Tähän artikkeliin olemme keränneet joitain useimmin kysyttyjä kysymyksiä laajakaistoista.
Mitä teen, jos nettini pätkii?
Suuri osa vikatilanteista ratkeaa laitteiden (puhelin, tabletti, reititin) uudelleenkäynnistyksellä. Jos vika ei poistu, OmaElisassa voit mitata nettisi toimivuuden, nähdä yhteyteesi vaikuttavat häiriöt ja huoltotyöt sekä tarvittaessa tehdä vikailmoituksen.
Miten voin parantaa nettini toimivuutta?
Nettiyhteyden toimivuuteen vaikuttavat useat eri tekijät. Esimerkiksi modeemin ja tietokoneen suorituskyky, kiinteistön sisäverkon kunto, langattoman yhteyden käyttö sekä nettiä käyttävien laitteiden ja ohjelmien aiheuttama kuormitus vaikuttavat saamaasi yhteysnopeuteen. Vinkkejä yhteytesi toimivuuden parantamiseen löydät täältä.
Mistä saan apua langattoman verkon käyttöön?
Tästä ohjeesta löydät apua langattoman lähiverkon (WLAN/WiFi) käyttämiseen ja ongelmatilanteisiin. Voit myös analysoida verkkosi tilaa ja ratkaista ongelmia Elisa Verkkoapuri sovelluksellamme.
Mistä saan apua modeemini käyttöön?
Elisan ja Saunalahden laajakaistaliittymissä käytettävien modeemien ohjeita löydät täältä.
Olen muuttamassa, miten toimin?
Laajakaistaliittymälle kannattaa tilata siirto hyvissä ajoin ennen muuttoa, jotta liittymä olisi heti käyttövalmis uudessa osoitteessa. Siirto tilataan verkkokaupastamme, ja tilausta varten tarvitset verkkopankkitunnukset, Elisa Tunnuksen tai Mobiilivarmenteen. Tarkemmat ohjeet löydät täältä.
Pitääkö laitteet sammuttaa ukkosella?
Helpoin tapa välttää laitteidesi hajoaminen ukkosen tai myrskyn aikana on ottaa laitteet kokonaan irti sähköverkosta hyvissä ajoin ennen ukkosta tai myrskyä. Lue täältä, miten voit välttää laitteidesi hajoamisen ukkosten ja myrskyjen aikana.