Vastattu

5G Kotinetin asennus

  • 5 February 2021
  • 95 kommenttia
  • 13710 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

95 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

5G Kotinettiä ei saa tilattua ilman asennuspalvelua ja ei se asentaja sinne turhaan ole tulossa. Asentaja kuitenkin mittaa signaalit ja sen mukaan päättää, että mihin kohti taloa kannattaa ulkoreititin asentaa, että yhteys olisi paras mahdollinen. Näin ollen näitä laitteita ei saa asentaa itse, koska tällöin meidän asentajan toimesta ei ole toimivuutta varmistettu riittävän hyväksi.

Käyttäjätaso 2

5G Kotinettiä ei saa tilattua ilman asennuspalvelua ja ei se asentaja sinne turhaan ole tulossa. Asentaja kuitenkin mittaa signaalit ja sen mukaan päättää, että mihin kohti taloa kannattaa ulkoreititin asentaa, että yhteys olisi paras mahdollinen. Näin ollen näitä laitteita ei saa asentaa itse, koska tällöin meidän asentajan toimesta ei ole toimivuutta varmistettu riittävän hyväksi.

Kerropa nyt sitten julkisesti Elisan vastaukset seuraaviin kysymyksiini, kun et vastannut tuolla yksityisviestipuolella. Minusta kaikilla on oikeus tietää, miten Elisa näissä asioissa menettelee ja miksi näin tekee.

1) Kotinetin liittymän laskutus alkaa tilauspäivämäärästä eikä vasta silloin, kun asentaja on viikkojen jälkeen käynyt tekemässä työnsä. Siinä ehtii puhelinkaupan 14 vrk perumisoikeus vanhentua, ennen kuin on mitään tietoa liittymän toimivuudesta. Minusta laskutus saa käynnistyä vasta sitten, kun on todettu kaiken olevan ok ja liittymää on päässyt käyttämään.

2) Miksi tilausvahvistuksessa eikä myöskään sopimuspapereissa ei ole mitään mainintaa tuosta asennusmaksusta? Se on sentään aika oleellinen tieto.

3) Miksi tilausvahvistuksessa ja laitteiden mukana olevissa dokumenteissa on ohjeet, miten otat laitteet itse käyttöön? Se kannustaa tekemään homman itse, varsinkin kun on ammattitaitoa noiden laitteiden kanssa toimimisessa vuosikymmenten ajalta.

4) Sokea Reettakin näkee, että asennuspalvelumaksuun on leivottu sisään laitteiden pääomakuluja, koska sisäreitittimet eivät maksa mitään ja ulkoreitittimen hinta on reilusti alle markkinahintojen. Tästä syystä tästä asennuspalvelumaksusta pidetään kynsin hampain kiinni. Kannattaisi ehkä miettiä tämän Kotinetti-palvelun tuotteistamista uudelleen.

5) Miten luulet verottajan suhtautuvan kotitalousvähennykseen asennuspalvelumaksusta, kun sille selviää, että siinä ei ole isolta osalta kyse asennustyöstä? Minun osallani siinä ei kyse työstä ollenkaan, vaan puhtaasta laitekulusta.

6) Saako Elisalta sellaisen kuitin tuosta asennusmaksusta, josta selviävät kaikki kotitalousvähennyksen haussa tarvittavat tiedot? Toisaalta kohtiin 4-5 viitaten, en tiedä onko minulla pokkaa hakea ko. vähennystä?

Käyttäjätaso 1

5G Kotinettiä ei saa tilattua ilman asennuspalvelua ja ei se asentaja sinne turhaan ole tulossa. Asentaja kuitenkin mittaa signaalit ja sen mukaan päättää, että mihin kohti taloa kannattaa ulkoreititin asentaa, että yhteys olisi paras mahdollinen. Näin ollen näitä laitteita ei saa asentaa itse, koska tällöin meidän asentajan toimesta ei ole toimivuutta varmistettu riittävän hyväksi.

Ja miksi näin ei toimita sisälle asennettavan 5G-laitteen tai 4G-laitteiden kanssa? Niilläkö ei ole merkitystä kuinka sattuvat toimimaan? Ei tuo ulkopönttö ole mitään magiaa, ihan normaali koteloitu 5G-modeemi se on. Yhteys toimii kun signaali on riittävä, hyvin yksinkertaista. Ja jos asiakas toteaa et toimii, niin mihin siinä tarvitaan asentaja toteamaan sama asia? Kyllähän se 5G-laitteen hinta on nyt vaan piilotettu sinne asennukseen, tämä on jo aika selvä asia. Vai mitä ne asiakaspalvelun puheet oli et modeemi maksaa 800 euroa mut silti Elisa laskuttaa näennäisesti 240 euroa (plus köh köh "asennuspalvelu")?

