Vastattu

Elisan päivitys rikkoi Huawei B525S-23A reitittimen



Näytä ensimmäinen kirjoitus

114 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Miksi Elisa muuten työntää omaa firmistään näihin ? Jos ostan verkkokaupasta saman purkin, eikö se toimi sellaisenaan elisan verkossa ?

Tulin mukaan pärisemään ihan siksi, etteivät ihmiset ajattele olevansa jonkun harvinaisen ongelman edessä.

Pari päivää sitten huomasin ettei laite oikeasti sammu, vaan käynnistää itsensä uudelleen. Reset toimi vain kerran, hallintasivua ei tavoita millään saatavilla olevista tavoista ja sillee. Sammuttelen johdosta kiskomalla.

Tällä hetkellä olen lievästikin sanottuna tyytymätön tällaiseen leikkiin. Toki nykymaailmassa on muotina se että ihmisen ostama älylaite on kaikkien muiden paitsi maksajan itsensä omistuksessa, mutta onhan tällainen nyt ihan silkkaa…

Jos ajelen marketin parkkipaikalla niinkuin elisa koodaa firmiksiä ja kolautan peräkoukkuni jonkun jäähdyttäjästä läpi, tyytyneekö siihen jos sanon että “ostappa kuule uusi auto. Olihan se jo vaihtoiässä”?

Käyttäjätaso 7

Tällä hetkellä olen lievästikin sanottuna tyytymätön tällaiseen leikkiin. Toki nykymaailmassa on muotina se että ihmisen ostama älylaite on kaikkien muiden paitsi maksajan itsensä omistuksessa, mutta onhan tällainen nyt ihan silkkaa…

Totta turiset.

Kokemustahan tällainenkin tuo , mutta pitkän päälle käy kalliiksi. Elisa on jo kauan sitten tiensä valinnut ja se on , että heidän myymiä laitteita ei asiakas itse saa päivittää , vaikka omistaa laitteet. Olen tätä useissa ketjuissa kritisoinut , että millä oikeudella Elisa ronkkii asiakkaan omistamia laitteita. Tästä saattaisivat kuluttajansuojaviranomaisetkin olla kiinnostuneita.

Miksi Elisa muuten työntää omaa firmistään näihin ? Jos ostan verkkokaupasta saman purkin, eikö se toimi sellaisenaan elisan verkossa ?

Ja sitten sitä viisauden korkeinta laatua eli jälkiviisautta. Mikään ei pakota ostamaan verkkolaitteita Elisalta , vaan ihan valmistajan perussoftalla varustetut toimivat niin Elisan kuin muidenkin operaattoreiden verkoissa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

@Hermoviila laittaisitko meille yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi niin katsotaan tilannetta eteenpäin! 😊

Täällä yksi käyttäjä lisää, kenellä sama ongelma kuin edellä kuvattu - en pääse enää omistamani reitittimen asetuksiin. Liittymä on nykyisin DNA:lta, reititin on oma ja kysymättä Elisa päivitti sen rikki.

@Hermoviila laittaisitko meille yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi niin katsotaan tilannetta eteenpäin! 😊

Elisan puolelta on jo soiteltu minulle. Sanoisin että emme tainneet jäädä yksimielisiksi siitä, missä mennään. Vaan jospa se nyt kuitenkin johtaisi johonkin. Itse olen hyvinkin yksimielinen itseni kanssa siitä, että laitteelle on tehty kepponen ulkoa päin. Se, minkä tahon tekeleistä on kyse, on vielä auki.

 

,,,joka saa toki pohtimaan sen viisautta, että rakennellaan kaikenlaisia takaovia tietoliikennelaitteisiin ylipäätään. Ovissa kun tahtoo olla se riesa, että kuka tahansa joka sellaisen huomaa, voi keksiä kulkea siitä. Mutta niinhän se menee että jos aikoo netissä ylipäätään olla, on varauduttava siihen että vähintään parikymmentä eri toimijaa vahtii tekemisiäsi enemmän tai vähemmän intensiivisesti.

