Vastattu

Elisan mobiililaajakaista pätkii päivittäin, lyhyitä jaksoja

  • 30 December 2022
  • 22 kommenttia
  • 1324 katselukerrat

Hei,

Minulla on Elisa 4G mobiililaajakaista, 100M. Keskimäärin se toimii hyvin, mutta se pätkii päivittäin lyhyuitä jaksoja, joitakin kymmeniä sekunteja tai luokkaa minuutin kerrallaan. Riittävästi, että mm. wifi termostaatit ilmoittavat yhteyden katkeamisesta, samoin monet sovellukset ilmoittavat ettei tietoja saatu sillä hetkellä ladattua. Myös speedtestiä kun koettaa ajaa, ei sovellus löydä palvelun tarjoajaa. Kun pudotan sillä hetkellä kännystä wifin pois, niin celluyhteys DNA verkkoon muodustuu välittömästi ja speedtesti menee läpi.

Kodin Wlan on jaettu Elisalta hankitulla Huawei B315s 4G mobiililereitittimellä. Senkin olen uudelleen käynnistänyt. Myöskään Elisa Verkkoapuri sovellus ei ilmoitellut mitään ongelmia.

Onko muilla havaintoja vastaavista lyhyehköistä mutta lähes jokapäiväisistä pätkismisestä?

  1. Mika
icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi MikaQ 3 January 2023, 20:16

Katso alkuperäinen viesti

22 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Moikka @MikaQ! Tervetuloa OmaYhteisöön, ja ikävä kuulla pätkimisongelmista.

 

Olikos sinulla Elisan puhelinliittymää samassa osoitteessa käytössä? Onko siinä esiintynyt pätkimistä? Esiintyykö samaa pätkimistä myös silloin, jos laite on yhdistetty verkkokaapelilla?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Hei,

Minulla on Elisa 4G mobiililaajakaista, 100M. Keskimäärin se toimii hyvin, mutta se pätkii päivittäin lyhyuitä jaksoja, joitakin kymmeniä sekunteja tai luokkaa minuutin kerrallaan. Riittävästi, että mm. wifi termostaatit ilmoittavat yhteyden katkeamisesta, samoin monet sovellukset ilmoittavat ettei tietoja saatu sillä hetkellä ladattua. Myös speedtestiä kun koettaa ajaa, ei sovellus löydä palvelun tarjoajaa. Kun pudotan sillä hetkellä kännystä wifin pois, niin celluyhteys DNA verkkoon muodustuu välittömästi ja speedtesti menee läpi.

Kodin Wlan on jaettu Elisalta hankitulla Huawei B315s 4G mobiililereitittimellä. Senkin olen uudelleen käynnistänyt. Myöskään Elisa Verkkoapuri sovellus ei ilmoitellut mitään ongelmia.

Onko muilla havaintoja vastaavista lyhyehköistä mutta lähes jokapäiväisistä pätkismisestä?

  1. Mika

Kannattaisi katsoa modeemin hallinnasta miltä siellä näyttää kun yhteys on poikki. Tuo Huawein laitemalli itsessään on jo kovin vanha ja hidas, joten vaihto uudempaan voisi auttaa.

Käyttäjätaso 1

Näin on ilmeisesti tapahtunut sadoille käyttäjille viime kuukausina. Taitaa olla jonkinlainen "reititys" tai "dns" ongelma, josta Elisa on kärsinyt muutaman kuukauden. Tässä on Reddit-artikkeli, joka osoittaa, että muilla on samanlaisia ongelmia:

https://www.reddit.com/r/Finland/comments/zrdmb8/anyone_else_noticed_how_much_5g_sucks_in_finland/

Kärsin tästä ongelmasta myös kolmella erillisellä Elisan tilauksella. Vaimollani ei ole tätä ongelmaa DNA:ssa.

