Liittymänä on 1 Gbps:n kaapelilaajakaista, modeemina Arris TG2482 B-85, jossa firmwaren versio uusin eli TS 9.1.103GY. Tällä hetkellä ongelmana ovat myöhästyneet datapaketit ja onneton upstream-nopeus (n. 1-13 Mbps), jotka tekevät online-pelaamisesta PS5:lla mahdotonta.
Huoneiston antennirasiat uusittiin juuri (mikä auttoi aiemmin vaivana olleeseen, jatkuvaan packet lossiin), mutta jostain syystä modeemi ei toimi kunnolla PlayStation Networkin ja Activisionin servereiden kanssa. Modeemin portit on forwardoitu näiden firmojen ohjeiden mukaisesti ja WAN-puolelta on jopa poistettu IPv6 Elisan asiakaspalvelijan ohjeiden mukaisesti. Modeemin diagnostiikan mukaan downstream-kanavilla on 0 kpl ”Uncorrectables”, mutta muutamia ”Correcteds” niille kertyy päivittäin. Downstream-kanavissa arvot ovat pysyneet normaaleissa lukemissa eli SNR on 38,61-38,98 dB ja voimakkuudet 2,4-4,2 dBmV. Kaikki viisi Upstream-kanavaa näyttävät nekin normaaleilta: voimakkuudet ovat 42,5-43,75 dB ja modulaationa 64QAM.
Modeemin tapahtumaloki huutelee n. kolmen tunnin välein kahta varoitusta:
- DHCP RENEW WARNING - Field invalid in response v4 option (…)
ja
- No Ranging Response received - T3 time-out CM-MAC (…).
Kysymykseni siis on: mikäköhän ihme vaivaa modeemia / Elisan servereitä, kun yhteys PSN:ään ja Activisioniin on niin luokaton? Modeemin resetoiminen tai edes tehdasasetusten palauttaminen eivät vaikuta mihinkään. Sama ongelma toistuu eri antennirasioissa, eri Ethernet-kaapeleilla ja eri LAN-porteissa. Onko Elisan päädyssä jokin palvelunestohyökkäystä estävä asetus, joka tekee online-pelaamisesta mahdotonta? Onko vika taloyhtiön jakomossa vai Elisan servereissä?
Onko siis kellään kokemuksia etenkin Call of Dutyn ja pleikkaripelaamiseen liittyvistä ongelmista Tampereen seudulla? Apua tarvitaan, sillä asiaan liittyy paljon asiantuntevuutta vaativia aspekteja, joita tällaisen tavallisen tallaajan on mahdotonta opiskella täydellisesti.
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kimblez
Katso alkuperäinen viesti