Vastattu

Technicolor CGA2121 ei saa yhteyttä

  • 4 April 2024
  • 12 kommenttia
  • 369 katselukerrat

Hei, ostin Technicolor CGA2121-modeemin sen paremman SoCin vuoksi. Modeemi ei kuitenkaan näytä saavan yhteyttä Elisan kaapeliverkossa.

 

DOCSIS Event Log näyttää virheitä kuten 

  • SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire FEC framing
  • SYNC Timing Synchronization failure - Failed to acquire QAM/QPSK symbol timing
  • No Ranging Response received - T3 time-out
  • Unicast Ranging Received Abort Response - Re-initializing

Välillä systeemi näyttää saavan jonkinlaisen uplink & downlink -yhteyden, mutta vain hetkeksi. Kanavia löytyy vain 1 per suunta, eikä kanavien lukittumisesta mitään puhetta. Vaikka DOCSIS status näyttää DHCP:lle vihreää, ei modeemi kuitenkaan saa WAN IP:tä.

 

Asunnossa on kaksi kaapeli-TV-pistoketta, molempia kokeiltu samoilla lopputuloksilla.

 

Signaalitasot näyttävät yllättävän matalilta (?) spektrissä.

 

Mikähän tässä on vialla? Tekniseen tukeen soitettu ja siellä ei osattu näillä tiedoilla auttaa. Elisan päässä ei kuulemma näy, että modeemi olisi koskaan ollutkaan yhteydessä. Alla muutama kuva modeemin hallintasivuilta.

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi jussihi 5 April 2024, 11:46

Katso alkuperäinen viesti

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Oletkohan muistanut ilmoittaa Elisalle sen uuden modeemin MAC-osoitteen? Ilman sitä ei modeemi varmasti kytkeydy nettiin. Se MAC-osoite löytynee sieltä modeemin pohjasta.

JOS olet jo sen ilmoittanut Elisalle ja ovat kytkeneet sen, ja kamo ei silti saa yhteyttä ja olet sen käytettynä ostanut, niin se on melko varmaan rikki ja sun pitäisi vaatia rahat takaisin.

Oletkohan muistanut ilmoittaa Elisalle sen uuden modeemin MAC-osoitteen? Ilman sitä ei modeemi varmasti kytkeydy nettiin. Se MAC-osoite löytynee sieltä modeemin pohjasta.

JOS olet jo sen ilmoittanut Elisalle ja ovat kytkeneet sen, ja kamo ei silti saa yhteyttä ja olet sen käytettynä ostanut, niin se on melko varmaan rikki ja sun pitäisi vaatia rahat takaisin.

Joo, se MAC-osoite (CM MAC) on ilmoitettu Elisalle. Ovatko signaaliarvot siis sinun mielestäsi OK? Mietin siis että ei kai mulla oo piuhoissa tms. mitään vikaa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +16

Ahaa, eli sen pitäisi pelata. Valitettavasti en noista signaaliarvoista osaa sanoa. Mutta ostitko modeemin käytettynä vai uutena? Yksi tietysti mikä voi vaikuttaa, on se TV/Data-jaotin joka voi olla rikki, toki myös johdot voi olla viallisia.

Ahaa, eli sen pitäisi pelata. Valitettavasti en noista signaaliarvoista osaa sanoa. Mutta ostitko modeemin käytettynä vai uutena? Yksi tietysti mikä voi vaikuttaa, on se TV/Data-jaotin joka voi olla rikki, toki myös johdot voi olla viallisia.

Hmm, mulla on modeemi suoraan TV-pistokkeeseen kiinni. Pitäisiköhän ostaa semmonen jakaja ja katsoa auttaisiko se…? Onko sillä mitään merkitystä?

