Vastattu

5G Kotinetti jumittaa


Viime aikoina netti on alkanut katkeilemaan, ei lähde toimimaan kuin ulkomodeemi (ZTE) buuttamalla. Tätä tapahtuu nyt päivittäin. Liittyykö tämä uusimpaan softapäivityksen vai mistä on kyse?

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi error404 24 March 2022, 09:26

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

39 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Viime aikoina netti on alkanut katkeilemaan, ei lähde toimimaan kuin ulkomodeemi (ZTE) buuttamalla. Tätä tapahtuu nyt päivittäin. Liittyykö tämä uusimpaan softapäivityksen vai mistä on kyse?

Jos sulla on 4G-taajuuslukituksia tehtynä, kokeile ottaa pois ? Kun tuollainen “katkos” on päällä ja ennen buuttausta katsot hallintasivulta, onko laitteella edelleen yhteys 5G-verkkoon olemassa aktiivisena ?

Näyttäs olevan kaikki taajuudet käytössä
 

 

 

 Kun tuollainen “katkos” on päällä ja ennen buuttausta katsot hallintasivulta, onko laitteella edelleen yhteys 5G-verkkoon olemassa aktiivisena ?

Näyttäs olevan. Nää alko ton uuden softapäivityksen jälkeen. Taas sai buutata koko vehkeen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

 Kun tuollainen “katkos” on päällä ja ennen buuttausta katsot hallintasivulta, onko laitteella edelleen yhteys 5G-verkkoon olemassa aktiivisena ?

Näyttäs olevan. Nää alko ton uuden softapäivityksen jälkeen. Taas sai buutata koko vehkeen.

Kokeilepa riittääkö seuraavalla kerralla, että buuttaa pelkän MESH-tukiaseman. Olisi hyvä ymmärtää, onko ongelma ZTE-laitteessa vai kenties MESH-laitteen DHCP-clientissa. Itse en ole vastaavaa jumittelua havainnut päivityksen jälkeen.

 Kun tuollainen “katkos” on päällä ja ennen buuttausta katsot hallintasivulta, onko laitteella edelleen yhteys 5G-verkkoon olemassa aktiivisena ?

Näyttäs olevan. Nää alko ton uuden softapäivityksen jälkeen. Taas sai buutata koko vehkeen.

Kokeilepa riittääkö seuraavalla kerralla, että buuttaa pelkän MESH-tukiaseman. 

Ei riittänyt. Vasta ulkomodeemin buutti auttoi. Netin saa resetoida päivittäin 😫

Käyttäjätaso 1

Viime päivinä/viikkoina on useamman kerran esiintynyt sitä että netti vain pätkäisee,  zte pitää käynnistää uudelleen, hallintaan pääsee, ja jotain pieniä kilotavuja siirtyy, hallinnan mukaan, mutta tosiaan vain uudelleenkäynnistys auttaa ja nimenomaan zte:n, kieltämättä perin ärsyttävää, tuntuu että ennen päivitystä toimi pitkiäkin aikoja pätkäisemättä, lisätään myös se että uudelleenkäynnistyksen jälkeen menee hetki ennenkuin menee verkkoon, ei yhteyttä on noin 30sec-minuutin uudelleenkäynnistyksen jälkeen eli ei verkkoa, aiemmin tälläistäkään ei ole esiintynyt. vaan hallinnassa heti melkein näkynyt verkko ja taajuudet

Viime päivinä/viikkoina on useamman kerran esiintynyt sitä että netti vain pätkäisee,  zte pitää käynnistää uudelleen, hallintaan pääsee, ja jotain pieniä kilotavuja siirtyy, hallinnan mukaan, mutta tosiaan vain uudelleenkäynnistys auttaa ja nimenomaan zte:n 

Tismalleen sama ongelma. 

 

Saako sitä edellista firmisversiota palautettua?

Viime päivinä/viikkoina on useamman kerran esiintynyt sitä että netti vain pätkäisee,  zte pitää käynnistää uudelleen, hallintaan pääsee, ja jotain pieniä kilotavuja siirtyy, hallinnan mukaan, mutta tosiaan vain uudelleenkäynnistys auttaa ja nimenomaan zte:n, kieltämättä perin ärsyttävää, tuntuu että ennen päivitystä toimi pitkiäkin aikoja pätkäisemättä, lisätään myös se että uudelleenkäynnistyksen jälkeen menee hetki ennenkuin menee verkkoon, ei yhteyttä on noin 30sec-minuutin uudelleenkäynnistyksen jälkeen eli ei verkkoa, aiemmin tälläistäkään ei ole esiintynyt. vaan hallinnassa heti melkein näkynyt verkko ja taajuudet

Juu tuntuu olevan aika yleinen vaiva. Välillä riittää että boottaa vaan tuon Huawei MESH laitteen, mutta välillä joutuu kyllä ihan koko ZTE boottimaan. 

Molempien laitteiden hallinnassa näyttää, että netti kulkee ihan normaalisti mutta ei tietokoneelle asti tule. Vasta boottaauksien jälkeen saa toimimaan. 

