Vastattu

"Tärkeä tiedote: Internetliittymääsi kytketyssä laitteessa on haittaohjelma"

  • 18 November 2022
  • 18 kommenttia
  • 661 katselukerrat

Käyttäjätaso 2

Eli sain TAAS tämmöisen tekstiviestin ja sähköpostin, tällä kertaa liittymässäni jyllää “fake_cs_updater”, Android-laitteet on tarkistettu ja koska käytän Linuxia olen melko varma että siinäkään ei ole mitään, jäljelle jää kaapelimodeemi (Arris TG2492S), mikä on uusin firmware ja miten asennan sen?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki 21 November 2022, 15:39

Katso alkuperäinen viesti

18 kommenttia

Käyttäjätaso 2

ja ennen kuin kukaan tulee ehdottamaan Oma Guruun soittamista, tuokaa ihmeessä oma puhelimenne tänne niin sitten voin soittaa siitä, sikamainen hinta ja mitään ei osata kertoa eikä luvattuja asioita tehdä

Käyttäjätaso 7

ja ennen kuin kukaan tulee ehdottamaan Oma Guruun soittamista, tuokaa ihmeessä oma puhelimenne tänne niin sitten voin soittaa siitä, sikamainen hinta ja mitään ei osata kertoa eikä luvattuja asioita tehdä

Laita viestiä aspaan , niin se ei maksa mitään.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Toinen vaihtoehto on jättää soittopyyntö , niin sekin on ilmainen.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Käyttäjätaso 2

ja ennen kuin kukaan tulee ehdottamaan Oma Guruun soittamista, tuokaa ihmeessä oma puhelimenne tänne niin sitten voin soittaa siitä, sikamainen hinta ja mitään ei osata kertoa eikä luvattuja asioita tehdä

Laita viestiä aspaan , niin se ei maksa mitään.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Toinen vaihtoehto on jättää soittopyyntö , niin sekin on ilmainen.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

kokeillaan sitten tuota, toivottavasti tällä kertaa joku Elisalla viitsii vastata viestiin alta kuukauden, keväällä oli tekosyynä lakko, nyt ei ole lakkoa mutta chatiin ei vieläkään pääse, onko Elisalla paljon ongelmia vaiko vähän asiakaspalvelijoita vai mistä kiikastaa...

Käyttäjätaso 7

ja ennen kuin kukaan tulee ehdottamaan Oma Guruun soittamista, tuokaa ihmeessä oma puhelimenne tänne niin sitten voin soittaa siitä, sikamainen hinta ja mitään ei osata kertoa eikä luvattuja asioita tehd

Laita viestiä aspaan , niin se ei maksa mitään.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Toinen vaihtoehto on jättää soittopyyntö , niin sekin on ilmainen.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

kokeillaan sitten tuota, toivottavasti tällä kertaa joku Elisalla viitsii vastata viestiin alta kuukauden, keväällä oli tekosyynä lakko, nyt ei ole lakkoa mutta chatiin ei vieläkään pääse, onko Elisalla paljon ongelmia vaiko vähän asiakaspalvelijoita vai mistä kiikastaa...

Chatissa pääset Botista eroon helposti.

Kirjoitat tekstikenttään askarruttavasta aiheesta.

Botin antamista vaihtehdoista valitset jonkun.

Käväiset Botin siirtämällä sivulla ja palaat takaisin.

Vastaat Botin kysymykseen, Oliko hyötyä: Ei.

Nyt voit halutessasi siirtyä asiakaspalvelijan pakeille.

Vaikka vähän porukkaa edelläkin, niin malttia vaan.

Jono vetää yleensä ihan hyvin.

