Skip to main content

5G Kotinetti 600M nopeudet tippunut ja ping kohonnut

  • September 8, 2025
  • 18 kommenttia
  • 271 katselukerrat

Viime syksyllä tilasin ja otin käyttöön kyseisen 5G kotinetti tuotteen. Asentaja epäili ettei tuote varmaan toimi osoitteessani halutulla tavalla, koska mastoon on matkaa kilometrejä, mutta testasimme yhteyden ja lukemat olivat varsin tyydyttävät. Huomattavasti paremmat mitä vanhalla 4G kotinetilläni.

 

Ymmärtääkseni olin syrjäisen asuinalueeni ensimmäisiä 5G-asiakkaita, joka varmasti vaikutti noihin lukemiin kun yhteyttä testattiin. Tuo “osto-/asennuspäätös” piti tehdä siinä asentajan paikalla ollessa ja en nähnyt syytä kieltäytyä tuotteesta, kun se kerran vaikutti toimivan halutulla tavalla. Minnekään lähellekään 600M vauhtia ei tosin päästy, mutta latausnopeus nousi mukavasti alle 30M nopeuksista 200M+ nopeuteen. Muutenkin kaikki vaikutti toimivan pelaamisesta suoratoistojen katsomiseen telkkarilla.

 

Nyt kuitenkin vauhti on hidastunut reippaasti alle noiden ensimmäisten kuukausien, tällä hetkellä tilanne on oikeastaan aika kestämätön. Verkkopelaamisesta ei tule enää mitään ja Netflixin katsominenkin pätkii ja nikottelee jatkuvasti. Olen laitteita välillä buuttaillut ja kokeillut piuhayhteyttäkin sisäyksikön ja television välillä ilman minkäänlaista vaikutusta asiaan. PC on aina piuhalla kiinni sisäyksikössä. Klo 16-22 välisenä aikana on melko turhaa yrittää mitään perus selailua enempää netissä tehdä.

 

Tuntuu, että maksan tästä laitteistosta ja liittymästä tällä hetkellä todella paljon liikaa sen tarjoamaan vastineeseen nähden. Asiakaspalvelustakin ilmeisesti pitää maksaa mansikoita kun tarjolla on vaan omagurua, niin koitetaan nyt tätä kautta.

 

  • Ooklan speedtest tulokset:
    • DL AVG: 30M
    • UL AVG: 2M
    • Ping: vaihtelee todella paljon 40-2000 välillä
    • Idle Latency: 25 (poor)
    • Upload Latency: 200 (poor)
  • CS2 telemetria kertoo:
    • Ping heiluu välillä 20-1000ms, AVG jossain 60ms paikkeilla.
    • Net Jitter punaisella lähes koko ajan - käsittääkseni tämä aiheuttaa packet lossia serverin välillä ja se taas johtaa kaikenlaisiin ongelmiin.
      • Pelin sisäiset buffer asetukset eivät saa Net Jitteriä rauhoittumaan.

Tällä hetkellä nopeudet on siis tippuneet samoihin lukemiin mitä aikaisemmalla 4G modeemilla, mutta nyt lisäongelmana on kohtuuton ping ja sysisurkea upload kaista, jotka tuntuvat rajoittavan kaikkea laskujen maksamista raskaampaa tekemistä.

 

Ulkoyksikkö: Huawei 5G CPE MAX 5

Sisäyksikkö: Huawei K562 WiFi 6

PC on kiinni piuhalla ja TV wifi:ssä.

18 kommenttia

Forum|alt.badge.img+1
  • Kommentaattori
  • September 9, 2025

Ootko tarkastanut että reititin on varmasti 5G verkossa edelleen? 
Kokemuksella tuo laite ei meinaa pelkällä bootilla palata takaisin 5G:en jos se syystä tai toisesta on pudonnut sieltä alas(masto ongelman takia jne).


