Vastattu

4G nopeudessa aikakatkaisu?

  • 13 April 2021
  • 9 kommenttia
  • 365 katselukerrat

Onkohan laitteissa vikaa vai mitenköhän lähtisi ratkaisemaan?

Ongelmana siis nopeuden tippuminen yön aikana (joskus myös päivällä).

Aamulla pitää ennen etätöiden aloitusta virtakatkoa 4g-modeemi, että saa edes jonkinmoisia nopeuksia. Yleensä myös illalla hyvä tehdä virtakatko jos meinaa pelailla verkossa.

 

speedtest antaa nyt 53/13 ennen virtakatkoa 5/15

apn on internet4 ( ei vaikutusta muuhun kuin pleikkarin toimivuuteen)

Modeemi on suunnattu vesilahden 7583 torniin. Muita lähistön torneja kokeiltu mutta tuntuvat olevan niin ruuhkaisia ettei yli 10 pääse millään.

 

Zyxel LTE7460

 

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJesseJ 21 April 2021, 13:18

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Onkohan laitteissa vikaa vai mitenköhän lähtisi ratkaisemaan?

Ongelmana siis nopeuden tippuminen yön aikana (joskus myös päivällä).

Aamulla pitää ennen etätöiden aloitusta virtakatkoa 4g-modeemi, että saa edes jonkinmoisia nopeuksia. Yleensä myös illalla hyvä tehdä virtakatko jos meinaa pelailla verkossa.

 

speedtest antaa nyt 53/13 ennen virtakatkoa 5/15

apn on internet4 ( ei vaikutusta muuhun kuin pleikkarin toimivuuteen)

Modeemi on suunnattu vesilahden 7583 torniin. Muita lähistön torneja kokeiltu mutta tuntuvat olevan niin ruuhkaisia ettei yli 10 pääse millään.

 

Zyxel LTE7460

 

 


Hmmm…

En oikein usko , että laitteessa on vikaa , mutta yhteyden laatu on todella surkea. Tässä vähän vertailutietoa , millaiset RSRQ ja SNR/SINR tulisi olla.

https://www.taisto.org/Mobiiliverkkotekniikka

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Morjes @rikujuhl ja tervetuloa OmaYhteisöön :blush:

Onko tuo ZyXELin ulkoreititin minkä ikäinen? :thinking:  Mietin että eihän tuo normaalia käytöstä ole laitteelle, ja siinä voi mahdollisesti olla jotain vikaakin jos tämmöistä pätkimistä tai nopeuden tippumista tapahtuu vuorokaudenajasta riippumatta. Kuinka kauan tätä nopeuden tippuilua on tapahtunut? Oletko kokeillut tehdä ulkoreitittimelle jo tehdasasetusten palautusta, joskos siitä olisi mitään iloa?

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Olisiko syynä Elisan virransäästö? Ainakin se selittäisi yöksi nopeuksien tippumisen kun osa Elisan 4G tukiasemista sammuu yöksi. Tahtomalla saa virransäästön pois päältä, mutta ainakin omalla kohdalla se tuli myöhemmin takaisin.

Käyttäjätaso 5

Moro @rikujuhl ! Oletko vielä saanut tähän toimivuuteen jo jotain kautta apua vai onko selvitys edelleen meneillään? :eye:

Zyxelin purkki on uusi ja on kokeiltu tehdasasetusten palautus. firmware näyttäisi myös olevan uusin mitä tarjolla.

 

Samanlainen ongelma näköjään myös muilla.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Zyxelin purkki on uusi ja on kokeiltu tehdasasetusten palautus. firmware näyttäisi myös olevan uusin mitä tarjolla.

 

Samanlainen ongelma näköjään myös muilla.

 

Laita palstatiimille viestiä, että ottavat virransäästön pois päältä tukiasemasta, niin eiköhän ongelma sitten lopu.