Käyttäjätaso 1

Ja sen verran hienosti näköjään Elisallakin tieto kulkee et äsken oli asennusäijä oven takana :laughing: Oli varmasti kyllä tyytyväinen ettei tarvinnut vaivautua, koska pihalla on tällä hetkellä -24C…

Käyttäjätaso 2

Minulle asentaja soitteli eilen varmistaakseen asennusajankohdan. Hieman oli yllättynyt, kun kerroin että ei tarvitse vaivautua. Kerroin hänelle saamani “sijaintipisteet”, kentänvoimakkuudet ja yhteyden laatuarvot sekä käytetyt tukiasemat. Kaikki oli hänenkin mielestään kunnossa. Hemmo työskentelee Elisan paikallisen alihankkijan laskuun. Tämän asian tiimoilta heräsi vielä yksi lisäkysymys Elisalle aikaisemmin tekemieni 6 kysymyksen lisäksi:

  1. Jos Elisa ei kärsi omatunnon tuskia periessään minulta täysin aiheettoman “asennuspalvelumaksun 495 €”, niin tokihan Elisa silloin tulouttaa tuosta maksusta alihankkijan osuuden (onko 100% ?) täysimääräisesti tälle alihankkijalle?

Kun tämän ryhmän moderaattoreita ei tunnu kiinnostavan vastata noihin edellä esittämiini kysymyksiin, niin olisiko liikaa vaadittu, että ne kertoisivat minulle yksityisviestillä Elisan liittymämyynnin yhteystiedot, jotta voisin sieltä saada kommentteja/vastauksia/selityksiä Kotinetin myyntiin esittämiini kysymyksiin ja ihmettelyihin...

@sakarialanne Onko teillä tullut ylemmältä taholta viestiä, jossa kielletään vastaamatta kysymyksiin mitenkään vai mistä kenkä puristaa?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Nyt mennäänkin jo sen verran syvälle 5G Kotinetin maailmaan, että täytyy hiukan selvitellä jotta osataan vastata riittävän tarkasti. Palaamme asiaan! :slight_smile:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

@sakarialanne Onko teillä tullut ylemmältä taholta viestiä, jossa kielletään vastaamatta kysymyksiin mitenkään vai mistä kenkä puristaa?

Ei ole tullut.

Tuossa on aika monta kysymystä esitetty ja lienee selkeämpää hakea niihin vastaukset ja kertoa sitten mahdollisuuksien mukaan kaikki kerralla kuin yksitellen.

Yleisellä tasolla nopeat kommentit:

Kotinetin tilaus/toimitusprosessi ei ole vielä automatisoitu vaan siinä on manuaalisia työvaiheita aika paljon ja siksi kaikki ei näytä esim. tilausvahvistuksessa yhtä selkeältä kuin vaikkapa “normaalissa” liittymätoimittamisessa. Tämä ei toki ole asiakkaan vika. Myyjä kyllä käy asiakkaan kanssa asiat läpi ja väitän, että ei voi olla yllätys että asennuspalvelu on maksullinen jos yhtään kuuntelee mitä on ostamassa.

En lähde ottamaan kantaa mihin kaikkeen asennusmaksun hinnoittelu perustuu. Se, että joku osaa laitteet asentaa ja kokee sen helpoksi ja nopeaksi, ei tarkoita että kaikki kokevat asian niin olevan. Jos asennuksessa tehdään oikeaoppisesti läpivientejä, kiipeillään katolla, suunnataan laite oikeaan tukiasemaan, usein vaihtoehtoja on useampia, menee työhön yllättävänkin paljon aikaa, varsinkin talvikaudella ja ei mikään asennusyritys töitä ilmaiseksi tee. Työturvallisuusmääräyksistä johtuen kattotyöskentelyssä pitää käyttää kahta asentajaa, jolloin kustannukset nousevat entisestään.

Laitteessa lienee asennusohjeet sen vuoksi mukana, että ei tuota pakettia ole erikseen räätälöity valmistajan toimesta “ei-itseasennettavaksi”, eikä ole tarkoituksen mukaista jokaista laatikkoa avata ja ottaa ohjeita pois laatikosta.