 

Ei sillä ettenkö minä joutaisi tässä @Lautturi :lle privojakin postailla. Mutta meillähän tuntuu olevan kaikilla sama ongelma. Eikös sen selvittäminen ihan tässä langassa olisi paras vaihtoehto?

Sen verran voin lisäapua tarjota, että oman (hyvinkin mahdollisesti epäpätevän) hajanaisen, pari päivää harrastelemani googlettelun perusteella muu maailma ei juuri tällaista vikaa tunne. Lisäksi vaatimaton kokemukseni sekä internetin, että elektroniikan parissa vihjailee kovasti siihen suuntaan, että mekaaninen rikkoutuminen ei tapahdu tällä tavalla. Varsinkaan usealle ihmiselle kerrallaan.

Mutta ihmetellään. Toivottavasti ei kuitenkaan liian pitkään ihmetellä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Vieläkin ihmettelen, mikä on Elisan firmiksien taustalla, jos sitä ei vaadita ylipäätään. Miksi elisa haaskaa rahaa ja työtunteja näihin firmiksiin ? Tässä taitaa olla taustalla jotain muutakin ..

 

Käyttäjätaso 7

Vieläkin ihmettelen, mikä on Elisan firmiksien taustalla, jos sitä ei vaadita ylipäätään. Miksi elisa haaskaa rahaa ja työtunteja näihin firmiksiin ? Tässä taitaa olla taustalla jotain muutakin ..

Elisa haluaa logonsa myymiinsä laitteisiin ja samalla mahdollisuuden päivittää laitteita verkossaan , kun kaikki asiakkaat eivät muuten sitä tekisi.

Elisa ei itse noita softia tee eikä edes osaisikaan , vaan teetättää ne laitevalmistajalla tai laitevalmistajan auktorisoimalla softatalolla.

Samaa toki harrastavat lähes kaikki operaattorit , mutta minusta koko touhu on resurssien haaskausta , kun samalle laitteelle jokainen operaattori teetättää laitevalmistajalla oman softaversionsa. Kaiken lisäksi nuo brändätyt softat eivät ole yhtä hyvin toimivia ja ennen kaikkea testattuja kuin laitevalmistajan perussoftat.

Siis hölmöläisten hommaa koko brändäys.

Täällä yksi käyttäjä lisää, kenellä sama ongelma kuin edellä kuvattu - en pääse enää omistamani reitittimen asetuksiin. Liittymä on nykyisin DNA:lta, reititin on oma ja kysymättä Elisa päivitti sen rikki.

Tein tukipyynnön ja peukkuja Elisalle siitä, että viikonloppunakin ottivat jo muutaman tunnin kuluttua yhteyttä. Vanhan softan palautus ei kuitenkaan onnistunut ja tiketti siirrettiin eteenpäin.

Täällä yksi käyttäjä lisää, kenellä sama ongelma kuin edellä kuvattu - en pääse enää omistamani reitittimen asetuksiin. Liittymä on nykyisin DNA:lta, reititin on oma ja kysymättä Elisa päivitti sen rikki.

Tein tukipyynnön ja peukkuja Elisalle siitä, että viikonloppunakin ottivat jo muutaman tunnin kuluttua yhteyttä. Vanhan softan palautus ei kuitenkaan onnistunut ja tiketti siirrettiin eteenpäin.

