Vastattu

5G pätkii / ZTE MC801A

  • 8 September 2020
  • 76 kommenttia
  • 13190 katselukerrat


Näytä ensimmäinen kirjoitus

76 kommenttia

Moi,

Vähän vaihtelevasti on toiminut… Soitin reilu viikko sitten perjantaina vikapäivystykseen ja lauantaina nousi nopeudet 5G-tasolle. Vikapäivystyksen tiketti avattiin tosin vasta myöhemmin joten ilmeisesti tuo nopeuden korjaantuminen oli sattumaa. 

Nyt viime perjantai-iltana nopeudet tippuivat sitten taas sinne 5M-15M -tasolle ja ovat olleet siinä siitä asti. Soittelen varmaan tänään tuonne vikapäivystykseen uudestaan.

Mut joo, viikon toimi hyvin. Jotenkin vaikuttais siltä että verkko luulisi syystä tai toisesta että on 4G-yhteys, mutta 5G-signaali on kuitenkin koko ajan todella vahva. Jatketaan selvittelyä.

 

Moi,

Itse en ole hirveästi nopeuksia mittaillut, mutta silloin kun olen mittaillut, niin yli 100M näyttää. Telian mies aikoinaan totesi, ettei nopustesteillä mitään tee, kun valitin alle 1M nopeudesta?? No oli muutenkin outo tapaus. Meillä päin on ymmärtääkseni ollut tukiasemien huoltoa ja päivitystä ja ehkä sekin oli syy, että pätki. Tai yhteydet paranee, kun puiden lehdet putoaa eikä ole radioilmoja jne.  Kaikenlaisia selityksiä kuultu. Vähän niin kuin menisi lääkäriin ja yritetään arvata, että mikä tauti on.

Erikoinen kommentti Telian mieheltä kyllä. Mullakin oli viikon päivät keskimäärin yli 200M-nopeutta joka päivä, mutta sitten kun tipahti 10M:aan kolmeksi päiväksi, niin kyllä se jostain kertoo. :)

 

Soittelin taas vikapäivystykseen ja ilmoittivat, että vika liittyy laajempaan häiriökokonaisuuteen verkossa ja ilmoittavat sitten kun asia etenee. Toisaalta nopeus nousi taas nyt keskimäärin 300M:aan joten olen ihan tyytyväinen. Jos saavat korjattua sen ettei enää tippuisikaan, niin kaikki hyvin.

Onkohan nyt oikeasti radiokelejä, kun eilen 21 jälkeen telkkari ei toiminut (huono signaali). Aloin katselemaan netin kautta, niin yhteys men poikki vähän ajan päästä? Tai sitten Kalifornian savut. Eilen oli juttu lehdessä, että jossain englantilaiskylässä joku ukko laittoi vanha television auki 7.00, niin koko kylältä meni nettiyhteys poikki. 

Itselläni on ollut ZTE MC801A käytössä nyt vähän alle kuukauden. Outoa pätkimistä/hyytymistä on esiintynyt alusta lähtien, ja olen nyt koittanut tutkia sitä järjestelmällisemmin.

Yhteys pysyy välillä päällä melkein vuorokaudenkin, välillä katkeaa alle puolen tunnin välein. Kun yhteys toimii, kaikki toimii loistavasti. Nopeus on 300 M liittymällä luokkaa 200-300 M, ja mitään muita ongelmia ei ole. Kun katkos iskee, yhteys sammuu lähes kokonaan, ja korjaantuu ainoastaan ZTE:n rebootilla, jonka jälkeen kaikki toimii taas loistavasti seuraavaan katkokseen asti. 5G-signaali on routerin mukaan “täydellinen”, joten sen kanssa ei pitäisi olla ongelmia, ja ZTE:n statussivu näyttää aina kaiken olevan kunnossa, riippumatta siitä onko yhteys päällä vai poikki.

