Vastattu

5G kotinetti - Wifi lakkaa toimimasta?



Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

50 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Decot maanantaikappaleita?

Onhan sulla ZTE:ssä ja Decossa uusin softaversio molemmissa ? Decot voi päivittää sovelluksen kautta.

Muistelen, että Decon päivityksissä olisi DHCP:n toimintaan liittyviä bugeja korjailtu.

Decon päivitykset tulevat suoraan TP-Linkiltä.

Itse en jaksa uskoa laitevikaan.

Käyttäjätaso 1

Itsellä ollut myös ongelmia m4 decon kanssa, voi mahdollisesti olla firmware ongelma, uusin 1.5 versio on poistettu jakelusta https://community.tp-link.com/en/home/forum/topic/274806

itsellä säännöllisesti tulee keltainen valo, ja vaatii manuaalisen rebootin aina, toimii jonkin aikaa. päädeco toimii oikein koko ajan mutta toinen deco putoaa pois

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Onko muilla vastaavia kokemuksia tai vinkkejä mistä johtuu ja mitä voisi tehdä?

Elisan 5G Kotinetti ollut käytössä helmikuusta lähtien ja nyt viimeisen kuukauden aikana on netti hyytynyt kesken päivän pari kertaa.

Tietokoneet ja laitteet ovat Deco M4:lla tehdyssä Wifi-verkossa kiinni, mutta yhteys internetiin on poikki. Decoon ei saa hallintasovelluksella yhteyttä Wifillä.

Käynnistin Decon tölkit uudestaan ja netti lähti taas toimimaan.

Huawein ulkoyksikön logissa ei ollut kyseisinä aikoina mitään erikoista. Decoon ei ole päivityksiä saatavilla.

Mitähän voisi tehdä? Tuo on etätyöläiselle aika tympeä tilanne, kun netti lakkaa toimimasta kesken kaiken.

 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Olisi kiva tietää onko tähän osoitteeseen tehty kiinteän laajakaistan saatavuushaku isoilta kuten Elisa, DNA ja Telia. Pienemmiltä kuten Lounea ja selvitetty paikallisten osuuskuntien tarjonta valokuidulle.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

Olisi kiva tietää onko tähän osoitteeseen tehty kiinteän laajakaistan saatavuushaku isoilta kuten Elisa, DNA ja Telia. Pienemmiltä kuten Lounea ja selvitetty paikallisten osuuskuntien tarjonta valokuidulle.

Tässä ketjussa ongelma on LAN-puolella. Ei siis ole mitään merkitystä, onko WAN-yhteys mobiili vaiko kiinteä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Olisi kiva tietää onko tähän osoitteeseen tehty kiinteän laajakaistan saatavuushaku isoilta kuten Elisa, DNA ja Telia. Pienemmiltä kuten Lounea ja selvitetty paikallisten osuuskuntien tarjonta valokuidulle.

Tässä ketjussa ongelma on LAN-puolella. Ei siis ole mitään merkitystä, onko WAN-yhteys mobiili vaiko kiinteä.


Kyllä sillä decoissa on, jos nettiyhteys katkeaa, deco haistaa sen ja laittaa molemmat porttinsa hakutilaan, jolloin kumpikaan lan portti ei toimi. Jos siis toinen portti on wan piuhassa, ja toisesta lähtee pc:hen, niin tuo pc:hen menevä LAN katkeaa.

Wifi pysyy päällä, mutta sen kautta ei pääse rj45 portteihin käsiksi.

Tai no sinänsä ei ole että se on ihan sama kumpi siellä pätkii, mobiili vai kiinteä.

Minulla on ollut 5G 300 M ja ZTE MC801A mokkula. Yhteys katkeaa päivittäin, välillä useampaankin kertaan. Onko vika siinä, että kartan perusteella olemme 5G-verkon reuna-alueella - 4G-verkko ei pätkinyt. Signaali ei läheskään koko ajan näytä parhaalta mahdolliselta. Tai sitten tuo ZTE - onko viallinen? Virrat pois ja kohta uudelleen päälle, niin auttaa. Eikös tämä päivitä itsensä automaattisesti?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Moi @Lord Keystroke! Harmi kuulla näistä ongelmista, tarkempaan tutkintaan täytyy ottaa ehdottomasti! Oletko palautellut tehdasasetuksia reitittimellä jossain vaiheessa jo? Tuo kannattaa ehdottomasti tehdä, mutta jos ongelmat jatkuu niin eikun vaan vikapalveluun yhteys, niin päästään hommaa tosissaan setvimään. :slight_smile:

Tässä tänään aamupäivällä käytin edelleen muuta reititintä kuin noita decoja ja yhteys meni poikki kesken Teams-palaverin n. klo 9:45. Jouduin kännykän mobiiliyhteyden varaan. 5G-yhteys toipui sitten jossain vaiheessa ilman toimenpiteitä.

