Vastattu

Elisa 5G Kotinetti 600M ja ZTE MC7010 5G ulkoreitittimen ongelma

  • 25 May 2023
  • 9 kommenttia
  • 915 katselukerrat

Moi

Tein Elisa etäapurin kanssa vianmäärityksen ja se ilmoitti että mobiiliyhteys on kunnossa Elisalisa 5G Kotinetti 600M ja Elisa ZTE MC701 ulkoreitittimeen.

 

Miten selvitän että ulkoreititin sekä siihen liitetty sisällä oleva sisäreititin on varmasti kunnossa? Sisäreitittimessä palaa punainen valo. Tämän lisäksi 3 vahvistinta (mesh verkko)

 

Yhteys katkesi eilen 24.5.2023 n. klo. 15:00 eikä yhteyttä ole saatu kuntoon vaikka töpselit on irrotettu seinästä ja laitettu takaisin. Myöskään Deco mesh verkko sovellus ei löydä verkkoa.

 

 

 

EDIT 25.5.2023 // muokattu otsikkoa hieman kuvaavammaksi -draakki

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki 25 May 2023, 18:43

Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Moi

Tein Elisa etäapurin kanssa vianmäärityksen ja se ilmoitti että mobiiliyhteys on kunnossa Elisalisa 5G Kotinetti 600M ja Elisa ZTE MC701 ulkoreitittimeen.

 

Miten selvitän että ulkoreititin sekä siihen liitetty sisällä oleva sisäreititin on varmasti kunnossa? Sisäreitittimessä palaa punainen valo. Tämän lisäksi 3 vahvistinta (mesh verkko)

 

Yhteys katkesi eilen 24.5.2023 n. klo. 15:00 eikä yhteyttä ole saatu kuntoon vaikka töpselit on irrotettu seinästä ja laitettu takaisin. Myöskään Deco mesh verkko sovellus ei löydä verkkoa.

Varmaankin teit jo tehdasasetusten palautuksenkin.

Moi

Tein Elisa etäapurin kanssa vianmäärityksen ja se ilmoitti että mobiiliyhteys on kunnossa Elisalisa 5G Kotinetti 600M ja Elisa ZTE MC701 ulkoreitittimeen.

 

Miten selvitän että ulkoreititin sekä siihen liitetty sisällä oleva sisäreititin on varmasti kunnossa? Sisäreitittimessä palaa punainen valo. Tämän lisäksi 3 vahvistinta (mesh verkko)

 

Yhteys katkesi eilen 24.5.2023 n. klo. 15:00 eikä yhteyttä ole saatu kuntoon vaikka töpselit on irrotettu seinästä ja laitettu takaisin. Myöskään Deco mesh verkko sovellus ei löydä verkkoa.

Varmaankin teit jo tehdasasetusten palautuksenkin.

Hei,

 

Tarkoitatko ulko- vai sisäyksikköön?

Jos Deco mesh verkkonohjaus sovelluksella ei saa yhteyttä sisäyksikköön (ei löydä) niin miten tehdään tehdasasetusten palautus ZTE MC701 5G ulkoreitittimeen ja siihen liitettyyn sisäreitittimeen?

 

Käyttäjätaso 7

Moi

Tein Elisa etäapurin kanssa vianmäärityksen ja se ilmoitti että mobiiliyhteys on kunnossa Elisalisa 5G Kotinetti 600M ja Elisa ZTE MC701 ulkoreitittimeen.

 

Miten selvitän että ulkoreititin sekä siihen liitetty sisällä oleva sisäreititin on varmasti kunnossa? Sisäreitittimessä palaa punainen valo. Tämän lisäksi 3 vahvistinta (mesh verkko)

 

Yhteys katkesi eilen 24.5.2023 n. klo. 15:00 eikä yhteyttä ole saatu kuntoon vaikka töpselit on irrotettu seinästä ja laitettu takaisin. Myöskään Deco mesh verkko sovellus ei löydä verkkoa.

Varmaankin teit jo tehdasasetusten palautuksenkin.

Hei,

 

Tarkoitatko ulko- vai sisäyksikköön?

Jos Deco mesh verkkonohjaus sovelluksella ei saa yhteyttä sisäyksikköön (ei löydä) niin miten tehdään tehdasasetusten palautus ZTE MC701 5G ulkoreitittimeen ja siihen liitettyyn sisäreitittimeen?

