Skip to main content
Vastaus

VDSL internet yhteyden nopeus puolittunut

  • October 5, 2024
  • 11 kommenttia
  • 354 katselukerrat

Noin kuukausi sitten VDSL kupariyhteyden nopeus puolittui 100mb->50mb. Elisa ei löytänyt vikaa taholtaan ja sanoi että sisäverkossa on vika. Sisäverkossa ei ole tapahtunut muutoksia. Asentaja mittasi kadulta boksista 100 ja sisältä reitittimestä 50 megaa. Kokeiltu toisella erimerkkisellä reitittimellä ja puhelinpistokekaapeli ja pistoke vaihdettu. Yhteys on vakaa eikä siis pätki mutta puolet hitaampi kuin elokuussa.

Upload jonka piti automatic nousta helmikuussa 10->25 saatiin nousemaan Elisan toimesta noin neljännen asiakaspalvelijan toimesta. Download ei ja uhkaavat asentajan maksulla vaikka mistään maksuista ei puhelumessa mainittu.

Kysyn vielä täältä ennen kuin lähtee 2xviihde + yhteydet sekä 3xpuhelinliittymää vaihtoon. Onko kenelläkään teistä ollut vastaavaa ongelmaa ja jos on niin miten asia on mahdollisesti ratkennut? Kiitos.

 

 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi sakarialanne

Asiakasnumero lisätty, toivottavasti näet jos jotakin on pielessä. Kiitos!

Katsoin provisiointeja ja ei niissä ole mitään pielessä. Elokuun lopussa nopeus on tosiaan puolittunut.

Katsoin myös samassa tilaajakaapelissa (=keskukselta kadunvarteen) kulkevia muita yhteyksiä ja niissä nopeudet ovat ihan normaalit eli operaattorin osuus on kyllä kunnossa.

Pitäisi saada kotiin joku tutkimaan pistorasioiden sisällä olevat liitokset.

Liikaa ei kannata uhrata rahaa/aikaa, koska kupariverkko tullaan joka tapauksessa jossain kohtaa purkamaan ja VDSL lakkaa ja tilalle tarjotaan kysynnän mukaan joko valokuitua tai 5G:tä. Valokuidun osalta en äkkiseltään löytänyt aikataulusuunnitelmaa, 5G-kuuluvuus pitäisi olla erinomainen.

11 kommenttia

sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 5, 2024

Jos taloyhtiöösi on tuotu kellariin dslam jonkun toisen toimijan toimesta tai yhteys kulkee sisäverkossa rinnakkain toisten yhteyksien kanssa, joiden lähtöpiste on eri, voisi selittyä tuo hidastuminen.

Kyseessä on enemmän ei-toivottu-ominaisuus kuin vika ja kyllä se tutkittavissa ja korjattavissa on.

Sinun vastuulla on huoneiston puhelinrasia, muu sisäverkko kuuluu taloyhtiölle.

Jätä vaan uusi ilmoitus ja pyydä, että asentaja käy tutkimassa koko osuuden. Taloyhtiölle lasku maksettavaksi, jos päätetään laskuttaa.

Ei se mahdollinen maksu ole "uhkailua" vaan halutaan tuoda tietoon, mikä osuus kuuluu asiakkaan  taloyhtiön tai operaattorin vastuulle.


Sokrates
  • October 5, 2024

Jos taloyhtiöösi on tuotu kellariin dslam jonkun toisen toimijan toimesta tai yhteys kulkee sisäverkossa rinnakkain toisten yhteyksien kanssa, joiden lähtöpiste on eri, voisi selittyä tuo hidastuminen.

Jos viittaat ns. Crosstalk-häiriöihin , niin ne toki voivat vaikuttaa vähän VDSL:n tahdistumiseen , mutta yleensä vasta , kun kaapelipituudet ovat lähempänä kilometriä , aniharvoin taloyhtiössä on niin pitkiä kaapeleita. Nykyiset modeemit seuraavat häiriötasoja ja vaihtavat kyllä vauhdissa nopeutta (SRA = Seamless Rate Adaption) , mutta ymmärtääkseni tässä tapauksessa DL-nopeus on jämähtänyt puoleen aiemmasta pysyvästi.

Olisikohan se DSLAM väärin konffattu??


  • October 5, 2024

Sinun vastuulla on huoneiston puhelinrasia, muu sisäverkko kuuluu taloyhtiölle.

Jätä vaan uusi ilmoitus ja pyydä, että asentaja käy tutkimassa koko osuuden. Taloyhtiölle lasku maksettavaksi, jos päätetään laskuttaa.