Moi,

 

Kiitos vastauksista, pitää testailla noilla tavoilla. Elisan asiantuntijan kanssa käytiin verkkotilanne läpi, eikä siellä näkynyt meidän seudulla poikkeavaa. Myös verkkoapurin ajoin ja ilmoittio paikallisen wifi setupin olevan aika lailla kunnossa. Mun reititin alkaa tosiaan olemaan jo aika vanha. Koetan vielä myös palauttaa tehdasasetukset siihen.

 

  1. Mika
Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Moi,

 

Kiitos vastauksista, pitää testailla noilla tavoilla. Elisan asiantuntijan kanssa käytiin verkkotilanne läpi, eikä siellä näkynyt meidän seudulla poikkeavaa. Myös verkkoapurin ajoin ja ilmoittio paikallisen wifi setupin olevan aika lailla kunnossa. Mun reititin alkaa tosiaan olemaan jo aika vanha. Koetan vielä myös palauttaa tehdasasetukset siihen.

 

  1. Mika

 

Suosittelen tehdasasetuksien palautusta ja kokeilua toisella reitittimellä laitevian eliminoimiseksi. Laite on tosiaan vanha ja voi kaipaa vaihtaa.

Samaa kipuilua täälläkin. Asuksen 4G-AC86U modeemina, noin puolisen vuotta vanha. Hommasin joskus Elisalta saadun Huawein tilalle, joka alkoi pätkiä yhteyttä. Nyt Asuskin on ruvennut tekemään samaa, vaikka on palauteltu tehdasasetuksille ja pidetty sammuksissa. Alla viimeisin logi tuolta Asuksen hallinnasta…

 

Jan  5 07:15:15 WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly.
Jan  5 07:15:15 rc_service: wanduck 1087:notify_rc stop_wan_if 0
Jan  5 07:15:22 hotplug: remove net wwan0.
Jan  5 07:15:22 hotplug: remove net wwan0.
Jan  5 07:15:25 rc_service: wanduck 1087:notify_rc restart_wan_if 1
Jan  5 07:15:28 hotplug: add net wwan0.
Jan  5 07:15:28 hotplug: add net wwan0.
Jan  5 07:15:28 nat: apply redirect rules
Jan  5 07:15:28 hotplug: Got net wwan0, vid 0x2c7c, pid 0x512.
Jan  5 07:15:28 hotplug: set net wwan0.
Jan  5 07:15:28 hotplug: Got net wwan0, vid 0x2c7c, pid 0x512.
Jan  5 07:15:28 hotplug: set net wwan0.
Jan  5 09:15:48 kernel: [42137.497491] Rcv Wcid(1) AddBAReq
Jan  5 09:15:48 kernel: [42137.500810] Start Seq = 00000c14
Jan  5 07:15:57 rc_service: wanduck 1087:notify_rc restart_wan_if 1
Jan  5 07:16:01 rc_service: wanduck 1087:notify_rc restart_wan_if 0
Jan  5 07:16:43 rc_service: wanduck 1087:notify_rc restart_wan_if 0
Jan  5 07:16:54 rc_service: wanduck 1087:notify_rc restart_wan_if 1
Jan  5 09:16:54 wan: finish adding multi routes
Jan  5 09:16:56 dhcp client: bound 84.231.38.7/255.255.255.240 via 84.231.38.8 for 7200 seconds.
Jan  5 07:17:16 rc_service: wanduck 1087:notify_rc restart_wan_if 1
Jan  5 07:17:20 rc_service: wanduck 1087:notify_rc restart_wan_line 0
Jan  5 09:17:20 nat: apply nat rules (/tmp/nat_rules_wwan0_wwan0)
Jan  5 09:17:20 modprobe: module nf_nat_rtsp not found in modules.dep
Jan  5 09:17:20 wan: finish adding multi routes
Jan  5 09:17:21 miniupnpd[1971]: shutting down MiniUPnPd
Jan  5 09:17:21 miniupnpd[6243]: version 1.9 started
Jan  5 09:17:21 miniupnpd[6243]: HTTP listening on port 33117
Jan  5 09:17:21 miniupnpd[6243]: Listening for NAT-PMP/PCP traffic on port 5351
Jan  5 07:17:22 WAN Connection: WAN was restored.