Eli yhteys katkeilee muillakin laitteilla kuin noilla decoilla - 5G-ulkoyksikössä tai yhteydessä muuten siis vikaa?

Kirjauduin tuohon Huawei 5G CPE Max -ulkoyksikköön ja tarkistin oliko päivitykset ajan tasalla. Olivat kyllä. 

Edit. Vikapalveluun otettu yhteyttä. 

Olisi kiva tietää onko tähän osoitteeseen tehty kiinteän laajakaistan saatavuushaku isoilta kuten Elisa, DNA ja Telia. Pienemmiltä kuten Lounea ja selvitetty paikallisten osuuskuntien tarjonta valokuidulle.

Kyllä kaikki kiinteän yhteyden mahdollisuudet on kartoitettu :grin: Harmillisesti mitään järjellistä tarjontaa ei tällä hetkellä ole...

@tontze mistä sinun tapauksessasi tuo yhteyden katkeaminen 5G-ulkoyksikön ja Decon välillä johtui ja saatiinko katkeilua jollain ilveellä korjattua?

Sama vaiva täälläkin

Eli 600M 5G ja Huawei ulkoyksikkö N5368X kotinettilaitteena. Lisäksi Elisa viihde mokkula. Tilanne on sellainen että yhteys pätkii päivittäin joko kuvan hetkellisenä jäätymisenä ( 1-15 minutiksi) tai kokonaan pois pimeäksi menemällä jolloin täytyy aloittaa boottaamiset koko laiteketjussa. Lukuisia yhteyden ottoja vaikeasti saatavalle/löytyvälle vikapalvelulle, joka tekee joitain mikä yleensä auttaa, itse boottamisilla yleensä selviää samassa ajassa. Minulle syntynyt ymmärrys että vika on tiedossa ja vikapäivystys pystyy resetoimaan/palauttamaan yhteyden etänä lähetyspuolen vehkeistä. Ihmettelen myös toimintakulttuuria näissä ongelmissa, minusta olen asiakas joka on ostanut laitteen joka ei toimi ja ongelma on aivan puhtaasti toimittajan eli Elisan. En katso myöskään että minun tehtävä on tehdä toimenpiteitä tai muita resetointeja laitteissa etä -PC- yhteyksin vastaanottimiin tai muihin laitteisiin. Tilanne on siis sellainen että minulle on myyty sutta ja sekundaa. Katsoin juuri  sopimuksia ja minulla on aikaa vielä muutama kk laiteiden takuissa ja seuraavaksi tulen tekemään reklamaation asiasta. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

@tontze mistä sinun tapauksessasi tuo yhteyden katkeaminen 5G-ulkoyksikön ja Decon välillä johtui ja saatiinko katkeilua jollain ilveellä korjattua?


Mulla on itselläni kaapeliyhteys, mutta decot löytyy, ja ne tosiaan katkoo rj45 yhteydet päädecosta kun netti katoaa

Kokeilin myös josko nuo Decot olisivat aiheuttanut sen. Nyt on Huawei Wifi näyttää ledeillä että tulo pätkii. Edelleenkin olen mieltä että syy löytyy “tolpasta” koska lukuisten yhteydenottojen jälkeenkään ei ole tarjottu uusia vastaanottimia tai korjausta.

En ole siis ainoa tämäntapaisen ongelman kanssa. Kaikkihan toimi vallan mainiosti 2-3 kk asennuksesta eteenpäin, sen jälkeen onkin ongelmaa riittänyt häiriöksi asti.

Täsmälleen sama kokemus! Kahden kuukauden jälkeen pätkiminen alkoi tihentyä, ja nyt voi joutua ottamaan virrat pois vekottimesta jopa neljä kertaa päivässä.  Tuon jälkeen yhteys palaa.  Tukipalvelu on surkeaa, olen raportoinut viat ja kellonajat, mutta asialle ei tehdä mitään. Takaisinsoitolla itse saa yhteyden ja kerron samat asiat kuin Tiketissä jo viikkoja sitten. Asennus on Elisan ja ei pelaa palvelu, eikä häiriöselvitys. Reklamaatiota täälläkin tekeillä. Harmi, koska yhteys on nopea silloin kun toimii.

