Vastattu

Elisan päivitys rikkoi Huawei B525S-23A reitittimen



Näytä ensimmäinen kirjoitus

114 kommenttia

Sama ongelma kuin yllä. Hallintapaneeliin ei pääse ja Elisan vikapalvelusta sanottiin, että ei voi mitään, odotellaan ehkä laitevalmistajan uutta päivitystä. Onko se päivitys tulossa vai ei? Ensimmäisestä viestistä tässä ketjussa on kuitenkin jo joku hetki mennyt. Vikapalvelusta etänä resetoitiin reititin, mutta ei auttanut mitenkään. Elisalta hankittu laite ja ei toimi kuten pitäisi Elisasta/laitevalmistajasta johtuen, niin miten olisi uusi reititin Elisan piikkiin?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Sama ongelma kuin yllä. Hallintapaneeliin ei pääse ja Elisan vikapalvelusta sanottiin, että ei voi mitään, odotellaan ehkä laitevalmistajan uutta päivitystä. Onko se päivitys tulossa vai ei? Ensimmäisestä viestistä tässä ketjussa on kuitenkin jo joku hetki mennyt. Vikapalvelusta etänä resetoitiin reititin, mutta ei auttanut mitenkään. Elisalta hankittu laite ja ei toimi kuten pitäisi Elisasta/laitevalmistajasta johtuen, niin miten olisi uusi reititin Elisan piikkiin?

 

Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle, niin katsotaan tilanne tarkemmin läpi miten edetään.

Sama ongelma kuin yllä. Hallintapaneeliin ei pääse ja Elisan vikapalvelusta sanottiin, että ei voi mitään, odotellaan ehkä laitevalmistajan uutta päivitystä. Onko se päivitys tulossa vai ei? Ensimmäisestä viestistä tässä ketjussa on kuitenkin jo joku hetki mennyt.

Käyttäjätaso 7

Onko se päivitys tulossa vai ei? Ensimmäisestä viestistä tässä ketjussa on kuitenkin jo joku hetki mennyt.

Noin kerran vuodessa se päivtystahti on ollut tähän mennessä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/4g-kotiboksi-huawei-b525/

Onko se päivitys tulossa vai ei? Ensimmäisestä viestistä tässä ketjussa on kuitenkin jo joku hetki mennyt.

Noin kerran vuodessa se päivtystahti on ollut tähän mennessä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/4g-kotiboksi-huawei-b525/

Jovain, kätevää. Odotellaanpas Lokakuuhun 2022, jos sattuisi tulemaan päivitys joka korjaisi tilanteen ja saisi valvontakameroiden asetukset tehtyä. Toivottavasti ei ole rosvoja kesäaikaan paljon liikkeellä. 

Käyttäjätaso 7

Onko se päivitys tulossa vai ei? Ensimmäisestä viestistä tässä ketjussa on kuitenkin jo joku hetki mennyt.

Noin kerran vuodessa se päivtystahti on ollut tähän mennessä.

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/aihe/mobiililaajakaista/ohje/4g-kotiboksi-huawei-b525/

Jovain, kätevää. Odotellaanpas Lokakuuhun 2022, jos sattuisi tulemaan päivitys joka korjaisi tilanteen ja saisi valvontakameroiden asetukset tehtyä. Toivottavasti ei ole rosvoja kesäaikaan paljon liikkeellä. 

Jo vain on kätevää.

Suosittelen hankkimaan jonkun toisen laitteen sen Elisan särkemän tilalle.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Päivitimme Huawei B525 -mobiilireitittimen ohjelmistoversion viime vuonna. Pienellä osalla vanhemmista laitteista on saattanut olla ongelmaa laitteen hallintasivuille kirjautumisessa. Voit kokeilla korjata ongelman palauttamalla reitittimen tehdasasetukset.
 

Miten tehdasasetukset palautetaan?
Kun reititin on päällä, paina Reset-painiketta teräväkärkisellä esineellä noin 10 sekuntia, kunnes merkkivalo alkaa vilkkua. Huomioithan, että tehdasasetusten palauttaminen poistaa kaikki mukautetut asetukset. Toimenpiteen ajaksi suosittelemme ottamaan SIM-kortin pois laitteesta.
 

Mobiilireititin on melko vanha malli, joten jos tehdasasetusten palautus ei auttanut ongelmaan, suosittelemme hankkimaan uuden reitittimen. Elisan verkkokaupasta saat mobiilireitittimet edullisella kuukausimaksulla ilman korkoa.