Käyttäjätaso 2

ja ennen kuin kukaan tulee ehdottamaan Oma Guruun soittamista, tuokaa ihmeessä oma puhelimenne tänne niin sitten voin soittaa siitä, sikamainen hinta ja mitään ei osata kertoa eikä luvattuja asioita tehd

Laita viestiä aspaan , niin se ei maksa mitään.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Toinen vaihtoehto on jättää soittopyyntö , niin sekin on ilmainen.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

kokeillaan sitten tuota, toivottavasti tällä kertaa joku Elisalla viitsii vastata viestiin alta kuukauden, keväällä oli tekosyynä lakko, nyt ei ole lakkoa mutta chatiin ei vieläkään pääse, onko Elisalla paljon ongelmia vaiko vähän asiakaspalvelijoita vai mistä kiikastaa...

Chatissa pääset Botista eroon helposti.

Kirjoitat tekstikenttään askarruttavasta aiheesta.

Botin antamista vaihtehdoista valitset jonkun.

Käväiset Botin siirtämällä sivulla ja palaat takaisin.

Vastaat Botin kysymykseen, Oliko hyötyä: Ei.

Nyt voit halutessasi siirtyä asiakaspalvelijan pakeille.

Vaikka vähän porukkaa edelläkin, niin malttia vaan.

Jono vetää yleensä ihan hyvin.

opetellaan lukemaan jookosta? Chatiin EI PÄÄSE, tarkoittaen että kun yritän avata sen OmaElisa -sovelluksessa niin sovellus sanoo että “CHAT EI SAATAVILLA”, on sanonut tuota keväästä asti, en ole päässyt Chatiin KERTAAKAAN sinä aikana kun olen sitä yrittänyt tänävuonna

Käyttäjätaso 7

ja ennen kuin kukaan tulee ehdottamaan Oma Guruun soittamista, tuokaa ihmeessä oma puhelimenne tänne niin sitten voin soittaa siitä, sikamainen hinta ja mitään ei osata kertoa eikä luvattuja asioita tehd

Laita viestiä aspaan , niin se ei maksa mitään.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Toinen vaihtoehto on jättää soittopyyntö , niin sekin on ilmainen.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

kokeillaan sitten tuota, toivottavasti tällä kertaa joku Elisalla viitsii vastata viestiin alta kuukauden, keväällä oli tekosyynä lakko, nyt ei ole lakkoa mutta chatiin ei vieläkään pääse, onko Elisalla paljon ongelmia vaiko vähän asiakaspalvelijoita vai mistä kiikastaa...

Chatissa pääset Botista eroon helposti.

Kirjoitat tekstikenttään askarruttavasta aiheesta.

Botin antamista vaihtehdoista valitset jonkun.

Käväiset Botin siirtämällä sivulla ja palaat takaisin.

Vastaat Botin kysymykseen, Oliko hyötyä: Ei.

Nyt voit halutessasi siirtyä asiakaspalvelijan pakeille.

Vaikka vähän porukkaa edelläkin, niin malttia vaan.

Jono vetää yleensä ihan hyvin.

opetellaan lukemaan jookosta? Chatiin EI PÄÄSE, tarkoittaen että kun yritän avata sen OmaElisa -sovelluksessa niin sovellus sanoo että “CHAT EI SAATAVILLA”, on sanonut tuota keväästä asti, en ole päässyt Chatiin KERTAAKAAN sinä aikana kun olen sitä yrittänyt tänävuonna

Poista sovellus ja asenna uudestaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +6

ja ennen kuin kukaan tulee ehdottamaan Oma Guruun soittamista, tuokaa ihmeessä oma puhelimenne tänne niin sitten voin soittaa siitä, sikamainen hinta ja mitään ei osata kertoa eikä luvattuja asioita tehd

Laita viestiä aspaan , niin se ei maksa mitään.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Toinen vaihtoehto on jättää soittopyyntö , niin sekin on ilmainen.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

kokeillaan sitten tuota, toivottavasti tällä kertaa joku Elisalla viitsii vastata viestiin alta kuukauden, keväällä oli tekosyynä lakko, nyt ei ole lakkoa mutta chatiin ei vieläkään pääse, onko Elisalla paljon ongelmia vaiko vähän asiakaspalvelijoita vai mistä kiikastaa...

Chatissa pääset Botista eroon helposti.

Kirjoitat tekstikenttään askarruttavasta aiheesta.

Botin antamista vaihtehdoista valitset jonkun.