 

Taitaa tuon DHCPn tippuminen olla syynä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Monissa Asuksen kiinteiden yhteyksien reitittimissä dhcp-asiakas pommittaa operaattorin palvelinta turhilla pyynnöillä, mistä ei hyvä seuraa. Tarkasta, josko Asuksen mobiilireitittimissä on vastaava asetus, eli WAN → Internet connectionSpecial Requirement from ISPDHCP query frequency. Sen pitäisi olla normal tai joissakin laiteohjelmistoissa continuous.

Pääasia on, että query frequency ei ole aggressive. Se voi johtaa siihen, ettei internet-yhteyttä saada reitittävässä tilassa.

Monissa Asuksen kiinteiden yhteyksien reitittimissä dhcp-asiakas pommittaa operaattorin palvelinta turhilla pyynnöillä, mistä ei hyvä seuraa. Tarkasta, josko Asuksen mobiilireitittimissä on vastaava asetus, eli WAN → Internet connectionSpecial Requirement from ISPDHCP query frequency. Sen pitäisi olla normal tai joissakin laiteohjelmistoissa continuous.

Pääasia on, että query frequency ei ole aggressive. Se voi johtaa siihen, ettei internet-yhteyttä saada reitittävässä tilassa.

Tätä asetusta oon koittanut etsiä, mutta sitä tuolla ei ole. Eikä ole sattunut osumaan silmään muussakaan välilehdessä… EDIT: Niin, täähän on mobiililaajakaistan modeemi, ei kiintee. Tuo asetus taitaa löytyäkin vain niistä?

 

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Niin, täähän on mobiililaajakaistan modeemi, ei kiintee. Tuo asetus taitaa löytyäkin vain niistä?

Hyvin mahdollista, sillä mobiililaajakaista hakee osoitteensa PPP:llä, ei DHCP:llä. Tätä vasten Asuksen lokin WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly tuntuu mahdottomalle tilanteelle.

Käyttäjätaso 7

Niin, täähän on mobiililaajakaistan modeemi, ei kiintee. Tuo asetus taitaa löytyäkin vain niistä?

Hyvin mahdollista, sillä mobiililaajakaista hakee osoitteensa PPP:llä, ei DHCP:llä. Tätä vasten Asuksen lokin WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly tuntuu mahdottomalle tilanteelle.

Asus 4G-AC86U:n takapanelista löytyy kyllä myös ethernet WAN-liitin , joten saattaahan senkin DHCP-tiedot kummitella lokissa , mikäli liitäntää ei ole poistettu käytöstä. En tiedä voiko sitä edes  tehdä.

Niin, täähän on mobiililaajakaistan modeemi, ei kiintee. Tuo asetus taitaa löytyäkin vain niistä?

Hyvin mahdollista, sillä mobiililaajakaista hakee osoitteensa PPP:llä, ei DHCP:llä. Tätä vasten Asuksen lokin WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly tuntuu mahdottomalle tilanteelle.

Asus 4G-AC86U:n takapanelista löytyy kyllä myös ethernet WAN-liitin , joten saattaahan senkin DHCP-tiedot kummitella lokissa , mikäli liitäntää ei ole poistettu käytöstä. En tiedä voiko sitä edes  tehdä.

 

Eipä tuota saa pois käytöstä. Ja toisaalta, miten se nyt alkaisi vaikuttamaan näin puolen vuoden toimivuuden jälkeen? Elisaltakin saatu MF286 alkoi pitämään tätä samaa katkomista [epämääräinen aikamääre, en muista kuinka pitkään se toimi kunnolla], nyt on sentään jonkinmoiset lokitiedostot mistä lähteä tutkimaan vikaa. 

