Skip to main content
Moi!
Minulla on käytössä Elisan 4G-mobiililaajakaista, jonka sim kortti olen laittanut 4G-reitittimeen (tp-link AC750 Dual Band Wi-Fi 4G LTE Router, Archer MR200). Kyseinen konfiguraatio on toiminut hyvin Espoossa mutta Porvoon saaristossa verkkoyhteys katkeaa vaihtelevin välein. Kun verkkoyhteys katkeaa, niin reititin ei osaa ottaa uudelleen yhteyttä verkkoon ilman että sen käy joko reboottaamassa tai sitten asetuksia vaihtamassa reitittimen “konsolesta”.
Olen testannut kolmella erä 4G-reitittimellä samasta paikasta, ja kaikilla on sama ongelma Elisan verkon kanssa. Puhelimessa myös Elisan verkko, mutta puhelin osaa kyllä pitää yhteyden yllä (epäilen että se automaattisesti ottaa yhteyden uuteen access pointtiin ilman suurempia ongelmia jos verkossa on ongelmia). 
Onko ajatuksia mistä ongelma saattaa johtua? Oma hypoteesi on se että ongelma syntyy siitä että Elisan verkossa tapahtuu jotain vaihteluja ja tämän reititin ei täällä osaa hanskata, mutta pääkaupunkiseudussa kyllä. Voinko jotenkin muuttaa konfiguraatioita niin että tällaisia ongelmia ei synny. Aika vaikeaa kontrolloida ilmalämpöpumppua etäältä ilman verkkoa.. Olen kokeilut uusien APN’ien luontia, eri verkkotyyppistandardien vaatimista (3G/4G) yms.

Kiitos!
​​

​​​​​​
​​​​​

 

 

Moi!
Minulla on käytössä Elisan 4G-mobiililaajakaista, jonka sim kortti olen laittanut 4G-reitittimeen (tp-link AC750 Dual Band Wi-Fi 4G LTE Router, Archer MR200). Kyseinen konfiguraatio on toiminut hyvin Espoossa mutta Porvoon saaristossa verkkoyhteys katkeaa vaihtelevin välein. Kun verkkoyhteys katkeaa, niin reititin ei osaa ottaa uudelleen yhteyttä verkkoon ilman että sen käy joko reboottaamassa tai sitten asetuksia vaihtamassa reitittimen “konsolesta”.
Olen testannut kolmella erä 4G-reitittimellä samasta paikasta, ja kaikilla on sama ongelma Elisan verkon kanssa. Puhelimessa myös Elisan verkko, mutta puhelin osaa kyllä pitää yhteyden yllä (epäilen että se automaattisesti ottaa yhteyden uuteen access pointtiin ilman suurempia ongelmia jos verkossa on ongelmia). 
Onko ajatuksia mistä ongelma saattaa johtua? Oma hypoteesi on se että ongelma syntyy siitä että Elisan verkossa tapahtuu jotain vaihteluja ja tämän reititin ei täällä osaa hanskata, mutta pääkaupunkiseudussa kyllä. Voinko jotenkin muuttaa konfiguraatioita niin että tällaisia ongelmia ei synny. Aika vaikeaa kontrolloida ilmalämpöpumppua etäältä ilman verkkoa.. Olen kokeilut uusien APN’ien luontia, eri verkkotyyppistandardien vaatimista (3G/4G) yms.

Kiitos!
​​

​​​​​​
​​

 

Elisalla on kaksi APN:ää internet ja internet4. Jälkimmäinen on tarkoitettu niille asiakkaille , jotka tarvitsevat julkisen IP-osoitteen. Pätkimiseen sillä ei pitäisi olla vaikutusta. Siis kaikki laitteet normaalisti käyttävät yhtä ja samaa APN:ää (internet) ja jos verkko puhelimella toimii samalla APN:llä , niin viittaa reitittimen ongelmiin. Kerroit testanneesi kolmella eri laitteella. Ovatko ne kaikki samaa merkkiä ja tyyppiä vai ihan eri valmistajan laitteita?

Noista sinun asetuksista ainakin Data Roamingin voi ottaa pois päältä , koska roaming ei kotimaassa ole edes käytössä ellei sinulla ole ikivanha Saunalahden liittymä.

Olet näköjään lukinnut laitteen “vain 4G”-tilaan. Voisit kokeilla automaatista “network modea” , sillä Elisalla on tapana säästää öisin sähköä ja sulkea joitakin 4G-taajuuksia yöllä. No ei se välttämättä auta , kun jotkin reitittimet eivät vain osaa toipua verkkokatkoksista. Onko sinulla havaintoa mihin aikaan vuorokaudesta verkko katkeaa?

