Vastattu

5G Kotinetin asennus

  • 5 February 2021
  • 95 kommenttia
  • 13602 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

95 kommenttia

Käyttäjätaso 1

Mä muuten ajattelin, että näillä asentajilla ois jotku kunnon mittaussoftat. Tämä kaveri käveli modeemin kanssa talon ympäri, joka oli yhdistetty tablettiin. Tabletissa sitten testattiin yhteyttä Ooklan Speedtestillä. Sen mukaan sitten modeemi paikalleen (kuistille, katoksen alle).

 

Pettymys tämä koko yhteys. 

 

Oikeesti? :smile: Mä kans kuvittelin et olis pelit ja vehkeet ja jotain oikein verkkoanalysaattoria tulilla, mut ei sit vissiin. Edelleen hienoa katetta 495€ “asennusmaksulle”.

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Mä muuten ajattelin, että näillä asentajilla ois jotku kunnon mittaussoftat. Tämä kaveri käveli modeemin kanssa talon ympäri, joka oli yhdistetty tablettiin. Tabletissa sitten testattiin yhteyttä Ooklan Speedtestillä. Sen mukaan sitten modeemi paikalleen (kuistille, katoksen alle).

 

Pettymys tämä koko yhteys. 

 

Oikeesti? :smile: Mä kans kuvittelin et olis pelit ja vehkeet ja jotain oikein verkkoanalysaattoria tulilla, mut ei sit vissiin. Edelleen hienoa katetta 495€ “asennusmaksulle”.

 


Jos erillisen asennuksen tilaa, niin pitäähän silloin voida luottaa, että asentajalla on kunnon laitteet ja mittarit. Sama kuin TV-asentaja tulisi, heiluttelisi antennia ja toteaisi nyt näkyy ja seuraavalla sateella menee kuva pikseleiksi. Yleensä ammattilaisella on oikeat mittarit käytettävissä tai jos ei ole niin hinnassa pitäisi näkyä.

 

Ehkä tästä asennusmaksusta ei ole tarpeeksi moni KKV:lle valittanut, että ymmärtäisivät maksuissa ja tilausvahvistuksissa olleen selkeä puute ja väärinymmärryksen vaara. Eihän ne sähkömyynti yhtiöidenkään toimintaan puutu, ennenkuin on valituksia riittävästi koossa.

Update. Elisa hoisi tän lopulta tosi mallikkaasti. Nyt on purkki siirretty parempaan paikkaan ja kaapelit vedetty siististi. Yhteys toimii kuten pitääkin. Kiitos.

Käyttäjätaso 2

Tulikos @kuoma lle mitään vastausta asian tiimoilta?

Juu, tänään KKV:n kuluttajaneuvoja lähetti vastauksen saatuaan Elisan vastineen. Elisan vastine oli: “Elisan mukaan Kotinetti on avaimet käteen -palvelu ja asennusmaksu kuuluu palveluun. Asennusmaksusta on Elisan mukaan mainittu myyntipuhelun aikana 2.2.2021 sekä tiedot siitä löytyy myös tilausvahvistuksesta viimeiseltä sivulta kohdasta ”5 G Kotinetti erityisehdot”.

Tämän perusteella kuluttajaneuvoja katsoo, että minulla on ollut tieto maksusta. Tietoa maksusta ei kuitenkaan ole tilausvahvistuksen kohdassa “Tarkemmat tiedot tilatuista tuotteista”, vaan 28-sivuisen tilausvahvistuksen viimeisellä sivulla erityisehdoissa. Samaisissa ehdoissa sanotaan myös: “Laitteiden asennuspalvelun käyttö tarkoittaa hyväksyntää palvelun tarjoamiselle”. Kun en ole asennuspalvelua käyttänyt, niin minulla on siis palvelu vielä hyväksymättä.

Nyt siis jään odottelemaan asennuspalvelun eriteltyä kuittia, joka kelpaa verottajalle kotitalousvähennystä varten. Samaten on auki vielä kysymys laitteiden omistusoikeuden siirtymisestä, josta kyselin aiemmin tässä ketjussa.

Yli puoli vuotta on kulunut 5G Kotinetin tilauksesta ja omasta asennuksesta. Vieläkään en ole saanut 4 kuukautta sitten kysymääni eriteltyä kuittia asennusmaksusta kotitalousvähennystä varten. Samaten tuo kaipaamani tieto laitteiden omistusoikeuden siirtymisestä on avoin, kukaan ei taida sitä tietää.