Minulla on  tuo reititin ollut kaapinperällä pitkään käyttämättömänä kun mm. asetuksiin ei päässyt. Otin sen taas kokeiluun, laitoin SIMmin ja jätin käyntiin muutamaksi päiväksi. Se näyttääkin nyt toimivan, pääsin asetuksiin ja pystyin muuttamaan niitä.

Onko tähän apua?

 

Aspasta haistattivat suoraan sanoen pitkät ja purkki on nyt tiiliskivenä?

 

Huawei käski ottaa yhteyttä elisaan ja Elisa nosti kädet pystyyn. Ei kehtaisi alkaa kiroilemaan ja kuvailemaan firmaa..

Kunniamerkki

Onko tähän apua?

 

Aspasta haistattivat suoraan sanoen pitkät ja purkki on nyt tiiliskivenä?

 

Huawei käski ottaa yhteyttä elisaan ja Elisa nosti kädet pystyyn. Ei kehtaisi alkaa kiroilemaan ja kuvailemaan firmaa..

 

Eipä taida olla varsinaista korjausta, mutta minulla kuten vissiin monilla muillakin tässä ketjussa se on vain korjautunut, kun tötsä on ollut muutamankin päivän pois käytöstä ja kokeiltu sitten taas. En tiedä, saiko se aikaan jonkun syvemmän nollaamisen vai mitä, mutta lopputuloksena Elisan brändäämä softa katosi ja asia ratkesi. Itselläni reititin on ollut sen jälkeen taas käytössä jo 1,5 vuotta putkeen ilman ongelmia.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Onko tähän apua?

 

Aspasta haistattivat suoraan sanoen pitkät ja purkki on nyt tiiliskivenä?

 

Huawei käski ottaa yhteyttä elisaan ja Elisa nosti kädet pystyyn. Ei kehtaisi alkaa kiroilemaan ja kuvailemaan firmaa..

Laite ei siis enää toimi lainkaan, kun on tiiliskivi? 🤔 Laite on tosiaan vanha malli, jonka takuu on jo päättynyt varmasti. Suosittelen hankkimaan suoraan uuden reitittimen kyseisen mallin tilalle. 👍🏻

Minulla sama ongelma. Pystyykö ongelmaa korjaamaan jollain tapaa?

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Kannattaa ainakin tuo tehdasasetusten palautus tehdä jos ei ollu vielä sitä tehtynä. 🤔 Ja hei tervetuloa mukaan tänne OmaYhteisöön @Joniris! 🌞

Kannattaa ainakin tuo tehdasasetusten palautus tehdä jos ei ollu vielä sitä tehtynä. 🤔 Ja hei tervetuloa mukaan tänne OmaYhteisöön @Joniris! 🌞

Yritetty ja nyt jouduin vaihtamaan joka laitteeseen wifin oletussalasanan koska en pääse sitä vaihtamaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Kun täällä kovin huolettomasti tarjotaan aina tehdasasetusten palauttamista ratkaisuksi ongelmaan kuin ongelmaan, on syytä muistuttaa, että se hävittää laitteeseen tehdyt asetukset.

Rikoslain 35 luvussa tietojen hävittämistä taas kirjoitetaan näin:

3 a § Datavahingonteko

Joka toista vahingoittaakseen oikeudettomasti hävittää, turmelee, kätkee, vahingoittaa, muuttaa, saattaa käyttökelvottomaksi tai salaa tietovälineelle tallennetun tiedon tai muun tallennuksen taikka tietojärjestelmässä olevan datan, on tuomittava datavahingonteosta sakkoon tai vankeuteen enintään kahdeksi vuodeksi.

Yritys on rangaistava.

3 c § Lievä datavahingonteko

Jos datavahingonteko, huomioon ottaen vahingon vähäisyys tai muut rikokseen liittyvät seikat, on kokonaisuutena arvostellen vähäinen, rikoksentekijä on tuomittava lievästä datavahingonteosta sakkoon.

Kunniamerkki

Edelleen ongelmaisille ehdotan, että jos vain on olosuhteissanne mahdollista, tai ainakin viimeisenä oljenkortena kokeilkaa pitää laite pois käytöstä ja virrasta useamman päivän ajan (en osaa sanoa tarkkaa aikaa, mutta itselläni se oli poissa 6 päivää kun olin reissussa) ja sitten uusi kokeilu. Syystä tai toisesta tämä auttoi minulla, enkä muistaakseni ole läheskään ketjun ainoa.

