aamulehti, Teksti TV, Helsingin sanomat). Mutta kiusallisin ongelma kaikista on, että en työtietokoneellani omaan työsahköpostiini (Outlook) pääseminen on varsin haastavaa.

 

Samat sovellukset toimivat normaalisti Android laitteella työpaikan lähiverkossa. Eli ongelman täytyy olla jossain Kaapelimodeemin ja kodissani olevien päätelaitteiden yhteispelissä.

Kaikki temput laitteiden välimuistien tyhjentämiseksi ja modeemin boottaukseen on tehty. Yritin jopa vaihtaa kanavaa modeemissa, mutta ei auttanut.

 

Mielenkiintoiseksi tämän tekee se, että verkon speedtest näyttää ihan hyviä lukemia, mutta näyttäisi siltä, että ainakaan tietyt protokollat ja applikaatiot ovat huonoja toimimaan kuvailemallani kombinaatiolla. 

Ongelma on sen verran kiusallinen, että harkitsen tietoliikennetoimittajani vaihtoa.


  • Keskustelija
  • 8 kommenttia
  • 4. heinäkuuta 2023

Sama ongelma on ollut juhannusviikolta asti Pirkkalassa Elisan kaapelimodeemiyhteydellä Arris TG2492s -modeemin wifi-verkossa. Useampi kännykkä-appi ei toimi, Yle, IL Paras Sää, Spotify takkuilee, MS Authenticator ei toimi, jne...

Jos kännykän vaihtaa mobiilidataan, niin kaikki edellä mainitut sovellukset alkavat toimimaan samalla hetkellä.

Oma havainto on, että ongelmien alkaessa modeemi on alkanut hakemaan itselleen IPv6-osoitteen, ja sellainen tulee myös wifissä oleville kännyköille. Kuitenkin IPv6-testisivut näyttävät, että IPv6-yhteys ei toimi kunnolla wifissä olevilla laitteilla. Jokin tuossa konfiguraatiossa mättää tällä hetkellä.


Snouppi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • 1318 kommenttia
  • 4. heinäkuuta 2023

Hmm, jos perinteinen tehdasasetusten palauttaminen on koitettu tehdä ja tuo ei korjaa ongelmaa, niin suosittelen jättämään laittamaan viestiä OmaElisan kautta meidän häiriöilmoitusten puolelle seuraavasti: Asiakaspalvelu - Asiakaspalvelun viestit - Uusi viesti - Häiriöilmoitukset. Kannattaa kuvailla tilanne mahdollisimman kattavasti ja mainitsisin tuon IPv6:sen tässä tapauksessa, sillä vahvasti viittaa nyt sen oikkuihin.

Tekisin kuitenkin ensiksi tosiaan modeemille tehdasasetusten palauttamisen. Huomioithan, että tehdasasetuksien palauttaminen palauttaa laitteelle oletusasetukset, eli kaikki mukautetut asetukset katoavat.

Ja tervetuloa mukaan OmaYhteisöön @kepentti@kroimela@JE61 ja @Demeh! 🤩


  • Keskustelija
  • 3 kommenttia
  • 4. heinäkuuta 2023

Joo, samaa ongelmaa täälläkin ja ongelma alkoi myös samaan aikaan kuin useammalla muulla, eli juhannusviikolla.

 

Modeemina tuo Arris TG2492s ja wifissä useampi sovellus lakkaa toimimasta. Muissa wifeissä ja mobiilidatalla sovellukset toimii niin kuin pitääkin. Kokeilin palauttaa modeemin tehdasasetukset mutta se ei auttanut asiaan. Kokeilin myös asettaa wifiin kiinteän kanavan mutta silläkään ei ollut vaikutusta. Puhelimen puolella sovellusten uudelleen asennus yms. ei myöskään korjannut tilannetta.

 

Pitänee jättää häiriöilmoitus.


