Vastattu

Elisa puhelinliittymä Hyvinkää

  • 5 November 2021
  • 5 kommenttia
  • 176 katselukerrat

  • Uusi keskustelija
  • 2 kommenttia

Hei

Minulla on Elisan 5G liittymä ja asunnossamme Hyvinkäällä Tapainlinnan alueella puhelimen netti ei toimi niin kuin pitäisi. Liittymä lupaa 300 megan nopeuden, mutta asunnossa ja sen lähialueella nopeus on noin 1-5megaa.

Olemme olleet viimeisen kolmen kuukauden aikana useaan otteeseen Elisan vikapäivystykseen.

Aluksi meille kerrottiin, että mastossa on vikaa ja sitä korjataan. 

Nyt viimeisessä puhelussa usean puhelun jälkeen vikapäivystys kertoi, että asuntomme sijaitsee katveessa mastoon nähden ja netin nopeutta ei koskaan korjata. Vaihtakaa liittymää.

Miten on mahdollista, että Hyvinkään keskustassa 1km Willasta 5G liittymän netti ei toimi eikä myöskään 5G liittymä? Miten Elisa voi myydä liittymää joka ei toimi tällä alueella?

Millaisia korvauksia minulla on oikeus saada vaimoni kanssa?

Tuntuu, että tämä vika on ollut yli 10 vuotta, kun olemme ihmetelleet aina miksi netti ei puhelimen kautta asunnossamme toimi kunnolla.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi draakki 8 November 2021, 18:09

Katso alkuperäinen viesti

5 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +5

Onko talossanne selektiivilasit ? Ne heikentävät kuuluvuutta sisätiloissa. Isot rakennukset tietysti myös haittaavat jos ovat maston ja teidän asuntonne välissä.

https://www.cellmapper.net/map Sivusto on näppärä, sieltä voi tutkia minkä operaattorin kuuluvuus voisi olla osoitteeseenne suotuisin.

Korvauksia on turha hakea, ei operaattorit sellaisia myönnä. Luvatut miniminopeudet ovat liittymissä niin alhaiset. Huonon kuuluvuuden ja lahaisen nopeuden todistamistaakka taitaa jäädä asiakkaan kontolle.

Se mitä kannattaa tehdä, on tietysti kokeilla toisen operaattorin liittymää, saattaa toimia paremmin. Mielestäni on turha kärsiä ja pahoittaa mieltään kovin pitkään jos liittymä ei toimi.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Hei

Minulla on Elisan 5G liittymä ja asunnossamme Hyvinkäällä Tapainlinnan alueella puhelimen netti ei toimi niin kuin pitäisi. Liittymä lupaa 300 megan nopeuden, mutta asunnossa ja sen lähialueella nopeus on noin 1-5megaa.

Olemme olleet viimeisen kolmen kuukauden aikana useaan otteeseen Elisan vikapäivystykseen.

Aluksi meille kerrottiin, että mastossa on vikaa ja sitä korjataan. 

Nyt viimeisessä puhelussa usean puhelun jälkeen vikapäivystys kertoi, että asuntomme sijaitsee katveessa mastoon nähden ja netin nopeutta ei koskaan korjata. Vaihtakaa liittymää.

Miten on mahdollista, että Hyvinkään keskustassa 1km Willasta 5G liittymän netti ei toimi eikä myöskään 5G liittymä? Miten Elisa voi myydä liittymää joka ei toimi tällä alueella?

Millaisia korvauksia minulla on oikeus saada vaimoni kanssa?

Tuntuu, että tämä vika on ollut yli 10 vuotta, kun olemme ihmetelleet aina miksi netti ei puhelimen kautta asunnossamme toimi kunnolla.

 

Kokeile huvikseen DNA:ta siellä alueella ja saatat yllättyä positiivisesti.

Käyttäjätaso 5

Morjes @tn75, kurja kuulla että kotona on isoja haasteita puheliittymien toimivuuden kanssa :confused:  toimiihan liittymät kuitenkin muualla normaalisti?