Hey nyt menee käpy, mihin tästä voi ilmoittaa? Tosi kiva tehdä etätöitä, kun saa buuttailla pihamodeemia kesken palaverin.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +9

Suosittelen olemaan yhteydessä tuonne meidän häiriöpuolelle, täältä www.elisa.fi/soittoaika voi varata soittoajan suoraan👍

Kannattaa kokeilla vaihtaa ZTEstä Reititin Tila-asetus reititintilaan, Ainakin itsellä ei ole tämän jälkeen enään pätkinyt netti. Ilmeisesti tuossa Siltaavassa tilassa on jotain ongelmia. 

Kannattaa kokeilla vaihtaa ZTEstä Reititin Tila-asetus reititintilaan, Ainakin itsellä ei ole tämän jälkeen enään pätkinyt netti. Ilmeisesti tuossa Siltaavassa tilassa on jotain ongelmia. 

Näköjään liian aikasin huutelin, samanlailla pätkii edelleen tuossa reititintilassa. Joutuu aina tuota ZTEtä boottaileemaan, lähtee taas toimimaan. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Kannattaa kokeilla vaihtaa ZTEstä Reititin Tila-asetus reititintilaan, Ainakin itsellä ei ole tämän jälkeen enään pätkinyt netti. Ilmeisesti tuossa Siltaavassa tilassa on jotain ongelmia. 

Näköjään liian aikasin huutelin, samanlailla pätkii edelleen tuossa reititintilassa. Joutuu aina tuota ZTEtä boottaileemaan, lähtee taas toimimaan. 

Kannattaa tuosta olla @error404 :n antaman ohjeen mukaisesti olla häiriöpuolellemme yhteydessä, niin pystytään sitä kautta helpoiten tutkia mistä moinen ongelma johtuu 🙂

Saisinko sen edellisen firmiksen jostain? Silloin kaikki toimi.  Asiakaspalvelu ei vastaa ja modeemia saa edelleen buutata joka päivä. 

Onko edellinen firmware saatavissa?

Minulla on myös ollut tuota netin pätkimisongelmaa johon on yleensä auttanut vain zte:n uudelleenkäynnistys.

Ihan juuri äsken teki tuota samaa kuitenkin siten että hetkittäin toimi joten kuten kun yleensä se on laski ja vainaa. Vaati kuitenkin uudelleen käynnistyksen että alkoi toimimaan kunnolla luotettavasti.

Zte:n hallintasivulla kun tarkastelin tarkempia tietoja, niin huomasin että laitteen ca tila vaihteli välillä "ei käytössä" - "ca mahdollinen, lepotilassa" - "ca mahdollinen, aktiivinen" - "ei käytössä" jne. Ja nyt kun netti taas toimii, niin tila pysyy tuossa "ei käytössä" vaihtoehdossa.

Olisiko tästä huomiosta viisaammille mitään apua?

ZTE MC7010 -laitteisiin liittyvä ongelma, missä yhteys on alkanut pätkimään B12 -päivityksen jälkeen on saatu nyt paikannettua. Odotamme nyt korjausta ongelmaan ja infoamme sitten, kun uusi päivitys on saatavilla. Valitettavasti vanhaa firmware ei pysty palauttamaan vaan tarvitaan yllä mainittu korjaavapäivitys.

 

Jospa jouluna sitten.

Itselläni on ollut ongelmaa, että Kotinetti 5G latausnopeus tippuu (600/100mb) n. 40-90mb. paikkeille. Etsin ongelmaa eri foorumeista. Mesh verkkona 3kpl. Deco M9 v2.0. Ethernetillä toisissaan. Epäilin niitä jo hetken, kun joka paikassa jenkkifoorumilla kirjoitettu niiden jumittavan juuri tuonne 90mb jostain syystä. Kokeilin ethernet backhaul eri piuhoilla, wireless backhaul, bottaus, nollaus etc. Nyt sitten ZTE 5G CPE MC7010 ulkopurkki boottasi itsensä automaattisesti viikkobootilla ja aamulla nopeudet taas 400mb. luokkaa. Eli kyllä se tuo 5G ZTE on ongelman ydin ja sen boottaamisella korjaantuu, hetkellisesti. Oliko näissä tuo 4G lukko suositeltava vai mikä homma? Mastoon 100m. (4G ja 5G NSA tms.) Huomasin tämän jumin aikana, että hakee speedtestillä palvelimet aivan eri sijainneista kaukaa, kun normi “tilassa” Elisa DNA jne.. Pingit myös jumissa n. 40-45. Normi 18-25.

Teen etätöitä kotona, en voi odottaa korjauksia kuukausikaupalla. Onneksi tarjolle tuli valokuitu. Tilasin heti, toivottavasti alkavat kaivaa kaapelia ojaan nopeasti. Ja ei, 5G ei todellakaan korvaa kuitua. 