  • September 9, 2025

.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 15, 2025

Hei, ongelmana Elisan 5G verkko jonka "vankina" olen. Löytyy 5G liittymä ja 5G Kotinetti 600M kilkkeineen. Huawein CPE 5G Max ulkoyksikkö ja huawein mesh purkki. Elisan asentaja ne asentanut noin vuosi sitten ja testattu silloin toimivaksi. Nyt lähiaikoina kaikki mikä liittyy Elisan 5G:hen kotikulmillani on aivan käyttökelvotonta.

 

DL on pudonnut 200+M:sta avg30M:aan. Ping noussut peleissä huitelemaan 100-300 välillä. Upload on keskiarvolta alle 1M ja upload latency 2000+.

 

Verkkopelaaminen on mahdotonta. Striimien katselu tervan juontia. Puhelinkin takkuaa nyt kun 5G liittymän menin pari kuukautta sitten ottamaan. Vanha 4G mokkula toimi varmasti vaikka DL olikin sysisurkea. Nyt kellottelen pienempiä vauhteja 5G:llä kuin iän ikuisella 4G:llä ja Ping lukemat sieluun sattuvalla tasolla.

Miksi raflaava otsikko? Tästä puljusta ei ilmeisesti tavan ihminen kertakaikkiaan saa auttavaa asiakaspalvelua - ilman että maksan itseni kipeäksi Omagurusta joka tulee toteamaan paikanpäälle että eihän tuo laitteisto täällä toimi. Yksi torni - monen kilometrin päässä - paljon käyttäjiä ja tornista ei edes SA-signaalia lähde.

Tähän ongelmaan ei soittoaikaa saa, tarjotaan vain uuden liittymän tai laitteen hankinta soittoaikoja. Tänään aamulla viimeksi yhteensä tunnin jonotin aspaan - Kain sain aspasta kiinni 20min jonotuksen jälkeen ja hän ei tiennyt mikä on Omakaista, hän ei myöskään ilmeisesti uskonut että osoitteessani on 5G tarjolla ja ehdotti että voin odottaa siihen saakkaa kun Elisa rakentaa tänne kuituverkon. Tiedän aika tasan tarkkaan että sitä ei ole tulossa - ei ainakaan millään etäisesti järkevällä aikajänteellä. Sitten hän yhdisti minut vikapuolen jonoon jossa istuskelin kuuntelemassa musiikkia 40minuuttia. Tämäkin hupi kustansi minulle noin 10€.

Sähköposti osoitetta ei ole. Esa-Pekka botti on yhtä tyhjän kanssa. "Chätti" aina ruuhkainen mutta ei tietoa olenko jonossa sinne vai en, tuskinpa tuota chattia edes on.

Onko tämä maailma tosiaan tullut siihen pisteeseen että p*skaa myydään päivästä toiseen mutta vastuuta ei asiakaspalvelun kautta oteta? Miksi on niin vaikeaa saada apua?

Olen tämänkin foorumin kahlannut läpi, kaikkea on koitettu mitä asiakkaana koittaa voi. Buuttaukset, konffaukset, piuhalla ja ilman. Maston sijainnin kaivanut ja sen signaaleja tutkinut. Koneen, reitittimen ja ulkoyksikön asetukset räpelletty läpi mutta ei. Tämä tuote ei yksinkertaisesti toimi täällä ja pitäisi sopimus purkaa. Maksan näistä kirjapainoista kuitenkin sievoisen summan ja vastineeksi saan pahaa mieltä ja päänsärkyä.

Tännekään ei saa omaa ketjua aloitettua aiheesta "5G kotinetti hidas" kun herjataan duplikaatti kontentista.

Verkkoviestiä jonka jätin ei ole edes käsitelty. Alan olla mittaani myöten täynnä. Jos jollakulla on tietämystä sähköposti osoitteesta tai puhelinnumerosta mistä saattaisi apua saada niin olisin enemmän kuin kiitollinen.

 

EDIT: 16.9.2025 // Siirretty olemassa olevaan ketjuun. -Burnett


  • September 15, 2025

Laita viestiä OmaElisan kautta, niin hoituu:

Omaelisa /Tuki>Viestit ja ilmoitukset>Asiakaspalvelun viestit

(Vastaus tulee parissa päivässä.)