Käväiset Botin siirtämällä sivulla ja palaat takaisin.

Vastaat Botin kysymykseen, Oliko hyötyä: Ei.

Nyt voit halutessasi siirtyä asiakaspalvelijan pakeille.

Vaikka vähän porukkaa edelläkin, niin malttia vaan.

Jono vetää yleensä ihan hyvin.

opetellaan lukemaan jookosta? Chatiin EI PÄÄSE, tarkoittaen että kun yritän avata sen OmaElisa -sovelluksessa niin sovellus sanoo että “CHAT EI SAATAVILLA”, on sanonut tuota keväästä asti, en ole päässyt Chatiin KERTAAKAAN sinä aikana kun olen sitä yrittänyt tänävuonna

Mene web sivujen kautta.

Käyttäjätaso 6

Laita viestiä aspaan , niin se ei maksa mitään.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

Toinen vaihtoehto on jättää soittopyyntö , niin sekin on ilmainen.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

kokeillaan sitten tuota, toivottavasti tällä kertaa joku Elisalla viitsii vastata viestiin alta kuukauden, keväällä oli tekosyynä lakko, nyt ei ole lakkoa mutta chatiin ei vieläkään pääse, onko Elisalla paljon ongelmia vaiko vähän asiakaspalvelijoita vai mistä kiikastaa...


Keväällä oli tosiaan 25.4. - 7.6. välillä hyvin poikkeuksellinen tilanne missä harmillisesti asiakaspalvelu oli hyvin rajoitettua, mutta sen jälkeen tilanne asiakaspalvelussa on kyllä ollut varsin normaali. 👍🏼 Ruuhkatunteina chatasiakaspalvelu ei ole välttämättä aina saatavilla, mutta muitakin yhteydenottokanavia löytyy onneksi, puhelinasiakaspalveluun voi sekä soittaa että varata maksuttoman soittoajan täältä, OmaElisan Asiakaspalvelu -välilehdellä on viestiarkisto minkä viesteihin vastataan joko soittamalla tai kirjallisesti viimeistään 48 tunnin sisällä mutta lähes aina käytännössä tätä nopeammin, ja meidän somekanavissa Facebookissa ja Twitterissä päivystetään vuoden jokaisena päivänä. 

 

Eli sain TAAS tämmöisen tekstiviestin ja sähköpostin, tällä kertaa liittymässäni jyllää “fake_cs_updater”, Android-laitteet on tarkistettu ja koska käytän Linuxia olen melko varma että siinäkään ei ole mitään, jäljelle jää kaapelimodeemi (Arris TG2492S), mikä on uusin firmware ja miten asennan sen?


Tuo Arrisin purkki kannattaa @Apez resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille, jos epäilet että se on omassa sisäverkossa ongelmallisen dataliikenteen syypää. 🤔 Millaisen viestin tarkalleen olit saanut tekstiviestitse ja sähköpostitse, oliko siinä muuta infoa kuin tuo “internetliittymääsi kytketyssä laitteessa on haittaohjelma”? Meiltähän lähtee mm. viestintää kun Elisan nettiliittymässä käytetty laite (tietokone, tabletti, älypuhelin tms.) on saanut esimerkiksi virustartunnan, tai jos nettiliittymässä on kiinni laite mitä on käytetty palvelunestohyökkäyksiin (esim. avoin DNS-palvelin, Mirai-haittaohjelma tai scanner). Lisätietoja ja ohjeita miten kannattaa toimia löytyy täältä

Tietoturvaongelmien ja virustartuntojen ilmoitukset tulevat Elisalle tunnisteella, jonka avulla löydämme oikean nettiliittymän missä on ongelmia. Jos liittymääsi ei ole ainakaan vielä suljettu tilapäisesti, mistään tehdyista toimenpiteistä ei tarvitse ilmoittaa Elisalle. 
Jos liittymä on jo keretty sulkea tilapäisesti, ilmoitathan asiakaspalveluun, kun nämä tarvittavat toimenpiteet on tehty. Yllämainittujen kanavien lisäksi voit ilmoittaa asiasta myös meille OmaYhteisön moderaattoreille yksityisviestillä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta. 

