Elisa mobiilinetti ei toimi lainkasn

  • 15 November 2021
  • 13 kommenttia
  • 375 katselukerrat

Ostin tablettiin Elisan 100M mobiililaajakaistan, koska muita vaihtoehtoja ei ollut saatavilla.

Ongelma kuitenkin on, ettei täällä näy olevan signaalia lainkaan moneen päivään vaikka puhelimen netti Elisalta toimii kuitenkin moitteetta. 

Mitä pitäis tehdä?


13 kommenttia

Käyttäjätaso 7

Ostin tablettiin Elisan 100M mobiililaajakaistan, koska muita vaihtoehtoja ei ollut saatavilla.

Ongelma kuitenkin on, ettei täällä näy olevan signaalia lainkaan moneen päivään vaikka puhelimen netti Elisalta toimii kuitenkin moitteetta. 

Mitä pitäis tehdä?

Onko uudessa mobiilijaajakaistassa SIM-kortilla PIN-koodikysely päällä? Jos on , niin ota pois.

Jos ei onnistu tabletilla , niin laita SIM puhelimeen ja ota sillä kysely pois.

Alkoihan se toimimaan ja katkesi sitten saamatta signaalia mistään päin asuntoa enää. Toimii hetken yhdellä palkila ja katoaa taas.

Käyttäjätaso 7

Alkoihan se toimimaan ja katkesi sitten saamatta signaalia mistään päin asuntoa enää. Toimii hetken yhdellä palkila ja katoaa taas.

No jopas nyt.

Tabletti ilmeisesti ottaa yhteyden johonkin toiseen tukiasemaan kuin puhelin.

Jos puhelimen netti toimii joka puolella asuntoa , niin asiaa voi tutkia siirtämällä sen mobiililaajakaistan SIM:n puhelimeen ja testaamaan sillä.

Jos mobiililaajakaista ei toimi puhelimessakaan , niin sitten liittymässä tai SIM:ssä lienee jotakin vikaa. Jos mobiililaajakaista kuitenkin puhelimella toimii , niin sitten tabletissa lienee jotakin pielessä.

Käyttäjätaso 5

Moi @Tracey ja tervetuloa OmaYhteisöön! Voit myös kokeilla vianselvitystä OmaElisassa, jossa voit tarvittaessa avata vikailmoituksen. 

 

Käyttäjätaso 7

Moi @Tracey ja tervetuloa OmaYhteisöön! Voit myös kokeilla vianselvitystä OmaElisassa, jossa voit tarvittaessa avata vikailmoituksen. 

 

Eikös se vianselvitys edellytä , että nettiyhteys toimii edes jotenkuten. Taisi @Tracey sanoa edellä , että palkit on nollilla ja verkko hukassa kokonaan.

Käyttäjätaso 5

Moi @Tracey ja tervetuloa OmaYhteisöön! Voit myös kokeilla vianselvitystä OmaElisassa, jossa voit tarvittaessa avata vikailmoituksen. 

 

Eikös se vianselvitys edellytä , että nettiyhteys toimii edes jotenkuten. Taisi @Tracey sanoa edellä , että palkit on nollilla ja verkko hukassa kokonaan.

OmaElisan käyttö toki edellyttää, että on joku toimiva netti. Vianrajausta OmaElisassa mobiililaajakaistan osalta voi tehdä puhelimen selaimen tai OmaElisa-sovelluksen kautta.

Netti näkyy toimivan vaikka palkkeja ei ole yhtään, Toistaiseksi toiminut vain keskellä asunnon lattiaa. Ikkunoiden lähellä ei ollenkaan. Puhelimeen SIM:n siirtämistä en ole vielä kokeillut.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +3

Netti näkyy toimivan vaikka palkkeja ei ole yhtään, Toistaiseksi toiminut vain keskellä asunnon lattiaa. Ikkunoiden lähellä ei ollenkaan. Puhelimeen SIM:n siirtämistä en ole vielä kokeillut.