 

EDIT: 16.9.2025 // Siirretty olemassa olevaan ketjuun. -Burnett


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 15, 2025

Nyt lähiaikoina kaikki mikä liittyy Elisan 5G:hen kotikulmillani on aivan käyttökelvotonta.

Yksi torni - monen kilometrin päässä - paljon käyttäjiä ja tornista ei edes SA-signaalia lähde.

Ikävä kuulla. Todettakoon, että jokaisessa 5G-tukiasemassa on SA tarjolla, mutta Omakaistan viipalointia ei.

 

EDIT: 16.9.2025 // Siirretty olemassa olevaan ketjuun. -Burnett


Byte
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+4
  • Elisalainen
  • September 15, 2025

Millaiset tulokset saat jos kokeilet piuhalla suoraan POE:sta? Eli ideana olisi ohittaa Huawein sisäpurkin kokonaan.

 

EDIT: 16.9.2025 // Siirretty olemassa olevaan ketjuun. -Burnett


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 16, 2025

Nyt lähiaikoina kaikki mikä liittyy Elisan 5G:hen kotikulmillani on aivan käyttökelvotonta.

Yksi torni - monen kilometrin päässä - paljon käyttäjiä ja tornista ei edes SA-signaalia lähde.

Ikävä kuulla. Todettakoon, että jokaisessa 5G-tukiasemassa on SA tarjolla, mutta Omakaistan viipalointia ei.

Torni löytyy CellMapperista osoitteella → “358, Vessööntie, Nygård, Porvoo, Porvoo sub-region, Uusimaa, Mainland Finland, Finland”

Kyseinen pömpeli löytyy ainoastaan 4G - LTE tornien haulla. System subtype = “LTE” - ei SA kuten 5G torneissa. Mikään listattu “cell” ei pidä tuota SA:ta sisällään.

Ulkoyksikkö on suoraan tuota tornia kohti suunnattu ja seuraava torni taitaakin olla sitten Viron puolella. Asentaja myös kertoi tornin sijainnin, kun ulkoyksikölle paikkaa haettiin ja sanoi tornin kantaman olevan justiinsa siinä kinthaalla että riittääkö. Tuolloin kuitenkin testitilanteessa todettiin laitteet ja liittymä toimivaksi ja ostopäätös tuli tehdä siinä tilanteessa.

Asentaja mittasi useammalla testillä ka.DL 250M/UL 10M (tämä oli heikko, mutta parempaa tasoa mitä 4G:llä).

Mitä tulee Omakaistaan, niin sen tiedustelu oli kyllä ihan kepillä jään kokeilua, vakavissani en uskonut sellaista tähän tilanteeseen olevankaan tarjolla. Pointti sen esiin tuomisessa tässä oli lähinnä tuo aspan avuttomuus. Sekoitti Omakaistan kuituyhteyteen - siitä lukkoon ja äkkiä soittaja loputtomaan jonoon. 

 

EDIT: 16.9.2025 // Siirretty olemassa olevaan ketjuun. -Burnett


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 16, 2025

Millaiset tulokset saat jos kokeilet piuhalla suoraan POE:sta? Eli ideana olisi ohittaa Huawein sisäpurkin kokonaan.

Suoraan ulkoyksiköstä en ole koittanut, en omista kannettavaa laitetta Ethernet portilla ja en ole setuppia roudannut toiselle puolen taloa. PC on kuitenkin sisäpurkissa kiinni kaapelilla, ei Wifillä. Telkku on Wifissä, mutta telkkukin on testattu kaapelilla ilman parannusta asiaan. Pari minuuttia mennään UHD-laadulla, sitten muutaman minuutin droppi jonnekin sub SD-laadulle jossa kuva muodostuu nyrkin kokoisista muhjulaatikoista. Telkkukin on vaihtunut välissä eri merkkiin ja malliin ja samat ongelmat. Välillä bufferoidaan huolella ja sitten taas laatu-dia-esitys jatkuu.

