Olen nyt about 6kk taistellut Elisan kanssa tästä ongelmasta että verkkoyhteys katkeaa satunnaisesti ja nyt on ihan kaikkea yritetty mutta ehkä joku täällä on ollut sama ongelma ja saanut sen korjattua. Eli verkkoyhteys katkeaa satunnaisesti reititin herjaa että ”Your ISPs DHCP server is not working properly” verkkoyhteys saa takaisin jos käynnistää molemmat laitteet uudelleen (modeemi ja reititin) tai jos reitittimestä paina Apply WAN asetuksissa ja silloin reititin poimii uusi IP ja verkkoyhteys pelittää taas vähän aikaa joskus 5 min joskus 3 päivää joten vahvasti vaikuttaa siltä että jotain häikkää on Elisan DHCP-palvelimessa.
Kokeiltu kytkeä tietokone suoraan modeemiin sama ongelma jatkuu joten ongelma reititimessä voi poissulkea
Asus reitittimessä kokeiltu MAC clone päällä ja pois päältä mikä vaikutti ensin että se olisi korjannut ongelman mutta about 2 päivää myöhemmin verkkoyhteys katkesi taas pelataeessa.
Elisan ratkaisut tukipyyntöön:
Keskuslaitteen liittymäpaikka vaihdettu
Olemme rajanneet vian sisäverkkoon (tätä en vieläkään ymmärrä että miten voi olla sisäverkossa ongelma jos naapurilla ei ole mitään ongelmia ja kaikki toimi vielä kun meillä oli käytössä Telian kiinteä yhteys)
Olin tänään yhteydessä uudestaan Elisan asiakaspalveluun ja pyysin heitä avaamaan uudestaan tukipyyntö koska ongelma ei ole vieläkään korjattu. Vastauksena sain että nyt on ainoa jäljellä oleva juttu mitä voi tehdä on olla Elisan Omaguru palveluun yhteydessä joka maksaa 3€/minuutti ja jos on pakko tulla paikanpäälle maksaa vielä enemmän. Kuulostaa aika mielenkiintoiselta että minun pitäisi maksaa että saan verkko toimimaan, liittymästä josta minä jo maksan 25€/kk
Onko mitään ideaa mitä minä voisin vielä kokeilla? 😁
Reititin: Asus AX88U
Modeemi: Zyxel GM4100-B0 G.fast
Vastauksen tähän kysymykseen jakoi zoppendorf
Jos epäilet, että sisäverkon RJ11-kaapelointi on vanhaa tai huonossa kunnossa, voi olla fiksua pyytää operaattoria (tai sähkömiestä) tarkastamaan ja tarvittaessa uusimaan vedot. Monesti G.fast toimii hyvin vasta, kun vanha sisäverkko päivitetään tai ainakin "siivotaan".”
Huom. Taloyhtiössä talon sisäverkko on taloyhtiön vastuulla, eli yhteys isännöitsijään tai huoltoon. Asunnon haltijan ja taloyhtiön vastuuraja on yleensä seinärasiassa.
taloyhtiön RJ11-kaapelointi eli kupariset puhelinpiuhat voivat hapettua, heikentyä tai vahingoittua ajan mittaan – etenkin jos ne on asennettu vuosikymmeniä sitten. Tässä muutamia tapoja, miten ne voi ajan myötä mennä huonoksi:
🔧 1. Hapettuminen (oksidoituminen)
Kuparijohtimien pinnalle voi muodostua hapettumista, etenkin liitoksissa, joissa ilma pääsee kontaktiin.
Hapettuneet liittimet aiheuttaa kontaktihäiriöitä, mikä nostaa signaalihäviötä ja voi aiheuttaa yhteyskatkoja.
🌧️ 2. Kosteusvauriot
Jos kaapelointi kulkee kosteissa tiloissa (esim. kellarit), kosteus voi imeytyä eristeisiin tai liittimiin.
Pahimmillaan syntyy korroosiota tai jopa oikosulkuja.
🧰 3. Mekaaninen kuluminen ja vauriot
Vuosien varrella kaapelit voi joutua puristuksiin, katkeilla tai venyä, etenkin jos rakenteita on remontoitu tai purettu.
Vanhojen jatkosten teippaukset tai sokeripalaliitokset saattaa löystyä.
⚡ 4. Sähkömagneettiset häiriöt
Vanhat kaapelit ei aina ole kunnolla suojattuja (esim. ei parikierrettä), joten ne voivat poimia häiriötä muista kaapeleista tai laitteista (sähkölaitteet, loisteputket, aurinkopaneelit).
1970–1990-luvuilla vedetyt kaapelit alkaa olla monesti jo "elinkaarensa lopussa" datakäyttöön.
🛠️ Mitä tälle voi tehdä?
