Skip to main content

Hei.

Mistäköhän voisi johtua että DHCP palvelin lähettää lähes tasan 12h välein reititimelle(ei 5g reititin) NAK ilmoituksen  “” dhcp,critical,error dhcp-client on 5G_WAN_VL88 lost IP address 84.xxx.xx.244 - received NAK from dhcp server 84.xxx.xx.245 “”   Jonka johdosta yhteys katkeaa.

Nyt muutaman päivän tehnyt tätä ainakin, pidemmältä ajalta ei ole vielä loggausta.

Reititin kuitenkin saa uudestaan saman ip osoitteen kun automaattinen scripti pyytää osoitteen uudistamista.
 

2023-09-07 07:51:30 +03:00 192.168.xx.1
dhcp,info dhcp-client on 5G_WAN_VL88 got IP address 84.xxx.xx.185
2023-09-07 07:51:22 +03:00 192.168.xx.1
dhcp,critical,error dhcp-client on 5G_WAN_VL88 lost IP address 84.xxx.xx.185 - received NAK from dhcp server 84.xxx.xx.186
2023-09-06 19:51:22 +03:00 192.168.xx.1
dhcp,info dhcp-client on 5G_WAN_VL88 got IP address 84.xxx.xx.185
2023-09-06 19:51:14 +03:00 192.168.xx.1
dhcp,critical,error dhcp-client on 5G_WAN_VL88 lost IP address 84.xxx.xx.185 - received NAK from dhcp server 84.xxx.xx.186
2023-09-06 07:51:14 +03:00 192.168.xx.1
dhcp,info dhcp-client on 5G_WAN_VL88 got IP address 84.xxx.xx.185
2023-09-06 07:49:45 +03:00 192.168.xx.1
dhcp,critical,error dhcp-client on 5G_WAN_VL88 lost IP address 84.xxx.xx.185 - received NAK from dhcp server 84.xxx.xx.186
 

5G Reitittimenä on Elisan ZTE-MC7010 siltaavassa tilassa josta on otettu DHCP palvelu pois päältä,   Sisäverkon Core reititin saa suoraan julkisen ip-osoitteen operaattorilta. 

Saadun ip-osoitteen lease time on 24h uudelle tai uusitulle osoitteelle.


Kestääkö yhteyden palautumisessa pitkään ja tarvitseeko jumpata laitetta, että yhteys palautuu? Jos yhteys palautuu itsekseen niin kestääkö katkos arviolta noin 8 sekuntia?


Katkos kestää arviolta noin 1-5 minuuttia.   Valvonta scripti ajetaan automaattisesti 1min välein.
Riippuen hieman katkosta mutta yleensä yhteys palautuu sen jälkeen kun osoitetta pyydetään uudestaan DHCP-Palvelimelta.


Katko hetkien tasaisuus ihmetyttää joka on lähes tasan 12h.  
Käynnistin uudelleen reitittimen tänään 9:51 jolloin myös WAN-ip vaihtui niin näkee että jatkuuko sama 12h sykli.


Näyttäisi jatkavan samaa 12h sykliä myös edelleen. 


Vein tämän tiedoksi verkon puolelle, niin katsotaan mitä on tehtävissä. 👍


Samaa vastaavaa ongelmaa täälläkin… sekä 4G että 5G pätkii. Vaikka yhteyden päälläolotsekkauksen osoitteeksi valitsisi gatewayn sijaan vaikkapa 8.8.8.8 niin pätkii silti. Pelit ja Discord tällä hetkellä täysi mahdottomuus. Jännä että puhelimella natatulla ip:llä ei pätki. Ainoastaan 2 kappaletta natattuja mokkulaliittymiä pätkii juurikin sillattuna ja erillinen reititin perässä. Tämä tosin aspalla jo seurannassa. Tätä hommaa on tutkittu jo aiemmin ja ei vikaa löytynyt ainaskaan mastolta. Liekkö vika nyt jossain runkoverkossa Elisalla.


Samaa vastaavaa ongelmaa täälläkin… sekä 4G että 5G pätkii. Vaikka yhteyden päälläolotsekkauksen osoitteeksi valitsisi gatewayn sijaan vaikkapa 8.8.8.8 niin pätkii silti. Pelit ja Discord tällä hetkellä täysi mahdottomuus. Jännä että puhelimella natatulla ip:llä ei pätki. Ainoastaan 2 kappaletta natattuja mokkulaliittymiä pätkii juurikin sillattuna ja erillinen reititin perässä. Tämä tosin aspalla jo seurannassa. Tätä hommaa on tutkittu jo aiemmin ja ei vikaa löytynyt ainaskaan mastolta. Liekkö vika nyt jossain runkoverkossa Elisalla.