Muutama erikoisuus joiden olen huomannut asiaan liittyvän:

Kun yhteys on poikki ja menen ZTE:n konffaussivulla kohtaan Lisäasetukset → Muut → Verkkotyökalut ja kokeilen sieltä pingata vaikkapa google.comia, niin ipv4-pingit eivät mene läpi ollenkaan, mutta ipv6 menee täysin normaalisti. Onko kukaan muu huomannut samaa? Viittaisi mielestäni johonkin softabugiin tms?

Toinen on se että katkeilu ei tunnu olevan täysin sattumanvaraista, vaan liittyy jotenkin siihen mitä sisäverkon puolella teen. Mulla on netissä kiinni useampia laitteita kuten varmasti useimmilla (pari tietokonetta, puhelinta, tablettia, viihde-elektroniiikkaa, jne), joista tietysti suurin osa ei aktiivisesti nettiä mihinkään käytä, eikä meillä muutenkaan yleensä nettiä mitenkään mittarit punaisella 24/7 käytetä. Välillä yhteys on pysynyt päällä pidempään vaikka nettiä on käytetty normaalisti eri laitteilla. Mutta muutaman kerran olen jo huomannut että pätkäisy on tapahtunut melkein aina kun olen alkanut käyttää MacBookkia (uusi clean kone, perus nettisurffailua), ja jatkuu niin kauan kuin ko. kone on käytössä. En heti käsitä miten se voisi asiaan vaikuttaa, ja vaikea sanoa vielä mitään varmaa tämän perusteella, mutta tuntuu kuin joku outo yhteys siinä olisi.

ZTE:ssä on viimeisin softa (Elisa2_B13), ja olen ollut supporttiin yhteydessä asiasta. Viimeisimmän päivityksen piti korjata asia, mutta ei se nähdäkseni vaikuttanut asiaan mitenkään. Sain myös erillisen viestin että “häiriötä tutkitaan” ja vähän myöhemmin “häiriö on selvitetty”, mutta niinpä pätkiminen jatkuu edelleenkin...

Vielä päivitys edelliseen: En nyt ole käyttänyt MacBookkia muutamaan tuntiin (ja laitoin läppärin nukkumaan), mutta edelleen on pätkiminen jatkunut, eli ihan suoraa syy-yhteyttä ei näillä tunnu olevan. Silti joku vaisto mulle sanoo että tossa pätkimisessä on jonkunlainen patterni jota en ole vielä keksinyt… hmm. Taistelu jatkuu...

Käyttäjätaso 5

Itselläni on ollut ZTE MC801A käytössä nyt vähän alle kuukauden. Outoa pätkimistä/hyytymistä on esiintynyt alusta lähtien, ja olen nyt koittanut tutkia sitä järjestelmällisemmin.

Yhteys pysyy välillä päällä melkein vuorokaudenkin, välillä katkeaa alle puolen tunnin välein. Kun yhteys toimii, kaikki toimii loistavasti. Nopeus on 300 M liittymällä luokkaa 200-300 M, ja mitään muita ongelmia ei ole. Kun katkos iskee, yhteys sammuu lähes kokonaan, ja korjaantuu ainoastaan ZTE:n rebootilla, jonka jälkeen kaikki toimii taas loistavasti seuraavaan katkokseen asti. 5G-signaali on routerin mukaan “täydellinen”, joten sen kanssa ei pitäisi olla ongelmia, ja ZTE:n statussivu näyttää aina kaiken olevan kunnossa, riippumatta siitä onko yhteys päällä vai poikki.

Muutama erikoisuus joiden olen huomannut asiaan liittyvän:

Kun yhteys on poikki ja menen ZTE:n konffaussivulla kohtaan Lisäasetukset → Muut → Verkkotyökalut ja kokeilen sieltä pingata vaikkapa google.comia, niin ipv4-pingit eivät mene läpi ollenkaan, mutta ipv6 menee täysin normaalisti. Onko kukaan muu huomannut samaa? Viittaisi mielestäni johonkin softabugiin tms?