Riitatilanteessa voidaan kauppa aina perua ja asiakas purkaa tekemänsä asennukset, palauttaa kaikki saamansa laitteet Elisalle ja kaikki laskut hyvitetään. 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Eikö tämä ole jo aika selvä, että jos asiasta on vain suullinen sopimus asennuksesta ja kaikki muut sopimukset “kehottavat itse asentamaan”. Kannattaa ottaa yhteyttä kuluttajansuojaan ja pyytää heiltä mielipide. Eiköhän asennuksen voi perua, koska kyseessä erillinen sopimus.

KKV ei kuitenkaan mitään kuluttajalle maksa ja hyvällätuurilla Elisa saa huomautuksen.

 

Myös kotitalousvähennys asiasta voi kysyä KKV:ltä

https://www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta/

Käyttäjätaso 1

Tottahan se on tietysti ettei tuo asennus kaikilta onnistu ja hyvä sinällään et sellainen on tarjolla. En silti ymmärrä miksi tämä olisi pakollinen osaaville kun mikään ei sitä puolla? Ei sen ruuvaaminen ole edelleenkään ole mitään rakettitiedettä.

Käyttäjätaso 2

Nyt mennäänkin jo sen verran syvälle 5G Kotinetin maailmaan, että täytyy hiukan selvitellä jotta osataan vastata riittävän tarkasti. Palaamme asiaan! :slight_smile:

Jokohan tätä asiaa olisi “hiukan selvitelty”? Kohta pari viikkoa on mennyt. Saisikohan edes ennusteen, milloin asiaan palataan?

Tässä odotteluaikana on mieleen tullut vielä yksi lisäkysymys (7 entisen lisäksi):

  1. Milloin asiakkaalle siirtyy omistusoikeus Huawein ulkoreitittimeen ja DECOn sisäreitittimiin? Vai siirtyykö se ollenkaan? Tästä ei ole sopimuspapereissa mitään mainintaa. Äkkinäinen luulisi, että omistusoikeus siirtyy, kun koko laitemaksu (240 €) on maksettu, mutta entäpä sisäreitittimet, joista ei ole laitemaksua? Kun tämä Kotinetti-liittymä ei ole määräaikainen (kuten kilpailijoilla), niin se on irtisanottavissa milloin vain. Miten siinä tapauksessa tuon laitemaksun perinnän käy?
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

5G Kotinettiä ei saa tilattua ilman asennuspalvelua ja ei se asentaja sinne turhaan ole tulossa. Asentaja kuitenkin mittaa signaalit ja sen mukaan päättää, että mihin kohti taloa kannattaa ulkoreititin asentaa, että yhteys olisi paras mahdollinen. Näin ollen näitä laitteita ei saa asentaa itse, koska tällöin meidän asentajan toimesta ei ole toimivuutta varmistettu riittävän hyväksi.

Kerropa nyt sitten julkisesti Elisan vastaukset seuraaviin kysymyksiini, kun et vastannut tuolla yksityisviestipuolella. Minusta kaikilla on oikeus tietää, miten Elisa näissä asioissa menettelee ja miksi näin tekee.

1) Kotinetin liittymän laskutus alkaa tilauspäivämäärästä eikä vasta silloin, kun asentaja on viikkojen jälkeen käynyt tekemässä työnsä. Siinä ehtii puhelinkaupan 14 vrk perumisoikeus vanhentua, ennen kuin on mitään tietoa liittymän toimivuudesta. Minusta laskutus saa käynnistyä vasta sitten, kun on todettu kaiken olevan ok ja liittymää on päässyt käyttämään.

2) Miksi tilausvahvistuksessa eikä myöskään sopimuspapereissa ei ole mitään mainintaa tuosta asennusmaksusta? Se on sentään aika oleellinen tieto.

3) Miksi tilausvahvistuksessa ja laitteiden mukana olevissa dokumenteissa on ohjeet, miten otat laitteet itse käyttöön? Se kannustaa tekemään homman itse, varsinkin kun on ammattitaitoa noiden laitteiden kanssa toimimisessa vuosikymmenten ajalta.

4) Sokea Reettakin näkee, että asennuspalvelumaksuun on leivottu sisään laitteiden pääomakuluja, koska sisäreitittimet eivät maksa mitään ja ulkoreitittimen hinta on reilusti alle markkinahintojen. Tästä syystä tästä asennuspalvelumaksusta pidetään kynsin hampain kiinni. Kannattaisi ehkä miettiä tämän Kotinetti-palvelun tuotteistamista uudelleen.

