Skip to main content
Vastattu

ZyXEL VMG3925-B10B


Moro,
omistan Elisalta ostetun ZyXEL VMG3925-B10B modeemin, ja ongelmana siinä on, että netti pätkii siinä todella usein (katso kuva, n.6h logaaminen -> netti katkesi 15 kertaa.)



Meillä on Telian laajakaista joten onko tämä se ongelma? Toimiiko modeemi ilman ongelmia vain Elisan verkossa, tai onko modeemi viallinen? Modeemi on saatu Elisalta uutena takuuvaihdossa 2kk sitten (vanhassa modeemissa ethernet portit eivät toimineet, ja netti pätki kuten tässäkin), mutta ongelmia on ollut ja on vielä ekasta käyttökerrasta lähtien. Samat netin katkeamis ongelmat ovat vieläkin läsnä kyseisessä modeemissa.

Telian puolelta sanotaan että linjassa ole mitään ongelmia. Telian lainamodeemi toimii myös ilman mitään ongelmia. Olisi kiva tietää että toimiiko siis modeemi vain Elisan verkoissa, tai pitääkö joitain asetuksia vaihtaa. (VDSL2)

ZyXEL:in aspa ei osanut auttaa, laittoivat viestiä että: "We can not further investigate this due to the fact that there is not the original Zyxel firmware installed." Modeemissa on tosiaan joku Elisan oma firmware.

Kiitos!

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi nistop

Pyydä laitteellesi vanhempi firmis lähettämällä yksityisviesti Palstatiimille. Vastaavat yleensä parin päivän sisällä. Laita viestiin mukaan ymös modeemin SN ja MAC-osoite niin löytävät laitteen.

Myymälässä eivät varmaan noita päivittele. Jos hätä on, niin soittamalla saa varmaan nopeiten hoidettua, joskin joudut varmaan kuuntelemaan resettineuvot ynnämuut läpi ennenkuin ohjataan oikeaan paikkaan.
Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

  • Keskustelija
  • 26. lokakuuta 2017
Lisätään tähän vielä että netti katkee jokaiselta laitteelta jotka ovat yhdistetty modeemiin. Eli tietokoneet (kaapeleilla yhdistetty) sekä muutama älylaite (WiFi:llä). Modeemin resetoiminen ja eri puhelinpistokkeen käyttäminen ei ole vaikuttanut mitenkään.

Forum|alt.badge.img
  • Älyniekka
  • 28. lokakuuta 2017
Asia hienosti pesty käsistä Telian puolelta 😃, modeemi toimii normaalisti myös muiden operaattoreiden verkoissa samoin kuin vaikka Telian motu Elisan verkossa kunhan asetukset ok. Kysäseppä tutuilta olisiko jollain lainata toista modeemia tai jos pääset testaamaan modeemia toisessa liittymässä (mieluusti juuri Telian) hetkeksi niin pääset näkemään miten toimii. Jos samaa pätkintää löytyy niin vika motussa, varmaankin vaihdoit myös modeemin mukana tulleen puhelinjohdon/verkkokaapelin ettei vika ole siinä ja aiheuttanut ongelmat jo edellisenkin modeemin kanssa.

  • Keskustelija
  • 28. lokakuuta 2017
Tonyboy kirjoitti:
Asia hienosti pesty käsistä Telian puolelta 😃, modeemi toimii normaalisti myös muiden operaattoreiden verkoissa samoin kuin vaikka Telian motu Elisan verkossa kunhan asetukset ok. Kysäseppä tutuilta olisiko jollain lainata toista modeemia tai jos pääset testaamaan modeemia toisessa liittymässä (mieluusti juuri Telian) hetkeksi niin pääset näkemään miten toimii. Jos samaa pätkintää löytyy niin vika motussa, varmaankin vaihdoit myös modeemin mukana tulleen puhelinjohdon/verkkokaapelin ettei vika ole siinä ja aiheuttanut ongelmat jo edellisenkin modeemin kanssa.

