Skip to main content
Vastaus

Elisan myyntipisteen toiminta ja 5g

  • May 14, 2022
  • 13 kommenttia
  • 520 katselukerrat

Hyvä Elisa.

Olen pettynyt. Hyvin pettynyt.

Kävin maaliskuun lopussa myymälässä ja selvittelin muuttoon liittyviä muutoksia joita piti tehdä. Viihde vaihtui premiumiin ja kaikki meni hienosti.

Mutta koska osoitteessa ei ilmeisesti perinteinen ADSL toimi kovinkaan hyvin, oli vaihtoehtona mobiili liittymä. 

Kysymykseni kuuluu miksi alueen kuuluvuus alueen mukaisesti 5g 1 tähti myytiin ylipäätään?

Ja miksi osoitteeseeni suositellaan 5g liittymää osoitehaulla vaikka se on surkea?

Toisekseen selvittelin tätä siksi että 300mb liittymä toimii vaihtelevasti ja nykyään harvemmin yli 100 MB nopeuden ja pääsääntöisesti nopeus on 20mb. Modeemia käynnistelen koska linja menee niin huonoksi ettei muu auta että saisi edes sen 20mb. Käytössä on lisäantenni joka katolla ja kytketty reitittimeen. Onneksi en ottanut teidän 500 euron asennuspakettia koska sen varmasti olisitte myynyt suoraan selvittämättä auttaako se lainkaan.

Yritin teille mennä viikolla soittaakin mutta 40 minuutin odottelun jälkeen totesin etten jaksa kasvattaa puhelinlaskuani enempää.

 

Voisitteko tehdä asialle jotain?

Asun keskellä Espoota, toki metsän keskellä mutta jos teillä on niin älyttömän hyvä 5g niin näyttäkää nyt missä se liittymä on niin hyvä?

Tuntuu aika huijaukselta koko toiminta.

 

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Lautturi

No taitaa 4gnä toimia, nopeudet pysyneet tossa siinä 30mb nurkilla. Edelleen keittiön kaappien päällä. Ei ole sitten huhtikuun lopun kellottanut yli 100. Nyt 29 päivän aikana en ole kokeillut lisäantenneilla. Pitäis kokeilla. 

Ei ainakaan tule enää alle 5mb.

Mites mä sain ne antenni suuntauksen suuntimat että tiedän sojottaako lisäantennit oikeaan suuntaan?

Voisit laittaa meille yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi niin katsotaan nuo suunnat kuntoon 👍 Lisäiletkö valmiiksi OmaYhteisö profiiliisi asiakasnumerosi niin päästään näppärämmin tietoja tarkastelemaan.

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

13 kommenttia

Sokrates
  • May 15, 2022

Mitäs saatavuushaku näyttää osoitteseesi?

https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat

Kiinteä liittymä lyö aina mobiilin luotettavuudessa. Jos tarjonta osoitteesi on vain mobiileja , niin se on merkki siitä , että Elisa purkaa vanhoja xDSL-liittymiä. Tätä on jatkunut jo muutaman vuoden.


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • May 15, 2022

Hyvä Elisa.

Olen pettynyt. Hyvin pettynyt.

Kävin maaliskuun lopussa myymälässä ja selvittelin muuttoon liittyviä muutoksia joita piti tehdä. Viihde vaihtui premiumiin ja kaikki meni hienosti.

Mutta koska osoitteessa ei ilmeisesti perinteinen ADSL toimi kovinkaan hyvin, oli vaihtoehtona mobiili liittymä. 

Kysymykseni kuuluu miksi alueen kuuluvuus alueen mukaisesti 5g 1 tähti myytiin ylipäätään?

Ja miksi osoitteeseeni suositellaan 5g liittymää osoitehaulla vaikka se on surkea?

 

Elisan kuuluvuuskartta on siitä vähän ongelmallinen, että 5G tähdet voivat tarkoittaa eri asioita. 1 tähti voi tarkoittaa joko heikkoa 3,5 GHz 5G-kuuluvuutta tai sitten ihan hyvääkin 700 MHz 5G-kuuluvuutta. Millainen 4G/5G modeemi sinulla on käytössä?

Voisitko katsoa 4G/5G-laitteen hallinnasta selaimen kautta signaaliarvot? RSRP (signaalin voimakkuus) ,SINR (häiriötaso) ,RSRQ (signaalin laatu) ja taajuustieto jne. auttaisivat asian selvittelyssä paljonkin.

