Skip to main content

Elisa 5G 1000M pelikäytössä

  • September 19, 2025
  • 6 kommenttia
  • 287 katselukerrat

Moi, 

Hain kokeiluun Elisan 5G + reitittimen 1000M (Huawei 5.5G CPE H165). Päävalikosta reittiminen sijainti sai pisteytyksen 95 (erinomainen). 

Speedtest tulokset reippaasti alle odotusten 

 

 

Bufferbloat-testissä tulokset ihan järkyttävän huonoja. Käyttännössä jitteri on niin heikko, ettei liittymällä voi pelata lainkaan online-pelejä, kuten NHL26 tai vastaavat. Upload streaming viive on jopa 1.5sekuntia!

 

Sanokaas joku onko mulla jotain nyt väärin? Jos tämä on se 5G kruununjalokivi, niin jää kyllä erittäin lyhyeksi kokeilut. Ei sovellu lainkaan verkkopelaamiseen ja jää todella paljon arvolupauksista (yhteysnopeudet).


 

6 kommenttia

Forum|alt.badge.img+5

mulla on sama tilanne kun sulla siksi tästä valittanut telia yhteisössä ja elisa yhteisössä kun lataus ja lähetys nopeutet on kyllä ihan hyviä mutta sitten pingi ja lataus latenssi ja lähetys latenssi ovat aivan liian hitaita vaikka on tp-link x80 5g reititin jossa ulkoinen anteeni suunnattu lähimpään tukiasemaan niin silti pingi on liian korkea ja lataus latenssi ja lähetys latenssi aivan liian suuria tämä sama niin elisan liittymällä kuin dna liittymällä  nyt ne tekee jotain verkon parannus töitä koko suomessa ja syytä onkin koska ei tälläisellä verkolla pysty ilman onkelmia esimerkiksi nvdia pilvipalvelun pelejä pelaan


Forum|alt.badge.img+5

mutta mulla kun hoitokotissa asun niin pakko tyytyä 5g nettiin mutta jos asut kerrostalossa tai muussa paikassa johon saa kiinteän kaapelinetin tai kiinteän valokuitun niin ota ehdottomasti kiinteä netti vaikka se kaapelinetti jos ei valokuitua saatavilla koska kaapelinettikin on reilusti parempi kuin 5g verkko on nopeutta ja vakautta kaapelinetissä ja pingit ja latenssit on sillä matalia eli jos asut kerrostalossa niin ota se netti mikä saatavilla kiinteä kaapelinetti tai kiinteä valokuitu ja jos asut rivitalossa niin kysy valokuitua kun se varmaan pian tulee sulle ellei ole jo mahdollista laittaa sinne valokuitua mutta tosiaan kaapelinettikin on parempi kuin 5g netti että yritä kiinteää nettiä saaha koska 5g verkossa onkelmia on ellei asu jossakin suuressa kaupunkissa kuten helsinki tai tampere tai oulu ja kaikissa muissa paikoissa kuin suurissa paikoissa niin 5g netti tarvii ulkoanteenin eikä sekään älyttömästi yhteyttä paranna anteeni ja sen asennus maksoi 815 euroa ja reitititin 796 euroa joka on tp-link x80 5g eli 5g toimintaan vaikuttaa moni asia se missä asuu ja se onko anteenia käytössä vai ei


  • Keskustelun aloittaja
  • Tulokas
  • September 20, 2025

Asiaa tutkittu eilisen ja saatu merkittäviä parannuksia erityisesti upload-nopeuteen ja bufferbloatiin näillä asioilla. Pelikoneena on PS5 ja tarkemmin pelin kohteena NHL26 World Of Chel, jossa tasainen jitter on ihan merkittävän tärkeä, kuten monissa muissakin reaaliaikaisissa peleissä:

Bufferbloatin upload jitter parani yli 1000ms
 

Mitä muutettiin

  1. 5G-tila → NSA-only

    • Suurin vaikutus bufferbloatiin.

    • Upload-piikit putosivat ~1000–1400 ms ➝ ~250–350 ms, download-piikit ~50–70 ms luokkaan.

    • Syy: NSA käyttää 4G:tä uplink-ankkurina, joka on tasaisempi.

  2. APN → internet4 + Elisan “Julkinen IPv4” päälle

    • Korjasi NAT Type 3 ➝ Type 2 (ei varsinaisesti vähennä bloatia, mutta poistaa pelien NAT-ongelmat).

    • Mahdollisti UPnP:n toiminnan.

  3. UPnP päälle reitittimestä

    • PS5 sai portit auki automaattisesti → vakaammat peliyhteydet. (Ei vaikuta bloat-lukemiin, mutta vaikuttaa tuntumaan.)

  4. Reitittimen sijoittelu (ikkunalle/hieman korkeammalle)

    • Paransi N78-laadun (SINR nousi ~21 ➝ 24 dB) ja upload-nopeutta.

    • Bufferbloatiin vaikutus tilanteesta riippuen: download parani, uploadin piikit vaihtelivat.

Mitkä asiat eivät olleet käytössä

  • QoS/Smart Queue H165:ssä (ei löydy tästä firmiksestä) → siksi upload-bloatia ei saatu leikattua yhtä alas kuin hyvällä QoS-reitittimellä voisi.

 

Tästä (parannuksesta)  huolimatta 5G:n nopeudet saattavat speedtestissä näyttää erittäin hyviltä, mutta ongelmaksi verkkopelaamisessa tulee erittäin korkeat jitterit. Kun pelaaja tekee tapahtumia pelissä tehdyt tapahtumat tapahtuvat viivellä pelissä. Tämä aiheuttaa juuri näitä kaikkien pelaajien tuntemia outoa tilanteista, missä et ole tasavertaisessa tilanteessa suhteessa vakaalla linjalla pelaavaan vastustajaan. 

Esimerkiksi eilen pelatuissa WoC club peleissä ping liikkui noin 22-45ms välillä, ollen yllättävän tasainen mobiilipeliin. Sen sijaan juuri nämä down + up kaistojen jitterit auttaa pelissä hidasta pelivastetta ja outoa tapahtumia, kuten olet usein aivan myöhässä pelissä 😅


Jaakop
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • September 29, 2025

Tämä ketju oli mennyt hieman ohi, mutta näin myöhässä toivottelen ​@Mussen tervetulleeksi OmaYhteisöön. 😊


tontze
Forum|alt.badge.img+19
  • Superstara
  • September 29, 2025

Mobiili on aina mobiili. 


Forum|alt.badge.img+15
  • Älyniekka
  • September 29, 2025

Olen viitisentoista vuotta ollut pelkän mobiilin varassa ja tullut pelattua laidasta laitaan. Bufferbloat tai UL/DL viiveongelmaa esiintyy vain jos lataa/lähettää kaistan täydeltä jotain samanaikaisesti pelin kanssa. Peli itsessään käyttää dataa häviävän vähän, kun 1M/512Kbps ADSL-liittymälläkin tuli loistavasti pelejä pelailtua. Mitä muuta liikennettä tai käyttöä pelaamisen aikana sinulla on? Itse onnistuin rajaamaan erään netti-TV laitteen aiheuttamat puskurointipiikit rajoittamalla laitteen saamaa kaistaa wifi-tukiasemalta vain 20Mbps tasolle.