Vastattu

VMG3925-B10B portin 7547 haavoittuvuus

  • 13 January 2022
  • 14 kommenttia
  • 183 katselukerrat

  • Kyselyiässä
  • 0 kommenttia

AVAST ilmoittaa portin 7547 haavoittuvuudesta. Onko firmware VMG3925-B10B_Elisa12_V513AARB10D0. Mitä voi tehdä?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Lautturi 14 January 2022, 10:48

Katso alkuperäinen viesti

14 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +5

Et oikein mitään. Vuoden päästä voi tulla päivitys.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Voi tehdä seuraavaa. Vaihda kyseinen boxi telewellin tai asuksen dsl-modeemiin. Osta uusi modeemi jostain muualta kuin elisalta. Varmista vielä, että päivitykset tulee suoraan valmistajalta eikä mistään muualta.

Valmistaja tarjoaa useita päivityksiä samassa ajassa, kun elisa vasta miettii pitäiskö hän jo nyt. Saat kolme kärpästä yhdelläiskulla. Päivitykset ajallaan, toimivamman modeemin ja mielenrauhan 😏 Suosittelen lämpimästi modeemin vaihtoa.

Kokemusta itsellä Elisan dsl modeemeista eikä ne toiminut silloinkaan ja eikä ne ilmeisesti pelistä edelleenkään.

Maailma kehittyy, mutta elisa ei 😉

Käyttäjätaso 4

Moikka @OLEH ja tervetuloa OmaYhteisöön!

 

Toistaiseksi uutta päivitystä tuohon modeemiin ei meidän kautta ole saatavilla. Päivitystä on varmasti tulossa ja nämä hoidetaan yhteistyössä laitevalmistajan kanssa, mutta vielä ei ole tiedossa milloin päivitystä on taas tulossa. 

Tuon kyseisen portin haavoittuvuuttahan on aikanaan käytetty mm. Mirai bottiverkon pyörittämiseen ym. jotka ovat kyllä hyvin tarkalla tarkkailulla Viestintäviraston toimesta joka antaa myös tiedot siitä mikäli operaattorin täytyy puuttua haavoittuvuuksiin. Tietoturvapuolemme on tässä aktiivinen ja tarvittaessa tekee toimenpiteitä mikäli liittymällä alkaa esiintymään havaittavaa haittaliikennettä. 

Käyttäjätaso 7

Toistaiseksi uutta päivitystä tuohon modeemiin ei meidän kautta ole saatavilla. Päivitystä on varmasti tulossa ja nämä hoidetaan yhteistyössä laitevalmistajan kanssa, mutta vielä ei ole tiedossa milloin päivitystä on taas tulossa.

Elisalle brändättyjen laitteiden päivitystahti on ollut jo vuosia enintään yksi vuodessa ja usein ei edes sitäkään.

Allekirjotuksesta näkyy käyttämäni modeemivalmistaja ja jo pelkästään viime vuoden aikana olen saanut viisitoista päivitystä. Kaiken lisäksi jos raportoin jostakin ongelmasta , niin päivitys tulee parissa viikossa.

Ottakaahan elisalaiset siitä mallia.

Elisalle brändättyjen laitteiden päivitystahti on ollut jo vuosia enintään yksi vuodessa ja usein ei edes sitäkään.

Allekirjotuksesta näkyy käyttämäni modeemivalmistaja ja jo pelkästään viime vuoden aikana olen saanut viisitoista päivitystä. Kaiken lisäksi jos raportoin jostakin ongelmasta , niin päivitys tulee parissa viikossa.

Ottakaahan elisalaiset siitä mallia.

Nyt en ota kantaa yksittäiseen päivitykseen vaan kommentoin yleisellä tasolla.

Elisan softalla oleville laitteille tulee kyllä valmistajilta päivityksiä useammankin kerran vuodessa, mutta ei niitä kaikkia asiakkaille asti laiteta jakoon, ellei niissä ole jotain olennaista korjattu. Kaikki tarjolla olevat päivitykset eivät myöskään mene testeistä läpi.

Kun otetaan huomioon kaikki verkossa ja etäpäivityksessä olevat laitteet, “miljoonien modeemien” päivitys ja uudelleenkäynnistysrumba ei ole mikään kevyt operaatio, jota kannattaisi pyörittää edes joka kuukausi, koska siitä aiheutuu aina katkoksia asiakkaalle ja osa laitteista viottuu. Laitemäärä on niin suuri, että vaikka joka yö päivitettäisiin, ei aika riittäisi.