Ongelma vaikuttaa nyt ratkenneen ja vedän osaltani tapahtunutta vähän yhteen: Pieleen menneen päivityksen jälkeen reititin kyllä vastasi oletusosoitteestaan pingiin, mutta hallintasivulle ei päässyt millään. Samalla vakaus oli heikentynyt, meni jumiin parikin kertaa vuorokaudessa ja palautui vasta virtojen katkaisulla. Tukipyynnön jälkeen viikonloppuna tehty rollback-yritys ei onnistunut. Nyt, 3 päivää myöhemmin, on ilmeisesti tehty uusi fw-asennus, joka tällä kertaa on Huawein oma ja kaikki tuntuu taas toimivan. Käyttöliittymä on uusi. Sisäverkolle säädetyt asetukset nollautuivat, mutta laittelin niitä takaisin kohdilleen. Kiitokset Elisan tuelle siitä, että päivityksestä solmuun mennyt laite palautettiin henkiin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Miten elisalla yhdistetään modeemi ja asiakas. Onko elisalla oikeus päivittää modeemiani jos olen sen vaikka kirppikseltä ostanut ?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Miten elisalla yhdistetään modeemi ja asiakas. Onko elisalla oikeus päivittää modeemiani jos olen sen vaikka kirppikseltä ostanut ?

Elisalta ostetuille laitteille tulee yleensä ottaen päivitykset Elisalta. Ei ole sillä väliä käytännön kannalta, kuka modeemin on alunperin ostanut. 

Mun laite päivittyi muutama päivä sitten ja resetoinnin jälkeen hallinta toimii taas.

Täällä yksi käyttäjä lisää, kenellä sama ongelma kuin edellä kuvattu - en pääse enää omistamani reitittimen asetuksiin. Liittymä on nykyisin DNA:lta, reititin on oma ja kysymättä Elisa päivitti sen rikki.

Tein tukipyynnön ja peukkuja Elisalle siitä, että viikonloppunakin ottivat jo muutaman tunnin kuluttua yhteyttä. Vanhan softan palautus ei kuitenkaan onnistunut ja tiketti siirrettiin eteenpäin.

Ongelma vaikuttaa nyt ratkenneen ja vedän osaltani tapahtunutta vähän yhteen: Pieleen menneen päivityksen jälkeen reititin kyllä vastasi oletusosoitteestaan pingiin, mutta hallintasivulle ei päässyt millään. Samalla vakaus oli heikentynyt, meni jumiin parikin kertaa vuorokaudessa ja palautui vasta virtojen katkaisulla. Tukipyynnön jälkeen viikonloppuna tehty rollback-yritys ei onnistunut. Nyt, 3 päivää myöhemmin, on ilmeisesti tehty uusi fw-asennus, joka tällä kertaa on Huawein oma ja kaikki tuntuu taas toimivan. Käyttöliittymä on uusi. Sisäverkolle säädetyt asetukset nollautuivat, mutta laittelin niitä takaisin kohdilleen. Kiitokset Elisan tuelle siitä, että päivityksestä solmuun mennyt laite palautettiin henkiin.


Elisalta taisi jäädä päälle joku päivityslooppi, kun TR069/CWMP pommittaa reititintä välillä tunnin, välillä minuuttien välein -- jolloin B525 boottaa joka kerta ja pätkäisee auki olevat yhteydet. Viihteen käyttö ei onnistu, Teamsit katkeaa ja VPN:n putoaa päältä, eikä tällä pysty nyt toimimaan luotettavasti. Laitoin uudelleen tukipyyntöä lokitietojen kera, huoh…

Täällä yksi käyttäjä lisää, kenellä sama ongelma kuin edellä kuvattu - en pääse enää omistamani reitittimen asetuksiin. Liittymä on nykyisin DNA:lta, reititin on oma ja kysymättä Elisa päivitti sen rikki.

Tein tukipyynnön ja peukkuja Elisalle siitä, että viikonloppunakin ottivat jo muutaman tunnin kuluttua yhteyttä. Vanhan softan palautus ei kuitenkaan onnistunut ja tiketti siirrettiin eteenpäin.

Ongelma vaikuttaa nyt ratkenneen ja vedän osaltani tapahtunutta vähän yhteen: Pieleen menneen päivityksen jälkeen reititin kyllä vastasi oletusosoitteestaan pingiin, mutta hallintasivulle ei päässyt millään. Samalla vakaus oli heikentynyt, meni jumiin parikin kertaa vuorokaudessa ja palautui vasta virtojen katkaisulla. Tukipyynnön jälkeen viikonloppuna tehty rollback-yritys ei onnistunut. Nyt, 3 päivää myöhemmin, on ilmeisesti tehty uusi fw-asennus, joka tällä kertaa on Huawein oma ja kaikki tuntuu taas toimivan. Käyttöliittymä on uusi. Sisäverkolle säädetyt asetukset nollautuivat, mutta laittelin niitä takaisin kohdilleen. Kiitokset Elisan tuelle siitä, että päivityksestä solmuun mennyt laite palautettiin henkiin.


