Vastattu

(TRE) Online-pelaaminen ei toimi kaapelimodeemilla

  • 2 February 2024
  • 16 kommenttia
  • 764 katselukerrat

Liittymänä on 1 Gbps:n kaapelilaajakaista, modeemina Arris TG2482 B-85, jossa firmwaren versio uusin eli TS 9.1.103GY. Tällä hetkellä ongelmana ovat myöhästyneet datapaketit ja onneton upstream-nopeus (n. 1-13 Mbps), jotka tekevät online-pelaamisesta PS5:lla mahdotonta.

 

Huoneiston antennirasiat uusittiin juuri (mikä auttoi aiemmin vaivana olleeseen, jatkuvaan packet lossiin), mutta jostain syystä modeemi ei toimi kunnolla PlayStation Networkin ja Activisionin servereiden kanssa. Modeemin portit on forwardoitu näiden firmojen ohjeiden mukaisesti ja WAN-puolelta on jopa poistettu IPv6 Elisan asiakaspalvelijan ohjeiden mukaisesti. Modeemin diagnostiikan mukaan downstream-kanavilla on 0 kpl ”Uncorrectables”, mutta muutamia ”Correcteds” niille kertyy päivittäin. Downstream-kanavissa arvot ovat pysyneet normaaleissa lukemissa eli SNR on 38,61-38,98 dB ja voimakkuudet 2,4-4,2 dBmV. Kaikki viisi Upstream-kanavaa näyttävät nekin normaaleilta: voimakkuudet ovat 42,5-43,75 dB ja modulaationa 64QAM.

 

Modeemin tapahtumaloki huutelee n. kolmen tunnin välein kahta varoitusta:

  1. DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option (…)

ja

  1. No Ranging Response received - T3 time-out CM-MAC (…).

 

Kysymykseni siis on: mikäköhän ihme vaivaa modeemia / Elisan servereitä, kun yhteys PSN:ään ja Activisioniin on niin luokaton? Modeemin resetoiminen tai edes tehdasasetusten palauttaminen eivät vaikuta mihinkään. Sama ongelma toistuu eri antennirasioissa, eri Ethernet-kaapeleilla ja eri LAN-porteissa. Onko Elisan päädyssä jokin palvelunestohyökkäystä estävä asetus, joka tekee online-pelaamisesta mahdotonta? Onko vika taloyhtiön jakomossa vai Elisan servereissä?

 

Onko siis kellään kokemuksia etenkin Call of Dutyn ja pleikkaripelaamiseen liittyvistä ongelmista Tampereen seudulla? Apua tarvitaan, sillä asiaan liittyy paljon asiantuntevuutta vaativia aspekteja, joita tällaisen tavallisen tallaajan on mahdotonta opiskella täydellisesti.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kimblez 3 February 2024, 09:47

Katso alkuperäinen viesti

16 kommenttia

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Monella on ollut samoja ongelmia jo viime vuoden puolelta. Mulla ne alkoi 1.10. Pelaaminen loppui kokonaan, videot bufferoi vähän väliä, 4K-videot jouduin vaihtamaan HD-laatuun, nettisivujen aukeaminen on hidasta ja joskus sisältöä jää puuttumaan jne. Mitä enemmän verkkoa kuormitan, sitä pahemmin ongelmat näkyy. 

Elisa on ilmeisesti tehnyt tekniikkaan jotain muutoksia, ja koska mitään vikaa Elisa ei myönnä olevan, niin se on sitten verkon ominaisuus ja nykyinen laatu, eikä käyttäjäpäässä asialle voi mitään. En tiedä kuinka laajalle tämä on jo levinnyt, että ei ole poissuljettu sekään, että sun päässä on vain tilapäinen ongelma. Ja toivottavasti näin, ettei ole pysyvä tilanne.

 

Käyttäjätaso 7

Liittymänä on 1 Gbps:n kaapelilaajakaista, modeemina Arris TG2482 B-85, jossa firmwaren versio uusin eli TS 9.1.103GY. Tällä hetkellä ongelmana ovat myöhästyneet datapaketit ja onneton upstream-nopeus (n. 1-13 Mbps), jotka tekevät online-pelaamisesta PS5:lla mahdotonta.