Hmm, eli tabletilla siis ei löydy yhtään palkkeja, mutta Elisan puhelinliittymällä puhelimessa taas löytyy ja toimii moitteetta?

Oliko sulla mikä tabletti käytössä?

Ihan tarkkaan en tiiä. Joku Lenovon n.3v vanha 2 in 1- tabletti mihin saa telakoituu erillisen näppiksen.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +1

Ihan tarkkaan en tiiä. Joku Lenovon n.3v vanha 2 in 1- tabletti mihin saa telakoituu erillisen näppiksen.

Todennäköisesti tabletissa ei ole kaikkia samoja elisan taajuuskaistoja tuettuna, mitä toisessa päätelaitteessasi on (luuri). Kannattaisi tarkistaa sieltä tabletin asetuksista, mikä laitteen todellinen malli on, jotta sinua voisi täällä palstalla helpommin neuvoa.

Käyttäjätaso 3

Ihan tarkkaan en tiiä. Joku Lenovon n.3v vanha 2 in 1- tabletti mihin saa telakoituu erillisen näppiksen.

Todennäköisesti tabletissa ei ole kaikkia samoja elisan taajuuskaistoja tuettuna, mitä toisessa päätelaitteessasi on (luuri). Kannattaisi tarkistaa sieltä tabletin asetuksista, mikä laitteen todellinen malli on, jotta sinua voisi täällä palstalla helpommin neuvoa.

Minulla oli vanhan tabletin kanssa samanlainen ongelma. Kylällä käydessä se käytti 4G verkkoa ja kotona vain 3G:tä. Se tukee vain 2100 MHz 4G:tä ja kotona on 800 mHz 4G verkko.

Käyttäjätaso 5

Kuten LeonM vinkkasikin niin päästään helpommin ongelman ytimeen kiinni jos saat @Tracey tabletista kurkattua sen tarkemman mallin :slight_smile:  Lenovon tukisivuilla oli ohjeistettu tällaiset ohjeet, miten tabletin mallin ja ohjelmistoversion saa tarkistettua kätevästi asetuksista:

  • Settings (System settings) → System (All settings) → System → About Phone (Tablet) → Version Infos → täältä Model number ja Android version kiinnostaa erityisesti

Minulla ei nyt ollut käsillä valitettavasti Lenovon testilaitetta, mutta suomeksi nämä ovat (vapaasti käännettynä) suurinpiirtein siis tällaisen polun takana (termit voivat olla laitteellasi hieman erilaiset, mutta tämänkaltaiset kuitenkin):

  • Asetukset (Järjestelmäasetukset) → Järjestelmä (Kaikki asetukset) → Järjestelmä → (Tietoja) Tabletista → Versiotiedot → täältä Mallinumero ja Android-versio kiinnostaa siis tosiaan erityisesti

Jos jollakulla yhteisöläiseltä sattuu löytymään Lenovon tablettia kotoa, saa mieluusti korjata jos asetuspolussa on vääriä käännöksiä. :blush:  Saisitko kuitenkin @Tracey näillä ohjeilla tarkistettua meille tabletin tarkemman mallin ja Android-version?

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Ongelma todennäköisesti jää tabletin modeemiin. Toki on mahdollista, että joltain toiselta operaattorilta löytyisi tuettu taajuus.

 

Kiinnostaisi tietää miksi haluat erillisen SIM-kortin ja liittymän tablettiin? Riittäisikö puhelimesta netin jakaminen? Tablettiin voisi tällöin hankkia vaikka latausliittymän satunnaiseen käyttöön, silloin kun ei mahdollista puhelimesta jakaa.

 

Taloyhtiölaajakaistaa ei siis yhtiöstä löydy toisiltakaan operaattoreilta? Joten yksi vaihtoehto olisi vaikka erillisen mokkulan hankkiminen (tori.fi ja hakusanaksi *mokkula* ja löytyy myös akullisia malleja edullisesti)

Osallistu keskusteluun