Sisäverkon kartoitus: operaattori tai sähköasentaja voi mitata linjan kunnon ja häviöt. Palvelut usein asukkaalle kokonaan maksullisia,Taloyhtiön isännöintiin kannattaa ottaa yhteyttä,vastuu sisäkaapeloinnista on taloyhtiöllä.
Vanhojen puhelinrasioiden ohi kytkentä: suora veto jakamosta modeemille.
Koko sisäverkon uusiminen: parhaassa tapauksessa RJ11-piuhat vaihdetaan Ethernet-kaapeliksi, ja vedot tehdään suoraan talojakamosta asuntoon.
Jos epäilet ongelmaa G.fastin tai muun DSL-yhteyden kanssa, niin vika on usein juuri talon vanhassa kuparissa, ei modeemissa tai palveluntarjoajassa.
Jos käytössä on G.Fast yhteys.. (aiemmin esim vdsl/vdsl2)
“G.fast vaatii ehdottomasti hyvälaatuisen RJ11-yhteyden, eli toisin sanoen:
Laadukkaan sisäverkon kuparijohdotuksen (yleensä parikierrekaapelia, tyyliin Cat3 tai parempi).
Mahdollisimman lyhyen johdonpituuden (alle 100 metriä, mielellään reilusti vähemmän).
Hyväkuntoiset liittimet ja jatkoskohdat – jos pistokkeet tai rasiat on huonossa kunnossa, signaali voi kärsiä.
Miksi näin?
G.fast toimii paljon korkeammilla taajuuksilla kuin vanhemmat VDSL2-tekniikat, joten se on herkempi häiriöille ja vaimennukselle. Pienetkin viat kaapeloinnissa voivat tiputtaa nopeudet rajusti tai jopa estää yhteyden muodostumisen kokonaan.
Hyvän RJ11-yhteyden tunnusmerkkejä G.fastille:
Ei jaettuja haaroituksia ennen päätelaitetta (esim. puhelinjakajia).
Kunnon maadoitus ja suojaukset häiriöiltä.
Johdot vedetty ehjänä suoraan lähimmästä talojakamosta modeemille.
Mieluiten käytetään vain yhtä puhelinrasiaa – muut kytketään pois päältä tai ohitetaan.
Jos epäilet, että sisäverkon RJ11-kaapelointi on vanhaa tai huonossa kunnossa, voi olla fiksua pyytää operaattoria (tai sähkömiestä) tarkastamaan ja tarvittaessa uusimaan vedot. Monesti G.fast toimii hyvin vasta, kun vanha sisäverkko päivitetään tai ainakin "siivotaan".”
Jos epäilet, että sisäverkon RJ11-kaapelointi on vanhaa tai huonossa kunnossa, voi olla fiksua pyytää operaattoria (tai sähkömiestä) tarkastamaan ja tarvittaessa uusimaan vedot. Monesti G.fast toimii hyvin vasta, kun vanha sisäverkko päivitetään tai ainakin "siivotaan".”
Huom. Taloyhtiössä talon sisäverkko on taloyhtiön vastuulla, eli yhteys isännöitsijään tai huoltoon. Asunnon haltijan ja taloyhtiön vastuuraja on yleensä seinärasiassa.
Minun mielestä ei ole loogista että se johtuisi sisäverkon kaapeloinista jos nyt miettii että silloin kun netti toimii niin se toimi erinomaisesti saan ne nopeudet mitä pitäisi saada, ja sitä yhteyttä saa palautettu ihan vain käynnistämällä laitteet uudestaan. Silloin ainakin minun mielestä olisi loogisempi että on jotain häikkää esim. Elisan DHCP-palvelimessa olisi mielenkiintoista kokeilla mitä tapahtuisi jos minulla olisi staattinen ip osoite että mitä silloin tapahtuisi jos sitä ip-osoite ei vanhene.
Jos epäilet, että sisäverkon RJ11-kaapelointi on vanhaa tai huonossa kunnossa, voi olla fiksua pyytää operaattoria (tai sähkömiestä) tarkastamaan ja tarvittaessa uusimaan vedot. Monesti G.fast toimii hyvin vasta, kun vanha sisäverkko päivitetään tai ainakin "siivotaan".”
Huom. Taloyhtiössä talon sisäverkko on taloyhtiön vastuulla, eli yhteys isännöitsijään tai huoltoon. Asunnon haltijan ja taloyhtiön vastuuraja on yleensä seinärasiassa.
taloyhtiön RJ11-kaapelointi eli kupariset puhelinpiuhat voivat hapettua, heikentyä tai vahingoittua ajan mittaan – etenkin jos ne on asennettu vuosikymmeniä sitten. Tässä muutamia tapoja, miten ne voi ajan myötä mennä huonoksi:
🔧 1. Hapettuminen (oksidoituminen)
Kuparijohtimien pinnalle voi muodostua hapettumista, etenkin liitoksissa, joissa ilma pääsee kontaktiin.