  • Keskustelija
  • 4 kommenttia
  • 10. heinäkuuta 2023

Itselläni myös täsmälleen samat ongelmat Ylöjärven keskustan tienoilla. Käytössä useampi langaton päätelaite. Nimellisesti nopeu näyttää olevan OK, mutta useat sovellukset eivät toimi tai toimivat hitaasti (Yle, Yle Areena, HS, Aamulehti, Twitter jne.) Ei auta Arrisin uudelleenkäynnistys, ei  tehdasasetusten palautus, ei mikään, mitä kotikonstein voi tehdä. Vikailmoitus jätety vajaa kaksi viikkoa sitten. Chatissa kysyin asiaa viime viikolla, sieltä saadun tiedon mukaan vikaa korjataan edelleen. 


  • Keskustelija
  • 8 kommenttia
  • 10. heinäkuuta 2023

Joo, korjauksen kanssa ei tunnu olevan mikään kiire. Vikailmoitus jätetty 5.7., ja luvattiin ilmoitella edistymisestä, mutta eipä ole kuulunut mitään. 

Oma ratkaisu oli laittaa Arris siltaavaksi, ja kaivella vanha reititin kaapin perukoilta, jolla sai luotua wifi-verkon ilman IPv6:n käyttöä. Tadaa, android-sovellukset toimivat jälleen.


  • Keskustelija
  • 4 kommenttia
  • 10. heinäkuuta 2023
Demeh kirjoitti:

Joo, korjauksen kanssa ei tunnu olevan mikään kiire. Vikailmoitus jätetty 5.7., ja luvattiin ilmoitella edistymisestä, mutta eipä ole kuulunut mitään. 

Oma ratkaisu oli laittaa Arris siltaavaksi, ja kaivella vanha reititin kaapin perukoilta, jolla sai luotua wifi-verkon ilman IPv6:n käyttöä. Tadaa, android-sovellukset toimivat jälleen.

Jos sen saa noin toimimaan, hyvä niin.  Tosiasia vain on, että 99.9% käyttäjistä ei pysty tuota tekemään, joten nuo “ilmastointiteippi ja nippusideratkaisut”  eivät ole kovin kestävä tie. On rikottu jotain, mikä toimi ja korjaus tuntuu vain kestävän. Eniten harmittaa epätietoisuus, kun kuitenkin kiinostaa pari asiaa: Mikä mättää teknisesti  ja milloin tulee kuntoon. Puutteelinen toiminta on jonkin sortin ongelma kotitoimistotyöläiselle. Ja palvelusta maksetaan kuitenkin ns. täysi hinta.  


  • Keskustelija
  • 5 kommenttia
  • 11. heinäkuuta 2023

Ja hep! Täällä myös täsmälleen sama ongelma. Epäilin itse Googlen sössineen jonkin Adroidin päivityksen, kunnes havahduin siihen, että wlan toimii muualla kuin kotona. Valoo onkin jo pommittanut koko kesän...kenties joskus vaihtamalla paranee.


  • Keskustelija
  • 4 kommenttia
  • 12. heinäkuuta 2023

Jotain on vissiin tapahtunut jossain. Aamulla katosi yhteys internetiin PC:ltäkin  ja käynnistin Arrisin uudestaan, jälleen kerran.  Sen jälkeen alkoivat  mobiililaitteiden sovellukset toimimaan. 


  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 14. heinäkuuta 2023

Moro,

Ja täällä samanlaisia ongelmia ja alkoivat samoihin aikoihin kuin muillakin. Arris on tehdaspalautettu, kuten tabletti ja ei vaan tietyt sovellukset toimi. Muutenkin yhteys katkeilee. Itse en tuollaisi Demeh in temppja osaa tehdä eli itsellä ainoa toimiva ratkaisu on jakaa netti puhelimesta. 


Snouppi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • 1318 kommenttia
  • 17. heinäkuuta 2023
jiiteekoo kirjoitti:

Jotain on vissiin tapahtunut jossain. Aamulla katosi yhteys internetiin PC:ltäkin  ja käynnistin Arrisin uudestaan, jälleen kerran.  Sen jälkeen alkoivat  mobiililaitteiden sovellukset toimimaan. 