Jos em. vinkeistä ei apua ole , niin sitten vain vikailmoitusta Elisalle.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteyslomake/

 


Kiitos nopeasta vastauksesta!
Olen kokeillut myös automaattisilla asetuksilla ja ilman roamingia, mutta aina tulee katkos. Valitettavasti katkos voi tapahtua joko minuutin jälkeen tai sitten muutaman tunnin jälkeen. 
aiemmat reitittimet mitä olen kokeillut ovat olleet merkkiä Telewell ja Huawei, niin erimerkkisiä ovat olleet. Olen myös kokeillut suoraan 4 g verkkotikulla USB porttiin, ja tällä menetelmällä on myös ollut sama ongelma.

Olen kokeillut reitittimen eri asetuksilla, myös ilman roamingilla ja “4G Preferred” -valinnalla, minkä pitäisi antaa pääsyn myös 3G-verkkoon. Olen myös kokeillut ainoastaan 3G-verkolla.

 

 


Kiitos nopeasta vastauksesta!
Olen kokeillut myös automaattisilla asetuksilla ja ilman roamingia, mutta aina tulee katkos. Valitettavasti katkos voi tapahtua joko minuutin jälkeen tai sitten muutaman tunnin jälkeen. 
aiemmat reitittimet mitä olen kokeillut ovat olleet merkkiä Telewell ja Huawei, niin erimerkkisiä ovat olleet. Olen myös kokeillut suoraan 4 g verkkotikulla USB porttiin, ja tällä menetelmällä on myös ollut sama ongelma.

Olen kokeillut reitittimen eri asetuksilla, myös ilman roamingilla ja “4G Preferred” -valinnalla, minkä pitäisi antaa pääsyn myös 3G-verkkoon. Olen myös kokeillut ainoastaan 3G-verkolla.

 

 

Kun ongelma esiintyy usealla erilaisella laitteella , niin laiteviasta tuskin on kyse.

Suosittelen vikailmoitusta verkkovian poissulkemiseksi.


Kiitos nopeasta vastauksesta!
Olen kokeillut myös automaattisilla asetuksilla ja ilman roamingia, mutta aina tulee katkos. Valitettavasti katkos voi tapahtua joko minuutin jälkeen tai sitten muutaman tunnin jälkeen. 
aiemmat reitittimet mitä olen kokeillut ovat olleet merkkiä Telewell ja Huawei, niin erimerkkisiä ovat olleet. Olen myös kokeillut suoraan 4 g verkkotikulla USB porttiin, ja tällä menetelmällä on myös ollut sama ongelma.

Olen kokeillut reitittimen eri asetuksilla, myös ilman roamingilla ja “4G Preferred” -valinnalla, minkä pitäisi antaa pääsyn myös 3G-verkkoon. Olen myös kokeillut ainoastaan 3G-verkolla.

 

 

Tee vaan  vika/häiriöilmoitus.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Yhteydenottovaihtoehtoja muutenkin vastaisenkin varalle:

ChattaaOmaelisassa 

Lähetä viesti Facebookissa 
Lähetä viesti Twitterissä

Soittakaa minulle Häiriöilmoituksetkin

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)​

Numerossa voi tehdä myös vikailmoituksen virka-ajan ulkopuolellakin.

Ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin.

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Omaelisassakin voi viestitellä:

Asiakaspalvelu>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit>

Uusi viesti>Palvelun tai tuotteen käyttö

(Häiriöilmoituksetkin onnistuu)

 


Kiitoksia! Otan yhteyttä asiakaspalveluun!


Kinkkinen tilanne! 🤔 Laiteongelmahan ekana tuli mieleen kun puhelimella samanlaista pätkintää ei ilmene, mutta jos kolmella eri merkkisellä ja mallisella reitittimellä on samoja ongelmia niin kyllähän tuo on hyvä tutkia vielä meidän häiriöilmoitusten puolella. 

Oliko ilmalämpöpumppu ja reititin käytössä esim. omalla mökillä? Oliko siellä käytössä ulkoista antennia? Mietin että laadukas harava-antenni voisi ainakin auttaa vahvistamaan signaalia. 📻 

Tervetuloa myös vielä @MestariHanhi omasta puolestani OmaYhteisöön! 😊


Osallistu keskusteluun