Kysymys

5G kotinetti - Wifi lakkaa toimimasta?

  • 23 toukokuu 2021
  • 16 kommenttia
  • 386 katselukerrat

Onko muilla vastaavia kokemuksia tai vinkkejä mistä johtuu ja mitä voisi tehdä?

Elisan 5G Kotinetti ollut käytössä helmikuusta lähtien ja nyt viimeisen kuukauden aikana on netti hyytynyt kesken päivän pari kertaa.

Tietokoneet ja laitteet ovat Deco M4:lla tehdyssä Wifi-verkossa kiinni, mutta yhteys internetiin on poikki. Decoon ei saa hallintasovelluksella yhteyttä Wifillä.

Käynnistin Decon tölkit uudestaan ja netti lähti taas toimimaan.

Huawein ulkoyksikön logissa ei ollut kyseisinä aikoina mitään erikoista. Decoon ei ole päivityksiä saatavilla.

Mitähän voisi tehdä? Tuo on etätyöläiselle aika tympeä tilanne, kun netti lakkaa toimimasta kesken kaiken.


16 kommenttia

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Tervetuloa OmaYhteisöön @MSalohei 

Ikävä kuulla ongelmista. Onko noita katkoksia siis joka päivä useampi? 

Seuraavan kerran kun yhteys hyytyy niin pystyisitkö testaamaan silloin siitä sisäyksikön LAN-portista suoraan sitä yhteyden toimivuutta niin sais vähän tarkemmin selville, että missä kohtaa yhteys mahdollisesti menee poikki?

Tervetuloa OmaYhteisöön @MSalohei 

Ikävä kuulla ongelmista. Onko noita katkoksia siis joka päivä useampi? 

Seuraavan kerran kun yhteys hyytyy niin pystyisitkö testaamaan silloin siitä sisäyksikön LAN-portista suoraan sitä yhteyden toimivuutta niin sais vähän tarkemmin selville, että missä kohtaa yhteys mahdollisesti menee poikki?

Ei onneksi ole päivittäistä, vaan nyt pari kertaa tullut tuo hyytyminen, about viikon kahden välein. Täytyypä kokeilla tuota LANia kun seuraavan kerran ilmenee. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

@MSalohei Onko katkoksia nyt ilmennyt ja ootko päässyt testaamaan tuota LANia? :)

Tänään juuri äsken taas hyytyi. Wifin kautta ei siis nettiin päässyt. Irroitin Decoon tulevan ethernet-kaapelin ja kytkin sen suoraan sammuksissa olleeseen läppäriin. Käynnistin läppärin ja aluksi ei löytänyt verkkoa ollenkaan, irroitin kaapelin ja kytkin sen takaisin, niin verkkoyhteys syntyi. Kytkin sen jälkeen kaapelin takaisin Decoon ja verkkoyhteys toimii. En siis käynnistänyt Decoa uudestaan.

Jokin mättää siinä ulkoyksikössä ja sen lähiverkossa?

Hyytyminen tapahtui 6.5.2021 n. klo 15:42. Katsoin Huawein logista, onko siellä mitään. Juuri siihen kellonaikaan ei ollut, mutta tällaisia oli.

 

2021-06-05 16:00:05

System

Notice

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv6 connected

 

2021-06-05 16:00:05

System

Notice

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected

 

2021-06-05 16:00:04

System

Notice

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv6 disconnected

 

2021-06-05 16:00:04

System

Notice

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 disconnected

Sama täällä 5 päivää sitte asennettu 5G ja olen  1. wifitölkki mennyt lähes ivittäim offlineen ja pinainen valo palaa.  Välillä mennyt kahdesti päivässä. Asentaja arvaili että alussa hakeejotain päivityksiä tms... ei enää siltä tunnu. 

Oletteko kokeilleet ajastimella katkaista virrat kerran yössä, auttaisiko että päivät toimiivarmasti?

Hyytyminen tapahtui 6.5.2021 n. klo 15:42. Katsoin Huawein logista, onko siellä mitään. Juuri siihen kellonaikaan ei ollut, mutta tällaisia oli.

 

2021-06-05 16:00:05

System

Notice

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv6 connected

 

2021-06-05 16:00:05

System

Notice

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 connected

 

2021-06-05 16:00:04

System

Notice

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv6 disconnected

 

2021-06-05 16:00:04

System

Notice

WAN connection INTERNET_TR069_R_UMTS1:IPv4 disconnected

Tuo “TR069 connected/disconnected” on mielestäni pelkkä kysely etähallintapalvelimen suuntaan, jolla tarkistettu softapäivitysten tarjolla oloa. Ihan normaalia toimintaa.