Hapettuneet liittimet aiheuttaa kontaktihäiriöitä, mikä nostaa signaalihäviötä ja voi aiheuttaa yhteyskatkoja.
🌧️ 2. Kosteusvauriot
Jos kaapelointi kulkee kosteissa tiloissa (esim. kellarit), kosteus voi imeytyä eristeisiin tai liittimiin.
Pahimmillaan syntyy korroosiota tai jopa oikosulkuja.
🧰 3. Mekaaninen kuluminen ja vauriot
Vuosien varrella kaapelit voi joutua puristuksiin, katkeilla tai venyä, etenkin jos rakenteita on remontoitu tai purettu.
Vanhojen jatkosten teippaukset tai sokeripalaliitokset saattaa löystyä.
⚡ 4. Sähkömagneettiset häiriöt
Vanhat kaapelit ei aina ole kunnolla suojattuja (esim. ei parikierrettä), joten ne voivat poimia häiriötä muista kaapeleista tai laitteista (sähkölaitteet, loisteputket, aurinkopaneelit).
1970–1990-luvuilla vedetyt kaapelit alkaa olla monesti jo "elinkaarensa lopussa" datakäyttöön.
🛠️ Mitä tälle voi tehdä?
Sisäverkon kartoitus: operaattori tai sähköasentaja voi mitata linjan kunnon ja häviöt. Palvelut usein asukkaalle kokonaan maksullisia,Taloyhtiön isännöintiin kannattaa ottaa yhteyttä,vastuu sisäkaapeloinnista on taloyhtiöllä.
Vanhojen puhelinrasioiden ohi kytkentä: suora veto jakamosta modeemille.
Koko sisäverkon uusiminen: parhaassa tapauksessa RJ11-piuhat vaihdetaan Ethernet-kaapeliksi, ja vedot tehdään suoraan talojakamosta asuntoon.
Jos epäilet ongelmaa G.fastin tai muun DSL-yhteyden kanssa, niin vika on usein juuri talon vanhassa kuparissa, ei modeemissa tai palveluntarjoajassa.
Minun mielestä ei ole loogista että se johtuisi sisäverkon kaapeloinista jos nyt miettii että silloin kun netti toimii niin se toimi erinomaisesti saan ne nopeudet mitä pitäisi saada, ja sitä yhteyttä saa palautettu ihan vain käynnistämällä laitteet uudestaan. Silloin ainakin minun mielestä olisi loogisempi että on jotain häikkää esim. Elisan DHCP-palvelimessa olisi mielenkiintoista kokeilla mitä tapahtuisi jos minulla olisi staattinen ip osoite että mitä silloin tapahtuisi jos sitä ip-osoite ei vanhene.
Elisalla on käsittääkseni jokunen DHCP-Servo toiminnassa eri puolilla Suomea ja sen toimimattomuus erilaisissa ympäristöissä ja laitteissa olisi tod.näk jo havaittu,ja tietääkseni noita kiinteitä ipv4-osoitteita ei tarjota kuin yritysliittymissä,mutta ainahan kaikkea voi tiedustella..
Kannattaa kokeilla reitittimen WAN asetuksista muuttaa DHCP-kyselytaajuus: Normaalitila → jatkuva tila.
Joillain operaattoreilla oletusasetuksilla antaa monesti Asuksen reitittimissä juuri tuota ”Your ISPs DHCP server is not working properly” ja yhteys katkeaa joskus. Oletus moodissa Reitin lopetta ip osoitteen kyselyn joidenkin epäonnistumisien jälkeen, mutta tuolla “jatkuva tila” reititin kyselee ip:tä dhcp:ltä maailman tappiin asti.
Minnulla ei oo tuo g.fast toiminut vilkuttelee yhdistämis valoa ja kuitenkin kättelee vdsl nä. Osittain kiinnostas tuohon valokuitu mulla sentään nopeudet 80/30 kyllä tuolla hätäseen pärjää siirtymäkauteen.
EDIT: 19.9.2025 // Siirretty samaa aihetta käsittelevään ketjuun. -Jaakop
Minnulla ei oo tuo g.fast toiminut vilkuttelee yhdistämis valoa ja kuitenkin kättelee vdsl nä. Osittain kiinnostas tuohon valokuitu mulla sentään nopeudet 80/30 kyllä tuolla hätäseen pärjää siirtymäkauteen.
Minkämerkkinen & mallinen modeemi sulla on käytössä? Oletko reset-kolon kautta koittanut reseoida, tuoko mitään parannusta?
Anna OmaYhteisö-tunnuksesi tai sähköpostiosoitteesi, niin lähetämme sinulle sähköpostitse ohjeet salasanan palauttamiseksi
Skannataan tiedostoa virusten varalta
Pahoittelut, tarkistamme vielä tiedoston sisältöä varmistaaksemme, onko sen lataaminen turvallista. Ole hyvä ja yritä uudestaan muutaman minuutin kuluttua.