@jiiteekoo Mukava kuulla, että sovellukset pelittää jälleen. 💪

Olikos muut käynnistelleet Arrista uudelleen parin päivän sisällä? Lisäksi oikein mukava saada siut mukaan OmaYhteisöön @Tihaa! 🔥


  • Keskustelija
  • 5 kommenttia
  • 17. heinäkuuta 2023
jiiteekoo kirjoitti:

Jotain on vissiin tapahtunut jossain. Aamulla katosi yhteys internetiin PC:ltäkin  ja käynnistin Arrisin uudestaan, jälleen kerran.  Sen jälkeen alkoivat  mobiililaitteiden sovellukset toimimaan. 

Sama juttu meillä Pirkkalassa. Androidin sovellukset toimivat taas myös Arrisin wlanin kautta.


  • Tulokas
  • 2 kommenttia
  • 17. heinäkuuta 2023

Meillä myös alkoi toimia, kun resetoin Arriksen uudelleen. 


  • Keskustelija
  • 8 kommenttia
  • 8. lokakuuta 2023

Ja tämä ongelma on tehnyt Pirkkalassa paluun Arris-kaapelimodeemiin. Android-laitteilla ei taaskaan wifissä jotkin sovellukset toimi (mm. HBO Max ei avaudu, Spotify tosi hidas jne.). Arris näyttää pakkosyöttävän kännykälle IPV6-osoitteen kuten aiemminkin, ja tästä syystä tämä sama ongelma on jälleen aktiivinen.


  • 4616 kommenttia
  • 8. lokakuuta 2023
Demeh kirjoitti:

Ja tämä ongelma on tehnyt Pirkkalassa paluun Arris-kaapelimodeemiin. Android-laitteilla ei taaskaan wifissä jotkin sovellukset toimi (mm. HBO Max ei avaudu, Spotify tosi hidas jne.). Arris näyttää pakkosyöttävän kännykälle IPV6-osoitteen kuten aiemminkin, ja tästä syystä tämä sama ongelma on jälleen aktiivinen.

Auttaisikohan, jos ottaa IPv6(Dynamic) pois käytöstä modeemin asetuksista.


  • Keskustelija
  • 8 kommenttia
  • 8. lokakuuta 2023
Kimblez kirjoitti:
Demeh kirjoitti:

Ja tämä ongelma on tehnyt Pirkkalassa paluun Arris-kaapelimodeemiin. Android-laitteilla ei taaskaan wifissä jotkin sovellukset toimi (mm. HBO Max ei avaudu, Spotify tosi hidas jne.). Arris näyttää pakkosyöttävän kännykälle IPV6-osoitteen kuten aiemminkin, ja tästä syystä tämä sama ongelma on jälleen aktiivinen.

Auttaisikohan, jos ottaa IPv6(Dynamic) pois käytöstä modeemin asetuksista.

Tähän saakka on auttanut, kun tuo "IPv6 dhcp" on ollut pois päältä, mutta nyt tuolla valinnalla ei enää jostain syystä ole vaikutusta. 


  • Keskustelija
  • 5 kommenttia
  • 8. lokakuuta 2023

Joo, näkyy ongelma palanneen. Androidia käyttävä Mi Box onnistuu aloittamaan HBO sovelluksessa toiston, kun jaksaa odotella tarpeeksi kauan. Samalla boksilla Elisa Viihde sovellus aloittaa tallennuksen toiston kun on ensin pyörittänyt progress-palluraa reilun minuutin. Boksi wlanissa kiinni. Ja juurikin Arris kaapelimotukkana. VMP.


Burnett
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+15
  • Elisalainen
  • 1967 kommenttia
  • 9. lokakuuta 2023

Ikävä kuulla, että ongelma näyttää palanneen. 😥 Oletteko jo resetoineet Arriksen kuitenkin?