Sama täällä 5 päivää sitte asennettu 5G ja olen  1. wifitölkki mennyt lähes ivittäim offlineen ja pinainen valo palaa.  Välillä mennyt kahdesti päivässä. Asentaja arvaili että alussa hakeejotain päivityksiä tms... ei enää siltä tunnu. 

Oletteko kokeilleet ajastimella katkaista virrat kerran yössä, auttaisiko että päivät toimiivarmasti?

Huaweissa tuo yöllinen reboot on päällä. Decoissa ei taida kyseistä asetusta olla ensinkään. 
 

Vika ilmenee omassa tapauksessani 1-2 viikon välein.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

@MSalohei - lisäätkö asiakasnumeron profiiliiisi niin voisin tuota yhteyden puolta vilkaista?

@MSalohei - lisäätkö asiakasnumeron profiiliiisi niin voisin tuota yhteyden puolta vilkaista?

Lisätty.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

@MSalohei - lisäätkö asiakasnumeron profiiliiisi niin voisin tuota yhteyden puolta vilkaista?

Lisätty.

Kiitos! Valitettavasti tämä ei kuitenkaan nyt tilanteeseen apua tuonut, itse yhteydessä ei tuntuisi vikaa olevan vaan jotakin laitteisiin liittyvää erikoisuutta tässä on. :thinking: Minullakin on Decoja 2kpl käytössä (joskin valokuidun päässä) ja hyytymisiä ei ole näkynyt, laitteet toimii hienosti viikkotolkulla ilman mitään temppuja. :slight_smile:

@Ramupart mainitsi, että toiseen Decoista syttyy punainen valo, tekeekö @MSalohei samaa? Ja tuossa olisi vielä mielenkiintoista se, että syttyykö punainen valo suoraan 5G-boksissa kiinni olevaan Decoon, vaiko siihen toiseen joka on yhteydessä vain toisen Decon kanssa. :thinking: Kovin on mysteerijuttu tämä!

@MSalohei - lisäätkö asiakasnumeron profiiliiisi niin voisin tuota yhteyden puolta vilkaista?

Lisätty.

Kiitos! Valitettavasti tämä ei kuitenkaan nyt tilanteeseen apua tuonut, itse yhteydessä ei tuntuisi vikaa olevan vaan jotakin laitteisiin liittyvää erikoisuutta tässä on. :thinking: Minullakin on Decoja 2kpl käytössä (joskin valokuidun päässä) ja hyytymisiä ei ole näkynyt, laitteet toimii hienosti viikkotolkulla ilman mitään temppuja. :slight_smile:

@Ramupart mainitsi, että toiseen Decoista syttyy punainen valo, tekeekö @MSalohei samaa? Ja tuossa olisi vielä mielenkiintoista se, että syttyykö punainen valo suoraan 5G-boksissa kiinni olevaan Decoon, vaiko siihen toiseen joka on yhteydessä vain toisen Decon kanssa. :thinking: Kovin on mysteerijuttu tämä!

@roopeg punainen valo oli 5G-boksissa kiinni olevassa Decossa. Viikkotolkulla tämäkin toimi ensin.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

@MSalohei - lisäätkö asiakasnumeron profiiliiisi niin voisin tuota yhteyden puolta vilkaista?

Lisätty.

Kiitos! Valitettavasti tämä ei kuitenkaan nyt tilanteeseen apua tuonut, itse yhteydessä ei tuntuisi vikaa olevan vaan jotakin laitteisiin liittyvää erikoisuutta tässä on. :thinking: Minullakin on Decoja 2kpl käytössä (joskin valokuidun päässä) ja hyytymisiä ei ole näkynyt, laitteet toimii hienosti viikkotolkulla ilman mitään temppuja. :slight_smile:

@Ramupart mainitsi, että toiseen Decoista syttyy punainen valo, tekeekö @MSalohei samaa? Ja tuossa olisi vielä mielenkiintoista se, että syttyykö punainen valo suoraan 5G-boksissa kiinni olevaan Decoon, vaiko siihen toiseen joka on yhteydessä vain toisen Decon kanssa. :thinking: Kovin on mysteerijuttu tämä!