Puhelimessa on tosiaan myös tämä kirottu 5G liittymä ja ulkona, maston puolella taloa kun ajaa speedtestiä täydellä signaalilla niin lukemat on samoja mitä PC antaa. Oikeastaan tuo signaalin vahvuus ei edes vaikuta lukemiin. DL on alle 40M aina, UL alle megan ja kaikki latencyt taivaissa.

Tänään ajattelin koittaa jos pudottaisi tuon 5G:n pois kokonaan ja testaisi miten pelkkä 4G toimii, alustavasti veikkaan sen toimivan huomattavasti luotettavammin, ainakin latencyjen ja Uploadin suhteen, mutta ongelma pysyy edelleen että maksan turhasta liittymästä ja laitteista ja sopimuksen purku pitäisi suorittaa.

 

EDIT: 16.9.2025 // Siirretty olemassa olevaan ketjuun. -Burnett


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 16, 2025

Nyt lähiaikoina kaikki mikä liittyy Elisan 5G:hen kotikulmillani on aivan käyttökelvotonta.

Yksi torni - monen kilometrin päässä - paljon käyttäjiä ja tornista ei edes SA-signaalia lähde.

Ikävä kuulla. Todettakoon, että jokaisessa 5G-tukiasemassa on SA tarjolla, mutta Omakaistan viipalointia ei.

Torni löytyy CellMapperista osoitteella → “358, Vessööntie, Nygård, Porvoo, Porvoo sub-region, Uusimaa, Mainland Finland, Finland”

Kyseinen pömpeli löytyy ainoastaan 4G - LTE tornien haulla. System subtype = “LTE” - ei SA kuten 5G torneissa. Mikään listattu “cell” ei pidä tuota SA:ta sisällään.

Ulkoyksikkö on suoraan tuota tornia kohti suunnattu ja seuraava torni taitaakin olla sitten Viron puolella. Asentaja myös kertoi tornin sijainnin, kun ulkoyksikölle paikkaa haettiin ja sanoi tornin kantaman olevan justiinsa siinä kinthaalla että riittääkö. Tuolloin kuitenkin testitilanteessa todettiin laitteet ja liittymä toimivaksi ja ostopäätös tuli tehdä siinä tilanteessa.

Asentaja mittasi useammalla testillä ka.DL 250M/UL 10M (tämä oli heikko, mutta parempaa tasoa mitä 4G:llä).

Mitä tulee Omakaistaan, niin sen tiedustelu oli kyllä ihan kepillä jään kokeilua, vakavissani en uskonut sellaista tähän tilanteeseen olevankaan tarjolla. Pointti sen esiin tuomisessa tässä oli lähinnä tuo aspan avuttomuus. Sekoitti Omakaistan kuituyhteyteen - siitä lukkoon ja äkkiä soittaja loputtomaan jonoon. 

Laitatko asiakasnumerosi tai käyttöpaikan osoitteen käyttäjäprofiiliisi niin voidaan katsoa tarkemmin.

 

EDIT: 16.9.2025 // Siirretty olemassa olevaan ketjuun. -Burnett


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 16, 2025

Jaa, enpä ollut tietoinen että tuo aikaisemmin luonnostelemani avaus näköjään lähtikin silloin eteenpäin. Sivusto kun herjasi minulle jatkuvasti "duplicate content erroria". Pahoittelut siis toisen avauksen tekemisestä, en tästä aikaisemman onnistumisesta ollut tietoinen, eikä kyllä ennen tätä päivää ole omayhteisökään ilmoitellut tänne tulleista kommenteista.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 16, 2025

Nyt lähiaikoina kaikki mikä liittyy Elisan 5G:hen kotikulmillani on aivan käyttökelvotonta.

Yksi torni - monen kilometrin päässä - paljon käyttäjiä ja tornista ei edes SA-signaalia lähde.

Ikävä kuulla. Todettakoon, että jokaisessa 5G-tukiasemassa on SA tarjolla, mutta Omakaistan viipalointia ei.