 

Huoneiston antennirasiat uusittiin juuri (mikä auttoi aiemmin vaivana olleeseen, jatkuvaan packet lossiin), mutta jostain syystä modeemi ei toimi kunnolla PlayStation Networkin ja Activisionin servereiden kanssa. Modeemin portit on forwardoitu näiden firmojen ohjeiden mukaisesti ja WAN-puolelta on jopa poistettu IPv6 Elisan asiakaspalvelijan ohjeiden mukaisesti. Modeemin diagnostiikan mukaan downstream-kanavilla on 0 kpl ”Uncorrectables”, mutta muutamia ”Correcteds” niille kertyy päivittäin. Downstream-kanavissa arvot ovat pysyneet normaaleissa lukemissa eli SNR on 38,61-38,98 dB ja voimakkuudet 2,4-4,2 dBmV. Kaikki viisi Upstream-kanavaa näyttävät nekin normaaleilta: voimakkuudet ovat 42,5-43,75 dB ja modulaationa 64QAM.

 

Modeemin tapahtumaloki huutelee n. kolmen tunnin välein kahta varoitusta:

  1. DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option (…)

ja

  1. No Ranging Response received - T3 time-out CM-MAC (…).

 

Kysymykseni siis on: mikäköhän ihme vaivaa modeemia / Elisan servereitä, kun yhteys PSN:ään ja Activisioniin on niin luokaton? Modeemin resetoiminen tai edes tehdasasetusten palauttaminen eivät vaikuta mihinkään. Sama ongelma toistuu eri antennirasioissa, eri Ethernet-kaapeleilla ja eri LAN-porteissa. Onko Elisan päädyssä jokin palvelunestohyökkäystä estävä asetus, joka tekee online-pelaamisesta mahdotonta? Onko vika taloyhtiön jakomossa vai Elisan servereissä?

 

 

Näyttää olleen samoja vaivoja muillakin.

Vähän samamoisesta  tuollakin vanhassa ketjussa:

Kaapeliyhteys pätkii Arris 2492s

Vikailmoitustahan näytetään tarjoavan.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Vika/häiriöilmoituksen tekoon vaihtoehtoja:

Soittakaa minulle (Häiriöilmoitus)

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​

Numerossa voi tehdä myös vika/häiriöilmoituksen virka-ajan ulkopuolellakin.

Ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin. (Nopein)

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti.)

Omaelisassa:

Omaelisa/Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit> Uusi viesti>Häiriöilmoitukset

Liitteitäkin voi laittaa

 

 

 

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Voitko laittaa sitten jossain vaiheessa tietoja miten asia eteni ja poistuiko ongelma. 

Vähän samaa meinais täälläkin olla Pohjanmaan suunnalla. Tuntuu, että kaapelimodeemilla TG2482 pelaaminen on aina ollut aavistuksen epäoptimaalista ja ehkä jopa, että viime aikoina (loppusyksystä eteenpäin) mennyt ojasta allikkoon.

Counter Strike 2:sta kun tässä takonut, niin harva se hetki yläkulmaan piirtyy hetkellisesti epäoptimaalisesta verkkoyhteydestä kertova graafi. Loss / jitter pomppii aina 0,1%-8% välillä. Eli juuri sen verran, että sitä nyt ei warppimisena tai muuna lagailuna huomaa, mutta kaikki komennot eivät kumminkaan rekisteröidy palvelimelle täysin odotetusti.

Se on usein juuri niin hyvä, että suurempi yleisö ei taatusti huomaa tai häiriöidy saati täytä vikailmoituslaatikkoja, mutta sitten taas vakavemmassa pelikäytössä yms. alkaa huomata outouksia. Normaalikäytössä yhteys tuntuu toimivan pääsääntöisesti hyvin.

Lähtökohtaisestihan tuo Intel Puma 6 piirisarja, jota tämäkin modeemi käyttää on teilattu karmivaksi kamppeeksi paketinkäsittely jitter / lag spike ongelmineen. Elisalla ei tietysti muita laitteita ole tarjota esim. Broadcomin piirisarjalla - vaikka usealta kilpailevalta puljulta löytys.

Asiasta löytyy paljon juttua googlettelemalla tuota Intel Puma 6 piirisarjaa ja on siitä myös joukkokanne jossain päin vireillä.

