Vastattu

Throttlaako Elisa verkkoa?

  • 14 January 2024
  • 8 kommenttia
  • 353 katselukerrat

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Sen verran on tullut kommentteja verkon ongelmista ja ajoittuu hyvin niihin ns. verkonparannustöihin, ettei tunnu olevan kyseessä enää paikallinen häiriö, vaan valtakunnallinen ominaisuus. Jarrutellaanko verkkoliikennettä tarkoituksella esim. kalliin sähkön vuoksi?

Karmeita lukemia edelleen.
 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi ilponen 15 January 2024, 16:40

Katso alkuperäinen viesti

8 kommenttia

Elisan kaltaiset toimijat ostaa sähköä kiinteään hintaan, ei pörssihintaan. Olisi kyllä muutenkin todella erikoista että verkkoliikennettä rajoitettaisiin sähkön hinnan vuoksi. Tämä on ihan puhtaasti höpöpuhetta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Ei tietenkään jarrutella, jos on ongelmia netin kanssa, niin otathan yhteyttä meidän häiriöpuolelle. 🙏 Täältä voi varata soittoaikaa tarvittaessa. 😊

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Elisan kaltaiset toimijat ostaa sähköä kiinteään hintaan, ei pörssihintaan. Olisi kyllä muutenkin todella erikoista että verkkoliikennettä rajoitettaisiin sähkön hinnan vuoksi. Tämä on ihan puhtaasti höpöpuhetta.

Se oli kysymys, ei höpöpuhetta. Et tunne tilannetta.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Ei tietenkään jarrutella, jos on ongelmia netin kanssa, niin otathan yhteyttä meidän häiriöpuolelle. 🙏 Täältä voi varata soittoaikaa tarvittaessa. 😊

Huoltomies on käynyt kaksi kertaa ja taloyhtiön huoltomies tarkasti kiinteistön. Kukaan ei löydä mistään vikaa. Toinen huoltomies puhui myös “ominaisuudesta”. Samankaltaisia kommentteja on antanut moni muukin. Siksi kiinnostaa tietää, että mitä verkossa on menossa, että yhteyden laatu on, ei huonontunut, vaan “ominaistunut” 😁

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Huoltomies on käynyt kaksi kertaa ja taloyhtiön huoltomies tarkasti kiinteistön. Kukaan ei löydä mistään vikaa. Toinen huoltomies puhui myös “ominaisuudesta”. Samankaltaisia kommentteja on antanut moni muukin. Siksi kiinnostaa tietää, että mitä verkossa on menossa, että yhteyden laatu on, ei huonontunut, vaan “ominaistunut” 😁

 

Niin, näiden upstream-ongelmien aiheuttaja kun voi olla missä tahansa samaan kaapelisoluun liitetyssä kiinteistössä. Ongelman jäljittäminen ja selvittäminen on vaikeaa. Mikäli kohdalle sattuu hyvä ja omistautunut asentajasetä (kuten omalla kohdalla kävi), niin lopulta ongelman jäljille on mahdollista päästä. Vaatii kärsivällisyyttä ja vähän ehkä tuuriakin. Suora puhelinnumero asentajalle vian ilmetessä auttaa myös, niin asentaja pääsee tilannetta tutkailemaan sillon kun tilanne on päällä. Meillä täällä ongelma oli päällä yleensä iltaisin ja öisin (ja viikonloppuisin), jolloin asentajan työaika oli jo päättynyt. Ajan kanssa ongelma “laajeni” ja lopulta sattui samaan aikaan päälle kun asentajasetä oli töissä. Vian jäljille päästiin tämän jälkeen kohtuu nopeasti. Tilanteen selvittäminen oli molemmin puoleista yhteistyötä lopulta.

PS. tämä ei ollut kiitos elisalle, vaan alihankkija-asentajalle. Elisa kaikin mahdollisin keinoin yritti jarrutella ongelman selvittämistä (=asiakkaan syyttely ja vianrajausmaksulla uhkailu).

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Huoltomies on käynyt kaksi kertaa ja taloyhtiön huoltomies tarkasti kiinteistön. Kukaan ei löydä mistään vikaa. Toinen huoltomies puhui myös “ominaisuudesta”. Samankaltaisia kommentteja on antanut moni muukin. Siksi kiinnostaa tietää, että mitä verkossa on menossa, että yhteyden laatu on, ei huonontunut, vaan “ominaistunut” 😁

 