Kiitos vastauksesta,
Olin saanut ihan saman mallisen modeemin lainaan kaverilta, se oli tosin ostettu verkkokaupasta, ja koko päivän aikana netti ei katkenut kertaakaan. Osaatko sanoa mitä asetuksia kannattaa säätää, tai onko parempi että vien modeemin Elisan myymälään ja jos sieltä tulisi (taas kerran) uusi?
Telian puolelta ei siis sanottu että Elisalta modeemi ei ehkä toimi Telian verkoissa, mietin itse tota mahdollisuutta 😃

Dj_God
Forum|alt.badge.img+26
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • 28. lokakuuta 2017
Elisan toimittamat modeemit ovat oletuksena Elisan asetuksilla. Kannattaa kurkata tuolta modeemista nuo "operaattoriasetukset" kuntoon. Eli Telian liittymissä VPI: 0 ja VCI:33, Elisan liittymissä tuo VCI -arvo on 100. Kannattaa myös muistaa se, että aina kun joudut resetoimaan modeemin, nuo arvot palautuvat takaisin Elisan asetuksille, eli ne pitää käydä fiksaamassa aina uudelleen kuntoon.

Jos tuolla ei lähde toimimaan, hanki modeemi joko Telialta tai osta kokonaan oma, vaikkapa tuolta Verkkokauppa.comista. Elisan toimittamien modeemien kanssa ei kannata lähteä tappelemaan toisen operaattorin liittymillä. Liittymässä ei selkeästi ole vikaa, koska muut modeemit toimivat ongelmitta.

  • Keskustelija
  • 28. lokakuuta 2017
Dj_God kirjoitti:
Elisan toimittamat modeemit ovat oletuksena Elisan asetuksilla. Kannattaa kurkata tuolta modeemista nuo "operaattoriasetukset" kuntoon. Eli Telian liittymissä VPI: 0 ja VCI:33, Elisan liittymissä tuo VCI -arvo on 100. Kannattaa myös muistaa se, että aina kun joudut resetoimaan modeemin, nuo arvot palautuvat takaisin Elisan asetuksille, eli ne pitää käydä fiksaamassa aina uudelleen kuntoon.

Jos tuolla ei lähde toimimaan, hanki modeemi joko Telialta tai osta kokonaan oma, vaikkapa tuolta Verkkokauppa.comista. Elisan toimittamien modeemien kanssa ei kannata lähteä tappelemaan toisen operaattorin liittymillä. Liittymässä ei selkeästi ole vikaa, koska muut modeemit toimivat ongelmitta.

Meidän talonyhtiö teki Telian kanssa jonkun yhteistyösopimuksen, joten netti tulee sieltä nyt. Oltiin ostettu modeemi silloin kun olimme vielä Elisan asiakkaita, modeemi on aika kallis joten luulisi sen osaavan muuntaa asetuksia automaattisesti, mutta ymmärtääkseni ZyXELit eivät tähän pysty

Porkkana
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+17
  • Elisalainen
  • 28. lokakuuta 2017
Elisan myymät modeemit eivät ole rajoitettu meidän liittymiin pelkästään. Pitäisi toimia muiden operattorien liittymissä myöskin.

Onko se nimeltä mainitsemattoman kilpailijan liittymätyyppi mikä? VDSL? vaiko Kuitu-ethernet ( eli siellä teknisessä tilassa kytkin ja joka asuntoon tulee perus RJ-45 eth portti mistä netti toimii vaikka ilman modeemia ) jolloin se zyxel pitää olla ethernetpiuhalla siitä WAN istukasta kytkettynä.

Adsl se ei varmasti ole jos kyseessä on uudiskohde ja taloyhtiösopimus.

Forum|alt.badge.img+9
  • Älyniekka
  • 28. lokakuuta 2017
Porkkana kirjoitti:
Elisan myymät modeemit eivät ole rajoitettu meidän liittymiin pelkästään. Pitäisi toimia muiden operattorien liittymissä myöskin.