Elisa kyllä lähetti paperisena elokuun asiakastiedotteen, jossa kertoi, että minulla myös oleva 4G-liittymä muuttuu 1.10.2021 5G-liittymäksi ja hinta nousee. Tätä muutosta en ole tilannut, vaan Elisa tekee sen väkisin. Tiedotteessa ei sanallakaan mainita, miten käy minulla olevalle Multi-SIM-lisäpalvelulle, mutta arvaan, että se häviää samalla. Näinhän olisi tapahtunut, jos olisin itse muuttanut liittymätyyppiä. Jos tämä Multi-SIM nyt häviää, niin voi olla, että minä häviän Elisan asiakasrekisteristä. Täytyy tutkia muita palveluntarjoajia. On se kumma, että vanhoja pitkäaikaisia asiakkaita näin potkitaan päähän, siitä kyllä ymmärtää, ettei Elisa heitä näytä kaipaavan. Todella surkeaa!!!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Yli puoli vuotta on kulunut 5G Kotinetin tilauksesta ja omasta asennuksesta. Vieläkään en ole saanut 4 kuukautta sitten kysymääni eriteltyä kuittia asennusmaksusta kotitalousvähennystä varten. Samaten tuo kaipaamani tieto laitteiden omistusoikeuden siirtymisestä on avoin, kukaan ei taida sitä tietää.

Elisa kyllä lähetti paperisena elokuun asiakastiedotteen, jossa kertoi, että minulla myös oleva 4G-liittymä muuttuu 1.10.2021 5G-liittymäksi ja hinta nousee. Tätä muutosta en ole tilannut, vaan Elisa tekee sen väkisin. Tiedotteessa ei sanallakaan mainita, miten käy minulla olevalle Multi-SIM-lisäpalvelulle, mutta arvaan, että se häviää samalla. Näinhän olisi tapahtunut, jos olisin itse muuttanut liittymätyyppiä. Jos tämä Multi-SIM nyt häviää, niin voi olla, että minä häviän Elisan asiakasrekisteristä. Täytyy tutkia muita palveluntarjoajia. On se kumma, että vanhoja pitkäaikaisia asiakkaita näin potkitaan päähän, siitä kyllä ymmärtää, ettei Elisa heitä näytä kaipaavan. Todella surkeaa!!!

 

Verottajalle riittää tuosta kyseisestä asennuksesta lähetetty lasku + kuitti maksusuorituksesta. Sen ihmeempiä erittelyjä tuohon ei tarvita, sillä koko asennuksen hinta on kotitalousvähennyskelpoista. :slight_smile:

Näissä puhelinliittymien muutoksissa pysyy aina lisäpalvelut ennallaan. Myös MultiSIM siis säilyy ennallaan, ei huolta!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Yli puoli vuotta on kulunut 5G Kotinetin tilauksesta ja omasta asennuksesta. Vieläkään en ole saanut 4 kuukautta sitten kysymääni eriteltyä kuittia asennusmaksusta kotitalousvähennystä varten. Samaten tuo kaipaamani tieto laitteiden omistusoikeuden siirtymisestä on avoin, kukaan ei taida sitä tietää.

Elisa kyllä lähetti paperisena elokuun asiakastiedotteen, jossa kertoi, että minulla myös oleva 4G-liittymä muuttuu 1.10.2021 5G-liittymäksi ja hinta nousee. Tätä muutosta en ole tilannut, vaan Elisa tekee sen väkisin. Tiedotteessa ei sanallakaan mainita, miten käy minulla olevalle Multi-SIM-lisäpalvelulle, mutta arvaan, että se häviää samalla. Näinhän olisi tapahtunut, jos olisin itse muuttanut liittymätyyppiä. Jos tämä Multi-SIM nyt häviää, niin voi olla, että minä häviän Elisan asiakasrekisteristä. Täytyy tutkia muita palveluntarjoajia. On se kumma, että vanhoja pitkäaikaisia asiakkaita näin potkitaan päähän, siitä kyllä ymmärtää, ettei Elisa heitä näytä kaipaavan. Todella surkeaa!!!