 

EDIT: Ja joo, ostin modeemin tosiaan käytettynä, täytyy nyt kysyä että onko se koskaan toiminut 😁

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Suosittelen ostamaan kaapelitarvikepussin vaikkapa Elisan liikkeestä, sillä siinä on myös haaroitin mukana. Jos ongelma jatkuu, niin tietysti tuosta voi jättää vikailmoituksen meidän vikapalvelun puolella, mutta modeemin osalta olisi hyvä varmistua ettei se ole rikkinäinen. Kuvan signaaliarvoista ei paljoa irti saanut. Hieman kaksipiippunen asia sillä, jos modeemi ei näyttäydy meille niin A) joko modeemi on rikki tai B) signaaliarvot on todella alhaiset, että se ei kiinnity linjoille ollenkaan. Vianrajausta siis tarvitaan lisää ja lähtisinkin tuolla kaapelitarvikepussilla liikkeelle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Pitäisiköhän ostaa semmonen jakaja ja katsoa auttaisiko se…? Onko sillä mitään merkitystä?

  • Jos signaalitaso antenniverkossa on asianmukainen, jakajalla ei ole merkitystä.
  • Jos signaalitaso on heikko, kaapelimodeemi toimii paremmin, kun jakajaa ei ole.
  • Jos signaalitaso on liian voimakas, jakaja saattaa auttaa, kun se aiheuttaa vaimennusta.

Tärkeämpää on varmistaa, ettei kaapelimodeemia ole kytketty radio-liittimeen. Radio-liitin on seinärasiassa IEC-naaras. Kaapelimodeemi kytketään joko tv-liittimeen, joka on seinärasiassa IEC uros tai dataliittimeen, joka on seinärasiassa F-naaras.

Joskus peitelevy voi olla asennettu ylösalaisin, jolloin tv ja radio tekstit ovat ristissä. Tällöin liittimen käytön joutuu päättelemään liittimen sukupuolesta.

 

Hei, ostin Technicolor CGA2121-modeemin sen paremman SoCin vuoksi.

Onko sinulla siis aikaisemmin ollut joku muu kaapelimodeemi? Toimiko se ja raportoiko se yhtä huonot signaaliarvot?

Moikka, kiitos vastauksista.

irritus osasi arvata ongelman. Kaapeli, mikä modeemin mukana tuli, oli väärän sukupuolinen ja meni seinään radion liitäntään. En tiedä miksi näin oli, mutta tajusin tämän kun hain Snouppin ehdotuksesta Elisan liikkeestä tuon kaapelisetin, ja sen splitteri menikin eri liitäntään :) Tuli vähän tyhmä olo kun tajusin käyttäneeni väärää liitäntää koko ajan.

Noh, ongelma on nyt ratkaistu, kiitos kaikille kommentoijille vähintään henkisestä tuesta. Technicolor pelittää nyt ja verkko kulkee lujaa!

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Mahtavaa! 😎

Siipeilen tätä keskustelua, kun ei muuten onnistu. @Snouppi laitatko mulle yvtä, olis asiaa eräästä toisesta ketjusta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Siipeilen tätä keskustelua, kun ei muuten onnistu. @Snouppi laitatko mulle yvtä, olis asiaa eräästä toisesta ketjusta.

Avaatko vähän mistä on kyse vaikka siihen toiseen ketjuun? 🤔 Jos on jotain yksityisviestillä vaativaa hoidettavaa, niin suosittelen kääntymään meidän asiakaspalvelun puoleen. 

Siipeilen tätä keskustelua, kun ei muuten onnistu. @Snouppi laitatko mulle yvtä, olis asiaa eräästä toisesta ketjusta.

Avaatko vähän mistä on kyse vaikka siihen toiseen ketjuun? 🤔 Jos on jotain yksityisviestillä vaativaa hoidettavaa, niin suosittelen kääntymään meidän asiakaspalvelun puoleen. 

@Snouppi Tämä keissi:

 

@OmaYhteisö-tiimi  lle (kään) ei pysty laittamaan yvtä...

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Kannattaa olla asiasta yhteydessä asiakaspalveluumme @qwerty69. Olemme rajoittaneet yksityisviestimahdollisuutta moderoinnin suuntaan, sillä haluamme keskittää voimamme julkiselle foorumille.

https://elisa.fi/yhteydenotto

 

Voimme toki parhaamme mukaan autella täällä julkisen foorumin puolella (ilman asiakastietoja toki) 🙂

Osallistu keskusteluun