5) Miten luulet verottajan suhtautuvan kotitalousvähennykseen asennuspalvelumaksusta, kun sille selviää, että siinä ei ole isolta osalta kyse asennustyöstä? Minun osallani siinä ei kyse työstä ollenkaan, vaan puhtaasta laitekulusta.

6) Saako Elisalta sellaisen kuitin tuosta asennusmaksusta, josta selviävät kaikki kotitalousvähennyksen haussa tarvittavat tiedot? Toisaalta kohtiin 4-5 viitaten, en tiedä onko minulla pokkaa hakea ko. vähennystä?

  1. Sakari tuossa jo avasikin vähän taustaa, eli tuolla on paljon manuaalityötä ja koska automatiikkaa ei kaikilta osin vielä ole, menee näissä laskutuksen aukeamisetkin välillä vähän hassusti. Näitä etuajassa avattuja sopimuksia on hyvitelty kohdattaessa
  2. “Asennuspalvelulle ei ole palautusoikeutta. Mikäli Elisa 5G Kotinetti on kokonaisuudessaan asennettu
    käyttövalmiiksi, ei asennuspalvelun veloitusta makseta takaisin. Tässä tapauksessa asiakkaalta peritään
    kokonaisuudessaan asennuspalvelun veloitus 495 euroa. “
    Tämä löytyy tilausvahvistuksen mukana olevassa 5G Kotinetti erityisehdoissa
  3. Laitevalmistajat pistää ne tosiaan itse pakettiin ja tähän heille taisi olla velvoitekin. Elisa haluaa varmistaa toiminnallisuuden asennuksella ja testauksella
  4. Elisa on tuotteistanut palvelunsa näin ja katsoo sen parhaaksi tavaksi tarjota tällaista palvelua. Luonnollisesti otamme huomioon asiakaspalautteen, mutta emme tällä hetkellä näe välittömiä muutostarpeita. 
  5. Kotitalousvähennystä voi hakea asennustyön osuudesta, Verohallinto käsittelee nää tapauskohtaisesti kotitalousvähennysten osalta eikä meillä Elisalla voida sitovasti ottaa kantaa heidän päätöksiin
  6. Pitäis järjestyä kyllä, tämä vielä kyselyissä että miten

Kohdat 7 ja 8 huomioitu myös, malttia pyydän :)

Käyttäjätaso 2

Nonniin, tulihan se sieltä: Elisa lähetti laskun Kotinetin asennuksesta, jota ei ole kuitenkaan tehty Elisan toimesta. OmaElisasta ei tätä löydy kohdasta “Tuotteesi/Liittymät, palvelut, laitteet, Muut” eikä myöskään kohdasta “Tilaukset”. Kohdasta Muut löytyy kyllä “5G Kotinetin asennuspalvelu 0€/kk”, mutta ei itse asennusmaksua 495€.

Nyt sitten jään mielenkiinnolla odottelemaan tuon asennuspalvelulaskun erittelyä, mistä pitäisi ilmetä työn tekijä, suoritettu työ, käytetyt tunnit, työntekijän Y-tunnus ja asennustyön osuus laskun loppusummasta. Nämä tiedothan tarvitaan kotitalousvähennyksen hakuun. Voi olla vaikea generoida tuota erittelyä, kun koko hommaa ei ole tehty.

Lieköhän tämän ketjun aloittaja (kaalipata) jo saanut oman laskunsa?

Käyttäjätaso 1

Ei ole vielä tullut, jään odottelemaan mielenkiinnolla :grin:  Ja vielä suuremmalla mielenkiinnolla mahdollista Elisan selvitystä miten voidaan laskuttaa tekemättömästä työstä.

Käyttäjätaso 1

Noniin, tulihan se mullekin. Oli sentäs 395€, niinkuin alunperinkin mulle tarjottiin. Tietysti heti kyselin Elisan chatistä että mitähän tää tekemättömän työn laskuttaminen on :grin: Perustuubaa tuli että se laskutetaan joka tapauksessa ym ym. Mitään perusteluita ei tietenkään pystytty antamaan miksi näin on. Seuraava steppi lienee kyllä kysyä KKV:n mielipide asiasta.