Teen etätöitä kotona, en voi odottaa korjauksia kuukausikaupalla. Onneksi tarjolle tuli valokuitu. Tilasin heti, toivottavasti alkavat kaivaa kaapelia ojaan nopeasti. Ja ei, 5G ei todellakaan korvaa kuitua. 

Mikä palveluntarjoaja? Täyskuitu alkanut nyt rummuttaa 0€ liittyminen.

Käyttäjätaso 7

Mikä palveluntarjoaja? Täyskuitu alkanut nyt rummuttaa 0€ liittyminen.

Liittymistarjouksia tehdään yleensä siinä vaiheessa, kun verkkoa rakennetaan. Piuhanveto yksittäiseen taloon on halvempaa kun kalusto on valmiiksi paikalla, ja mitä enemmän käyttäjiä linjalla on, sen “edullisempaa” koko kokonaisuuden rakentaminen on. Myöhemmin mukaan liittyvät joutuvat maksamaan usein varsin tuhdinkin liittymismaksun.

Mikä palveluntarjoaja? Täyskuitu alkanut nyt rummuttaa 0€ liittyminen.

Liittymistarjouksia tehdään yleensä siinä vaiheessa, kun verkkoa rakennetaan. Piuhanveto yksittäiseen taloon on halvempaa kun kalusto on valmiiksi paikalla, ja mitä enemmän käyttäjiä linjalla on, sen “edullisempaa” koko kokonaisuuden rakentaminen on. Myöhemmin mukaan liittyvät joutuvat maksamaan usein varsin tuhdinkin liittymismaksun.

Tämä on selvää tottakai, mutta vastaavaa tarjousta ei ole näkynyt muilla, 0€ valokuitu kaivuut yms.

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +4

Voiko ongelman aiheuttaa ZTE:n pomppiminen 4G- puolella mastosta toiseen? Samalla tuo ankkuritaajuus häviää ja 5G liikenne menee jumiin. Oma ZTE MC801A tekee ainakin tuota niin 5G puolella ja 4G- tilassa käyttö myös jatkuvan mastosta toiseen vaihtamisen myötä mahdotonta. CA:n tilatieto myös vaihtuu jatkuvasti. En sitten tiedä miten MC7010 raudaltaan ja firmikseltään vastaa tuota MC801A sisäreititintä mutta oireet tuntuu samalta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Mikä palveluntarjoaja? Täyskuitu alkanut nyt rummuttaa 0€ liittyminen.

Liittymistarjouksia tehdään yleensä siinä vaiheessa, kun verkkoa rakennetaan. Piuhanveto yksittäiseen taloon on halvempaa kun kalusto on valmiiksi paikalla, ja mitä enemmän käyttäjiä linjalla on, sen “edullisempaa” koko kokonaisuuden rakentaminen on. Myöhemmin mukaan liittyvät joutuvat maksamaan usein varsin tuhdinkin liittymismaksun.

Tämä on selvää tottakai, mutta vastaavaa tarjousta ei ole näkynyt muilla, 0€ valokuitu kaivuut yms.

Vaikka “liittymismaksu” on hinnoiteltu 0 euroon tai 150 euroon, kannattaa lukea kaikki paperit läpi, mihin sitoutuu. Kustannuksiin liittyy muutakin kuin pelkkä avausmaksu. Esim. määräaikainen laajakaistasopimus tai “ylläpitomaksu”, jos laajakaistapalvelua ei tilaakaan, vaan pelkän kuidun.

Jos samalla alueella on monta toimijaa yhtäaikaa, voi käydä niinkin että kukaan ei saa riittävää määrää liittyjiä kun asiakkaat jakaantuvat “kaikkien kesken” ja kukaan ei rakenna verkkoa.

Lisäksi on ollut tilanteita, että jälkijunassa liittyvät ovat saaneet yhteyden edullisemmin, että saadaan verkkoon käyttäjiä “väkisin” lisää.

Fakta on, että kuitu ei kaikkia kiinnosta, edes “ilmaiseksi” tuotuna.

Voiko ongelman aiheuttaa ZTE:n pomppiminen 4G- puolella mastosta toiseen? Samalla tuo ankkuritaajuus häviää ja 5G liikenne menee jumiin. Oma ZTE MC801A tekee ainakin tuota niin 5G puolella ja 4G- tilassa käyttö myös jatkuvan mastosta toiseen vaihtamisen myötä mahdotonta. CA:n tilatieto myös vaihtuu jatkuvasti. En sitten tiedä miten MC7010 raudaltaan ja firmikseltään vastaa tuota MC801A sisäreititintä mutta oireet tuntuu samalta.

Tämä voisi olla yksi syy. Mene ja tiedä. Jos sieltä on tulossa joku firmispäivitys, odotan. Syytin jo Decoja M9sejä, raukat hädissään. Tutkin mesh purkkeja ja niiden prosessoritehoja, vanhemmat eivät välttämättä jaksa puskea tehokkaita nopeuksia. Yhtä kaikki, mikä homma softan päivityksessä?