 

Voisit aloittaa siitä sisäyksiköstä. Onko tästä ohjeesta apua? Reset-nappi löytynee laitteen pohjasta.

https://static.elisa.com/v2/image/2tqybbhjs47b/42O3ys3J2mEFHpU7plYhoa/Deco-M5-quickstart.pdf

OK. Kiitos neuvoista. Kokeillaan.

Minun käytössäni olevat laitteet ovat TP-Link Deco M4 -WLAN-vahvistinjärjestelmä | Elisa Yrityksille tätä mallia mutta reset painike löytyy näistäkin

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki +5

Jos laitteiden asetuksia on muutettu vähänkään (esim. salasanat), resetit ja tehdasasetusten palautukset aiheuttavat yleensä turhaa säätämistä, kun halutaan laitteiden toimivan samalla tavalla kuin aikaisemmin. Siksi vältän niitä itse mahdollisimman pitkään. Laitteiden uudelleenkäynnistys useimmiten korjaa ongelman, jollei ongelman syy ole juuri tehdyssä asetusmuutoksessa. Käynnistysjärjestys vaikuttaa oleellisesti asiaan tässä tilanteessa.

Käynnistä ensin ulkomodeemi uudelleen, anna sille pari minuuttia aikaa herätä ja tarkista merkkivaloista tai hallintayhteydellä, että laite on toimintakunnossa. Juuri eilen jouduin yhdessä ZTE:n sisämodeemissa käyttämään tilapäisesti puhelimen SIM-korttia, koska sen omalla kortilla ei yhteys suostunut muodostumaan uudelleen edes käyttämällä modeemi virrattomana. Kun sen jälkeen vaihdoin alkuperäisen kortin takaisin, sekin toimi taas normaalisti.

Decoilla olen havainnut parhaaksi toimintamalliksi sen, että pää-Deco käynnistetään uudelleen niin, että siinä on kytkettynä vain modeemi. Kun se on käynnistynyt loppuun asti ja vihreä valo palaa, voi lähiverkon kytkeä toiseen porttiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Tänään on tullut ilmi poikkeuksellisen paljon haasteita Kotinettien ulkoreitittimien kanssa, ja häiriötä ratkottiin mobiiliverkon puolelta. Vika saatiin onneksi aiemmin päivällä korjattua! 

Suurin osa laitteista on pystynyt palauttamaan normaalin palvelutason itsekseen, mutta jos ulkoreititin vielä temppuilee ulkoreititin kannattaa käynnistää ihan kokonaan uudelleen. Paras olisi irrottaa POE (eli Power Over Ethernet) muuntajasta virtapiuha kokonaan irti, muuntaja itsessään voi olla joko musta tai valkoinen. Tämä luonnollisesti aiheuttaa sen että ulkoyksikkö sammuu. Kun virtapiuha on ollur irti vähintään 30 sekunnin ajan, voit kytkeä virtapiuhan napakasti takaisin ja odottaa pari minuuttia, että yhteys muodostuu uudelleen. Kannattaa käynnistellä myös mahdollisesti sisällä oleva wifi-reititin ja muut nettiä käyttävät laitteet tarvittaessa. 

Toivottavasti @AapoJ näistä vinkeistä on apua! 😊 Tervetuloa myös vielä omasta puolestani OmaYhteisöön, kiva kun liityit tänne 🥳 

ko2160 ja draakki kiitos neuvoista.

Molemmat taidatte olla oikeilla jäljillä.

ko2160 erittäin hyvä pointti toi tehdasasetusten välttäminen. Resetoitiin sisämodemi ja nyt taitaa olla edessä mesh verkon asetusten uudelleen tekeminen. Deco sovellus näyttää niin vanhan kuin uuden Deco verkon kun katsoo esim. kännykällä näkyvät wifi verkot. Toivottavasti saa aktivoitua vanhan verkon ilman ylimääräistä säätöä.

 

Mennään näillä neuvoilla. Kuittaan miten kävi.

Nyt on kaikki kokeiltu ZTE MC7010 5G ulkoreitittin ei herää eloon.

Kaikki valot ulkoreitittimessä pimeinä: Signal, Network, LAN ja Power. Tilaan maanantaina asentajan vaihtamaan modeemin ja tekemään mesh verkon asetukset.

Toivottavasti saavat nopeasti asentajan keikalle ettei menee etätyöpäivät kiville.

Kiitos vielä kerran kaikille neuvoista.

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Ulkoreitittimeen ei tule mitään valoa ? Olisko se POE sovitin pimentynyt ..

Osallistu keskusteluun