Toinen on se että katkeilu ei tunnu olevan täysin sattumanvaraista, vaan liittyy jotenkin siihen mitä sisäverkon puolella teen. Mulla on netissä kiinni useampia laitteita kuten varmasti useimmilla (pari tietokonetta, puhelinta, tablettia, viihde-elektroniiikkaa, jne), joista tietysti suurin osa ei aktiivisesti nettiä mihinkään käytä, eikä meillä muutenkaan yleensä nettiä mitenkään mittarit punaisella 24/7 käytetä. Välillä yhteys on pysynyt päällä pidempään vaikka nettiä on käytetty normaalisti eri laitteilla. Mutta muutaman kerran olen jo huomannut että pätkäisy on tapahtunut melkein aina kun olen alkanut käyttää MacBookkia (uusi clean kone, perus nettisurffailua), ja jatkuu niin kauan kuin ko. kone on käytössä. En heti käsitä miten se voisi asiaan vaikuttaa, ja vaikea sanoa vielä mitään varmaa tämän perusteella, mutta tuntuu kuin joku outo yhteys siinä olisi.

ZTE:ssä on viimeisin softa (Elisa2_B13), ja olen ollut supporttiin yhteydessä asiasta. Viimeisimmän päivityksen piti korjata asia, mutta ei se nähdäkseni vaikuttanut asiaan mitenkään. Sain myös erillisen viestin että “häiriötä tutkitaan” ja vähän myöhemmin “häiriö on selvitetty”, mutta niinpä pätkiminen jatkuu edelleenkin...

Moi @Captain ja tervetuloa OmaYhteisöön! :grin:  Nytpä kuulostaa eriskummaliselta tuo pätkiminen jota tosiaan tuolla viimeisimmällä ZTE:n päivityksellä pyrittiin kitkemään. Reitittimellä ei pitäisi oletusarvoltaan olla tuon tyyppisiä rajoituksia yhdistettyjen laitteiden määrän osalta. Reitittimelle on varmaan nuo perustemput resetoinnista lähtien kokeiltu? 

 

Kysäisen vielä, että oletko kokeillut molempia reitittimen Wi-Fi verkkoja laitteilla eli 2.4Ghz sekä 5.0Ghz? 

Jep, factory resetit on tehty useampaan kertaan, ja kaikkia mahdollisia asetuksia olen välissä yrittänyt muuttaa. Wifinä olen käyttänyt sekä ZTE:n omaa (2.4 & 5 GHz) että erillistä Netgearin wifi-mesh-systeemiä. Homma on vähän monimutkainen, mutta tässä kaikki tieto mitä tähän mennessä olen onnistunut keräämään (laitoin samat infot myös supporttiin):

Ongelma #1: Jos käytän ZTE:n omaa wifiä, jossain vaiheessa yksittäisistä wifiin kytketyistä laitteista alkaa netti katkeilla. Client-laite näyttää wifi-yhteyden olevan päällä ihan normaalisti, mutta netti ei toimi ja esim. ZTE:tä tai muuta sisäverkon laitetta ei pysty pingaamaan. Samaan aikaan muissa client-laitteissa (ja kaapelilla ZTE:hen kytketyissä) netti toimii normaalisti. Esim. äsken oli tilanne että iPadista katkesi netti, mutta iPhonessa toimi hyvin. Hetken päästä homma kääntyi toisinpäin, iPadi toimi normaalisti, mutta iPhonella ei päässyt mihinkään. Molemmat olivat vierekkäin muutaman metrin päässä ZTE:stä, ja molemmat näyttivät koko ajan wifi-yhteyden olevan päällä. Netti lähti toimimaan joko itsekseen vähän ajan päästä, tai sammuttamalla mobiililaitteen wifi hetkeksi. Myös pari muuta laitetta putosi wifistä pois, vaikka aikaisemmin olivat toimineet normaalisti. ZTE:n boottaus korjasi ongelmat toistaiseksi.