Torni löytyy CellMapperista osoitteella → “358, Vessööntie, Nygård, Porvoo, Porvoo sub-region, Uusimaa, Mainland Finland, Finland”

Kyseinen pömpeli löytyy ainoastaan 4G - LTE tornien haulla. System subtype = “LTE” - ei SA kuten 5G torneissa. Mikään listattu “cell” ei pidä tuota SA:ta sisällään.

Ulkoyksikkö on suoraan tuota tornia kohti suunnattu ja seuraava torni taitaakin olla sitten Viron puolella. Asentaja myös kertoi tornin sijainnin, kun ulkoyksikölle paikkaa haettiin ja sanoi tornin kantaman olevan justiinsa siinä kinthaalla että riittääkö. Tuolloin kuitenkin testitilanteessa todettiin laitteet ja liittymä toimivaksi ja ostopäätös tuli tehdä siinä tilanteessa.

Asentaja mittasi useammalla testillä ka.DL 250M/UL 10M (tämä oli heikko, mutta parempaa tasoa mitä 4G:llä).

Mitä tulee Omakaistaan, niin sen tiedustelu oli kyllä ihan kepillä jään kokeilua, vakavissani en uskonut sellaista tähän tilanteeseen olevankaan tarjolla. Pointti sen esiin tuomisessa tässä oli lähinnä tuo aspan avuttomuus. Sekoitti Omakaistan kuituyhteyteen - siitä lukkoon ja äkkiä soittaja loputtomaan jonoon. 

Laitatko asiakasnumerosi tai käyttöpaikan osoitteen käyttäjäprofiiliisi niin voidaan katsoa tarkemmin.

 

EDIT: 16.9.2025 // Siirretty olemassa olevaan ketjuun. -Burnett

Asiakasnumero lisätty.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 16, 2025

Ootko tarkastanut että reititin on varmasti 5G verkossa edelleen? 
Kokemuksella tuo laite ei meinaa pelkällä bootilla palata takaisin 5G:en jos se syystä tai toisesta on pudonnut sieltä alas(masto ongelman takia jne).

Pahoittelut myöhäisestä vastauksesta - en tiedä mitä tämän alkuperäisen postauksen kanssa tapahtui, mutta en ollut mitenkään tietoinen että se julkaistiin.

Lueskelin täältä omayhteisöstä, että kyseisellä laitteella on tuota ongelmaa ollut ja sen tarkistin, mutta laitteen itsensä mukaan kaikki pitäisi olla kunnossa. Koitin myös testiprofiililla pudottaa IPv6:sen pois, mutta ei vaikutusta asiaan.

Puhelimessa Elisan 5G myös ja luuri antaa samat lukemat mitä PC:kin, eli kyllä ne samassa “5G” verkossa on. 


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 16, 2025

@Roxxy 

Koillisen suunnasta löytyy vain NR700, etelästä löytyy NR700 + NR3500 taajuuksia LTE:n lisäksi. Etäisyydet ovat 3 - 3,5 km luokkaa noihin mastoihin, joten “Omakaistaa” ei ainakaan ole tarjolla.

Pohjoisesta vielä vähän kauempaa löytyy NR700 + NR2100 + NR3500.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 16, 2025

@Roxxy 

Koillisen suunnasta löytyy vain NR700, etelästä löytyy NR700 + NR3500 taajuuksia LTE:n lisäksi. Etäisyydet ovat 3 - 3,5 km luokkaa noihin mastoihin, joten “Omakaistaa” ei ainakaan ole tarjolla.

Pohjoisesta vielä vähän kauempaa löytyy NR700 + NR2100 + NR3500.

Ulkoyksikkö on suunnattu etelän suuntaan, kohti tuota tornia jonka sijainnin aikaisemmin mainitsin. Tai no, ainakin sinne suuntaan asentaja osoitti ja kertoi etäisyydeksi muutaman kilometrin. Ulkoyksikkö on noin kuuden metrin korkeudessa ja väliin ei jää juuri muuta kuin muutama puu ja alavaa peltoa joka huomattavasti alempana kuin tontti.