Okei. 🤔 Hyvä, että olet vienyt asian asiakaspalvelun kautta eteenpäin ja täten asia on seuraannassa. 👍


Korjaan… nattaamattomia eli julkisen ip omaavia pätkii. Mokkulat modeemina jotka kiinni erillisessä multi-wan reitittimessä.


Korjaan… nattaamattomia eli julkisen ip omaavia pätkii. Mokkulat modeemina jotka kiinni erillisessä multi-wan reitittimessä.

Onko sinulla minkälaista pätkimistä tuon yhteyden kanssa?   Katkaileeko satunnaisesti vai hyvin säännöllisellä aikavälillä. 


Korjaan… nattaamattomia eli julkisen ip omaavia pätkii. Mokkulat modeemina jotka kiinni erillisessä multi-wan reitittimessä.

Onko sinulla minkälaista pätkimistä tuon yhteyden kanssa?   Katkaileeko satunnaisesti vai hyvin säännöllisellä aikavälillä. 

Jatkuvaa packet lossia, pelailu aikalailla mahdotonta kun katkeilee, Discordissa ei kaverit saa puheesta mitään selvää… vaikka 8.8.8.8 tai gatewaytä (Elisan verkon gateway, en tarkoita reititintä/mokkulaa) jos pingaa niin todella rajua packet lossia. Juuri juttelin puhelimessa aspan kanssa niin 800 taajuutta epäilevät mutta mites tuota otat pois kun mokkula sillattuna ei anna muuttaa mitään taajuuksia pois listalta. Vaikka koneen laittaa kiinni mokkulan ollessa sillattuna jättäen reitittimen välistä niin sama pätkiminen jatkuu silti. 600M 5G cpe pro 2 perässä ja 50/10 B818 perässä.

5G rojut kun tuli mastoon niin toimi muistaakseni ainaskin vuoden verran ok mutta nyt jo niin käyttökelvoton että onko järkeä enää maksaa liittymistä kotioloissa kun DNA 4G ja 5G täysin samassa mastossa samaan sijaintiin kotona toimii täydellisesti. Elisalla olisi vaan parempi kapasiteetti käytössä. Niin moni asia viittaa nyt reititysongelmaan Elisan verkossa tai johonkin laitteeseen joka packet lossia tekee.


 Juuri juttelin puhelimessa aspan kanssa niin 800 taajuutta epäilevät mutta mites tuota otat pois kun mokkula sillattuna ei anna muuttaa mitään taajuuksia pois listalta. Vaikka koneen laittaa kiinni mokkulan ollessa sillattuna jättäen reitittimen välistä niin sama pätkiminen jatkuu silti. 

Yleensä on niin, että jos haluaa taajuuskomboja vaihdella, pitää hallintanäkymästä ensin katkaista se mobiiliyhteys. Huawei 5G CPE Pro/Pro2 -sarjan laitteet eivät ole itselleni tuttuja.

 


Korjaan… nattaamattomia eli julkisen ip omaavia pätkii. Mokkulat modeemina jotka kiinni erillisessä multi-wan reitittimessä.

Onko sinulla minkälaista pätkimistä tuon yhteyden kanssa?   Katkaileeko satunnaisesti vai hyvin säännöllisellä aikavälillä. 

Jatkuvaa packet lossia, pelailu aikalailla mahdotonta kun katkeilee, Discordissa ei kaverit saa puheesta mitään selvää… vaikka 8.8.8.8 tai gatewaytä (Elisan verkon gateway, en tarkoita reititintä/mokkulaa) jos pingaa niin todella rajua packet lossia. Juuri juttelin puhelimessa aspan
---------------------

Tuon sinun vian kuvauksen perusteella että jossain on suurempaa vikaa, tietenkin jos purkki nappaa itselleen surkean laatuisen B20 pääkaistaksi niin se voi vaikuttaa suuresti yhteydenlaatuun.  Onko vaikutusta että jos ottaa pois käytöstä tuon varayhteyden(B818) ja käynnistelee laitteen uudelleen?  

Harvoi taitaa toimivassa mobiiliyhteydessä olla yli 200ms pingejä ilman kummempaa kuormitusta.
 

Onkohan sinulla minkälaiset lähetysnopeudet laitteilla?  itsellä ainakin jos lähetyskaista menee tukkoon niin verkon suorituskyky “romahtaa” kunnes kaistaa vapautuu. 

 

Varmaan kannattaa selvittää tuota taajuuslukitusta/taajuuksien valinnan mahdollisuutta 4g/5g reitittimistä.


Tähän ei löytynyt verkonpuolesta eikä ilmeisesti laitteestakaan mitään vikaa eli ilmeisesti vaan laitteen ominaisuus.   Vika taajuutta pidennettä asettamalla 5G-reitittimen DHCP leasetime 14vrk jolloin osoite virhe tulee “vain” 7vrk välein jolloin todennäköisesti purkkia on jo joutunut käynnistämään uudelleen jolloin tämä ominaisuus ei ilmene.


Osallistu keskusteluun