@roopeg punainen valo oli 5G-boksissa kiinni olevassa Decossa. Viikkotolkulla tämäkin toimi ensin.


Vilkkuuko tuo valo punaisena vai palaako se tasaisen punaisena? Vilkkuva punainen tarkoittaa että yhteys päädecoon on katkennut, ja tasainen punainen taas koko Decon yleistä ongelmaa.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Deco-M5_UG_english_291119.pdf

 

Oliko sinulla Deco-sovellus käytössä, näkyykö siellä jotain ilmoitusta?

@MSalohei - lisäätkö asiakasnumeron profiiliiisi niin voisin tuota yhteyden puolta vilkaista?

Lisätty.

Kiitos! Valitettavasti tämä ei kuitenkaan nyt tilanteeseen apua tuonut, itse yhteydessä ei tuntuisi vikaa olevan vaan jotakin laitteisiin liittyvää erikoisuutta tässä on. :thinking: Minullakin on Decoja 2kpl käytössä (joskin valokuidun päässä) ja hyytymisiä ei ole näkynyt, laitteet toimii hienosti viikkotolkulla ilman mitään temppuja. :slight_smile:

@Ramupart mainitsi, että toiseen Decoista syttyy punainen valo, tekeekö @MSalohei samaa? Ja tuossa olisi vielä mielenkiintoista se, että syttyykö punainen valo suoraan 5G-boksissa kiinni olevaan Decoon, vaiko siihen toiseen joka on yhteydessä vain toisen Decon kanssa. :thinking: Kovin on mysteerijuttu tämä!

@roopeg punainen valo oli 5G-boksissa kiinni olevassa Decossa. Viikkotolkulla tämäkin toimi ensin.


Vilkkuuko tuo valo punaisena vai palaako se tasaisen punaisena? Vilkkuva punainen tarkoittaa että yhteys päädecoon on katkennut, ja tasainen punainen taas koko Decon yleistä ongelmaa.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Deco-M5_UG_english_291119.pdf

 

Oliko sinulla Deco-sovellus käytössä, näkyykö siellä jotain ilmoitusta?

@roopeg tuossa 5G-ulkoyksikköön kaapelilla kytketyssä Decossa paloi punainen valo tasaisesti. Tässä tilanteessa Deco-sovellukseen ei pääse sisälle. Jälkikäteen en siellä huomannut virheilmoituksia tms. 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

@MSalohei - lisäätkö asiakasnumeron profiiliiisi niin voisin tuota yhteyden puolta vilkaista?

Lisätty.

Kiitos! Valitettavasti tämä ei kuitenkaan nyt tilanteeseen apua tuonut, itse yhteydessä ei tuntuisi vikaa olevan vaan jotakin laitteisiin liittyvää erikoisuutta tässä on. :thinking: Minullakin on Decoja 2kpl käytössä (joskin valokuidun päässä) ja hyytymisiä ei ole näkynyt, laitteet toimii hienosti viikkotolkulla ilman mitään temppuja. :slight_smile:

@Ramupart mainitsi, että toiseen Decoista syttyy punainen valo, tekeekö @MSalohei samaa? Ja tuossa olisi vielä mielenkiintoista se, että syttyykö punainen valo suoraan 5G-boksissa kiinni olevaan Decoon, vaiko siihen toiseen joka on yhteydessä vain toisen Decon kanssa. :thinking: Kovin on mysteerijuttu tämä!

@roopeg punainen valo oli 5G-boksissa kiinni olevassa Decossa. Viikkotolkulla tämäkin toimi ensin.


Vilkkuuko tuo valo punaisena vai palaako se tasaisen punaisena? Vilkkuva punainen tarkoittaa että yhteys päädecoon on katkennut, ja tasainen punainen taas koko Decon yleistä ongelmaa.

http://esco.elisa.fi/rest/esco/blob/asiakastuki/Deco-M5_UG_english_291119.pdf

 

Oliko sinulla Deco-sovellus käytössä, näkyykö siellä jotain ilmoitusta?

@roopeg tuossa 5G-ulkoyksikköön kaapelilla kytketyssä Decossa paloi punainen valo tasaisesti. Tässä tilanteessa Deco-sovellukseen ei pääse sisälle. Jälkikäteen en siellä huomannut virheilmoituksia tms. 

Olitkos jo tehnyt niille Decoille ihan resetointia? 

@JJesseJ resetointia en ole tehnyt vielä. 

Osallistu keskusteluun