Arris TG2492s -modeemille ohjelmistoversiot 9.1.103FF ja 9.1.103DE2 ovat viimeisimmät firmisversiot, lisätietoja täältä. Jos päivitystä ei tahdo kuulua eikä näkyä, pystymme todennäköisesti etänä asiakaspalvelusta puskemaan modeemille uuden ohjelmistopäivityksen. Muutoin asiakaspalvelu ei pysty tämän kanssa oikeastaan enempää auttamaan, koska emme pysty kertomaan tarkalleen sitä laitetta, joka vaarantaa tietoliikennettä haittaohjelmalla. 😕 

Käyttäjätaso 2


Tuo Arrisin purkki kannattaa @Apez resetoida eli palauttaa tehdasasetuksille, jos epäilet että se on omassa sisäverkossa ongelmallisen dataliikenteen syypää. 🤔 Millaisen viestin tarkalleen olit saanut tekstiviestitse ja sähköpostitse, oliko siinä muuta infoa kuin tuo “internetliittymääsi kytketyssä laitteessa on haittaohjelma”? Meiltähän lähtee mm. viestintää kun Elisan nettiliittymässä käytetty laite (tietokone, tabletti, älypuhelin tms.) on saanut esimerkiksi virustartunnan, tai jos nettiliittymässä on kiinni laite mitä on käytetty palvelunestohyökkäyksiin (esim. avoin DNS-palvelin, Mirai-haittaohjelma tai scanner). Lisätietoja ja ohjeita miten kannattaa toimia löytyy täältä

Tietoturvaongelmien ja virustartuntojen ilmoitukset tulevat Elisalle tunnisteella, jonka avulla löydämme oikean nettiliittymän missä on ongelmia. Jos liittymääsi ei ole ainakaan vielä suljettu tilapäisesti, mistään tehdyista toimenpiteistä ei tarvitse ilmoittaa Elisalle. 
Jos liittymä on jo keretty sulkea tilapäisesti, ilmoitathan asiakaspalveluun, kun nämä tarvittavat toimenpiteet on tehty. Yllämainittujen kanavien lisäksi voit ilmoittaa asiasta myös meille OmaYhteisön moderaattoreille yksityisviestillä profiilin @OmaYhteisö-tiimi kautta. 

Arris TG2492s -modeemille ohjelmistoversiot 9.1.103FF ja 9.1.103DE2 ovat viimeisimmät firmisversiot, lisätietoja täältä. Jos päivitystä ei tahdo kuulua eikä näkyä, pystymme todennäköisesti etänä asiakaspalvelusta puskemaan modeemille uuden ohjelmistopäivityksen. Muutoin asiakaspalvelu ei pysty tämän kanssa oikeastaan enempää auttamaan, koska emme pysty kertomaan tarkalleen sitä laitetta, joka vaarantaa tietoliikennettä haittaohjelmalla. 😕 

resetoitu jo perjantaina, tunnisteista, sain toki liittymätunnuksen (JOKA EI KERRO MINULLE YHTÄÄN MITÄÄN koska liittymätunnukset EIVÄT näy laskussa tai OmaElisassa) sekä kryptinen haittaohjelman nimi josta ei löydy MITÄÄN tietoa MILLAISIA LAITTEITA kyseinen haittaohjelma vaivaa, vahvin veikkaus on että se oli TAAS KERRAN tuo Arrisin purkki, luulisi satasella saavan laitteen johon EI ulkopuoliset pääse jatkuvasti tunkeutumaan Internetin yli (esimerkki)...