Ongelma #2: Huomasin wifi-ongelman melko pian ZTE:n käyttöönoton jälkeen, ja osaksi siitä syystä hommasin tuon Netgear Orbi wifi-meshin. Sitä käyttäessä sammutan ZTE:n oman wifin kokonaan, ja kytken Netgearin routerin kaapelilla ZTE:hen. Nyt wifin kanssa ei ole mitään ongelmia, sisäverkon laitteet juttelevat toisilleen ilman ongelmia ja näkevät aina myös ZTE:n, mutta ongelmana on se että ZTE:n nettiyhteys katkeaa vähän väliä. Yhteys toimii aina loistavasti, kunnes yhtäkkiä stoppaa kuin seinään. ZTE:n sivujen mukaan 5G-yhteyden status on OK, voimakkuus ”täydellinen” eikä mikään näytä olevan vialla. Kun käytän ZTE:n adminsivujen verkkotyökalujen ping-toimintoa, voin todeta että ipv4-ping ei mene läpi mihinkään, mutta jostain syystä ipv6-ping toimii. Tätä pätkimistä tapahtuu välillä alle puolen tunnin välein, välillä yhteys pysyy päällä puolikin vuorokautta. 

Kun yhteys on poikki, sen saa korjattua kahdella tavalla:

  1. ZTE:n boottaus
  2. Tein myös Yhteyspiste-sivulle toisen testiprofiilin (Elisan lisäksi). Kun vaihdan Elisasta toiseen profiiliin (tai takaisin), yhteys alkaa taas toimia. Boottia ei siis välttämättä tarvita.

Sikäli kuin osaan tätä ongelmaa tulkita, näyttää siltä että jossain kohti verkkoa tulee joku bufferi täyteen tai raja vastaan kun nettiä on hetken käyttänyt, ja netti "tukehtuu". Ymmärtäisin tämän paremmin jos nettiä käytettäisiin täällä jotenkin mittarit punaisella, mutta ihan normaalista käytöstä on kyse, 90% ajasta ZTE:n läpi ei liiku juuri mitään, ja katkeilu ei suoraan liity hetkiin jolloin netissä liikkuu enemmän tavaraa. Sisäverkossamme on n. 15 laitetta (pari tietokonetta, tablettia, puhelinta, viihde-elektroniikkaa, yms), ja suurin osa niistä ei käytä nettiä mitenkään aktiivisesti. VPN:ää tai mitään muutakaan erikoista ei ole käytössä, ja netin käyttö on perussurffailua ja ajoittaista videostreamausta. Muutimme tähän n. kuukausi sitten, ja edellisessä asunnossa täsmälleen samat laitteet samanlaisessa käytössä toimivat laajakaistan kanssa useamman vuoden ilman mitään ongelmia.

 

Minulla oli alussa ZTE ja se ei toiminut ollenkaan. Vaihdettiin Huaweihin ja on toiminut paljon paremmin. Huvittavaa oli se, että tänään tuli viesti, että ZTE:n ongelma on ratkaistu (ratkaisua alettiin etsiä 3.9.2020) ja ZTE reitittimelle on päivitetty uusin versio ja jos ongelmia niin käynnistä uudelleen?? Vähän vaikeaa käynnistellä, kun ei ole enää ZTE:tä. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

@Captain kiitoksia tilanteen perusteellisesta selvittelystä! Merkilliseltä kuulostaa kyllä tuo jäätyily, ruuhkaa ei 5G-verkossa pitäisi tosiaan nykyisellään olla. Tässä tilanteessa sanoisin että vikailmoituksen tekeminen on paras vaihtoehto, niin päästään tosissaan tutkimaan että mistä tuo oikein johtuu. Sivulta pystyt varaamaan soittopyynnön suoraan vikapalveluun, jonka kautta selvittely etenee parhaiten. :relaxed:

Kiitoksia, olen ollut jo supporttiin yhteydessä, mutta tuli jo vähän sellainen olo että sieltä alkavat neuvot loppua, ja antoivat myös ymmärtää että ongelma liittyisi jotenkin sisäverkkoon eikä Elisan asiakaspalvelu voi asiassa enää auttaa. En kyllä tiedä miten ongelma voisi liittyä mihinkään muuhun kuin ZTE:n reitittimeen ja/tai 5G-verkkoon, kun reitittimen oma ping ei mene perille mihinkään ulkoverkon serveriin…