Onko tässä nyt siis tosiaan se tilanne, että tuo etelän masto on niin ruuhkainen ettei yhteys pelitä? Kaipa tuon ulkoyksikön saa vieläkin yhden viis metriä korkeammalle katolle antenni tolppaan kiinni, mutta ennen kuin lähden sitä siirtämään ja läpivientejä kattoon tekemään ni pitäisi tietää että onko siitä ylipäätään apua.


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • September 16, 2025

@Roxxy 

Koillisen suunnasta löytyy vain NR700, etelästä löytyy NR700 + NR3500 taajuuksia LTE:n lisäksi. Etäisyydet ovat 3 - 3,5 km luokkaa noihin mastoihin, joten “Omakaistaa” ei ainakaan ole tarjolla.

Pohjoisesta vielä vähän kauempaa löytyy NR700 + NR2100 + NR3500.

Ulkoyksikkö on suunnattu etelän suuntaan, kohti tuota tornia jonka sijainnin aikaisemmin mainitsin. Tai no, ainakin sinne suuntaan asentaja osoitti ja kertoi etäisyydeksi muutaman kilometrin. Ulkoyksikkö on noin kuuden metrin korkeudessa ja väliin ei jää juuri muuta kuin muutama puu ja alavaa peltoa joka huomattavasti alempana kuin tontti.

Onko tässä nyt siis tosiaan se tilanne, että tuo etelän masto on niin ruuhkainen ettei yhteys pelitä? Kaipa tuon ulkoyksikön saa vieläkin yhden viis metriä korkeammalle katolle antenni tolppaan kiinni, mutta ennen kuin lähden sitä siirtämään ja läpivientejä kattoon tekemään ni pitäisi tietää että onko siitä ylipäätään apua.

 

Noin hidas upload viittaa siihen, että signaalin voimakkuus ei ole riittävä. Kun upload on noin huono niin se vaikuttaa koko yhteyden toimivuuteen vaikka download olisikin paljon parempi.

Paljonko signaaliarvot ovat, jos katsot modeemin hallintasivulta? (RSRP, SINR, RSRQ jne). Käytännössä vaihtoehtoina olisi nostaa modeemi korkeammalle ja katsoa parantuuko nopeudet ja signaaliarvot tai ottaa käyttöön harava-antennit (esim. Iskra P-60), jotka vahvistavat signaalia enemmän (vaatii myös modeemin vaihdon) tai sitten kokeilla toista operaattoria.

Kyseisessä mastossa on kaikki kolme operaattoria, jolloin maston huipulla olevalla operaattorilla voi olla pieni kuuluvuusetu verrattuna alimpana olevaan. Lisäksi tukiasemien radiot ja antennit ovat hieman erilaisia ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään, joten ne myös tekevät nopeuseroja operaattorien välillä.


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 16, 2025

@Roxxy 

Koillisen suunnasta löytyy vain NR700, etelästä löytyy NR700 + NR3500 taajuuksia LTE:n lisäksi. Etäisyydet ovat 3 - 3,5 km luokkaa noihin mastoihin, joten “Omakaistaa” ei ainakaan ole tarjolla.

Pohjoisesta vielä vähän kauempaa löytyy NR700 + NR2100 + NR3500.

Ulkoyksikkö on suunnattu etelän suuntaan, kohti tuota tornia jonka sijainnin aikaisemmin mainitsin. Tai no, ainakin sinne suuntaan asentaja osoitti ja kertoi etäisyydeksi muutaman kilometrin. Ulkoyksikkö on noin kuuden metrin korkeudessa ja väliin ei jää juuri muuta kuin muutama puu ja alavaa peltoa joka huomattavasti alempana kuin tontti.

Onko tässä nyt siis tosiaan se tilanne, että tuo etelän masto on niin ruuhkainen ettei yhteys pelitä? Kaipa tuon ulkoyksikön saa vieläkin yhden viis metriä korkeammalle katolle antenni tolppaan kiinni, mutta ennen kuin lähden sitä siirtämään ja läpivientejä kattoon tekemään ni pitäisi tietää että onko siitä ylipäätään apua.