Käyttäjätaso 1

Todetaan tähän nyt vielä et Elisan tarjoama 5G-liittymä on toiminut itsellä kuin junan vessa ja nopeudet ovat noin 500-550 Mbps alas ja 50 Mbps ylös. Pingi seilaa jossain 9 - 19 ms paikkeilla. ADSL:ää ei ole tullut enää ikävä. Tää poraaminen tässä ketjussa liittyy ainoastaan liittymän hämäräperäiseen markkinointiin pakollisen asennuspalvelun osalta.

Käyttäjätaso 7

Todetaan tähän nyt vielä et Elisan tarjoama 5G-liittymä on toiminut itsellä kuin junan vessa ja nopeudet ovat noin 500-550 Mbps alas ja 50 Mbps ylös.

Niinpä.

Ole onnellinen ainakin hetken aikaa , sillä käyttäjämäärien kasvaessa ne nopeudet kyllä laskee. No eiköhän noilla ADSL:n ainakin kepitä , mutta luotettavuus on vielä hämärän peitossa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +16

Nonniin, tulihan se sieltä: Elisa lähetti laskun Kotinetin asennuksesta, jota ei ole kuitenkaan tehty Elisan toimesta. OmaElisasta ei tätä löydy kohdasta “Tuotteesi/Liittymät, palvelut, laitteet, Muut” eikä myöskään kohdasta “Tilaukset”. Kohdasta Muut löytyy kyllä “5G Kotinetin asennuspalvelu 0€/kk”, mutta ei itse asennusmaksua 495€.

Nyt sitten jään mielenkiinnolla odottelemaan tuon asennuspalvelulaskun erittelyä, mistä pitäisi ilmetä työn tekijä, suoritettu työ, käytetyt tunnit, työntekijän Y-tunnus ja asennustyön osuus laskun loppusummasta. Nämä tiedothan tarvitaan kotitalousvähennyksen hakuun. Voi olla vaikea generoida tuota erittelyä, kun koko hommaa ei ole tehty.

Lieköhän tämän ketjun aloittaja (kaalipata) jo saanut oman laskunsa?

Omasta mielestäni elisan tulisi tehdä maksuhuojennus näissä tapauksissa, eikä laskuttaa tyhjästä. Toivottavasti tiedustelet oikeasti KKV:n ja verottajan kantaa asiassa. Jatkossa elisan ei pitäisi toimittaa laitteita ennakolta tilaajalle, vaan asentajan pitäisi tuoda ne mukanaan saapuessaan asennuspaikalle. Tällöin edellä kuvattua pulmaa ei syntyisi. Kuulisin mielelläni asian kulusta jatkossakin.

Käyttäjätaso 1

Todetaan tähän nyt vielä et Elisan tarjoama 5G-liittymä on toiminut itsellä kuin junan vessa ja nopeudet ovat noin 500-550 Mbps alas ja 50 Mbps ylös.

Niinpä.

Ole onnellinen ainakin hetken aikaa , sillä käyttäjämäärien kasvaessa ne nopeudet kyllä laskee. No eiköhän noilla ADSL:n ainakin kepitä , mutta luotettavuus on vielä hämärän peitossa.


Juu, kyllä tää on tiedossa et jaettu kaista käytössä ja tilanne on hyvä niin kauan kun muut pysyvät poissa linjoilta :smile:

Käyttäjätaso 7

Juu, kyllä tää on tiedossa et jaettu kaista käytössä ja tilanne on hyvä niin kauan kun muut pysyvät poissa linjoilta :smile:

Jep.

Minua kiinnostaa lähinnä toiminnan luotettavuus , ei niinkään nopeudet , sillä nehän mobiilissa soutaa ja huopaa koko ajan.

Laittelepa kokemuksistasi tietoja tännekin muiden iloksi/suruksi. :blush:

Käyttäjätaso 2

Todetaan tähän nyt vielä et Elisan tarjoama 5G-liittymä on toiminut itsellä kuin junan vessa ja nopeudet ovat noin 500-550 Mbps alas ja 50 Mbps ylös. Pingi seilaa jossain 9 - 19 ms paikkeilla. ADSL:ää ei ole tullut enää ikävä. Tää poraaminen tässä ketjussa liittyy ainoastaan liittymän hämäräperäiseen markkinointiin pakollisen asennuspalvelun osalta.