Tein eilen vielä niin että yhteyden taas kerran katketessa irrotin ZTE:stä kaikki sisäverkon laitteet ja kytkin siihen ainoastaan yhden läppärin suoraan ethernet-kaapelilla (reitittimen oma wifi oli kokonaan pois päältä). Menin reitittimen verkkoytökaluihin ja kokeilin sieltä pingata google.comia. Tulos oli taas sama: ipv4-paketit eivät mene läpi, ipv6-paketit jostain syystä menevät. Reitittimessä ei siis ollut kiinni mitään ylimääräistä ja nähdäkseni yhtälöstä oli karsittu kaikki “turhat” tekijät pois, mutta yhteys ei silti toiminut.

Supportin kanssa tuli puheeksi myös Huawein reitittimen kokeilu, jos se vaikka toimisi paremmin. Täytyy katsoa jos tuo vikailmoituksen tekeminen auttaisi, tai jos saisin Huawein testiin.

 

Päivitys ZTE:n pätkimisongelmaan: Sain toissapäivänä Huawein reitittimen, ja sen asentamisen jälkeen ei ole ollut pienintäkään ongelmaa. Ennen Huaweita kokeilin epätoivoissani myös sellaista että laitoin koko kodin nettiyhteyden kulkemaan (pienen virittelyn jälkeen...) iPhonen hotspotin kautta. Kokeilin tätä kahdella eri puhelimella ja liittymällä, ja niilläkään mitään pätkimistä ei esiintynyt.

Nyt on siis Huawei tulilla, mikään muu ei ole setupissa muuttunut, ja nettiyhteys toimii vikkelästi eikä kaatuile. ZTE:n syytä siis tuntui olevan koko harmi. Hyvä että lopulta selvisi!

Minulla aivan samat ongelmat kuin captainilla zte:n kanssa. Modeemi hyytyy satunnaisesti, mutta usein hyytyminen tapahtuu kun aloittaa jonkun uuden laitteen aktiivisen käytön. Esim ps4, ipad tai tv. Olen tehnyt samat testailutkin samoin lopputuloksin. Setupissani on erona ulkoinen antenni, mutta se ei vaikuta hyytymisongelmiin. Ulkoisen antennin vuoksi vaihto huaweihin ei ole vaihtoehto sillä siitä puuttuu antenniliittimet.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@ReGGo - varmistan vielä, että olihan sinulla tuossa reitittimessä tuorein ohjelmistopäivitys ladattuna? Ohjeen löydät tästä linkistä kohdasta "Ohjelmistopäivitykset"

@Keinotekoinen Kyllä vaan. Firmis on päivitetty heti kun tuli saataville. Tikettikin oli auki, mutta se sulkeutui päivityksen tullessa. 

@ReGGo: Jep, sama juttu oli mulla, ZTE:n hyytyminen tuntui usein liittyvän siihen että otti sisäverkossa jonkin uuden / vähän aikaa suljettuna olleen laitteen käyttöön. Välillä yhteys pysyi vaikkapa yön yli päällä hyvin, mutta seuravana päivänä kun avasi läppärin niin katkesi aika pian sen jälkeen. Uusimmat firmwaret oli toki käytössä.

Nyt kun Huawei on ollut pari viikkoa käytössä niin on täytynyt harmittavasti todeta että senkin kanssa on ongelmia. Se ilmeisesti vaihtaa välillä lupaa kysymättä 4G-verkkoon, jolloin DL-nopeus putoaa 100 M tienoille. Muutaman kerran yhteys on mennyt sitäkin hitaammaksi, mutta sitä ei ole nyt hetkeen taas tapahtunut. Silloin kun ZTE toimi niin se toimi aina lähelle liittymän täydellä nopeudella (300 M). Mulla on tässä vielä ollut ZTE palauttamista odottamassa, ja olen Huawein nopeuden pudotessa vaihdellut nopeasti eestaas ZTE:tä ja Huaweita, ja joka kerta ZTE on toiminut lähes täydellä (selvästi 5G) -nopeudella, kun taas Huaweista on tullut läpi se n. 100 M (ilmeisesti 4G). Molemmat ovat siis olleet täsmälleen samassa kohdassa asunnossani, antaneet yhteyden laadusta täydet pisteet, ja yhtälössä ei ole muuttunut mikään muu kuin routeri. Jostain syystä ZTE siis näyttää pitävän 5G-yhteyden paremmin päällä, mutta vastapainoksi katkaisee yhteyden välillä kokonaan. Taitaa olla liikaa vaadittu yhteys joka toimisi aina (lähes) täydellä nopeudella eikä katkeilisi... :expressionless: 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