 

Noin hidas upload viittaa siihen, että signaalin voimakkuus ei ole riittävä. Kun upload on noin huono niin se vaikuttaa koko yhteyden toimivuuteen vaikka download olisikin paljon parempi.

Paljonko signaaliarvot ovat, jos katsot modeemin hallintasivulta? (RSRP, SINR, RSRQ jne). Käytännössä vaihtoehtoina olisi nostaa modeemi korkeammalle ja katsoa parantuuko nopeudet ja signaaliarvot tai ottaa käyttöön harava-antennit (esim. Iskra P-60), jotka vahvistavat signaalia enemmän (vaatii myös modeemin vaihdon) tai sitten kokeilla toista operaattoria.

Kyseisessä mastossa on kaikki kolme operaattoria, jolloin maston huipulla olevalla operaattorilla voi olla pieni kuuluvuusetu verrattuna alimpana olevaan. Lisäksi tukiasemien radiot ja antennit ovat hieman erilaisia ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään, joten ne myös tekevät nopeuseroja operaattorien välillä.

4G: SINR: 9db RSRP:-104dBm

5G: SINR: 4db RSRP:-94dBm

Ulkoyksikön signaalitesti, elää hieman mutta hyvän ja erinomaisen signaalin välillä koko ajan. 80 ja 95 pisteen välillä jos se kertoo jotain, en ainakaan keksi mikä muu tuossa testerissä voisi RSRQ arvona toimia.

 

 


  • Keskustelun aloittaja
  • Keskustelija
  • September 19, 2025

Aspasta vastattiin verkkoviestiin juuri kuten odotin, eli kaikki kunnossa heidän päässä. Ja sitten tyrkytetään vähän lisää maksullista palvelua millä minulla ei ole niin minkäänlaista käyttöä - etenkin kun tuohon viestiin vielä hyvin toin ilmi tyytymättömyyteni nykyiseen maksamaani hintaan vs hyötyyn mitä palvelusta saan.

Kas kun eivät pyytäneet että sammutan ja käynnistän laitteet uudelleen.

Perjantain duunien jälkeen kotiin ja testi rullaamaan että uskaltaako tänään pelejä edes käynnistää ja kohtaan absoluuttisen pohjan tässä showssa.

Ja heti perään signaalitesti ulkoyksiköstä →

Hyvät naiset ja herrat, Elisa 5G Kotinetti 600M kaikessa komeudessaan.. Ajatella, että tästä huvista saa maksaa about 40€/kk seuraavan ties miten pitkän ajan ja palvelua ei saa edes sopimuksen purkuun.

 

EDIT: 19.9.2025 // Muokattu tuhma sana pois. -Jaakop


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • September 19, 2025

Aspasta vastattiin verkkoviestiin juuri kuten odotin, eli kaikki kunnossa heidän päässä. Ja sitten tyrkytetään vähän lisää maksullista palvelua millä minulla ei ole niin minkäänlaista käyttöä - etenkin kun tuohon viestiin vielä hyvin toin ilmi tyytymättömyyteni nykyiseen maksamaani hintaan vs hyötyyn mitä palvelusta saan.

Kas kun eivät pyytäneet että sammutan ja käynnistän laitteet uudelleen.

Perjantain duunien jälkeen kotiin ja testi rullaamaan että uskaltaako tänään pelejä edes käynnistää ja kohtaan absoluuttisen pohjan tässä showssa.

Ja heti perään signaalitesti ulkoyksiköstä →

Hyvät naiset ja herrat, Elisa 5G Kotinetti 600M kaikessa komeudessaan.. Ajatella, että tästä huvista saa maksaa about 40€/kk seuraavan ties miten pitkän ajan ja palvelua ei saa edes sopimuksen purkuun.

 

EDIT: 19.9.2025 // Muokattu tuhma sana pois. -Jaakop

Kyllähän tuossa sopimuksen purkuun näyttäisi olevan edellytyksiä kun tuo uppikin jää niin alhaiseksi.