Minulla ei ole ihan noin hyvä tilanne: 600M-liittymällä DL-nopeudet ovat pyörineet välillä 100-430 Mbps, keskiarvon ollessa jossain 150-200 Mbps:n huippeilla. Tuohon maksimiin olen päässyt joskus puolenyön jälkeen. UL-nopeudet ovat pyörineet välillä 30-80 Mbps. Pingaus on onnistunut n. 20-25 ms viiveellä, alle 20 ms en ole päässyt koskaan. Ei olla siis lähelläkään luvattuja maksiminopeuksia, 4G LTE:n CA:lla taitaisi päästä samoihin lukemiin.

Käyttäjätaso 1

 Minulla ei ole ihan noin hyvä tilanne: 600M-liittymällä DL-nopeudet ovat pyörineet välillä 100-430 Mbps, keskiarvon ollessa jossain 150-200 Mbps:n huippeilla. Tuohon maksimiin olen päässyt joskus puolenyön jälkeen. UL-nopeudet ovat pyörineet välillä 30-80 Mbps. Pingaus on onnistunut n. 20-25 ms viiveellä, alle 20 ms en ole päässyt koskaan. Ei olla siis lähelläkään luvattuja maksiminopeuksia, 4G LTE:n CA:lla taitaisi päästä samoihin lukemiin.

Nuo kuulostavat kyllä ihan kohtuullisen 4G-linkin arvoilta :smiley: Itsellä download-nopeudet ovat hyvinkin vakaita ja kellonajasta riippumatta vähintään 500 Mbps (600 Mbps liittymä). Paluukaista taitaa mennä toistaiseksi 4G:n yli nopeuksista päätellen. Mielenkiintoisesti purnukka on vaihtelee kahden eri solun väliä päivästä riippuen ja toisesta niistä pingi on 9-10 ms ja toisessa 19-20 ms.

Jokatapauksessa myöskin itselle absoluuttiset maksiminopeudet ovat toissijaisia. Eniten merkitsee miten pitkä latenssi on Battlefield V:n servereille Saksaan (itellä noin 30 - 50ms) kun sitä tulee joka päivä tahkottua, niin se puoli sopiikin olla kunnossa. Toistaiseksi onkin.

Käyttäjätaso 2

 

Omasta mielestäni elisan tulisi tehdä maksuhuojennus näissä tapauksissa, eikä laskuttaa tyhjästä. Toivottavasti tiedustelet oikeasti KKV:n ja verottajan kantaa asiassa. Jatkossa elisan ei pitäisi toimittaa laitteita ennakolta tilaajalle, vaan asentajan pitäisi tuoda ne mukanaan saapuessaan asennuspaikalle. Tällöin edellä kuvattua pulmaa ei syntyisi. Kuulisin mielelläni asian kulusta jatkossakin.

Teinpä tänään valituksen asiasta KKV:lle, katsotaan johtaako se mihinkään...Lupaavat palata asiaan 5 päivän sisällä.
Yhä edelleenkään Kotinetin palvelunkuvaussivulla ei ole mitään mainintaa asennuspalvelun maksullisuudesta eikä siitä, että se on pakollinen. Nyt tosin Kotinettiin myydään kahta laajakaistaa: Elisa Netti kotiin XL (oli ennen 600M) ja Elisa Netti kotiin XXX (ennen 1000M). Tarjottu palvelu näkyy siis elävän…

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Yhä edelleenkään Kotinetin palvelunkuvaussivulla ei ole mitään mainintaa asennuspalvelun maksullisuudesta eikä siitä, että se on pakollinen. 

Kun ensin tarkistat saatavuuden, sen jälkeen näet hinnoittelun.

 

Käyttäjätaso 2

Yhä edelleenkään Kotinetin palvelunkuvaussivulla ei ole mitään mainintaa asennuspalvelun maksullisuudesta eikä siitä, että se on pakollinen. 

Kun ensin tarkistat saatavuuden, sen jälkeen näet hinnoittelun.

 

Kuten äsken totesin, palvelu näkyy elävän. Ei tätä erittelyä ollut helmikuussa näkyvillä. Eikä nytkään Elisa ole tarjonnut “asennuspalvelun” maksua kuukausittain, vaan kertamaksuna. Entäpä sitten tämän maksun erilaisuus eri asiakkailla? Tämän ketjun aloittaja kertoo saaneensa 395 € laskun, kun minun laskuni on 495 €. Onko tähän joku hyvä selitys? Pitää varmaan täydentää KKV-valitusta vielä tällä eriarvoisuudella...