Elisalta taisi jäädä päälle joku päivityslooppi, kun TR069/CWMP pommittaa reititintä välillä tunnin, välillä minuuttien välein -- jolloin B525 boottaa joka kerta ja pätkäisee auki olevat yhteydet. Viihteen käyttö ei onnistu, Teamsit katkeaa ja VPN:n putoaa päältä, eikä tällä pysty nyt toimimaan luotettavasti. Laitoin uudelleen tukipyyntöä lokitietojen kera, huoh…

Tukipyyntö oli vaan kuitattu vastatuksi, muuta ei tapahtunut. Hankin jo toisen reitittimen tilalle, kun ei oikein voi etäpäivystää sairaalaa epävarmalla yhteydellä. Mietin vielä, odotanko, että tuki joskus vastaa, vai vienkö vaan myymälään tiskille ja vaadin uuden tilalle. Siinäkin on se vaara, että uuteenkin tulee päivitys ja homma palaa lähtöruutuun. 

täällä yksi ongelmatapaus lisää, nyt ilmeisesti tullut uusi päivitys ja kun lähdin uusia kotiautomaatiojuttuja säätämään hallintapaneelista niin eipä enää päässytkään, sain resetoitua laitteen usean yrittämisen jälkeen mutta siihen jäi, eli ei pääse hallintaan ollenkaan, netti toimii default tunnuksilla joka löytyy modeemin pohjasta mutta se ei paljoa auta kun kaikki vekottimet kotona on omassa verkossa jota ei nyt pääse muuttamaan oikeaksi hallintapaneelista 

Käyttäjätaso 7

Elisalta taisi jäädä päälle joku päivityslooppi, kun TR069/CWMP pommittaa reititintä välillä tunnin, välillä minuuttien välein -- jolloin B525 boottaa joka kerta ja pätkäisee auki olevat yhteydet. Viihteen käyttö ei onnistu, Teamsit katkeaa ja VPN:n putoaa päältä, eikä tällä pysty nyt toimimaan luotettavasti. Laitoin uudelleen tukipyyntöä lokitietojen kera, huoh…

Sellaista se pahimmillaan on noiden operaattorille brädättyjen laitteiden . joita ei itse voi päivittää , kanssa. :zipper_mouth:

Kannattaisikohan asiasta tehdä johtopäätökset ja luopua sellaisista laitteista , joita ei itse voi hallita???

PS. Vika on ollut Elisan tiedossa jo kuukausia ja mitään ei asialle ole tehty.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Hankin jo toisen reitittimen tilalle, kun ei oikein voi etäpäivystää sairaalaa epävarmalla yhteydellä.

Kun vaatimustaso on näin korkea, operaattorin tarjoamat laitteet eivät missään tapauksessa sovellu käyttöösi.

Oikeastaan edes valmistajan omatkaan kuluttajapömpelit eivät käy. Esimerkiksi Huawein nykyiset mallit, kuten B715, joko päivittävät itsensä omavaltaisesti tai katkaisevat nimipalvelut, kun laitteelle julkistetaan ohjelmistopäivitys.

Kannattaa tutustua eurooppalaisiin ja amerikkalaisiin ammattivehkeisiin, kuten vaikka Teltonika ja Cisco.

Käyttäjätaso 7

Hankin jo toisen reitittimen tilalle, kun ei oikein voi etäpäivystää sairaalaa epävarmalla yhteydellä.

Kun vaatimustaso on näin korkea, operaattorin tarjoamat laitteet eivät missään tapauksessa sovellu käyttöösi.