Käyttäjätaso 7

Niin, täähän on mobiililaajakaistan modeemi, ei kiintee. Tuo asetus taitaa löytyäkin vain niistä?

Hyvin mahdollista, sillä mobiililaajakaista hakee osoitteensa PPP:llä, ei DHCP:llä. Tätä vasten Asuksen lokin WAN Connection: ISP's DHCP did not function properly tuntuu mahdottomalle tilanteelle.

Asus 4G-AC86U:n takapanelista löytyy kyllä myös ethernet WAN-liitin , joten saattaahan senkin DHCP-tiedot kummitella lokissa , mikäli liitäntää ei ole poistettu käytöstä. En tiedä voiko sitä edes  tehdä.

 

Eipä tuota saa pois käytöstä. Ja toisaalta, miten se nyt alkaisi vaikuttamaan näin puolen vuoden toimivuuden jälkeen? Elisaltakin saatu MF286 alkoi pitämään tätä samaa katkomista [epämääräinen aikamääre, en muista kuinka pitkään se toimi kunnolla], nyt on sentään jonkinmoiset lokitiedostot mistä lähteä tutkimaan vikaa. 

Niinpä. Tarkoitinkin vain sitä , että luultavasti sen käyttämättömän ethernet WAN:n DHCP-info on aina näkynyt lokissa , vaikka ei sillä mitään vaikutusta mobiiliverkon toimintaan ole.

Päivitellään nyt tännekin.

Tässä nyt on nyt jonkin aikaa taisteltu ongelman kanssa, mutta nyt on menty jo 12 tuntia ilman netin katkeilua. Tästä jeesiä muillekin, jos joku muukin pähkäilee tämän kanssa.

 

 

Ylempi päivittää siis “koko” boksin automaattisesti tai vaihtoehtoisesti manuaalisti. Tämähän oli kunnossa koko ajan.

Alemmasta löytyi sitten korjaus. Sekään ei mennyt ihan putkeen, kun uusin päivitys oli boksin mukaan “väärä” - olin kokeillut jo aiemmin päivittää, luulin vain et se on jo up-to-date tuon herjauksen takia. 

Eilen sitten googlettelin ongelmaa taas ja törmäsin verkkokauppa.comin tämän motukan arvosteluihin, jossa muutkin kiukuttelivat samaa pätkimisongelmaa, paitsi uusin arvostelija, joka oli saanut päiviteltyä omansa kuntoon. Moneen oli muuten vastattu henkilökunnan toimesta, että kannattaa päivittää tuo modeemiosio.

Ensin piti asentaa päivitys ASUS 4G-AC86U Modem Firmware version A18 (mikä omasta mielestäni oli kyllä jo boksissa) ja sitten vasta ASUS 4G-AC86U Modem Firmware version A21_02_001, jolloin tämä suostui asentumaan.

 

Nyt näyttää sen verran hyvältä, että tuskin tuo enää pätkäsee. Tuo edellisessä viestissä DHCP query-herjaus hävisi päivityksen myötä myös.

 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +1

Täällä myös alkanut Elisa 5G pätkimään viime viikkojen aikana lähes kerran päivässä,reititin ZTE MC801A.

Reitittimessä pätkäisyn aikana kaikki valot palaa normaalisti,hallinnan etusivulla yhteys kuitenkin vihreällä,hallinnassa 5G yhteystiedot näyttää tyhjää,ollut 5G NSA käytössä,toissapäivänä laitoin 5G/4G/3G käyttöön niin pätkäisi kuitenkin eilen samalla tavalla.

Yhteyden saa takaisin hallinan etusivulta 5G ON/OFF kytkimellä tai uudelleen käynnistyksellä,välillä ei jaksa ottaa kuin töpselin irti seinästä ja takaisin,reititin asetettu nyt käynnistymään yöllä uudestaan 3 päivän välein,ennen oli kerran viikossa.