 

Verottajalle riittää tuosta kyseisestä asennuksesta lähetetty lasku + kuitti maksusuorituksesta. Sen ihmeempiä erittelyjä tuohon ei tarvita, sillä koko asennuksen hinta on kotitalousvähennyskelpoista. :slight_smile:

Näissä puhelinliittymien muutoksissa pysyy aina lisäpalvelut ennallaan. Myös MultiSIM siis säilyy ennallaan, ei huolta!


Eli laiteet olivat ilmaisia vai? Vai pitää palauttaa kun sopimus loppuu?

Käyttäjätaso 2

Yli puoli vuotta on kulunut 5G Kotinetin tilauksesta ja omasta asennuksesta. Vieläkään en ole saanut 4 kuukautta sitten kysymääni eriteltyä kuittia asennusmaksusta kotitalousvähennystä varten. Samaten tuo kaipaamani tieto laitteiden omistusoikeuden siirtymisestä on avoin, kukaan ei taida sitä tietää.

Elisa kyllä lähetti paperisena elokuun asiakastiedotteen, jossa kertoi, että minulla myös oleva 4G-liittymä muuttuu 1.10.2021 5G-liittymäksi ja hinta nousee. Tätä muutosta en ole tilannut, vaan Elisa tekee sen väkisin. Tiedotteessa ei sanallakaan mainita, miten käy minulla olevalle Multi-SIM-lisäpalvelulle, mutta arvaan, että se häviää samalla. Näinhän olisi tapahtunut, jos olisin itse muuttanut liittymätyyppiä. Jos tämä Multi-SIM nyt häviää, niin voi olla, että minä häviän Elisan asiakasrekisteristä. Täytyy tutkia muita palveluntarjoajia. On se kumma, että vanhoja pitkäaikaisia asiakkaita näin potkitaan päähän, siitä kyllä ymmärtää, ettei Elisa heitä näytä kaipaavan. Todella surkeaa!!!

 

Verottajalle riittää tuosta kyseisestä asennuksesta lähetetty lasku + kuitti maksusuorituksesta. Sen ihmeempiä erittelyjä tuohon ei tarvita, sillä koko asennuksen hinta on kotitalousvähennyskelpoista. :slight_smile:

Näissä puhelinliittymien muutoksissa pysyy aina lisäpalvelut ennallaan. Myös MultiSIM siis säilyy ennallaan, ei huolta!


Eli laiteet olivat ilmaisia vai? Vai pitää palauttaa kun sopimus loppuu?

Yli puoli vuotta on kulunut 5G Kotinetin tilauksesta ja omasta asennuksesta. Vieläkään en ole saanut 4 kuukautta sitten kysymääni eriteltyä kuittia asennusmaksusta kotitalousvähennystä varten. Samaten tuo kaipaamani tieto laitteiden omistusoikeuden siirtymisestä on avoin, kukaan ei taida sitä tietää.

Elisa kyllä lähetti paperisena elokuun asiakastiedotteen, jossa kertoi, että minulla myös oleva 4G-liittymä muuttuu 1.10.2021 5G-liittymäksi ja hinta nousee. Tätä muutosta en ole tilannut, vaan Elisa tekee sen väkisin. Tiedotteessa ei sanallakaan mainita, miten käy minulla olevalle Multi-SIM-lisäpalvelulle, mutta arvaan, että se häviää samalla. Näinhän olisi tapahtunut, jos olisin itse muuttanut liittymätyyppiä. Jos tämä Multi-SIM nyt häviää, niin voi olla, että minä häviän Elisan asiakasrekisteristä. Täytyy tutkia muita palveluntarjoajia. On se kumma, että vanhoja pitkäaikaisia asiakkaita näin potkitaan päähän, siitä kyllä ymmärtää, ettei Elisa heitä näytä kaipaavan. Todella surkeaa!!!

 

Verottajalle riittää tuosta kyseisestä asennuksesta lähetetty lasku + kuitti maksusuorituksesta. Sen ihmeempiä erittelyjä tuohon ei tarvita, sillä koko asennuksen hinta on kotitalousvähennyskelpoista. :slight_smile:

Näissä puhelinliittymien muutoksissa pysyy aina lisäpalvelut ennallaan. Myös MultiSIM siis säilyy ennallaan, ei huolta!