@Keinotekoinen Kyllä vaan. Firmis on päivitetty heti kun tuli saataville. Tikettikin oli auki, mutta se sulkeutui päivityksen tullessa. 

Teit tehdasasetuksien palautuksenkin jo ja mikään ei ole siis muuttunut päivityksestä huolimatta?

Eilen uusi zte mc801a laite otettu käyttöön ja vastaavanlaista pätkimistä esiintyy täälläkin vaikka on viimeisin fw versio. Silloin kun ei pätki niin yhteys on nopea. Itsellä ei ole erillistä wifi reititintä joten tuo zte hoitaa koko verkon. Ilmeisesti ongelma ei korjaannu erillisellä wifi reitittimellä?

 

Olisi pitänyt löytää tämä keskustelu ennen tuon laitteen tilaamista. Onko tähän tulossa uutta korjausta vai pitääkö yrittää pyytää vaihtoa tuohon huawei laitteeseen?

Käyttäjätaso 7

Olisi pitänyt löytää tämä keskustelu ennen tuon laitteen tilaamista. Onko tähän tulossa uutta korjausta vai pitääkö yrittää pyytää vaihtoa tuohon huawei laitteeseen?

Voithan sinä pyytää vaihtoa Huaweihin , mutta ei se pätkiminen siitä oleellisesti vähene. Kyse ei ole pelkästä päätelaiteongelmasta , vaan myös verkon softia pitää päivittää.

Joo-o, eipä näytä tän keskustelun perusteella sitten minullakaan toiveita olevan. Juuri tänään hain 5G modeemin ja alkutaistelujen jälkeen ruhtinaallisesti download on 12 M ja upload 1,2M. Mulla on vanha systeemi vain kuparipiuhainen kiinteä ja siitä saa sentään 50M. Turha toivoa ZTE:llä mitään satoja megoja vaan varmaankin menee palautukseen ZTE.
Taidan todeta Elisan kauppurille että huonon möit.

 

Edit: Siivottu kirosana pois. -Keinotekoinen

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Joo-o, eipä näytä tän keskustelun perusteella sitten minullakaan toiveita olevan. Juuri tänään hain 5G modeemin ja alkutaistelujen jälkeen ruhtinaallisesti download on 12 M ja upload 1,2M. Mulla on vanha systeemi vain kuparipiuhainen kiinteä ja siitä saa sentään 50M. Turha toivoa ZTE:llä mitään satoja megoja vaan varmaankin menee palautukseen ZTE.
Taidan todeta Elisan kauppurille että huonon möit.

 

Edit: Siivottu kirosana pois. -Keinotekoinen


Mieluusti katsotaan tarkemmin, mistä moiset nopeudet johtuu. Montako kuuluvuuspalkkia laite löytää ja palaako Networkin kohdalla valo minkä värisenä?

Lisäätkö myös asiakasnumerosi profiiliin jotta voidaan verkkojen puoli katsoa myös.​​​​​​​

Minulla aivan vastaavat ongelmat ZTE MC801A:n kanssa. Purkki näyttää täysiä tai lähes täysiä tolppia. Yhtäkkiä data lakkaa liikkumasta. Joskus se on palautunut odottamalla 10-15min mutta kun ei ole aikaa odotella, niin buutti on korjannut aina tilanteen. Tämä tapahtuu päivittäin.

