Skip to main content

Elisan 5G vakionopeus

  • February 13, 2023
  • 4 kommenttia
  • 220 katselukerrat




EDIT 15.2.2023 // muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -draakki

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

4 kommenttia

jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • February 13, 2023

 

Signaalia kannattaa vahvistaa, nähtävästi ei kuulu hyvin sisätiloihin.


  • February 13, 2023

Onko oikeasti edes 700MHz 5G:llä saatavilla noin surkeaa nopeutta?

Mitä nyt itse testannut täällä Etelä-Suomessa, niin yleensä jos signaali on sellainen että ylipäätään "lukittuu" 5G:lle, (niin että arvot on oikeasti luettavissa esim. Cellmapperilla), niin nopeus on yleensä minimissään ollut 50+ megaa. n78 pysyessään päällä on yleensä aina satoja megoja.

Se että puhelin näyttää 5G logoa ei tarkoita ainakaan mitään ja jotenkin tuntuu, että se usein syynä tähän 5G:n hitaiden nopeuksien haukkumiseen. Oma kokemus tosin aika lyhytaikaista vielä, joten voin olla väärässä.

Sen nyt huomasin että esim. ZTE 7010 oikein huonossa n78 kantavuusalueen reunassa näyttää tuollaisia 1.5-5 megan tuloksia, eli sekoaa täydellisesti laite, mutta se ei siis lopulta edes lukitu siihen 5G:hen, eli etsii vaan verkkoa, joka sitten sotkee käyttöä. Joten ei kait se 5G:n syy oikein ole silloinkaan, vaan ennemminkin tuon modeemin softa ongelma.

Kun otti tässä tapauksessa n78 kokonaan pois, niin 4G:ssä toimi normaalisti sen jälkeen sitä n.50megaa, joka tuolla on saatavilla ilman 5G:tä.


Sokrates
  • February 14, 2023

Sen nyt huomasin että esim. ZTE 7010 oikein huonossa n78 kantavuusalueen reunassa näyttää tuollaisia 1.5-5 megan tuloksia, eli sekoaa täydellisesti laite, mutta se ei siis lopulta edes lukitu siihen 5G:hen, eli etsii vaan verkkoa, joka sitten sotkee käyttöä. Joten ei kait se 5G:n syy oikein ole silloinkaan, vaan ennemminkin tuon modeemin softa ongelma.

Niinpä.

Kun käytössä on toistaiseksi vain 5G NSA , joka ohjauksen osalta tukeutuu 4G-verkkoon ja 5G on vain enemmänkin yksi “lisätaajuus” 4G:n päälle , niin nuo 4G-tukiasemat useimmiten “mainostavat” 5G:tä  , mutta todellisuudessa päätelaite ei vältttämättä kytkeydy 5G-verkkoon , jos signaali on liian heikko. Se , että 4G-verkko mainostaa 5G:tä , mutta oikeasti kuuluvuutta ei ole , on myös verkon vika , ei pelkästään päätelaitteiden.

Kuten edellä on jo kerrottu , niin todellisen tilanteen voi tarkistaa päätelaitteen status-tiedoista tai esim. erillisellä Cellmapper-sovelluksella.


draakki
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+13
  • OmaYhteisön moderaattori
  • February 15, 2023

Morjes @kortevakio! 👋🏼 

Eipä kyllä hyvältä näytä tulokset, varsinkaan 5G-verkosta mutta olisi nuo onnettomia tuloksia 4G-verkostakin. 😰 Oliko tätä toimivuutta (tai toimimattomuutta...) tutkittu jo tarkemmin Elisan vianrajauspuolen kanssa? Sinnehän saa yhteyden puhelimitse 24/7, vuoden jokaisena päivänä. 

Oliko nämä nopeudet mitattu puheliittymällä, vai SIM-kortillisella mobiililaajakaistalla? 🤔 Lisätieto laitteista ja tarkemmista mittauksista auttaisi tulkkaamaan tilannetta.