Mitään erillistä laskua tuosta “asennustyöstä” ei ole lähetetty. Se on laskutettu puhelinlaskun yhteydessä tuotenimellä “luottokauppasopimus, 5G Kotinetin asennuspalvelu erä 1/1 495 €”. Verottaja vaatii: työn tekijän Y-tunnus, laskun loppusumma, työn arvonlisäverollinen osuus. Katso tarkemmin: https://www.vero.fi/henkiloasiakkaat/verokortti-ja-veroilmoitus/tulot-ja-vahennykset/kotitalousvahennys/nain-ilmoitat-kotitalousvahennyksen/. Kaipaan siis ainakin Elisan Y-tunnusta. Ymmärrän kyllä, että Elisan on vaikea lähettää laskua työstä, jota ei ole tehnyt, mutta on kuitenkin härskisti laskuttanut ikäänkuin puhelinlaskun kylkiäisenä.

Maksan 5G-ulkomodeemista kk-maksua, mutta sisäreitittimet tulivat ilmaisina kaupantekijäisinä. Vieläkin on epäselvää, milloin noiden sisäreitittimien omistusoikeus siirtyi/siirtyy minulle. Onko se jo siirtynyt? Ulkoreitittimen omistus siirtyy tietysti vasta sitten, kun kaikki 2 vuoden kk-maksut on maksettu.

Tuo Multi-SIMin säilyminen on kyllä hyvä uutinen. Se säilyi aikoinaan kun muutin liittymän 3G → 4G ja nyt siis myös tulevassa siirtymässä 4G→ 5G, jota en ole kylläkään itse tehnyt.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Mitään laitteita tässä ei tarvitse sopimuksen loppuessa palauttaa. Kuten tilausvahvistuksellakin lukee, kyseessä on luottokauppasopimus, jossa laitteen omistusoikeus siirtyy heti. Jos kyseessä olisi osamaksu, siirtyisi omistusoikeus vasta kun kaikki erät on maksettu. :slight_smile:

Erillistä laskua ei tarvita, laskun erittelyssä on vastattukin noihin tarvitsemiisi tietoihin. Myös y-tunnukset ovat ihan julkista tietoa, Elisan y-tunnus on 0116510-6. 

Käyttäjätaso 2

Mitään laitteita tässä ei tarvitse sopimuksen loppuessa palauttaa. Kuten tilausvahvistuksellakin lukee, kyseessä on luottokauppasopimus, jossa laitteen omistusoikeus siirtyy heti. Jos kyseessä olisi osamaksu, siirtyisi omistusoikeus vasta kun kaikki erät on maksettu. :slight_smile:

Erillistä laskua ei tarvita, laskun erittelyssä on vastattukin noihin tarvitsemiisi tietoihin. Myös y-tunnukset ovat ihan julkista tietoa, Elisan y-tunnus on 0116510-6. 

Jaha, ja asiakkaanko pitäisi tietää, että luottokauppasopimuksessa omistusoikeus siirtyy heti? Näytätkö minulle paikan, missä se todetaan? Ei sitä mainita tilausvahvistuksessa eikä laskussakaan. Myös ulkoreittimen kohdalla lukee sama luottokauppasopimus, vaikka sen hinta peritään kk-maksuina. Ymmärrän, että silloin tämänkin ulkoreitittimen omistusoikeus on jo siirtynyt minulle.

Mihinkähän laskun erittelyyn nyt viittaat? Minä en ole nähnyt missään Elisan lähettämässä dokumentissa noita tarvittavia tietoja. Jos katsoit aikasemmin lähettämääni verottajan linkkiä, niin siellä sanotaan:

“Voit saada vähennyksen vain työn osuudesta, mutta et esimerkiksi tarvikkeista tai matkakuluista. Sen vuoksi työn tehneen yrityksen pitää eritellä laskussa myös ne kulut, joista ei saa kotitalousvähennystä. Jos laskussa ei ole eritelty työn osuutta, pyydä tarvittaessa selvitys työn tehneeltä yritykseltä.”

Olen siis jo pitkään pyytänyt Elisalta dokumenttia, jossa todetaan työn osuudeksi 100 % eli siihen asennuspalvelumaksuun 495 € ei sisälly muuta kuin työtä. Ei riitä, että se mainitaan nettisivuilla tai tässä omayhteisössä.