Käyttäjätaso 2

tiedoksi: syy miksi sanoin että vika olisi TAAS purkissa: kun sain ensimmäisen tämäntyyppisen ilmoituksen olin sukuloimassa ja kotona oli KAIKKI muut laitteet pois päältä PAITSI MODEEMI, silloin tiedote sanoi “vääärinkäytös” tjsp. ja “porttiskannaus”

Käyttäjätaso 6

@Apez Ilmoitukset jotka tulevat haittaliikenteestä, niin ne ei ole valitettavasti reaaliaikaisia, elikkäs ei katso sitä hetkeä kun olet muualla ja koneet on kiinni. Laitatko asiakasnumeron OmaYhteisön profiiliin, niin voimme tarkistaa päivitykset modeemille.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +1

@Apez Ilmoitukset jotka tulevat haittaliikenteestä, niin ne ei ole valitettavasti reaaliaikaisia, elikkäs ei katso sitä hetkeä kun olet muualla ja koneet on kiinni. Laitatko asiakasnumeron OmaYhteisön profiiliin, niin voimme tarkistaa päivitykset modeemille.

Minä uskoisin Apezin lailla että se haittaohjelma on itse modeemissa eikä koneissa, työpöytälinuxeihin kun ei ole leviäviä haittaohjelmia tai jos olisikin niin ne pitäisi itse asentaa. Modeemit on sitten kokonaan eri juttu. Itse käytän kellokytkintä joka katkaisee reitittimestä (meillä ei modeemia tarvita talolaajakaistassa kun toimii ethernet-tekniikalla) virran aina yöksi. Elisa Viihteen laajakaistan modeemistakin katkaisen virran aina kun lopetan sen käytön.

Käyttäjätaso 2

@Apez Ilmoitukset jotka tulevat haittaliikenteestä, niin ne ei ole valitettavasti reaaliaikaisia, elikkäs ei katso sitä hetkeä kun olet muualla ja koneet on kiinni. Laitatko asiakasnumeron OmaYhteisön profiiliin, niin voimme tarkistaa päivitykset modeemille.

lisätty, nuo asiakasnumerot olis kiva olla OmaElisassa ettei niitä tarvitse metsästää laskuista, samoin liittymätunnukset olis kiva olla jossakin mistä asiakas voi ne itse löytää jos/kun näitä “sulla on haittaohjelma liittymässä X, poista haittaohjelma tai netti katkeaa!” -viestejä tulee koska asiakkaalla voi olla useampi liittymä, yritä siinä sitten arvata mistä liittymästä on kyse kun ne liittymätunnukset EI näy OmaElisassa eikä edes laskuissa.

Käyttäjätaso 2

@Apez Ilmoitukset jotka tulevat haittaliikenteestä, niin ne ei ole valitettavasti reaaliaikaisia, elikkäs ei katso sitä hetkeä kun olet muualla ja koneet on kiinni. 

Elisan omat ohjeet sanoo toista: “Laitteen rajauksessa auttaa havaintoajankohta eli milloin sait ilmoituksen virustartunnasta tai haittaohjelmasta.” Jos ilmoitus tulee siinä vaiheessa kun olen ollut viikon poissa kotoa, tuon viikon ajan ainoastaan modeemi on ollut päällä & SILTI ei voida varmuudella sanoa että tartunta on modeemissa, niin MIHIN tuolla lauseella sitten viitataan?

Käyttäjätaso 7

@Apez Ilmoitukset jotka tulevat haittaliikenteestä, niin ne ei ole valitettavasti reaaliaikaisia, elikkäs ei katso sitä hetkeä kun olet muualla ja koneet on kiinni. Laitatko asiakasnumeron OmaYhteisön profiiliin, niin voimme tarkistaa päivitykset modeemille.

lisätty, nuo asiakasnumerot olis kiva olla OmaElisassa ettei niitä tarvitse metsästää laskuista, samoin liittymätunnukset olis kiva olla jossakin mistä asiakas voi ne itse löytää jos/kun näitä “sulla on haittaohjelma liittymässä X, poista haittaohjelma tai netti katkeaa!” -viestejä tulee koska asiakkaalla voi olla useampi liittymä, yritä siinä sitten arvata mistä liittymästä on kyse kun ne liittymätunnukset EI näy OmaElisassa eikä edes laskuissa.

