Skip to main content
Vastaus

Yhdistäminen wifiin ei toimi vaikka salasana on oikein

  • January 17, 2025
  • 8 kommenttia
  • 382 katselukerrat

Huomasin eilen, että en voi yhdistää laitteita kotini langattomaan verkkoon vaikka syötän salasanan oikein. Yhteys kyllä toimii sillä laitteet jotka jo ovat yhteydessä toimivat ongelmitta. Varmistin salasanan vielä Macbookin avulla sillä sitä kautta pystyy katsomaan salasanan verkosta johon on kirjautunut. Kokeilin myös salasanan vaihtoa OmaElisan laitehallinnan kautta, mutta sekään ei auttanut. Kokeilin myös sammuttaa reitittimen ja käynnistää hetken kuluttua uudelleen, mutta silloinkaan en pystyny kirjautumaan wifiin.

 

Reititin on malliltaan Huawei EchoLife WA8021V5.

 

Osaako joku neuvoa mitä kannattaisi seuraavaksi kokeilla tai mikä mahtaisi olla ongelmana? Noin 2kk sitten vaihdoin viimeksi verkon salasanan ja silloin pystyin kirjautumaan siihen ongelmitta.

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Kimblez

Tee tehdasasetusten palautus, niin se reitittimessä oleva salasana

tulee taas käyttöön.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/huawei-wa8021v5/

“Laitteen Reset-painike löytyy laitteen takaa (pieni kolo). Paina laitteen reset-painiketta neulalla yli 2 sekunnin ajan. Kun merkkivalo sammuu, vapauta painike. Kun laite on käynnistynyt uudelleen ja punainen merkkivalo syttyy, tehdasasetukset palautuvat laitteeseen.”

(Oikaistu klemmari voi olla parempi, kuin neula.)


EDIT: 20.1.2025 // Muokattu aloituksen lainaus pois vastauksesta. - Ilponen
 

8 kommenttia

  • Vastaus
  • January 17, 2025

Tee tehdasasetusten palautus, niin se reitittimessä oleva salasana

tulee taas käyttöön.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/laitteet/huawei-wa8021v5/

“Laitteen Reset-painike löytyy laitteen takaa (pieni kolo). Paina laitteen reset-painiketta neulalla yli 2 sekunnin ajan. Kun merkkivalo sammuu, vapauta painike. Kun laite on käynnistynyt uudelleen ja punainen merkkivalo syttyy, tehdasasetukset palautuvat laitteeseen.”

(Oikaistu klemmari voi olla parempi, kuin neula.)


EDIT: 20.1.2025 // Muokattu aloituksen lainaus pois vastauksesta. - Ilponen
 


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • January 17, 2025

Kiitos vinkistä, kokeilen tuota illalla 👍🏻


Forum|alt.badge.img+16
  • Tietopankki
  • January 17, 2025

Eipä reittimen nyt yht’äkkiä pitäisi tehdä tuollaista, ellei se ole rikkoutumassa. Itselläni on ollut jo pitkään käytössä erilaisia reitittimiä ja eipä niitä ole tarvinnut resetoida. Kun uutena on asennuksen tehnyt, niin silloin tällöin olen niitä vaan uudelleenkäynnistellyt. Ja ihan marketista saatavilla laitteilla on menty, eli ei mitään hipo-laitteita edes.

 

Mutta jos osa laitteista kytkeytyy ongelmitta verkkoon, niin itse kokeilisin ensin poistaa ongelmalaitteista verkkoyhteyden ja sitten luoda yhteyden uudestaan. Näitä on joskus pitänyt tehdä.


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • January 17, 2025

Mutta jos osa laitteista kytkeytyy ongelmitta verkkoon, niin itse kokeilisin ensin poistaa ongelmalaitteista verkkoyhteyden ja sitten luoda yhteyden uudestaan. Näitä on joskus pitänyt tehdä.

Samaa mieltä. Tehdasasetusten palautus on usein “helppo” ratkaisu, mutta käyttäjän kannalta työläs, jos laitteita on paljon ja tukiasema ei ole oletusasetuksilla käytössä eli verkon nimi/salasana on vaihdettu.

Jos osa laitteista liittyy ongelmitta verkkoon, mutta joku ei, mielestäni todennäköisempi  “syyllinen” on laite, ei tukiasema.

Laitteen “syövereihin” on saattanut jäädä muistiin useampia käytössä olleita salasanoja ja kun ne saa “unohdutettua”, ongelma ratkeaa, ilman että koko verkko menee uusiksi.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • January 17, 2025

Mutta jos osa laitteista kytkeytyy ongelmitta verkkoon, niin itse kokeilisin ensin poistaa ongelmalaitteista verkkoyhteyden ja sitten luoda yhteyden uudestaan. Näitä on joskus pitänyt tehdä.

 

Siis minun tapauksessa mikään laite ei yhdisty enää verkkoon mikäli yhteyden katkaisee. Huomasin ongelman siten, että olin yhdistämässä uutta laitetta verkkoon, mutta se ei onnistunut. Tämän jälkeen poistin puhelimestani kyseisen yhteyden, jonka jälkeen en voinut enää kirjautua siihen uudelleen. Ensimmäisenä heräsi epäilys, että puhelimessa on jotain vikaa, mutta sitten kokeilin samaa temppua vielä Macilla vain todetakseni, että sama ongelma toistui myös siinä.

 

Wifi toimii vielä muilla laitteilla joista ei ole yhteyttä katkaistu.


  • Keskustelun aloittaja
  • Avulias
  • January 19, 2025

Tehdasasetusten palautus auttoi ongelmaan, kiitos avusta 👍🏼


Forum|alt.badge.img+16
  • Tietopankki
  • January 20, 2025

Ilmeisesti reititin oli mennyt kunnolla jumiin. Näin ei kyllä pitäisi käydä. Jos tekee toisen kerran tuon, niin itse laittaisin ko. värkin kierrätykseen ja ostaisin uuden laadukkaan reitittimen tilalle.


  • Tulokas
  • January 27, 2025

Pikkaisen myöhässä tähän threadiin, mutta Elisa on tässä tammikuussa päivittänyt firmiksiä noihin. Itselle tuli 20.1 uusi versio, ja nyt ei salasanatarralla pääse kirjautumaan laitteelle. Voi selittää kanssa muidenkin mahdollisia ongelmia.