Skip to main content
Vastattu

5G 300M, IP-osoitteet hukassa tunnin käytön jälkeen?

  • November 30, 2025
  • 7 kommenttia
  • 151 katselukerrat

Moikka,

siirryin noin kuukausi sitten Elisan 5G 300M liittymän käyttäjäksi ja modeemina on TP-Link NX220v. Joku asetus on nyt ilmeisesti väärin, kun kaikki toimii normaalisti 15-60min modeemin käynnistyksen jälkeen, mutta sitten tulee ilmeisesti vaikeuksia yhdistää IP-osoitteita nettisivuihin.

 

Esim. IRC toimii taustalla ongelmitta ja modeemin mukaan nettiyhteys on kunnossa. Nettiselain antaa virheilmoa, että sivusto ei vastaa riittävän nopeasti. Jos tiputan 5G:n pois ja siirryn vain 4G:n puolelle, kaikki toimii taas hyvin sen 15-60min. Ja sama juttu, jos vain käynnistän modeemin uudestaan.

 

Muutama kuvakaappaus asetuksista:

https://i.imgur.com/0iQJSeu.png

https://i.imgur.com/pCZyz8X.png

https://i.imgur.com/kFJubSc.png

 

Mistä asetuksien syövereistä tätä ongelmaa kannattaisi lähteä selvittämään?

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Anspandeemus

Kuulostaapa oudolta. Voithan tuota toimivuutta vielä halutessasi varmistaa puhelimellakin, mutta soittaisin tässä kohtaa Elisan asiakaspalveluun aiheesta.Ei kuulosta suoraan ainakaan mobiiliverkon ongelmalta, kerta ilmeisemmin puhelimet toimivat ongelmitta ja ongelma toistuu mobiililaajakaistalla myös toisella mobiilireitittimellä. 

7 kommenttia

Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • December 1, 2025

Ymmärsinkö oikein, että tuo ongelma jatkuu myös pelkällä 4G:llä? Melkein lähtisin vain resetoimaan laitetta ja kokeilisin ihan ensimmäiseksi laitteen oletusasetuksilla ja mitenkä toimii. Jos ongelmaa on myös oletusasetuksilla, niin kuulostaisi että siellä on mahdollisesti jokin automaattinen tarkistus päällä aina esim. 1h välein. Mikä voisi selittää miksi se vetää jökkiin tuollaisella aikaikkunalla.

Tervetuloa OmaYhteisöön ​@JJ5Gee !


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • December 1, 2025

Ongelma jatkuu myös 4G:llä. Nyt itse asiassa kaivoin vanhan 4G reitittimen kaapista ja laitoin uuden Elisan simmin siihen. Sama ongelma jatkuu siinä. Yhteys toimi noin 30min ongelmitta, kunnes sekin alkoi antamaan ilmoitusta, että sivut eivät vastaa riittävän nopeasti tai sivut saattavat olla pois käytöstä. Eli ongelma lienee liittymässä, koska Elisan simmit toimii meidän puhelimissa ihan ongelmitta.

 

Nyt esimerkiksi sain vanhalla reitittimellä tutun virheilmon:

https://i.imgur.com/OUs9waB.png

 


Anspandeemus
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • Vastaus
  • December 1, 2025

Kuulostaapa oudolta. Voithan tuota toimivuutta vielä halutessasi varmistaa puhelimellakin, mutta soittaisin tässä kohtaa Elisan asiakaspalveluun aiheesta.Ei kuulosta suoraan ainakaan mobiiliverkon ongelmalta, kerta ilmeisemmin puhelimet toimivat ongelmitta ja ongelma toistuu mobiililaajakaistalla myös toisella mobiilireitittimellä. 


eepuska
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+9
  • OmaYhteisön moderaattori
  • December 4, 2025

Moikka ​@JJ5Gee tulen vähän huihuilemaan, että otitko jo yhteyttä meidän asiakaspalvelun puoleen, jotta saatiin katsottua tuota liittymän toimintaa tarkemmin läpi?😊


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • December 8, 2025

Moikka ​@JJ5Gee tulen vähän huihuilemaan, että otitko jo yhteyttä meidän asiakaspalvelun puoleen, jotta saatiin katsottua tuota liittymän toimintaa tarkemmin läpi?😊

 

Kyllä ongelma on edelleen olemassa. Siirsin nyt modeemin eri paikkaan ja nyt näyttää 100% signaalivahvuutta. Resetoin koko setin ja otin uudelleen käyttöön. Kokeilin vielä ihan verkkopiuhalla, jotta mahdolliset wifi-ongelmatkin saisi poissuljettua. 

Ongelma on edelleen läsnä. Eli noin 30-45min kaikki toimii todella hienosti. Yhteys on nopea ja viiveet todella pieniä. Mutta sitten yhtäkkiä kaikki muuttuu. Nettisivujen lataamisen aloitus kestää ja kestää tai sitten ne eivät lataudu lainkaan. Jos käynnistän modeemin uudelleen, kaikki toimii taas hienosti sen 30-45min.

Kokeilin samaan modeemin toisen operaattoin 5G-simmiä ja sen kanssa tätä ongelmaa ei ilmennyt. Kaikki toimi ihan hyvin koko päivän. Ja tämä ongelma tosiaankin ilmeni myös vanhalla 4G-modeemillani, mihin laitoin kokeeksi uuden 5G-simmin.

Jos asiakaspalvelu näkee minun yhteystiedot nimimerkkini takaa, minulle voi ihan vapaasti soittaa tämän ongelman ratkaisemiseksi :) 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • December 8, 2025

Ja nyt tällä hetkellä olen esimerkiksi jakanut yhteyden Elisan 5G 200M liittymästä puhelimeni kautta ja kaikki toimii puhelimesta jaetun yhteyden kautta todella hyvin. Ei mitään ongelmia.


Ihaa-na
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+11
  • OmaYhteisön moderaattori
  • December 8, 2025

Jos asiakaspalvelu näkee minun yhteystiedot nimimerkkini takaa, minulle voi ihan vapaasti soittaa tämän ongelman ratkaisemiseksi :) 

Asiakaspalvelu ei oikein sellaista vapaasti soittelua harjoita, mutta ehdottomasti kantsii olla siihen suuntaan yhteyksissä sitä kanavaa pitkin missä haluaa ikinä hommaa hoidettavankaan. Kiireisimmät asiat ehdottomasti puhelimitse, kun muissa väylissä vastausviivettä kuitenkin on. Jos kirjallisesti laittelet viestiä somen tai OmaElisan kautta niin kannattaa toki kertoa hommasta mahdollisimman kattavasti, jotta siihen pääsee heti pureutumaan ilman tarkentavia kysymyksiä. 👌