Ja vielä Y-tunnuksesta: Miksi sitä ei mainita Elisan laskuissa? Asiakkaanko se pitäisi selvittää hakemalla yritysrekisteristä? Entä jos sieltä löytyy useita Y-tunnuksia (emoyhtiö, tytäryhtiöt,...)?

Minusta kaikki kunnialliset yritykset ilmoittavat Y-tunnuksensa jokaisessa laskussa. Tähän joukkoon en siis Elisaa lue.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Harmillista, että ollaan tähän pisteeseen asian kanssa päädytty. Laskun erittelyllä viittaan tuohon laskun toisesta sivusta eteenpäin alkavaan erittelyyn, jossa on kerrottu hinnat tarkemmin tuotekohtaisesti. Asennuksesta ei ole tarkempaa erittelyä, koska summasta 100% on vähennyskelpoista. Jos osa tuosta ei kuuluisi vähennyksen piiriin, olisi tilanne eri. Tee ihmeessä kotitalousvähennyksen ilmoitus, jos verottaja sitten kyselee perään tarkennuksia, niin palataan tietysti asiaan. :slight_smile:  

Luottokauppa ja osamaksu ovat ihan yleisiä sopimuksiin liittyviä termejä ja tämä omistusoikeuden siirtyminen näissä on tosiaan erona. Tarkemmin sitä termiä ei tosiaan laskulla avata, mutta hyvä että nyt tuli tässä puheeksi, kysyvä ei tieltä eksy. :relaxed: Myös tuo y-tunnus lukee mm. tilausvahvistuksessa jokaikisen sivun alareunassa, sekä aina laskussa tilinumeroiden päällä. :slight_smile:

Minulla kotinetin asennus näkyy laskulla omana rivinään ja siinä lukee “Kotinetin asennuspalvelu, kotitalousvähennykseen oikeuttava erä 1/1” ja rivin päässä on summa jonka voi laittaa kotitalousvähennykseen.

Se ei tosiaan haittaisi vaikka tuo Y-tunnus lukisi laskussa tai jopa asennuksen yhteydessä olisi tullut ohjeet kotitalousvähennyksen liittyen.

Mutta aika helppo tuo vähennys on lisätä oma verossa.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +5

Se ei tosiaan haittaisi vaikka tuo Y-tunnus lukisi laskussa tai jopa asennuksen yhteydessä olisi tullut ohjeet kotitalousvähennyksen liittyen.

 

Tämä lukee jokaisessa Elisan laskussa 1.sivulla pankkisiirtolomakkeen yläpuolella katkoviivalla erotettuna:

Elisa Oyj, PL 1, 00061 ELISA, Y-tunnus 0116510-6, Alv-numero FI01165106, Kotipaikka: Helsinki

 

No kappas vaan, niinpä näkyy olevan! En tutkinut tarpeeksi tarkasti.

Mekin tilattiin se 5g Elisan kahden viikon lupaus asennuksesta ei pidä paikkansa meillä asennus 6 viikon päästä 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Mekin tilattiin se 5g Elisan kahden viikon lupaus asennuksesta ei pidä paikkansa meillä asennus 6 viikon päästä 

Ei ole kiinteätä liittymää saatavana ? Jos on, ota kiinteä.

Ei ole saatavilla ja tavallinen langaton netti pätkii tosi paljon

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Ei ole saatavilla ja tavallinen langaton netti pätkii tosi paljon

Ok, toivottavasti 5g tuo parannusta. Tuleehan siinä tuo ulkoyksikkö johon signaali osuu paremmin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Mekin tilattiin se 5g Elisan kahden viikon lupaus asennuksesta ei pidä paikkansa meillä asennus 6 viikon päästä 

Laita asiakasnumero profiiliisi.

Pääsemme sen avulla selvittämään ja antamaan palautetta, miksi sinulle ei ole kaupanteon yhteydessä kerrottu vapaiden asennusaikojen olevan tällä hetkellä joillain alueilla suuren kysynnän vuoksi 4-6 viikon päässä, vaikkakin tilausvahvistuksessa lukee normaali asennusaika “noin 2 viikkoa”.

Laitoin Elisalle viestiä että nyt on pakko tulla hyvitystä asennuksen hinnasta ku 2 viikon toimitusaika ei päde  ja lupasivat  ja myös ku se 5g liittymän laskutus Alko heti niin ne myös ne hyvitetään siihen asti ku asennus on tehty 

Emännän nimellä tilattu