Onko se nimeltä mainitsemattoman kilpailijan liittymätyyppi mikä? VDSL? vaiko Kuitu-ethernet ( eli siellä teknisessä tilassa kytkin ja joka asuntoon tulee perus RJ-45 eth portti mistä netti toimii vaikka ilman modeemia ) jolloin se zyxel pitää olla ethernetpiuhalla siitä WAN istukasta kytkettynä.

Adsl se ei varmasti ole jos kyseessä on uudiskohde ja taloyhtiösopimus.
Se oliskin jo aika härsiä jos myyty modeemi olis operaattori lukittu eikä sitä vois purkaa kun operaattoria vaihtaa

Forum|alt.badge.img+1
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 29. lokakuuta 2017
Tuolla mainitaan, että kyseessä on VDSL-yhteys joten noilla VPI/VCI-arvoilla ei ole mitään merkitystä. Ne on käytössä vain ADSL yhteyksissä.

Itse ongelmaan en osaa mitään oikein sanoa, voisit pyytää että Elisa laittaa modeemiin toisen firmwaren sisään. Riippuen nykyversiosta niin uudempi tai vanhempi.

  • Keskustelija
  • 29. lokakuuta 2017
Porkkana kirjoitti:
Elisan myymät modeemit eivät ole rajoitettu meidän liittymiin pelkästään. Pitäisi toimia muiden operattorien liittymissä myöskin.

Onko se nimeltä mainitsemattoman kilpailijan liittymätyyppi mikä? VDSL? vaiko Kuitu-ethernet ( eli siellä teknisessä tilassa kytkin ja joka asuntoon tulee perus RJ-45 eth portti mistä netti toimii vaikka ilman modeemia ) jolloin se zyxel pitää olla ethernetpiuhalla siitä WAN istukasta kytkettynä.

Adsl se ei varmasti ole jos kyseessä on uudiskohde ja taloyhtiösopimus.

VDSL2 on yhteystyyppi. Eli tulee puhelinpistokkeesta -> Rj11 modeemiin jne.
Modeemin firmware: VMG3925-B10B_Elisa8_V511AARB7D0 ja WWAN: 1.15

En ole muuttanut mitään modeemin asetuksia, pelkästään WiFi verkot.


  • Keskustelija
  • 29. lokakuuta 2017
Olen myös yrittänyt resetoida laitteen, mutta se ei ole auttanut.

  • Keskustelija
  • 30. lokakuuta 2017
Porkkana kirjoitti:
Elisan myymät modeemit eivät ole rajoitettu meidän liittymiin pelkästään. Pitäisi toimia muiden operattorien liittymissä myöskin.

Onko se nimeltä mainitsemattoman kilpailijan liittymätyyppi mikä? VDSL? vaiko Kuitu-ethernet ( eli siellä teknisessä tilassa kytkin ja joka asuntoon tulee perus RJ-45 eth portti mistä netti toimii vaikka ilman modeemia ) jolloin se zyxel pitää olla ethernetpiuhalla siitä WAN istukasta kytkettynä.

Adsl se ei varmasti ole jos kyseessä on uudiskohde ja taloyhtiösopimus.

Voitko etänä laittaa mulle uuden firmwaren modeemiin tai vienkö modeemin myymälään korjattavaksi?

Forum|alt.badge.img+1
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 30. lokakuuta 2017
Pyydä laitteellesi vanhempi firmis lähettämällä yksityisviesti Palstatiimille. Vastaavat yleensä parin päivän sisällä. Laita viestiin mukaan ymös modeemin SN ja MAC-osoite niin löytävät laitteen.

Myymälässä eivät varmaan noita päivittele. Jos hätä on, niin soittamalla saa varmaan nopeiten hoidettua, joskin joudut varmaan kuuntelemaan resettineuvot ynnämuut läpi ennenkuin ohjataan oikeaan paikkaan.

  • Keskustelija
  • 31. lokakuuta 2017
Soitin asiakaspalveluun, sanoivat että löysivät mun modeemin MAC-osoitteen avulla, mutta eivät voineet muutta firmwarea (siinä on uusin, mutta sanoivat että eivät voi edes downgradea). Onko missään Elisan firmwaressa mahdollista päästä logeihin,

Niitä lokeja ei voida katsoa nykyisessä firmiksessä, eli saada tietoon mitä laitteessa tapahtuu, joka tekee päätelmän hankalaksi.