 

Käyttäjätaso 7

Nyt en ota kantaa yksittäiseen päivitykseen vaan kommentoin yleisellä tasolla.

Elisan softalla oleville laitteille tulee kyllä valmistajilta päivityksiä useammankin kerran vuodessa, mutta ei niitä kaikkia asiakkaille asti laiteta jakoon, ellei niissä ole jotain olennaista korjattu. Kaikki tarjolla olevat päivitykset eivät myöskään mene testeistä läpi.

Kun otetaan huomioon kaikki verkossa ja etäpäivityksessä olevat laitteet, “miljoonien modeemien” päivitys ja uudelleenkäynnistysrumba ei ole mikään kevyt operaatio, jota kannattaisi pyörittää edes joka kuukausi, koska siitä aiheutuu aina katkoksia asiakkaalle ja osa laitteista viottuu. Laitemäärä on niin suuri, että vaikka joka yö päivitettäisiin, ei aika riittäisi.

No näkökantahan se tuokin. :blush:

Esitän kysymyksen : Kummalla on enemmän päivitettäviä laitteita , isoilla laitevalmistajilla vai operaattoreilla? Väittäisin , että laitevalmistajilla.

Mitä taas tulee päivitysstrategiaan , niin mielestäni viat kannattaa korjata mieluummin heti vaikka yksi kerrallaan kuin kerätä niitä iso nippu ja yrittää korjata könttänä. Ensin mainitussa tapauksessa testaus on yksinkertaista ja syntyy muutosten seurauksena uusia vikoja vähemmän puhumattakaan siitä , että asiakkaalla on aina ajantasainen ohjelmisto.

Tuollaiselle operaattorin hoitamalle etäpäivitykselle ei ole mitään teknisiä perusteita. No itsehän olette systeeminne valinneet , mutta käytännössä se toimii huonosti. Luottaisitte vain laitevalmistajien standardiohjelmiin ettekä räätäloityttäisi niihin omia turhuuksianne , sillä modeemit ovat bulkkikamaa eivätkä teettämistänne modifioinneista yhtään parane. Pikemminkin sanoisin , että syy siihen , että joudutte hylkäämään laitevalmistajilta tulevia päivityksiä johtuu suurelta osin niistä räätälöinneistä. Laitevalmistajat testaavat standardiohjelmistonsa paljon paremmin kuin yksittäiselle operaattorille brändätyt erikoisuudet ja päivitysrutiinit ovat kunnossa.

Vuosien varrella minulla on ollut tukko Elisan modeemeita ja yksikään ei ole yltänyt samalle tasolle kuin nykyiset laitteeni. Olisikohan niin , että Elisa ja muutkin operaattorit valitsevat tuotelistalleen aina niitä “pahnanpohjimmaisia” ihan kustannussyistä.

Vuosien varrella minulla on ollut tukko Elisan modeemeita ja yksikään ei ole yltänyt samalle tasolle kuin nykyiset laitteeni. Olisikohan niin , että Elisa ja muutkin operaattorit valitsevat tuotelistalleen aina niitä “pahnanpohjimmaisia” ihan kustannussyistä.

Ei Zyxelissä sen isompi vikaprosentti ole kuin muissakaan merkeissä, eikä se suinkaan edullisin laite ole.

Telewellit ovat ihan kelpo laitteita, mutta kyllä niitä muitakin kelvollisia löytyy.

Operaattorien ostovolyymit ovat niin suuria, että niihin eivät pienemmät toimijat pysty aina edes vastaamaan. Näin oli ainakin joskus aiemmin, nykytilannetta en tiedä, kun en ostopuolella ole.

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Voi tehdä seuraavaa. Vaihda kyseinen boxi telewellin tai asuksen dsl-modeemiin. Osta uusi modeemi jostain muualta kuin elisalta. Varmista vielä, että päivitykset tulee suoraan valmistajalta eikä mistään muualta.

Valmistaja tarjoaa useita päivityksiä samassa ajassa, kun elisa vasta miettii pitäiskö hän jo nyt. Saat kolme kärpästä yhdelläiskulla. Päivitykset ajallaan, toimivamman modeemin ja mielenrauhan 😏 Suosittelen lämpimästi modeemin vaihtoa.