Virtoihin palatessaan Elisan logoilla varustettu softa oli siis itsestään vaihtunut paljaaseen Huawein softaan ja kaikki toimi taas normaalisti.

Ja tosiaan sen jälkeen laite on minulla toiminut täysin ongelmitta jo 1,5 vuotta, joten tuo oireilu ei kerro siitä, että se olisi välittömästi kuolemassa. Elisan upea  softa oli kai vain jotenkin sekoittanut sen.

Ei auttanut vaikka reitittimestä oli virrat viisi päivää poissa. Noh, enää en osta yhtäkään laitetta elisalta kerran näitä etänä rikkovat.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +13

Ei auttanut vaikka reitittimestä oli virrat viisi päivää poissa. Noh, enää en osta yhtäkään laitetta elisalta kerran näitä etänä rikkovat.

Laite on tosiaan vanha malli, jonka takuu on jo päättynyt varmasti. 🤔 Suosittelen hankkimaan suoraan uuden reitittimen kyseisen mallin tilalle. 👍🏻

Ei auttanut vaikka reitittimestä oli virrat viisi päivää poissa. Noh, enää en osta yhtäkään laitetta elisalta kerran näitä etänä rikkovat.

Laite on tosiaan vanha malli, jonka takuu on jo päättynyt varmasti. 🤔 Suosittelen hankkimaan suoraan uuden reitittimen kyseisen mallin tilalle. 👍🏻

Eli tämä (ja koko ketju) kertoo suoraan siitä, että ns. viimeinen laitteen rampauttava firmispäivitys latautuu laitteelle operaattorin toimesta, kun takuu (tai laitteen oletettu 2-3v elinikä) loppuu ja ratkaisuna kehoitetaan ostamaan uusi. 👍🏻👍🏻👍🏻

Minulla on nyt kokemusta kahdesta eri huawein reitittimestä, tämä kyseinen B525s-65a ja toinen astetta vanhempi, jossa on molemmissa käynyt näin:

Viimeinen firmispäivitys asentuu ja reititin näyttää toimivan ok. Mutta, jos se käy pois virroista uudet muutokset asetuksissa eivät pysy tallessa. Jos nyt resetoit laitteen palautuu tehdasasetukset ja niiden muuttaminen toimii niin kauan, kunnes taas käynnistät uudelleen ja sitten on taas default tehdasasetukset päällä. Joka bootin jälkeen aina ja ikuisesti. Siksi en ole toista jotenkuten toimivaa reititintä palauttanut tehdasasetuksille ja siinä pysyy joskus tehty auttavasti toimiva konfis näin.

Wifin SSID säilyy ja wlan toimii bootin jälkeen, vaikka admin sivulla se näyttää olevan pois päältä.

Lisäksi valikoista häviää backup and restore ominaisuus, eli et saa vanhaa backuppiakaan palautettua, mikä on varsin MIELENKIINTOISTA.

 

Kolmas vielä vanhempi eri operaattorilta oleva Huwaewin reititin toimii ongelmitta ja tallentaa asetuksensa ja pitää ne bootatessa.

 

Saako teiltä tiedot viimeisestä firmwaresta ja mitä ominaisuuksia se on syönyt?


Pystyttekö lähettämään käyttäjälle toimivan Huawein kopeloimattoman firmwaren näihin laittesiin omaa asennusta varten, jotta nämä operaattorin rikkomat laitteet saadaan omin voimin kuntoon, koska puhdasta uusinta firmwarea näihin ei tunnu löytyvän edes valmistajalta?

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@ElisaanEiluoteta @Joniris ja @hampuusi Laitoimme yksityisviestiä aiheesta. Viesti on tullut @OmaYhteisö-tiimiltä.