Niin, näiden upstream-ongelmien aiheuttaja kun voi olla missä tahansa samaan kaapelisoluun liitetyssä kiinteistössä. Ongelman jäljittäminen ja selvittäminen on vaikeaa. Mikäli kohdalle sattuu hyvä ja omistautunut asentajasetä (kuten omalla kohdalla kävi), niin lopulta ongelman jäljille on mahdollista päästä. Vaatii kärsivällisyyttä ja vähän ehkä tuuriakin. Suora puhelinnumero asentajalle vian ilmetessä auttaa myös, niin asentaja pääsee tilannetta tutkailemaan sillon kun tilanne on päällä. Meillä täällä ongelma oli päällä yleensä iltaisin ja öisin (ja viikonloppuisin), jolloin asentajan työaika oli jo päättynyt. Ajan kanssa ongelma “laajeni” ja lopulta sattui samaan aikaan päälle kun asentajasetä oli töissä. Vian jäljille päästiin tämän jälkeen kohtuu nopeasti. Tilanteen selvittäminen oli molemmin puoleista yhteistyötä lopulta.

PS. tämä ei ollut kiitos elisalle, vaan alihankkija-asentajalle. Elisa kaikin mahdollisin keinoin yritti jarrutella ongelman selvittämistä (=asiakkaan syyttely ja vianrajausmaksulla uhkailu).

Täällä on ongelma DS-puolella, eli mitä enemmän verkkoa kuormittaa tähän suuntaan, sitä enemmän alkaa paketit pakkautumaan jonnekin pullonkaulaan tai mikä ikinä onkaan, ja se näkyy esim. videon toiston pätkimisenä ja laadun automaattisena pudottamisena 480p tasolle, sekä nettisivujen latautumisessa. Asuntoyhtiön huolto kävi tarkastamassa tekniikan, mutta vikaa ei löytynyt. Ja kun Elisan mukaan heidän alueellaan ei ole ongelmia, niin sitten jää vaihtoehdoksi vain se, että dataliikennettä rajoitetaan kuormituksen mukaisesti.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +7

Täällä on ongelma DS-puolella, eli mitä enemmän verkkoa kuormittaa tähän suuntaan, sitä enemmän alkaa paketit pakkautumaan jonnekin pullonkaulaan tai mikä ikinä onkaan, ja se näkyy esim. videon toiston pätkimisenä ja laadun automaattisena pudottamisena 480p tasolle, sekä nettisivujen latautumisessa. Asuntoyhtiön huolto kävi tarkastamassa tekniikan, mutta vikaa ei löytynyt. Ja kun Elisan mukaan heidän alueellaan ei ole ongelmia, niin sitten jää vaihtoehdoksi vain se, että dataliikennettä rajoitetaan kuormituksen mukaisesti.

Pahoitteluni, jos olen sekoittanut nyt johonkin toiseen. Vahva muistikuva jäänyt siitä että jossakin toisessa ketjussa olet maininnut upstream modulaation putoavan toisinaan 16QAM tai QPSK. Nämä ongelmat ovat upstream-ongelmia, ja Internetin luonteen vuoksi pätkivällä uppikaistalla on vaikutusta myös toiseen suuntaan liikennöidessä. Täälläkin downstream-liikenne hyytyi pahimmillaan alle puoleen megabittiin upstream-ongelmien ollessa pahimmillaan.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Täällä on ongelma DS-puolella, eli mitä enemmän verkkoa kuormittaa tähän suuntaan, sitä enemmän alkaa paketit pakkautumaan jonnekin pullonkaulaan tai mikä ikinä onkaan, ja se näkyy esim. videon toiston pätkimisenä ja laadun automaattisena pudottamisena 480p tasolle, sekä nettisivujen latautumisessa. Asuntoyhtiön huolto kävi tarkastamassa tekniikan, mutta vikaa ei löytynyt. Ja kun Elisan mukaan heidän alueellaan ei ole ongelmia, niin sitten jää vaihtoehdoksi vain se, että dataliikennettä rajoitetaan kuormituksen mukaisesti.

Pahoitteluni, jos olen sekoittanut nyt johonkin toiseen. Vahva muistikuva jäänyt siitä että jossakin toisessa ketjussa olet maininnut upstream modulaation putoavan toisinaan 16QAM tai QPSK. Nämä ongelmat ovat upstream-ongelmia, ja Internetin luonteen vuoksi pätkivällä uppikaistalla on vaikutusta myös toiseen suuntaan liikennöidessä. Täälläkin downstream-liikenne hyytyi pahimmillaan alle puoleen megabittiin upstream-ongelmien ollessa pahimmillaan.

Meinasin juuri kehua, että uppauspuoli on ollut jonkin aikaa melko hyvässä mallissa, mutta nyt mittauksen perusteella se ilo olikin lyhyt. Modulointi on kuitenkin pysynyt kohdillaan pidemmän aikaa, mutta se on laiha lohtu, kun pingi edelleen heittelee n. 6 ja 50 ms välillä ja pakettiähky on melkoinen. Eikä pääse 50/50 mbits nopeuteenkaan juuri nyt.

 

Osallistu keskusteluun