Zyxelin bugi ja aika huonosti tuntuvat saavan niitä korjattua, joten Zyxelillekkin voisi laittaa ilmoitusta. Itse en osta mitään SIM-kortillista Zyxeliä ja suurella varauksella Zyxelin muita malleja. Hinta ei kerro laatua, ainakaan Zyxelin laitteissa…

Ilmeisesti Elisalta ostettu, joten kyllä Elisan pitäisi informoida Zyxeliä asiasta, ettei se Elisan verkossa kunnolla toimi varsinkaan jos Elisa sammuttaa tukiasemat.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Laita @rikujuhl meille Yksityisviestiä niin päästään tarkemmin tilannetta katsomaan? :) 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +3

Mun Zyxelissä on/oli bugi, joka pudotti CA pois päältä randomisti ja siihen muistaakseni auttoi vain rebootti. Laite oli ostettu Elisalta ja siinä oli stock firmware, ilmeisesti uudemmissa laitteissa Elisan puukottama.

Tein tästä tikettiä 2018 Zyxelille, mutta sieltä ei apuja saatu. Käytiin pitkiä keskusteluja, mutta ymmärrän tavallaan, jos he eivät saa toistettua ongelmaa.. Laite on kuitenkin suunnattu enemmän “pro” käyttäjille, että se kyllä harmitti. Muuten täydellinen laite aikanaan.. Eikä ongelma tietenkään tullut kello kaulassa. 

Näköjään tullut Suht uusi softa juuri vähän aikaa sitten. Tietenkin tukiasemasta oli sammutettu virransäästöt jne.

Minä: 

If you’re willing to login now, as it’s only connecting to Band 3. It has been connected to 7+3 LTE-A for almost a month, but don’t know why it has dropped connection for Band 7. Band 7 is available, but not connecting (checked by cellphone). Band 20 is available too but disabled in modem. I have not rebooted modem yet. Waiting for your answer. Computer is on 24/7.

Also system log is not showing anything and its checked and should be on?

 

Heidän vastaus:

Dear Customer,

I am sorry that this case takes so long:

I tried to reproduce your case in our lab but I am not getting the same results as you are.
Apparently in the meantime the remote access via Teamviewer does not work anymore.

Can you please give me remote access again?

 

Sitten viimeisiä viestejä kesällä 2018:

Product: LTE7460-M608

Device Serial Number: S172Z20000010

Product firmware version: V1.00(ABFR.4)C0

Issue Category: Connection Related

Operation System:

Subject: LTE or LTE-A not activating

Questions: Hi! Please look up ticket "Ticket #30062-179696". I didn''t see Jan-Eric Dreßen last message until it was too late. Modem is still having problem keeping LTE-A active.. I can get it to work if I reboot, but its not feasible to reboot many times in a week. **** Loput tiedoista poistettu ****

 

Lopulta minulla loppui halukkuus säätää jatkuvasti ja käyttää rahaa 4G-purkkeihin ja aloin selvittämään kaapeli-tv ja/tai kuidun saatavuutta. Suosittelen, jos vaan mitenkään järkevään hintaan saat. Kokemusta uusimmista 5G purkeista tosin ei ole, tai mitä nyt Elisan ZTE 5G laatikko näyttää 5Gtä, vaikka on vain 4geessä kiinni.. :rofl:

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@Siikki Vastaavia kokemuksia olen kuullut muiltakin Zyxelin käyttäjiltä.

Ongelma on juurikin tuo eivät pysty toistamaan vikaa (varmaan labrassa liian hyvät olosuhteet). Varsinkin Suomesta ja Elisan verkosta löytyy useita paikkoja joissa Zyxel on varsin ongelmallinen, no kyllä ne sekoilee muidenkin verkossa, mutta hiukan vähemmän. Ihan normaalia on jos Zyxel pitää sillontällön käynnistää uusiksi, vaikka olisi kuinka yritystasonlaite. 

Ainut hyvä laite jota voin Zyxeliltä suositella on WLAN-AP purkit, muut suosittelen jättämään kauppaan.

Verkon näytön ongelma on aika normaalia Zyxelille, eräs yleinen bugi on, että Zyxel näyttää täysiä palkkeja aina ja väittää kaiken toimivan, mutta data ei vaan liiku.

Samalla linjalla itsekkin suosittelen kaikille kiinteää liittymää, jos haluaa helpon ja vaivattoman yhteyden. Harvassa on tapaukset, joissa toimivuus parantunut mobiiliverkkoihin menemisen jälkeen. Monelle tullut valokuitu saataville tukien myötä ja ovat ihmetelleet kuinka hyvin se toimii, eikä edes hidastele.