Tässä vähän väliaikatietoja: Eli tein Elisalle vikailmoituksen aiheesta (oli melkoisen taistelun takana, että edes myönsivät, että jotain kohinaa siellä yhteydessä on) ja kun mitään ei kuulunut takaisin 48 tuntiin, laitoin Omaelisan chattiin viestiä ja sain tehtyä soittopyynnön Elisan vikapuolelle. Sieltä soitettiin hyvin nopeasti takaisin ja kerrottiin, että asentajat olivat jo samana päivänä muuttaneet etänä arvoja ja tilanne oli nyt tarkkailussa. Puhelinpalvelija laittoi vikailmoitukseen lisämaininnan, etten ole ainakaan vielä huomannut mitään muutosta laajakaistan toiminnassa. Sovimme, että jään odottamaan lisätietoja tekstiviestitse. Alle 15 minuutin päästä puhelun loppumisesta Elisalta tuli tekstiviesti: “Ilmoittamasi häiriö xxx liittyy palvelussamme havaittuun laajempaan häiriötilanteeseen. Pahoittelemme tästä aiheutuvaa haittaa. Saat lisätietoa selvityksen edetessä.”

 

En todellakaan tiedä, onko tuo vain joku standardiviesti, jonka he lähettävät kaikissa epäselvissä tilanteissa, mutta voin vain toivoa, että Elisa on oikeasti paikallistanut jonkin ongelmakohdan. Jään siis odottelemaan lisätietoa - yritän ilmoitella tänne heti, kun jotain selviää.

 

Vastaan tässä samalla anttieleille, että omat ongelmani pahenivat juuri joskus siinä syys- lokakuun vaihteessa - voisikohan sillä olla tekemistä asian kanssa, että Elisa on vasta siirtynyt käyttämään IPv6-protokollaa kaapeliverkossaan? Niin ja omien google-selvittelyjeni mukaan Arriksen TG2482 B(!) -mallissa (joka ainakin itselläni on käytössä) ei enää ole sitä viallista Puma-piiriä, se kai vaivasi ainoastaan ns. A-sarjaa. Arris ei kai ole muutoinkaan kovin hyvässä maineessa (eikä käsittääkseni valmistaja enää edes päivitä niitä) - veikkaan, että jos modeemi käyttäisi SQM:ää (Smart Queue Management), näitä ongelmia ei olisi…

 

No mutta, joka tapauksessa, toivottavasti vyyhti alkaa selkenemään. Ilmoittelen tosiaan, jos tässä ihmeitä tapahtuu… Ja kiitos kaikille osallistujille avusta!

Kiitos vastauksesta ja päivityksestä @Astronootti . Hyvä, että sait asian etenemään päässäsi. Pidetään peukkuja, että yhteys tulee taas pelikuntoon.

Mutta kai nuo Arriksen eri revisiot samasta purkista käyttävät ihan samaa Intel Atom suorittimeen perustuvaa Puma 6/7 piirisarjaa, joka ei ole järin hyvässä huudossa. Tuli myös itsellä tuo Suomi24 keskustelu vastaan, jossa joku kertoo toista - mutta epäilen, että siinä kirjoittajalla vähän puuro ja velli sekoittuu. Itselläkin on kyllä tuo B-loppuinen malli, vaikka Elisa ei sitä sen kummemmin ole eritellyt A/B.

Harmillisen nihkeästi näistä eurolaitteista oikein mitään kovaa dataa ainakaan englanninkielellä löytää. Yleispiirteiltään, sen verran mitä lukenut niin Broadcom näissä hyvä, Intel huono. Melkein tekisi mieli ostaa testiksi yksi vanha Cisco tai joku DNA:n tarjoamista Sagemcommeista, ja katsoa onko mitään vaikutusta (niissä Broadcom). 

Paras olisi kun sais vaan valokuidun kotoseinästä. Oon pari kertaa testiluontoisesti pelannut toimiston kuidulla ja onhan se ihan eri peli...

 

Arriksen 2482 ja 2492 -mallien alkupään tuotannossa oli Puma 6 piirit, mutta myöhemmin niihin vaihtui Atom piirit. Elisan tarjoamissa 2482 -malleissa on ollut jo aika kauan Intel Atom piirit. Puma 7 -piirin ongelmat on ainakin Fritzboxeissa kokonaan korjattu.