 

Olen laittanut laitteen buuttaamaan joka yö mutta se ei vaikuta asiaan.

 

Mitä tehdä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Minulla aivan vastaavat ongelmat ZTE MC801A:n kanssa. Purkki näyttää täysiä tai lähes täysiä tolppia. Yhtäkkiä data lakkaa liikkumasta. Joskus se on palautunut odottamalla 10-15min mutta kun ei ole aikaa odotella, niin buutti on korjannut aina tilanteen. Tämä tapahtuu päivittäin.

 

Olen laittanut laitteen buuttaamaan joka yö mutta se ei vaikuta asiaan.

 

Mitä tehdä?

 

Palauta laite ja vaihda toiseen merkkiin ja malliin.

Käyttäjätaso 5

Minulla aivan vastaavat ongelmat ZTE MC801A:n kanssa. Purkki näyttää täysiä tai lähes täysiä tolppia. Yhtäkkiä data lakkaa liikkumasta. Joskus se on palautunut odottamalla 10-15min mutta kun ei ole aikaa odotella, niin buutti on korjannut aina tilanteen. Tämä tapahtuu päivittäin.

 

Olen laittanut laitteen buuttaamaan joka yö mutta se ei vaikuta asiaan.

 

Mitä tehdä?

Moro @Jalkahiki ja tervetuloa OmaYhteisöön! 👋 Eihän tuo optimaaliselta kuulosta. 😓 Ennen kuin lähdet laitteita vielä vaihtamaan, niin suosittelen tarkistamaan että käytössä olevan mobiililaajakaistan SIM-kortti on uudempaa sarjaa. Joskus on tullut vastaan tilanteita, että asiakas on päivittänyt 5G-yhteyden jollekin pitkään käytössä olevalle SIM-kortille joka ei enää ole osannut uutta tekniikkaa pyörittää aiheuttaen erikoisiakin ongelmia. Yleisesti ottaen jos SIM-kortin numerosarja alkaa numerolla 16- tai sitä alemmalla niin suosittelen sen vaihtamaan uudempaan 5G-yhteyksiä käyttäessä: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/ohje/uuden-sim-kortin-aktivointi/

Minulla aivan vastaavat ongelmat ZTE MC801A:n kanssa. Purkki näyttää täysiä tai lähes täysiä tolppia. Yhtäkkiä data lakkaa liikkumasta. Joskus se on palautunut odottamalla 10-15min mutta kun ei ole aikaa odotella, niin buutti on korjannut aina tilanteen. Tämä tapahtuu päivittäin.

 

Olen laittanut laitteen buuttaamaan joka yö mutta se ei vaikuta asiaan.

 

Mitä tehdä?

Moro @Jalkahiki ja tervetuloa OmaYhteisöön! 👋 Eihän tuo optimaaliselta kuulosta. 😓 Ennen kuin lähdet laitteita vielä vaihtamaan, niin suosittelen tarkistamaan että käytössä olevan mobiililaajakaistan SIM-kortti on uudempaa sarjaa. Joskus on tullut vastaan tilanteita, että asiakas on päivittänyt 5G-yhteyden jollekin pitkään käytössä olevalle SIM-kortille joka ei enää ole osannut uutta tekniikkaa pyörittää aiheuttaen erikoisiakin ongelmia. Yleisesti ottaen jos SIM-kortin numerosarja alkaa numerolla 16- tai sitä alemmalla niin suosittelen sen vaihtamaan uudempaan 5G-yhteyksiä käyttäessä: https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/matkapuhelinliittymat/ohje/uuden-sim-kortin-aktivointi/

No jos Elisa jakelee vanhoja sim-kortteja helmikuussa 2021 niin ehkä sitten :)

 

No ei, sim alkaa 20xx. Lukitsin verkon koitteeksi 5G NSA:han. Pari päivää on nyt selvitty ilman totaalijumia. Kerran nopeus tippui 20/20M tasolle mutta muuten nopeudet ovat olleet ihan asiallisia. Seurataan.

Osallistu keskusteluun