Moi @Lord Keystroke! Harmi kuulla näistä ongelmista, tarkempaan tutkintaan täytyy ottaa ehdottomasti! Oletko palautellut tehdasasetuksia reitittimellä jossain vaiheessa jo? Tuo kannattaa ehdottomasti tehdä, mutta jos ongelmat jatkuu niin eikun vaan vikapalveluun yhteys, niin päästään hommaa tosissaan setvimään. :slight_smile:

Minuun kokemus on, että vaikka vikailmoituksen tekee, siihen ei reagoida, ei edes statuskyselyn jälkeen.  Itse varaamalla uuden ajan sain jonkun puhelimeen ja hän kysyi kaikki samat asiat, jotka olin jo puhelinvaraukseen kirjaamassa vikatiketissä kertaalleen selvittänyt kolmisen viikkoa sitten., Mikä mahtaa olla vikaselvitysten SLA. Ymmärrän, että on monimutkainen teknologia ja voi olla kiinni monesta asiasta, mutta en sitä että asiakasprosessi ei toimi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

@TeemuTaavi Pahoittelut tilanteesta. Lisäätkö asiakasnumeron profiiliisi, niin voitaisiin vähän tarkemmin tutkia tapahtunutta tätä kautta?

@Keinotekoinen . Kiitos tarttumisesta. Lisätietoina tiketin tietoihin se, että en eilen enää jaksanut illalla juosta katkon tullessa  ulkoyksikköä boottaamassa, ja kaksi kertaa yhteys toipui itsekseen.  Eka kerralla jotain kymmenen minuutin päästä, ja toisen kerran jätin yöksi rauhaan. Aamulla yhteys oli ok. Päiväsaikaan tällainen odottelu töiden lomassa EI ole mahdollista. Valitettavasti kellonaikaa en ottanut eilen ylös haarukassa 19:30-22:30, oletan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Moi @Lord Keystroke! Harmi kuulla näistä ongelmista, tarkempaan tutkintaan täytyy ottaa ehdottomasti! Oletko palautellut tehdasasetuksia reitittimellä jossain vaiheessa jo? Tuo kannattaa ehdottomasti tehdä, mutta jos ongelmat jatkuu niin eikun vaan vikapalveluun yhteys, niin päästään hommaa tosissaan setvimään. :slight_smile:

Minuun kokemus on, että vaikka vikailmoituksen tekee, siihen ei reagoida, ei edes statuskyselyn jälkeen.  Itse varaamalla uuden ajan sain jonkun puhelimeen ja hän kysyi kaikki samat asiat, jotka olin jo puhelinvaraukseen kirjaamassa vikatiketissä kertaalleen selvittänyt kolmisen viikkoa sitten., Mikä mahtaa olla vikaselvitysten SLA. Ymmärrän, että on monimutkainen teknologia ja voi olla kiinni monesta asiasta, mutta en sitä että asiakasprosessi ei toimi.


Kuulostaa 10v takaiselta tilanteelta. Aina kun soitti tai puhelu siirrettiin johonkin, joutu saaamat asiat selittään uudelleen ja uudelleen.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

@TeemuTaavi Pahoittelut tilanteesta. Tuo aiemmin tehty vikailmoitus on edelleen käsittelyssä. Osassa vikailmoituskäsittelyämme on valitettavasti ruuhkaa, ja pyrimme kirimään tätä kiinni niin pian kun se on mahdollista. Palaute väliaikatietojen puuttumisesta on kuultu ja välitetty eteenpäin.


@MSalohei Olitkos nyt tuolloin syyskuussa tehnyt vikailmoitusta?

@Hursja ja @Lord Keystroke Kannattaa teidänkin nyt olla yhteydessä meidän vikapalveluun https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/ niin saadaan nuo teidän yhteydet tarkempaan syyniin.

Päivitys omaan tilanteeseeni: sen jälkeen, kun olin avautunut ongelmastani, yhteys on toiminut katkottomasti. Itse en ole asialle tehnyt mitään, en edes palauttanut tehdasasetuksia tms.


@MSalohei Olitkos nyt tuolloin syyskuussa tehnyt vikailmoitusta?

Eilen ehdin asioida asiakaspalvelun kanssa ja vikaa tutkitaan. 

Päivitystä tähän tilanteeseen: kehotettiin vian selvittämisen ajaksi laittaa pelkät 4G-yhteydet ulkoyksiköstä päälle, näin tein ja nettiyhteys toimii paljon vakaammin. Ongelma oli siis 5G-yhteydessä ulkoyksikön ja tukiaseman välillä. Korjausta kyllä odottelen kovasti asiaan!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Päivitystä tähän tilanteeseen: kehotettiin vian selvittämisen ajaksi laittaa pelkät 4G-yhteydet ulkoyksiköstä päälle, näin tein ja nettiyhteys toimii paljon vakaammin. Ongelma oli siis 5G-yhteydessä ulkoyksikön ja tukiaseman välillä. Korjausta kyllä odottelen kovasti asiaan!



Hyvä juttu, että tuo toimenpide auttoi tilapäisratkaisuna, vaikka eihän tuo todennäköisesti 5G:tä nopeuksiltaan vastaakaan. Pidetään peukkuja, että tuo 5G:n vika saadaan nopsaan korjattua!