 

Intel Atom on suoritin, eli prosessori. Emo/logiikkalevyn käyttämä piirisarja on edelleen Intel Puma.

Vähän kuten tietokoneessa on vaikkapa AMD Ryzen suoritin, joka on emolevyllä, jonka piirisarja on B450 tai vaikka X570.

Käytetty suoritin ei poista piirisarjan fundamentaalisia ongelmia. Vaikka esim. Fritzboxin erittäin vauhdikas +2Ghz taajuudella tikittävä Atom suoritin voi mahdollisesti tarjota ongelmaan ainakin osittaista helpotusta raa’alla laskentateholla.

En ole nähnyt missään mitään virallista lähdettä, että valmistajan taholta ongelmaa olisi suoranaisesti ikinä edes myönnetty - saati sitten korjattu. Onko tälle lähdettä?

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

Selvittelin taas reilun tunnin tätä ongelmaa laajemmin. Olen itsekin ollut väärän tiedon sekoittama, kuten mainitun Suomi24:n kommentin kirjoittanut henkilökin, eli kyse ei siis ole kahdesta eri SoC:sta, eli Intel Atomista ja Intel Pumasta, vaan koko ongelmia aiheuttava setti on vanhaa virransäästö-mobiili-x86 -tekniikkaa sisältävä Intel Atom-Puma-ARM SoC-sötkötti. Epäilyt on kohdistunut sittemmin Atom-prosessorin sijaan joko ARM-prosessoriin, joka vastaa pakettien käsittelystä, tai sitten kyseessä on koko SoC:in yhteensopimattomuus/heikkous nykyisessä verkkoliinteessä. Tämä vain hämmentää asiaa lisää, eli Elisan verkon mahdolliset ongelmat ja modeemin suorituskykyongelmat/bugit voi sekottua keskenään. Saatetaan etsiä turhaan ongelmia verkosta, jos vika onkin kivikautisessa SoC:ssa. Tämä ei kuitenkaan poissulje Elisan verkkoprojektien aiheuttamia ongelmia, koska ennen niitä ei ollut esim. Puma 7:lla varustetun Fritzbox 6591:n kanssa mitään ongelmia. Sekin vielä aiheuttaa hämmennystä, kun osa puhuu Puma 7 jatkuvista ongelmista ja osa siitä, että 7-versiossa ongelmat on korjattu uudella firmiksellä. Siitä ilmeisenä näyttönä, että yhdessä erillisen reitittimen kanssa oli yhteys Grade A+ laatua ja kaikki lukemat lähes täydellisiä. Nyt juuri hetki sitten vaihdettiin aspan kanssa taas Fritzbox verkkoon, mutta ongelmat on ja pysyy. 

Nykyinen laatu SQM päällä:
 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@rampage , olitko avannut asiasta vikailmoituksen, varsinkin nyt kun ongelmat jatkuivat toisellakin modeemilla?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

@rampage , olitko avannut asiasta vikailmoituksen, varsinkin nyt kun ongelmat jatkuivat toisellakin modeemilla?

Tästä samasta ongelmasta on käyty läpi jo useampi vikailmoitus. Huoltomies on käynyt täällä ainakin kolme kertaa, verkkoarvot skannattu, seinärasia on vaihdettu, johdot uusittu, käyttis ja ajurit laitettu uudestaan, skannattu rautaongelmat jne. ja taloyhtiön huoltokin on käynyt tarkistamassa kiinteistön laitteet ja linjat. Mistään ei löydy mitään ongelmaa, mitkä huoltomies on kuitenkin omin silmin mun ruudulta nähnyt. Joulukuun puolessa välissä kävi Elisan joku kehitystiimin erikoisasiantuntija ja halusi tutkia mun reitittimen ja lupasi ottaa yhteyttä. Reitittimen tutkiminen sinänsä on hyödytöntä, koska se on ollut pois käytöstä ongelmien selvittelyn ajan. Sen koommin ei ole kuulunut mitään. Käytännössä jo luovutin tämän ongelman setvimisen, mitä nyt jonkun verran osallistun keskusteluun. Tänään vain selvisi Arris TG2482:seen liittyvää tietoa ja sen perusteella ajattelin vielä kerran kokeilla toisella modeemilla. Pitäis vielä saada joku Broadcomin purkki testiin, jotta vois varmasti sulkea pois laitteen ongelmat, mutta sellaista ei ole saatavilla tällä haavaa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

@rampage  Nyt kun kokeilit toisella modeemilla niin oliko sillä vaikutusta?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

@rampage  Nyt kun kokeilit toisella modeemilla niin oliko sillä vaikutusta?

