Skip to main content
Kysymys

Tekstiviesti laajakaistan kytkennästä

  • November 23, 2025
  • 10 kommenttia
  • 217 katselukerrat

Forum|alt.badge.img

Sain juuri seuraavanlaisen tekstiviestin numerosta +358 50 9024078

“Hei, olemme avanneet Elisan laajakaistaliittymäsi (epämääräinen koodi), (oikea osoitteeni). Apua yhteyden käyttöönottoon saat osoitteesta elisa.fi/apua-kytkentaan-kuitu-ftth.
Terveisin Elisa”

Laajakaistaliittymäni on kuitenkin avattu jo pitkälti toista kuukautta sitten. Tarkistin lähettäjän numeron Fonectalta, joka kertoi, että numerolle ei ole osoitetta, mutta että sieltä on lähetetty paljon viestejä. Annettu koodi ei nähdäkseni vastaa laajakaistaliittymäni vallitsevaa tunnusnumeroa edes muodoltaan, mutta osoitteeni on oikein. Siis ilmeinen huijausviesti, mutta ihmettelen suuresti, mistä huijari on saanut osoitteeni ja mikä on moisen huijausviestin ansaintalogiikka.

Elisan informointi asiasta on vaikeaa etenkin sunnuntaina, koska firmalla ei ilmeisesti ole enää mitään sähköpostiosoitetta, jonne voi tehdä liitteellisiä kirjallisia ilmoituksia ja pyytää arvioita siitä, missä mennään.  Moinen palvelu olisi ilmeisesti firmalle liian kallis paukku.

Mutta ehkäpä tätä kautta saan jotain selvyyttä asiaan.

 

EDIT: 24.11.2025 // Muokattu otsikkoa kuvaavammaksi. -Jaakop

10 kommenttia

JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • November 23, 2025

Voisit kokeilla OmaElisan chattia ja kysyä sieltä asiaa, se muistaakseni päivystää myös viikonloppuisin. EDIT: ei näköjään päivystäkään viikonloppuisin. Pahoittelen.

https://verkkoasiointi.elisa.fi ja sieltä menet chattiin, tarkempaa en muista mutta Tuki tms.. sieltä pitäisi löytyä.

Mitä tulee tuohon nettiosoitteeseen niin vaikuttaa aidolta Elisan osoitteelta, kokeilin sitä äsken ja se ohjaa tänne:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/nettiliittymat/kiintean-netin-kayttoonotto/?utm_source=orders&utm_medium=sms&utm_campaign=hy_aspasivut_fis-toimitus_activate_oss_sc#ftth

 

Tässä vielä muita yhteydenottotapoja:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/
 

 


  • November 23, 2025

Ainakin se osoite vie Elisan sivulle:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/nettiliittymat/kiintean-netin-kayttoonotto/

Mutta onhan noita huijauksiakin ollut, missä linkki vie oikealle sivulle.

OmaElisa on erinomaisen hyvä kanava yhteydenottoon, vastauskin tulee parissa päivässä.

Voi tulla jo seuraavanakin. Liitteitäkin voi laittaa.

Omaelisa >Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

Liitteitä voi olla enintään 5 kpl. Liitteen maksimikoko 10 MB

 

 

 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • November 23, 2025

Kävin Jumbossa Elisan putiikissa ja siellä selvisi, että viesti oli ehtaa Elisan tuotantoa.  Myyjä ei osannut kuitenkaan selittää, miksi Elisa näkee tarpeelliseksi muistuttaa puolitoista kuukautta liittymää aktiivisesti käyttäneelle asiakkaalle, että liittymä on avattu.


yamaneko
Forum|alt.badge.img+8
  • Mentor
  • November 24, 2025

Anteeksi että tulen tähän hieman poikkeavalla asialla, mutta liittyy juurikin näihin Elisan numeroihin. Itsekin saan ties mitä Elisalta, ja lähettäjä numero on usein sama. Välillä "tuntemattomampi".

Varsinainen kysymys, miksi Elisan viestit tulevat niin erilaisilta numeroilta? Eikö voisi olla tietyt samana pysyvät?

Onko tässä pelko, että joku voi huijata muka lähettävänsä tällaiselta turvalliseksi tiedetyltä numerosta? Eikö ainakin puhelujen kohdalla numeroa ei voi enää Suomessa huijata? 