Noniin… ja nyt sama ongelma täällä. Piti peleihin sekä kotiautomaatioon liittyen tsekata boxin asetuksia ja nyt ei pääse hallintasivuille. Itse en koe olevani mikään käsi näitten laitteiden kanssa ja olin jo kaivamassa Miracle Boxia sekä huawein firmwarea netistä. Onko tähän siis joku helpompi/muu järkevä ratkaisu? Siihen en usko, että kun ottaa virrat pois laitteesta useammaksi päiväksi niin pyhä henki korjaisi laitteen itsestään. 5 minuuttia ilman virtakaapelia kyllä tyhjentää ne kondensaattoritkin. Toki siihen saatan uskoa, että Elisa lataa jonkun default firmwaren laitteeseen kun se huomaa, että jotain on pielessä???? en tiedä. Osaako joku nyt sanoa, että miten tuon saa toimimaan? laite on resetoitu ja nettiin pääsee default asetuksilla. Boxin hallintasivuille on pakko päästä. Todella “laadukasta” toimintaa Elisalta: rikkoo laitteita lataamalla jotain omia “troijalais päivityksiä”. Kyrsii muutenkin vuoden 1997 nic.fi sähköpostin muuttuminen maksulliseksi yksipuolisella ilmoituksella, vaikka alkuperäisessä sopimuksessa se oli ilmainen.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +8

Kuten tuolla jo aiemmin mainittiin, niin onhan tuo laite jo aika vanha malli muutenkin. 🤔 Suosittelisin lämpimästi jo uutta reititintä.

Meidän myymiin malleihin voi tutustua täällä. 😊

Käyttäjätaso 7

Kuten tuolla jo aiemmin mainittiin, niin onhan tuo laite jo aika vanha malli muutenkin. 🤔 Suosittelisin lämpimästi jo uutta reititintä.

Vanha ja vanha , kyllä se satunnaiseen mökkikäyttöön riittää erinomaisesti , kun on 2CA-tuote. Ei tuolla maaseudulla mökkialueilla ne nettinopeudet muutenkaan yllä edes 100 Mbit/s.

Itsellänikin on tuollainen , ei tosin Elisalta , ja pelittää. Minusta on suorastaan rikollista , että operaattori päivityksillään rikkoo asiakkaan omaisuutta eikä suostu edes korjaamaan mokiaan.

Kunniamerkki

Minustakin laite on täysin kelpo 4G-reititin tänäkin päivänä, ja on törkeää vain sanoa “osta meiltä uusi”, kun Elisan päivitys rikkoutumisen selvästikin aiheutti. Vähän empatiaa toivoisi eikä pelkkää ahneutta.

 

Itselläni vehje on toiminut moitteetta jo lähes 2 vuotta sen jälkeen kun se rikkoontui väliaikaisesti ketjun oireiden mukaisesti ja korjautui oltuaan poissa virrasta noin viikon ajan (enkä edelleenkään tiedä, miten ja miksi se sillä korjaantui ja oliko se vain onnekasta sattumaa). Edelleen jatkuvassa käytössä 24/7.

Kuten tuolla jo aiemmin mainittiin, niin onhan tuo laite jo aika vanha malli muutenkin. 🤔 Suosittelisin lämpimästi jo uutta reititintä.

Meidän myymiin malleihin voi tutustua täällä. 😊

Vanha😂 juu onhan se, mutta ripuli-ohjelmiston lataaminen laitteeseen on laitonta niin kuin edellinen mainitsi. Juridisesti en saa enää sitä palvelua jota olen tilannut, miksi siis maksaa täyttä hintaa palvelusta joka ei täytä alkuperäisen sopimuksen ehtoja? Reitittimen pitäisi toimia kaikilta ominaisuuksiltaan siten, että internetliittymä on hyödynnettävissä kokonaisuudessaan. Nyt ei pysty esim pelaamaan tiettyjä pelejä koska ei pääse muuttamaan IP- liittyviä asetuksia sekä laitteessa on vskio salasana jota ei pysty muuttamaan = tietoturvariski. Näinkö se Elisa suojelee asiakkaitaan tietoturvariskeiltä? Olen jo ostanut ko. reitittimen Elisalta niin miksi hel….ssä minun pitäisi ostaa uusi? Minulle riittää nykyinenkin nopeus kotiautomaatioon. Paras oli kun tarjottiin rikottuun laitteeseen oma-gurua 35e 15min...ja tämä “guru” ei osannut mitään muuta kuin kysellä sarjanumeroita ja imei koodeja ..lopputulemana ei osannut tehdä yhtään mitään asialle. Vielä kehtasi kyseenalaistaa, että mahtoiko ongelma johtua päivityksestä😂 Elisa ei voi vedota siihen, että on vain ladannut laitevalmistajan softan reitittimeen, koska minä asiakkaana olen ostanut palvelun Elisalta en laitetoimittajalta. Operaattorin vaihdon lisäksi on harkinnassa kuluttaja-asiamieheen yhteydenotto asian tiimoilta.

Osallistu keskusteluun