Skip to main content
Vastattu

Yhteyden katkeilu: Asus TUF Gaming AX4200

  • 28 August 2024
  • 4 kommenttia
  • 120 katselukerrat

Kyseessä on kiinteä laajakaista ja seinässä Ethernet (RJ-45). Liittymään on kytketty Asuksen TUF Gaming AX4200 ja siinä on uusin firmware. 

  • Piuhat ovat tarkistettu ja ne ovat kunnossa
  • WAN Connection type: Automatic IP
  • DHCP query Frequency: Normal mode 

Nyt säännöllisen epäsäännöllisesti yhteys katkeaa ja olen huomannut seuraavaa: 

  • Kun otan reitittimen irti ja laitan esim. läppärin suoraan ethernet-nousuun, niin se toimii. 
  • Jos kloonaan jonkun muun MAC-osoitteen reitittimeen niin se toimii (ainakin sen hetken)

 

 

 

Yhteyden katkeilua sattui viime kevät-talvena useasti ja jatkuvalla syötöllä, jonka jälkeen nyt kesän se on ollut pois ja tässä kuussa sitten kaksi kertaa. Itse en ole ollut paikalla, joten en ole saanut purkista logia talteen. 

 

Keväällä sen verran asiaa tutkailin, että katkos näytti tulevan aivan yllättäen ja Asus yritti aina nostaa yhteyttä, mutta se putosi samantien ennen kuin mitään IP-osoitteitteen kyselyjä tehtiin jne. Ja silloin huomasin, että se reititin oli käytännössä blokattu MAC osoitteen perusteella. 

Katkokset olivat keväällä sen verta tiuhaan, että mitään IP-lease kyselyiltä ne eivät tuntuneet. 

 

Käytännössä olen perheenjäseniä opastanut lyömään yhden Google-wifi purkin aina Asuksen ja Elisan väliin jonka jälkeen on tuplaNATit, mutta yhteys on pelannut. 

 

Eli jostain kumman syystä itsestäni tuntuu, että Elisan ja tuon Asuksen reititin eivät aina oikein tule toimeen keskenään ja  ​​​Elisa blokkaa reitittimen ulos verkosta. Antaako Asus jonkun väärän paketin tms, että Elisan pää katsoo, että toi pitää blokata. 

 

Mistähän tälläistä mysteeriä voisi alkaa selvittelemään? 

 

Taloyhtiö on uusi Pirkkalaan viime syksynä rakennettu ja netti on siis elisan “kotiiittymä”  

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Mikkes

Tämän asetuksen muuttamista kannattaa kokeilla. Monella on auttanut pätkimisongelmiin joidenkin palveluntarjoajien kanssa Asuksen reitittimillä.

DHCP query Frequency: Normal mode → Continuous mode

 

Tuolla on tarkemmat ohjeet:

https://www.asus.com/support/faq/1043591/

 

Katso alkuperäinen viesti
Oliko tästä hyötyä?

4 kommenttia

error404
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • 647 kommenttia
  • 30. elokuuta 2024

Hei @WaldoXY ja tervetuloa OmaYhteisöön 😊

 

Erikoinen ongelma! Katsotaan tulisiko mahdollisesti jollekin toiselle OmaYhteisöläiselle mieleen, mistä tässä voi olla kyse.


tontze
Forum|alt.badge.img+18
  • Superstara
  • 2164 kommenttia
  • 31. elokuuta 2024
WaldoXY kirjoitti:

 

Keväällä sen verran asiaa tutkailin, että katkos näytti tulevan aivan yllättäen ja Asus yritti aina nostaa yhteyttä, mutta se putosi samantien ennen kuin mitään IP-osoitteitteen kyselyjä tehtiin jne. Ja silloin huomasin, että se reititin oli käytännössä blokattu MAC osoitteen perusteella. 

 

 

Näkiskö joku Elisan päästä miksi tuota blokkausta tapahtuu ? Olisi helpompi vikaa rajata jos vaikka joku asetus tms. tarvii muuttaa ?

 

Itselläni oli kyseinen TUF myös hetken aikaa, mutta ei siinä ilmentynyt mitään pätkimistä, tuolloin minulla tosin oli Elisan kapelimodeemi sillattuna välissä.


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • 1 kommentti
  • 31. elokuuta 2024

Heips! 

 

Itselläni tämä on aina välillä vaikeaa “debugata”, kun olen aika paljon reissutöissä ja vaimo taas ei ole IT-ihmisiä. 

 

Mutta jotain tossa liittymässä aina välillä on. Nyt toissa viikon (vko 34) oli siis tuo Googlen Wifi-purkki välissä ja se ilmeisemmin myös pudotti yhteyden pois joskus tiistaina aamupäivällä 27.8. 

 

Vaimo otti sitten Googlen purkin pois välistä. Eli AX4200 suoraan seinään taas yhteys toimi normaalisti.   Ilmeisemmin toiminut siis sitten koko loppuviikon hyvin. 

 

Mieleeni nousee ajatus, että mitä jos kyseessä ei olekaan päätelaite vaan se, että liikenne kasvaa sen verta reippaasti taloyhtiön verkossa ja joku Elisan kytkin alkaa sekoilemaan. No tämä on vain arvuuttelua. 

 

-W-

 

 


  • Avulias
  • 4 kommenttia
  • Vastaus
  • 31. elokuuta 2024

Tämän asetuksen muuttamista kannattaa kokeilla. Monella on auttanut pätkimisongelmiin joidenkin palveluntarjoajien kanssa Asuksen reitittimillä.

DHCP query Frequency: Normal mode → Continuous mode

 

Tuolla on tarkemmat ohjeet:

https://www.asus.com/support/faq/1043591/

 


Osallistu keskusteluun