Asiasta tietävät vastannevat. Kiitos jo etukäteen.😊


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • November 24, 2025

Kävin Jumbossa Elisan putiikissa ja siellä selvisi, että viesti oli ehtaa Elisan tuotantoa.  Myyjä ei osannut kuitenkaan selittää, miksi Elisa näkee tarpeelliseksi muistuttaa puolitoista kuukautta liittymää aktiivisesti käyttäneelle asiakkaalle, että liittymä on avattu.

Saitko tuon vastaavan ilmoitusviestin jo silloin puolitoista kuukautta sitten ja nyt uudelleen ?


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • November 24, 2025

Kävin Jumbossa Elisan putiikissa ja siellä selvisi, että viesti oli ehtaa Elisan tuotantoa.  Myyjä ei osannut kuitenkaan selittää, miksi Elisa näkee tarpeelliseksi muistuttaa puolitoista kuukautta liittymää aktiivisesti käyttäneelle asiakkaalle, että liittymä on avattu.

Saitko tuon vastaavan ilmoitusviestin jo silloin puolitoista kuukautta sitten ja nyt uudelleen ?

Tarkistin nyt kaikki vanhat tekstiviestit, ja samanlainen viesti oli tullut kytkentäpäivänä (3.10.2025), mutta toisesta numerosta (12100).  Eikö Elisa vielä tiedä, että käytän liittymää?  Kuinka kauan se aikoo jatkaa näitä muistutuksia?

Löytyyköhän Elisalta joku elävä ihminen, joka vastaa moisiin kysymyksiin?  Chattibotit eivät nimittäin osaa sitä tehdä: vastasin  tuoreeseen tekstiviestiin tyyliin: “miksi ilmoittelette, olen käyttänyt liittymää jo puolitoista kuukautta”, johon vastaus oli:

Hei! Emme saaneet vastauksestasi selvää. Aloita vastaus numerolla. Tarkista vaihtoehdot aikaisemmin saamastasi viestistä ja lähetä vastaus uudelleen.

 

 


JV0600
Forum|alt.badge.img+17
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • November 24, 2025

@Masitus Sun kannattaa chatissa pyytää että keskustelet ihmisen kanssa botin sijaan, eli pyydä “Yhdistä ihmiselle”.


  • November 24, 2025

Kävin Jumbossa Elisan putiikissa ja siellä selvisi, että viesti oli ehtaa Elisan tuotantoa.  Myyjä ei osannut kuitenkaan selittää, miksi Elisa näkee tarpeelliseksi muistuttaa puolitoista kuukautta liittymää aktiivisesti käyttäneelle asiakkaalle, että liittymä on avattu.

Saitko tuon vastaavan ilmoitusviestin jo silloin puolitoista kuukautta sitten ja nyt uudelleen ?

Tarkistin nyt kaikki vanhat tekstiviestit, ja samanlainen viesti oli tullut kytkentäpäivänä (3.10.2025), mutta toisesta numerosta (12100).  Eikö Elisa vielä tiedä, että käytän liittymää?  Kuinka kauan se aikoo jatkaa näitä muistutuksia?

Löytyyköhän Elisalta joku elävä ihminen, joka vastaa moisiin kysymyksiin?  Chattibotit eivät nimittäin osaa sitä tehdä

 

 

Chatti vaatii joskus kovinkin paljon sinnikkyyttä. 

Kirjoita viestikenttään: Asiakaspalvelu, jos ei ole ruuhkaa, niin Botti siirtää keskustelemaan ihmiselle.

 


Forum|alt.badge.img
  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • November 24, 2025

Vinkki Elisalle:  liittäkää noihin avausilmoituksiin täsmällinen aika, milloin liittymä on avattu.  Tällöin uusintailmoituksista ilmenee saman tien, että kyseessä on uusintailmoitus.


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • November 24, 2025

Vinkki Elisalle:  liittäkää noihin avausilmoituksiin täsmällinen aika, milloin liittymä on avattu.  Tällöin uusintailmoituksista ilmenee saman tien, että kyseessä on uusintailmoitus.

Kiitos ideasta. Viesti lähtee samantien kun yhteys on avattu. Eli esimerkiksi 3.10.2025 avatusta laajakaistasta lähtee viesti 3.10.2025. Viestejä lähetetään useamman kerran päivässä, koska avauksiakin tapahtuu pitkin päivää.

Tuo “uusintailmoitus” on prosessivirhe, sellaisia ei siis kuulu olla olemassa.

Koitan selvitellä tätä sisäisesti, mikä tuollaisen uudelleenlähetyksen on aiheuttanut. Laitan sinulle yksityisviestillä pari lisäkysymystä.