Nopeustaso kuulostaa siltä, että signaali ei jostain syystä ole kovin hyvä käyttöpaikkaasi, mahdollisesti olet katveessa tai sitten antennien asennus/suuntaus ei ole kunnossa.


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • May 15, 2022

Mitäs saatavuushaku näyttää osoitteseesi?

https://elisa.fi/kauppa/nettiliittymat/kiinteat-laajakaistat

Kiinteä liittymä lyö aina mobiilin luotettavuudessa. Jos tarjonta osoitteesi on vain mobiileja , niin se on merkki siitä , että Elisa purkaa vanhoja xDSL-liittymiä. Tätä on jatkunut jo muutaman vuoden.

 

Juu ei tuo näyttänyt ku kaksi vaihtoehtoa L ja M joista M on 4g. Mut olishan sekin ollut kiva et ois tuotu esiin myyntipisteessä.


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • May 15, 2022

Hyvä Elisa.

Olen pettynyt. Hyvin pettynyt.

Kävin maaliskuun lopussa myymälässä ja selvittelin muuttoon liittyviä muutoksia joita piti tehdä. Viihde vaihtui premiumiin ja kaikki meni hienosti.

Mutta koska osoitteessa ei ilmeisesti perinteinen ADSL toimi kovinkaan hyvin, oli vaihtoehtona mobiili liittymä. 

Kysymykseni kuuluu miksi alueen kuuluvuus alueen mukaisesti 5g 1 tähti myytiin ylipäätään?

Ja miksi osoitteeseeni suositellaan 5g liittymää osoitehaulla vaikka se on surkea?

 

Elisan kuuluvuuskartta on siitä vähän ongelmallinen, että 5G tähdet voivat tarkoittaa eri asioita. 1 tähti voi tarkoittaa joko heikkoa 3,5 GHz 5G-kuuluvuutta tai sitten ihan hyvääkin 700 MHz 5G-kuuluvuutta. Millainen 4G/5G modeemi sinulla on käytössä?

Voisitko katsoa 4G/5G-laitteen hallinnasta selaimen kautta signaaliarvot? RSRP (signaalin voimakkuus) ,SINR (häiriötaso) ,RSRQ (signaalin laatu) ja taajuustieto jne. auttaisivat asian selvittelyssä paljonkin.

Nopeustaso kuulostaa siltä, että signaali ei jostain syystä ole kovin hyvä käyttöpaikkaasi, mahdollisesti olet katveessa tai sitten antennien asennus/suuntaus ei ole kunnossa.

Kurkkaan. Tuolla on harava malliset antennit joilla ainakin aiempi asuja sai 4g signaalit kohdilleen. Tiiä sit onko antenni malli sellainen että futaa 5gn kanssa tahi tuleeko signaalit samasta suunnasta (veikkaan että tulee). 

Modeemi on mallia ZTE MC801A 5G.


sakarialanne
OmaYhteisön moderaattori
Forum|alt.badge.img+24
  • OmaYhteisön moderaattori
  • May 15, 2022

Modeemi on mallia ZTE MC801A 5G.

Tämän sisämodeemin kanssa ulkoiset antennit toimivat 5G-käytössä vain 3.5GHz taajuudella. 


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • May 15, 2022

Hyvä Elisa.

Olen pettynyt. Hyvin pettynyt.

Kävin maaliskuun lopussa myymälässä ja selvittelin muuttoon liittyviä muutoksia joita piti tehdä. Viihde vaihtui premiumiin ja kaikki meni hienosti.

Mutta koska osoitteessa ei ilmeisesti perinteinen ADSL toimi kovinkaan hyvin, oli vaihtoehtona mobiili liittymä. 

Kysymykseni kuuluu miksi alueen kuuluvuus alueen mukaisesti 5g 1 tähti myytiin ylipäätään?

Ja miksi osoitteeseeni suositellaan 5g liittymää osoitehaulla vaikka se on surkea?

 

Elisan kuuluvuuskartta on siitä vähän ongelmallinen, että 5G tähdet voivat tarkoittaa eri asioita. 1 tähti voi tarkoittaa joko heikkoa 3,5 GHz 5G-kuuluvuutta tai sitten ihan hyvääkin 700 MHz 5G-kuuluvuutta. Millainen 4G/5G modeemi sinulla on käytössä?

Voisitko katsoa 4G/5G-laitteen hallinnasta selaimen kautta signaaliarvot? RSRP (signaalin voimakkuus) ,SINR (häiriötaso) ,RSRQ (signaalin laatu) ja taajuustieto jne. auttaisivat asian selvittelyssä paljonkin.