Asiakasnumero löytyy:

Liittymä/Sopimus ja omistaja

Käyttäjätaso 2

@Apez Ilmoitukset jotka tulevat haittaliikenteestä, niin ne ei ole valitettavasti reaaliaikaisia, elikkäs ei katso sitä hetkeä kun olet muualla ja koneet on kiinni. Laitatko asiakasnumeron OmaYhteisön profiiliin, niin voimme tarkistaa päivitykset modeemille.

lisätty, nuo asiakasnumerot olis kiva olla OmaElisassa ettei niitä tarvitse metsästää laskuista, samoin liittymätunnukset olis kiva olla jossakin mistä asiakas voi ne itse löytää jos/kun näitä “sulla on haittaohjelma liittymässä X, poista haittaohjelma tai netti katkeaa!” -viestejä tulee koska asiakkaalla voi olla useampi liittymä, yritä siinä sitten arvata mistä liittymästä on kyse kun ne liittymätunnukset EI näy OmaElisassa eikä edes laskuissa.

Asiakasnumero löytyy:

Liittymä/Sopimus ja omistaja

Vielä kun kerrot mistä nuo liittymätunnukset löytyy

Käyttäjätaso 7

@Apez Ilmoitukset jotka tulevat haittaliikenteestä, niin ne ei ole valitettavasti reaaliaikaisia, elikkäs ei katso sitä hetkeä kun olet muualla ja koneet on kiinni. Laitatko asiakasnumeron OmaYhteisön profiiliin, niin voimme tarkistaa päivitykset modeemille.

lisätty, nuo asiakasnumerot olis kiva olla OmaElisassa ettei niitä tarvitse metsästää laskuista, samoin liittymätunnukset olis kiva olla jossakin mistä asiakas voi ne itse löytää jos/kun näitä “sulla on haittaohjelma liittymässä X, poista haittaohjelma tai netti katkeaa!” -viestejä tulee koska asiakkaalla voi olla useampi liittymä, yritä siinä sitten arvata mistä liittymästä on kyse kun ne liittymätunnukset EI näy OmaElisassa eikä edes laskuissa.

Asiakasnumero löytyy:

Liittymä/Sopimus ja omistaja

Vielä kun kerrot mistä nuo liittymätunnukset löytyy

Elisalla se on nimeltään linjatunniste.

On joskus näkynyt laskussakin.

OmaElisan Chatista sen/ne saa kätevästi.

Käyttäjätaso 2

@Apez Ilmoitukset jotka tulevat haittaliikenteestä, niin ne ei ole valitettavasti reaaliaikaisia, elikkäs ei katso sitä hetkeä kun olet muualla ja koneet on kiinni. Laitatko asiakasnumeron OmaYhteisön profiiliin, niin voimme tarkistaa päivitykset modeemille.

lisätty, nuo asiakasnumerot olis kiva olla OmaElisassa ettei niitä tarvitse metsästää laskuista, samoin liittymätunnukset olis kiva olla jossakin mistä asiakas voi ne itse löytää jos/kun näitä “sulla on haittaohjelma liittymässä X, poista haittaohjelma tai netti katkeaa!” -viestejä tulee koska asiakkaalla voi olla useampi liittymä, yritä siinä sitten arvata mistä liittymästä on kyse kun ne liittymätunnukset EI näy OmaElisassa eikä edes laskuissa.

Asiakasnumero löytyy:

Liittymä/Sopimus ja omistaja

Vielä kun kerrot mistä nuo liittymätunnukset löytyy

Elisalla se on nimeltään linjatunniste.

Se on joskus näkynyt laskussakin.

OmaElisan Chatista sen/ne saa kätevästi.

“kätevä” on suhteellinen käsite, minusta se että joudun KYSYMÄÄN aspasta että mihin liittymään tämä viittaa EI ole kätevää, jos Elisa kerran päättää sanoa tärkeissä tiedotteissaan vain että Internetliittymässäni AB_1234567890 on haittaohjelma X, Elisa saa luvan myös pyytämättä kertoa SEKÄ laskussa ETTÄ OmaElisassa kunkin liittymän yhteydessä niiden tunnukset.

Osallistu keskusteluun