  • Keskustelija
  • 31. lokakuuta 2017
---
Poistettu, väärä alue

Forum|alt.badge.img+1
  • Entinen OmaYhteisön jäsen
  • 31. lokakuuta 2017
Ainakin aikaisemmin on onnistunut downgradet noille Zyxeleille kun niiden firmiksissä ongelmia on ollut runsaasti. Joko aspa on nyt höpissyt omiaan tai tuo on joku elisa8-version idioottimaisuus.

Suosittelen vielä kuitenkin kysäisemään tuon Palstatiimin kautta, sieltä on yleensä asiat onnistuneet jos puhelinaspa on ollut pihalla.

Zyxeleissä en elisan firmiksellä muista logijuttuja nähneeni. Syystä tai toisesta ei ole haluttu esille laittaa vaikka siitä olisikin hyötyä ongelmien selvittämisessä, muistaakseni kuitenkin elisan tuki nuo logitiedot näkee etähallinnasta.

  • Keskustelija
  • 31. lokakuuta 2017
nistop kirjoitti:
Ainakin aikaisemmin on onnistunut downgradet noille Zyxeleille kun niiden firmiksissä ongelmia on ollut runsaasti. Joko aspa on nyt höpissyt omiaan tai tuo on joku elisa8-version idioottimaisuus.

Suosittelen vielä kuitenkin kysäisemään tuon Palstatiimin kautta, sieltä on yleensä asiat onnistuneet jos puhelinaspa on ollut pihalla.

Zyxeleissä en elisan firmiksellä muista logijuttuja nähneeni. Syystä tai toisesta ei ole haluttu esille laittaa vaikka siitä olisikin hyötyä ongelmien selvittämisessä, muistaakseni kuitenkin elisan tuki nuo logitiedot näkee etähallinnasta.

Ehkä eivät tykkää, koska laajakaista tulee Telialta haha. Joo-o, saa odotella mitä palstatiimi vastaa, toivottavasti jotain järkeä.

  • 1. marraskuuta 2017
Itsellä oli kerran kokeilussa aiemmin Telian verkossa käytetty ja Telialta ostettu adsl/vdsl modeemi ja sitä ei kyllä saanut toimimaan Elisan verkossa vaan se palautti aina takaisin Telian asetukset. Mitkään resetoinnit tai käynnistelyt ei auttaneet asiaan. Kuin olisi ollut jonkinlainen operaattorilukitus. Mutta jos ne Elisalta kertoo ettei ole mitään estettä käyttää heiltä hankittua modeemia kilpailevan operaattorin verkossa niin silloin ei varmaan tilanne sama kuin mikä oli tuossa kertomassani Telia tapauksessa.

  • Kommentaattori
  • 18. marraskuuta 2017
Kuinkahan palauttaminen onnistuu. Tämä Zyxel on ihan susiorkidea! Joka banaanileipäpuun välissä katkoo wlan yhteyttä.

Asus toiminut vuoden putkeen tuolla ja fritzbox 5 vuotta pätkimättä kertaakaan yhteyttä.



Palstatiimi vastatkaa, saanko viedä tämän samaan paikkaan, mistä hainkin. Eli elisashopittiin.

Tässä nähtiin että satasen AC reititin on kuin heittäisi rahaa kankkulan kaivoon.

EDIT // Kiroilu siistitty

Patomiäs
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+22
  • Elisalainen
  • 22. marraskuuta 2017
Laitatko djabu tuon modeemisi sarjanumeron vaikka Asiakasnumero kenttään profiilissasi niin voidaan vilkasta että päivitys on kuosissa varmasti? Lähikauppaan ei peruutusoikeutta sisälly (eli jos myymälästä tuon ostit), mutta toki jos laitteessa itsessään on vikaa niin katsotaan laitevaihtoa tms. tarpeen mukaan 🙂