Ei. Samoissa lukemissa silläkin. 
 



 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

@rampage  Nyt kun kokeilit toisella modeemilla niin oliko sillä vaikutusta?

Ei. Samoissa lukemissa silläkin. 
 



 

Ikävä kuulla! 😓 Uutta vikailmoitusta suosittelen tekemään sitten.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +4

@rampage  Nyt kun kokeilit toisella modeemilla niin oliko sillä vaikutusta?

Ei. Samoissa lukemissa silläkin. 
 



 

Ikävä kuulla! 😓 Uutta vikailmoitusta suosittelen tekemään sitten.

Luovutin jo, kun useiden tutkimisten jälkeen ei löydy mitään korjauskohdetta. Huoltomieskin mainitsi, että kyseessä on ennemminkin ominaisuus kuin vika, joten sen perusteella olen tähän jo suhtautunut enemmänkin ominaisuutena. Näyttää jonkun sortin progressiiviselta ISP throttlaukselta. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +9

No höh! Vianrajaus on välillä kyllä haastavaa puuhaa. Harmi kyllä ettei tuosta ole löytynyt tuota mahdollista syyn aiheuttajaa. 😔 Ymmärrän kyllä että olet heittänyt pyyhettä kehään, jos useammat ilmoitukset tehtynä ja ei ole tuottanut tulosta. Kannustan kuitenkin tuota vianselvitystä edelleen jatkamaan, jotta saadaan tuota edelleen tutkittua. 👍

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Moi.

Kirjoitan puhelimella, joten lyhyesti tulee..

Onko tietoa onko taloyhtiössä ketju- vai tähtiverkko? Ketjussa yksikin viallinen laite tai huono liitos aiheuttaa ikäviä tilanteita. Myös halpis T-jakajat aiheuttavat uskomattoman paljon häiriötä. Tutulla oli tällainen asunnossa ja kun sen heitti mäkeen, alkoi netti toimimaan täydellisesti.

Tässä tapauksessa pitäisi varmaan päästä tutkimaan mahdollisimman läheltä CMTS:ää, kun packet lossi ja jitteri on jatkuvasti ihan hirmuinen. Tai edes taloyhtiön "kellariin". Ei taida vain asentajilla olla insentiiviä nykyisen korvauspolitiikan ja kyseessä on vain kuluttajaliittymä.

Jos saisit naapureilta kysyttyä voisivatko he tehdä tuon laatutestin tai onko heillä ongelmia? Lisää vikailmoituksia naapureilta ja paine lisääntyisi tehdä asialle jotain. Toinen mihin kiinnitin huomiota on se, että download on erittäin huono vs. uppi. Sulla taitaa olla 600 tai 1G yhteys? Omalla kuidulla saa kuitenkin samasta testistä +900/395.

Vika voi olla erittäin vaikea selvittää, kilpailijalla oli koko OKT-korttelissa ongelmia, kuukausien jälkeen paljastui (tai sen jäljille päästiin) tietyissä olosuhteissa se, että kaapelin vaippa oli vaurioitunut ja vesi aiheutti katkeamista jne. ongelmia..

Missä itse asun, välillä auramies ajaa Elisan KTV ulkolaatikot kieroon tai ovet on auki ja vesi on huono juttu kaapeleissa tai laitteissa..

Siinä vähän omia mietteitä ja ei kannata antaa periksi!

PS. Välillä TeeSeItse henkilöt vaihtavat taloyhtiön rasioita omassa osakkeessa ja eivät tiedä sitä, että niitäkin monen montaa erilaista ja verkko ei oikein tykkää siitä. Näin oli kaverin ostamassa asunnossa. Huoltomiehet kävi vaihtamassa uudet ja homma rokkaa!

Osallistu keskusteluun