Kokemusta itsellä Elisan dsl modeemeista eikä ne toiminut silloinkaan ja eikä ne ilmeisesti pelistä edelleenkään.

Maailma kehittyy, mutta elisa ei 😉

Vahva suositus Telewellin tuotteille..Samalla tuet kotimaista tietotekniikka palveluja.!!! Maksaa ehkä hieman enempi tai ei mutta saa kyllä mielenrauhan 24/7

Käyttäjätaso 7

Ei Zyxelissä sen isompi vikaprosentti ole kuin muissakaan merkeissä, eikä se suinkaan edullisin laite ole.

Telewellit ovat ihan kelpo laitteita, mutta kyllä niitä muitakin kelvollisia löytyy.

Minulla on tällainen.

https://telewell.fi/fi/tuote/tietoliikenne/internet-kotona/3g4glte-tuotteet/TW-EAV510AC-USB3/tw-eav510ac-b-br-uusi-1000mhz-prosessori-malli-langaton-tukiasema-reititin-palomuuri-vdsl2-adsl2-5g-1gb-kuitu

Hinta  89€ ja päivitykset pelaa eikä luotettavuudessa ole moitteen sijaa. Asetuksia on riittävästi asiantuntijallekin , mutta toimii jo oletuksillakin.

Juniorilla on tällainen.

https://elisa.fi/kauppa/tuote/zyxel-vmg3927

Hinta 203€ ja ominaisuuksia vähemmän kuin TeleWellissä eikä päivityksiä saa. Toimintakin on takunnut paljon enemmän kuin minulla , vaikka liittymät ja käyttöolosuhteet ovat samankaltaiset. Vein TeleWellin lainaan juniorille taannoin ja takkuaminen loppui. Siis johtui laitteista.

Itsekukin voi päätellä mikä systeemi  toimii ja mikä ei.

Vein TeleWellin lainaan juniorille taannoin ja takkuaminen loppui. Siis johtui laitteista.

Itsekukin voi päätellä mikä systeemi  toimii ja mikä ei.

No hyvä teille. Turhan pieni asiakasmäärä yleistettäväksi.

Miksi myisimme laitteita, jotka eivät toimi ? Ei siitä hyödy yritys, eikä asiakas.

Käyttäjätaso 7

Vein TeleWellin lainaan juniorille taannoin ja takkuaminen loppui. Siis johtui laitteista.

Itsekukin voi päätellä mikä systeemi  toimii ja mikä ei.

No hyvä teille. Turhan pieni asiakasmäärä yleistettäväksi.

Miksi myisimme laitteita, jotka eivät toimi ? Ei siitä hyödy yritys, eikä asiakas.

Eipä tässä kukaan ole sanonut etteikö teidänkin myymät laitteet toimisi , mutta toiminnassa on laatueroja , hinnoista puhumattakaan. En ala kertaamaan jo edellä kerrottua , mutta esim. päivitykset  on laitevalmistajilla paremmin hanskassa kuin Elisalla.

Minulla on kyllä vuosien käyttökokemus erilaisista laitteista enkä perusta näkemyksiäni vain yhteen tapaukseen. Se oli vain esimerkki.

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Vein TeleWellin lainaan juniorille taannoin ja takkuaminen loppui. Siis johtui laitteista.

Itsekukin voi päätellä mikä systeemi  toimii ja mikä ei.

No hyvä teille. Turhan pieni asiakasmäärä yleistettäväksi.

Miksi myisimme laitteita, jotka eivät toimi ? Ei siitä hyödy yritys, eikä asiakas.

Sitä olen ihmetellyt, että miksi? :wink:

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +5

Vein TeleWellin lainaan juniorille taannoin ja takkuaminen loppui. Siis johtui laitteista.

Itsekukin voi päätellä mikä systeemi  toimii ja mikä ei.

No hyvä teille. Turhan pieni asiakasmäärä yleistettäväksi.

Miksi myisimme laitteita, jotka eivät toimi ? Ei siitä hyödy yritys, eikä asiakas.

Sitä olen ihmetellyt, että miksi? :wink:

Sanoisinko että sama mikä aloitti Nokiankin kaatumisen, euron halvempi tuote, otetaan niitä miljoona. Säästö on silloin miljoona, mutta laatu ja toimivuus vastaavasti ..

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki

Ehkä kaikkein suurin elisa bloppi on ollut aikanaan tämä HTC hubi laite jonka hinta oli reilu 600€

Osallistu keskusteluun