Nopeustaso kuulostaa siltä, että signaali ei jostain syystä ole kovin hyvä käyttöpaikkaasi, mahdollisesti olet katveessa tai sitten antennien asennus/suuntaus ei ole kunnossa.

 

Signaalin voimakkuus -112db

SINR 18db 

RSRP -106db

Taajuus 1800Mhx (b3)

Yhdistetty kaista N78

 

 

Välillä nämä tiedot näkyy viivoina ja välillä ne päivittyy. ( Ei nuo kaksi alinta)

 


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • May 16, 2022

 

Signaalin voimakkuus -112db

SINR 18db 

RSRP -106db

Taajuus 1800Mhx (b3)

Yhdistetty kaista N78

 

 

Välillä nämä tiedot näkyy viivoina ja välillä ne päivittyy. ( Ei nuo kaksi alinta)

 

 

Oletan nyt, että tuo RSRP -106 on tuolle 1800 MHz kaistalle. Muuttuuko miten tuo RSRP arvo kun otat ulkoiset antennit irti ZTE:stä vs. kun ne ovat kiinni? Kiinnostaa siis tietää onko niillä antenneilla mitään parantavaa vaikutusta tuohon 4G-signaaliin…

Tuo RSRP -106 dBm ei ole kovin hyvä ja sitä olisi hyvä saada kyllä vahvistettua.


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • May 16, 2022

Joo eipä se juuri tajuntaa räväyttänyt.

Ilman antennia -103dbm antennin kanssa -107dbm

Et joko vaihtaa antennit tai liittymän ja veikkaan että liittymä vaihtunee 4ghen.

Taitaa persnettoa tulla kuitenkin.


jm82
Forum|alt.badge.img+14
  • OmaYhteisön luottojäsen
  • May 16, 2022

Joo eipä se juuri tajuntaa räväyttänyt.

Ilman antennia -103dbm antennin kanssa -107dbm

Et joko vaihtaa antennit tai liittymän ja veikkaan että liittymä vaihtunee 4ghen.

Taitaa persnettoa tulla kuitenkin.

 

Vaikuttaa siltä, että antenni ei vahvista 4G:tä ollenkaan. Päinvastoin, tuo -107 dBm (ulkoisilla antenneilla) on huonompi arvo kuin -103 ilman lisäantennia. Melkein suosittelen kokeilemaan toisella 4G-purkilla, koska ZTE on tunnettu huonosta tuesta ulkoisten antennien kanssa.


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • May 16, 2022

Heivasin purkin myös uuteen sijaintiin keittiökaappien päälle jossa signaali näyttäisi olevan 4/5. Anto wifi speedtestissä 30mb ainakin hetken ja uppia jopa melkein 2

Nyt se RSRP näyttää -101dbm. Katotaan miltä huominen näyttää. Testaan vielä paria paikkaa mutta tuskin parempaa täällä saa. 

 


Forum|alt.badge.img+21

@TBmies - Miten yhteys on nyt toiminut, oletko saanut ongelman kuntoon?


  • Keskustelun aloittaja
  • Osallistuja
  • June 15, 2022

No taitaa 4gnä toimia, nopeudet pysyneet tossa siinä 30mb nurkilla. Edelleen keittiön kaappien päällä. Ei ole sitten huhtikuun lopun kellottanut yli 100. Nyt 29 päivän aikana en ole kokeillut lisäantenneilla. Pitäis kokeilla. 

Ei ainakaan tule enää alle 5mb.

Mites mä sain ne antenni suuntauksen suuntimat että tiedän sojottaako lisäantennit oikeaan suuntaan?


Lautturi
Forum|alt.badge.img+12
  • Superstara
  • Vastaus
  • June 16, 2022

No taitaa 4gnä toimia, nopeudet pysyneet tossa siinä 30mb nurkilla. Edelleen keittiön kaappien päällä. Ei ole sitten huhtikuun lopun kellottanut yli 100. Nyt 29 päivän aikana en ole kokeillut lisäantenneilla. Pitäis kokeilla. 

Ei ainakaan tule enää alle 5mb.

Mites mä sain ne antenni suuntauksen suuntimat että tiedän sojottaako lisäantennit oikeaan suuntaan?

Voisit laittaa meille yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi niin katsotaan nuo suunnat kuntoon 👍 Lisäiletkö valmiiksi OmaYhteisö profiiliisi asiakasnumerosi niin päästään näppärämmin tietoja tarkastelemaan.