Jos nyt kuitenkin hoidettaisiin taloyhtiön asiat taloyhtiön kautta. Ei satunnaisella asukkaalla ole oikeutta tilata palveluita taloyhtiön piikkiin.

(niin oliko tämä taloyhtiö?)


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 5, 2024

Tarkennusta: omakotitalo jossa kolme asuntoa. Yhdessä netti ja Viihde. Kulut tulevat kaikki itselle.

Onko dslam jokin Elisan konfiguroitava asia? Epäilen edelleen jonkin sortin konffisongelmaa koska uploadin kohdalla näin oli vaikka kupareita ensin syyttivät.

Mitä voisin vielä itse tarkistaa tai tehdä? Elisalta ei (maksutonta) apua ole enää tarjolla vaikka osoittautuisikin että vika ei olisikaan sisäverkossa. Jos tilaan jonkun tarkistamaan niin omaan piikkiin menee oli vika minulla tai heillä. Näin sanoivat viimeisimmässä puhelussa.


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 5, 2024

Tarkennusta: omakotitalo jossa kolme asuntoa. Yhdessä netti ja Viihde. Kulut tulevat kaikki itselle.

Onko dslam jokin Elisan konfiguroitava asia? Epäilen edelleen jonkin sortin konffisongelmaa koska uploadin kohdalla näin oli vaikka kupareita ensin syyttivät.

Mitä voisin vielä itse tarkistaa tai tehdä? Elisalta ei (maksutonta) apua ole enää tarjolla vaikka osoittautuisikin että vika ei olisikaan sisäverkossa. Jos tilaan jonkun tarkistamaan niin omaan piikkiin menee oli vika minulla tai heillä. Näin sanoivat viimeisimmässä puhelussa.

Arvasin väärin, että kyseessä oli taloyhtiö. Jos asentaja on mitannut 100 megaa viimeiseltä jakamolta, jonne kiinteistösi talokaapeli tulee, operaattorin osuus on kunnossa.

Itse voit tarkistaa puhelinrasian sisälle tulevien johtojen liitokset ja jos on ylimääräisiä rasioita, voit niitä kytkeä kokonaan irtikin, etteivät ne häiritse mahdollista vektorointia. Dslamin konfiguraatiossa ei ole vikaa, jos täysi nopeus tulee viimeiseen pisteeseen.

Laita asiakasnumero profiiliisi niin pääsemme täältä päästä tarkemmin vielä katsomaan linjan käyttäytymistä.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 6, 2024

Asiakasnumero lisätty, toivottavasti näet jos jotakin on pielessä. Kiitos!


ilponen
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • October 9, 2024

Tämä olikin näköjään sellainen homma että suosittelen hoitamaan tuon meidän asiakaspalvelun kautta. 😊👍 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 9, 2024

Useampia yhteydenottoja asiakaspalveluun on ollut, ikävä kyllä ratkaisua ei ole löytynyt (paitsi upload asiaan). Vastauksena on että Elisan puolelta kaikki on kunnossa. Aika yksin on tämän homman kanssa, siksi täältä neuvoja ja kokemuksia kyselinkin. Eipä tässä kai muu sitten auta kuin siirtyä eteenpäin.


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • October 9, 2024

Asiakasnumero lisätty, toivottavasti näet jos jotakin on pielessä. Kiitos!

Katsoin provisiointeja ja ei niissä ole mitään pielessä. Elokuun lopussa nopeus on tosiaan puolittunut.

Katsoin myös samassa tilaajakaapelissa (=keskukselta kadunvarteen) kulkevia muita yhteyksiä ja niissä nopeudet ovat ihan normaalit eli operaattorin osuus on kyllä kunnossa.

Pitäisi saada kotiin joku tutkimaan pistorasioiden sisällä olevat liitokset.

Liikaa ei kannata uhrata rahaa/aikaa, koska kupariverkko tullaan joka tapauksessa jossain kohtaa purkamaan ja VDSL lakkaa ja tilalle tarjotaan kysynnän mukaan joko valokuitua tai 5G:tä. Valokuidun osalta en äkkiseltään löytänyt aikataulusuunnitelmaa, 5G-kuuluvuus pitäisi olla erinomainen.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • October 9, 2024

Ok, kiitos. Jos siellä näyttää hyvältä niin tutkin sitten vielä liitoksia ym. ja kokeilen eri kaapelilla kunhan sade loppuu. 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 10, 2025

Hei,

Tähän vielä päivityksenä, että muutama kuukausi sitten nopeus muuttui itsestään takaisin 100 megaan ja on siinä pysynyt. Ongelman syy jäi siis tuntemattomaksi.