Sisäkatveen voi todeta varsin helposti käytännössä sillä, että poistuu kotoa ihan vain esimerkiksi talon pihalle, ja tarkistaa kuuluvuuspalkit puhelimesta ja pyöräyttää nopeustestin. Jos tulokset ovat heti paremmat, niin asunto jää silloin sisäkatveeseen, todennäköisimmin talon omien rakenteiden takia tai esimerkiksi selektiivilasien vuoksi. Sisäkatveeseen paras lääke on joko ottaa kiinteä laajakaista käyttöön jos siihen on mahdollisuus ja käyttää puhelimia kotona wifi-verkossa, tai jos talo on omakoti-, pari- tai rivitalo niin asennuttaa kiinteästi ulkoantenni tai ulkoreititin talon julkisivulle mistä vedetään piuhat suoraan sisälle.

Jos netti ei pelitä talon pihallakaan tai esim. samassa korttelissa yhtään paremmin, niin alueella on silloin harmillisesti jonkinnäköinen alueellinen katvealue mikä syntyy joko laajemmin maaston muodoista tai ympäröivistä taloista ja/tai lähimpien tukiasemien paikoista ja niiden antennien suuntauksista.

Jos lisäilet vielä esimerkiksi tarkempaa katuosoitetta ja Elisan asiakasnumeroa OmaYhteisö -profiilisi yksityisiin lisätietoihin niin voidaan kurkata vielä meidän puolesta mitä meidän vianrajaus- ja vikailmoituspuolelta on jo tarkistettu ja muutenkin mobiiliverkon tilannetta tuolla alueella. :slight_smile: Toki jos kotona on jo vuosia ollut tällaisia haasteita verkon toimivuuden kanssa niin halutessasi eipä siitä haittaakaan ole testata myös muiden palveluntarjoajien toimivuus, jos tukiasemia olisi sijoiteltu alueella esimerkiksi eri tavalla eri palveluntarjoajien toimesta.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +5

Jos sisäverkkoa alkaa rakentelemaan niin samalla kannattaa kyllä käydä läpi kiinteiden yhteyksien tarjonta.

 

Käyttäjätaso 5
Kunniamerkki

Onko talossanne selektiivilasit ? Ne heikentävät kuuluvuutta sisätiloissa. Isot rakennukset tietysti myös haittaavat jos ovat maston ja teidän asuntonne välissä.

https://www.cellmapper.net/map Sivusto on näppärä, sieltä voi tutkia minkä operaattorin kuuluvuus voisi olla osoitteeseenne suotuisin.

Korvauksia on turha hakea, ei operaattorit sellaisia myönnä. Luvatut miniminopeudet ovat liittymissä niin alhaiset. Huonon kuuluvuuden ja lahaisen nopeuden todistamistaakka taitaa jäädä asiakkaan kontolle.

Se mitä kannattaa tehdä, on tietysti kokeilla toisen operaattorin liittymää, saattaa toimia paremmin. Mielestäni on turha kärsiä ja pahoittaa mieltään kovin pitkään jos liittymä ei toimi.

@tn75 Kannattaa jättää Elisalle virallinen reklamaatio ja sen jättö pitäisi onnistua vikapalvelun kautta, kun vikapalvelu myöntää vian tai sitten jos löytää oikean henkilön. Tässä tapauksessa koska vikapalveluun on soiteltu ja lopulta ongelma Elisan päässä myönnetty olet oikeutettu korvaukseen ja koska epäilet, että vika on piinannut jopa 10 vuotta niin ehdottomasti korvauksia hakemaan.

Virallisesti saat hyvityksen siitä päivästä eteenpäin kun viasta on Elisalle ilmoitettu. Koska nopeus on alle vaihteluvälin niin korvauksena voi vaatia koko kuukausimaksua, koska palvelu ei vastaa sovittua. Lisäksi kun asiakassuhde on ollut pitkä ja ongelma piinannut pitkään voisi myös saada  takautuvaa hyvitystä. Oiken henkilön kanssa kun asiat hoitaa niin kyllä korvaukset saa ja tarvittaessa saa liittymän jatkoksi vielä huomattavasti tarjoushintoja alle olevan jatkon. Olen kuullut, että jatkokampanjoita on ollut jopa noin 5-15€/kk ja toki noin ylinopea liittymä kuuluisi tiputtaa järkevään nopeusluokkaan.

Vaihtamalla varmaan paranee verkon toimivuus, mutta ottaa rahat ensin ulos ja joku järkevän pieni paketti kilpailijalta.

 

Osallistu keskusteluun