En ole vielä tehdasasetuksia palauttanut.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@vorsteeni - Erikoista. Onko sulla 5G-puhelinliittymää meiltä samassa osoitteessa käytössä, esiintyykö siinä pätkimistä?

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +1

@vorsteeni - Erikoista. Onko sulla 5G-puhelinliittymää meiltä samassa osoitteessa käytössä, esiintyykö siinä pätkimistä?

Ei ole kuin Elisan 4G puhelimessa.

Kesäkuusta loppuvuoteen toimi katkotta,aika usein katkeaa silloin kun katselee TV striimiä,ellei sitten katkea ja lähde hetken päästä itsestään päälle muulloin,mutta tuossa sen ainakin huomaa kun kuva pysähtyy.

Nopeudet on kyllä täällä kesästä/syksystä hidastunut iltaisin ~200 megasta nyt noin 80 megaan,verkon täyttyminen aiheuttaa katkoja?

(aamu)päivisin tulee kyllä täydet 300M.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@vorsteeni - Erikoista. Onko sulla 5G-puhelinliittymää meiltä samassa osoitteessa käytössä, esiintyykö siinä pätkimistä?

Ei ole kuin Elisan 4G puhelimessa.

Kesäkuusta loppuvuoteen toimi katkotta,aika usein katkeaa silloin kun katselee TV striimiä,ellei sitten katkea ja lähde hetken päästä itsestään päälle muulloin,mutta tuossa sen ainakin huomaa kun kuva pysähtyy.

Nopeudet on kyllä täällä kesästä/syksystä hidastunut iltaisin ~200 megasta nyt noin 80 megaan,verkon täyttyminen aiheuttaa katkoja?

(aamu)päivisin tulee kyllä täydet 300M.

Kiitokset lisätiedoista. Lisäisitkö profiilisi yksityisiin muistiinpanoihin pari tarkkaa esimerkkiaikaa katkeamiselle, niin katsotaan verkkoa tarkemmin näiden osalta? Lisäksi suosittelen tuota tehdasasetusten palautusta kokeilemaan varmuuden vuoksi, ettei ole mikään reitittimen pulma kyseessä.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +1

Muistiinpanoista löytyy ensimmäinen noin minuutin katko,yhteys palautui itsestään,en ehtinyt tehdä mitään.

ZTE oli ollut nyt siltaavassa tilassa (+Ubiquiti Amplifi HD reititin) reilu vuorokauden,ensimmäinen katko minkä huomasin siinä tilassa,muuten ollut aina pelkästään ZTE reitittävässä tilassa käytössä.

Jotkut oli saaneet pätkimisen pois muuttamalla MTU arvoa 1500->1400 ja MSS 1460->1360,nuo uudet arvot oli nyt käytössä,eli ei niillä vaikutusta.

Täytyy huomenna resetoida,jos ei verkko/reititintiedoista löydy mitään siihen kellonaikaan.

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +1

Ja tänään 27.1 klo 15:03 minuutin katko,yhteys palautui itsestään (ZTE sillattuna).

Nyt ZTE resetoitu ja käytössä reitittävänä,ei koskettu muihin asetuksiin kun wifi verkon nimi ja salasana ja verkon valinta muutettu 5G NSA → 5G/4G/3G.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Kiitos @vorsteeni lisätiedoista 👍🏼 onko nyt resetoinnin jälkeen tullut uusia pätkäisyjä? 

Käyttäjätaso 2
Kunniamerkki +1

Kiitos @vorsteeni lisätiedoista 👍🏼 onko nyt resetoinnin jälkeen tullut uusia pätkäisyjä? 

Näyttäisi että resetointi auttoi,reilut pari vuorokautta ilman katkoja.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Kiva kuulla @vorsteeni. 😊 Mikäli tilanne muuttuu, hihkaise vaan tähän ketjuun jatkoa sitten.

Osallistu keskusteluun