Oikeastaan edes valmistajan omatkaan kuluttajapömpelit eivät käy. Esimerkiksi Huawein nykyiset mallit, kuten B715, joko päivittävät itsensä omavaltaisesti tai katkaisevat nimipalvelut, kun laitteelle julkistetaan ohjelmistopäivitys.

Kannattaa tutustua eurooppalaisiin ja amerikkalaisiin ammattivehkeisiin, kuten vaikka Teltonika ja Cisco.

Niinpä.

Toki kotimainen TeleWellkin on ihan kelvollinen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +23

 Hankin jo toisen reitittimen tilalle, kun ei oikein voi etäpäivystää sairaalaa epävarmalla yhteydellä.

Jos kiinteä yhteys on saatavilla, ota sellainen ensisijaiseksi ja eri operaattorilta mobiili backupiksi. Jos pelkkää mobiilia saatavilla, kahdelta eri operaattorilta yhteydet. Tämä oletuksella, että työnantajasi kustantaa ne sinulle.

täällä yksi ongelmatapaus lisää, nyt ilmeisesti tullut uusi päivitys ja kun lähdin uusia kotiautomaatiojuttuja säätämään hallintapaneelista niin eipä enää päässytkään, sain resetoitua laitteen usean yrittämisen jälkeen mutta siihen jäi, eli ei pääse hallintaan ollenkaan, netti toimii default tunnuksilla joka löytyy modeemin pohjasta mutta se ei paljoa auta kun kaikki vekottimet kotona on omassa verkossa jota ei nyt pääse muuttamaan oikeaksi hallintapaneelista 

Sama täällä, tuleekohan tähän Elisalta ikinä korjausta?

täällä yksi ongelmatapaus lisää, nyt ilmeisesti tullut uusi päivitys ja kun lähdin uusia kotiautomaatiojuttuja säätämään hallintapaneelista niin eipä enää päässytkään, sain resetoitua laitteen usean yrittämisen jälkeen mutta siihen jäi, eli ei pääse hallintaan ollenkaan, netti toimii default tunnuksilla joka löytyy modeemin pohjasta mutta se ei paljoa auta kun kaikki vekottimet kotona on omassa verkossa jota ei nyt pääse muuttamaan oikeaksi hallintapaneelista 

Sama täällä, tuleekohan tähän Elisalta ikinä korjausta?

 

Itsellä tuo korjaantu itsestään kun ensin olin resetoinut modeemin ja annoin seistä muutaman päivän niin alkoi taas pelittämään normaalisti, tosin olin siinä välissä kerennyt hommaamaan jo toisenlaisen systeemin joten toi modeemi jäi käyttämättä 

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@jam_forever Koititko peruskonstit tehdä reitittimelle kuten tehdasasetusten palauttamisen? Jos kokeilut ja temput ei auta, niin laita ihmeessä yksäriä tulemaan @OmaYhteisö-tiimi, niin katsotaan asiaa tarkemmin eteenpäin. 💪

Täällä sama, B525s-65a. Resetoimaan en ala, kun ei tunnut auttavan, enkä halua asetuksia menettää. Yksäri laitettu.

Täällä sama.

Itse en myöskään enää pääse hallintasivuille. Resetointi ei tuntunut ensin toimivan millään ja kun se sitten jonkin ihmeen kaupalla onnistui, ei hallintasivuille pääse edelleenkään vaikka mitkä it-temput tekisi.

Netti kylläkin toimii, mutta mitä hyötyä jos ei pääse sitä laittamaan kotikuntoon.

Älytöntä, että täytyy vakavasti harkita uuden reitittimen tilausta kun Elisa ei tarjoa mitään ratkaisua. Elisalta tuskin siis uutta laitetta tulee tilattua. Vaihtuuko sitten myös liittymä muualle, niin riippuu tarjouksista.

 

Toisin sanoen reitittimen päivitys mitä todennäköisimmin on epäonnistunut.

Osallistu keskusteluun