Vastattu

Elisan päivitys rikkoi Huawei B525S-23A reitittimen



Näytä ensimmäinen kirjoitus

114 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

@DR00ME Pakko sen verran sanoa, että jos laite on toiminut normaalisti kuitenkin päivityksen jälkeen pitkän aikaa, niin ei tätä päivityksen piikkiin enää voi laittaa. Jos laitat laitteen sarjanumeron OmaYhteisön profiiliin sille kuuluvalle paikalle, niin päästään tarkistamaan tuon päivityksen tilanne. Kuten tässä ketjussa jo on aiemmin todettu niin kyseinen malli on iäkkäämpi ja olisi syytä päivittää uuteen, jos laitteella esiintyy ongelmia.

@DR00ME Pakko sen verran sanoa, että jos laite on toiminut normaalisti kuitenkin päivityksen jälkeen pitkän aikaa, niin ei tätä päivityksen piikkiin enää voi laittaa. Jos laitat laitteen sarjanumeron OmaYhteisön profiiliin sille kuuluvalle paikalle, niin päästään tarkistamaan tuon päivityksen tilanne. Kuten tässä ketjussa jo on aiemmin todettu niin kyseinen malli on iäkkäämpi ja olisi syytä päivittää uuteen, jos laitteella esiintyy ongelmia.

Mikä on kohta johon tämä “sarjanumero” laitetaan? Itse en löytänyt Profiilista sellaista kohtaa erikseen?

Jos normaalisti tarkoittaa sitä, että laitteen hallintasivuille ei ENÄÄ pääse tekemään tärkeitä parametrien muutoksia, jotka vaikuttavat internetliittymän toimintaan niin meillä on erilainen käsitys “normaalista”.

Laitehan on ehjä fyysisesti eli sen kaikki sisällä olevat komponentit toimivat. Laite on rikottu ohjelmallisesti tällä Elisan lataamalla päivityksellä. Laitteen ikääntymisellä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Yksityiset muistiinpanot (ei julkinen) -kohtaan voit laitella sarjanumeron. Laitteet ei ikuisuuksia kestä ja se on tietysti sanomattakin selvää. Laitteen päivitykset on ajettu jo hyvä tovi sitten ja vahvasti uskon, että laitteesi on toiminut päivityksen jälkeen ongelmitta. Tilanne olisi täysin eri jos laitteesi olisi oikeasti vikaantunut päivityksen yhteydessä tai heti päivityksen jälkeen.

Tällä logiikalla laitevian voisi vierittää vielä vuosienkin päästä päivityksen piikkiin? Kyllä ne laitteet voi vikaantua ilman päivityksiäkin.

Käyttäjätaso 7

Mikä on kohta johon tämä “sarjanumero” laitetaan? Itse en löytänyt Profiilista sellaista kohtaa erikseen?

 

Laita vaikka tähän:

Muokkaa profiilia » Yksityiset muistiinpanot (ei julkinen)(Yksityinen)

No kas myöhästyin. 😄

Käyttäjätaso 7

Tällä logiikalla laitevian voisi vierittää vielä vuosienkin päästä päivityksen piikkiin? Kyllä ne laitteet voi vikaantua ilman päivityksiäkin.

No tietysti voi , mutta äärimmäisen harvoin täsmälleen samoilla oireilla.

Tämä vika on siitä erikoinen , että laite toimii , mutta hallintaan ei pääse. En minä ainakaan joka käyttökerralla hallintaan kirjaudu ja näin ollen vika saattaa pysyä piilossa pitkään.

Yksityiset muistiinpanot (ei julkinen) -kohtaan voit laitella sarjanumeron. Laitteet ei ikuisuuksia kestä ja se on tietysti sanomattakin selvää. Laitteen päivitykset on ajettu jo hyvä tovi sitten ja vahvasti uskon, että laitteesi on toiminut päivityksen jälkeen ongelmitta. Tilanne olisi täysin eri jos laitteesi olisi oikeasti vikaantunut päivityksen yhteydessä tai heti päivityksen jälkeen.

Tällä logiikalla laitevian voisi vierittää vielä vuosienkin päästä päivityksen piikkiin? Kyllä ne laitteet voi vikaantua ilman päivityksiäkin.

 

Lainaan teidän omaa tekstiä:

“Päivitimme Huawei B525 -mobiilireitittimen ohjelmistoversion viime vuonna. Pienellä osalla vanhemmista laitteista on saattanut olla ongelmaa laitteen hallintasivuille kirjautumisessa. Voit kokeilla korjata ongelman palauttamalla reitittimen tehdasasetukset.”

 

Ongelma tosiaan on ollut päivityksen jälkeen ja olen ihmetellyt, että miksi ei pääse hallintasivuille. Nyt kun on ollut enemmän tarvetta päästä asetuksiin eikä pääsekkään niin se rajoittaa liittymän käyttöä. Joskus yritin päästä esim. pelaamaan yhtä peliä niin ei päässytkään kun asetukset pielessä niin luovuin pelaamisesta. Asia tuli nyt ajankohtaisemmaksi kun pitäisi kotiautomaatioon liittyviä päivityksiä tehdä. Noudatettuani tuota ohjettasi resetoin reitittimen ja sinne meni salasanat ja kaikki muutkin asetukset. Että semmoista...

 

Yksityiset muistiinpanot (ei julkinen) -kohtaan voit laitella sarjanumeron. Laitteet ei ikuisuuksia kestä ja se on tietysti sanomattakin selvää. Laitteen päivitykset on ajettu jo hyvä tovi sitten ja vahvasti uskon, että laitteesi on toiminut päivityksen jälkeen ongelmitta. Tilanne olisi täysin eri jos laitteesi olisi oikeasti vikaantunut päivityksen yhteydessä tai heti päivityksen jälkeen.

Tällä logiikalla laitevian voisi vierittää vielä vuosienkin päästä päivityksen piikkiin? Kyllä ne laitteet voi vikaantua ilman päivityksiäkin.

 

Laitteet voivat ikääntyessään mennä rikki fyysisesti mutta ei ohjelmallisesti. Aina voi jonkun bufferin tms. resetoida. Ohjelmiston voi aina myös ladata uudestaan jne. Tässä tapauksessa on ladattu vääränlainen ohjelmisto joka ei ole yhteensopiva asian X kanssa. Jokin parametri on nyt muuttunut siten, että hallintasivu on blockattu. Elisan ohjelmisto… esim. jos laitteesta ottaa sim- kortin pois ja sen resetoi ja kytkee virrat päälle niin boxi jakaa verkkoon itseään Elisan nimellä, tämä tarkoittaa sitä että boxiin on ladattu Elisan jotain asetuksia / firmware. Korjaa jos olwn väärässä?

Käyttäjätaso 7

Elisan ohjelmisto… esim. jos laitteesta ottaa sim- kortin pois ja sen resetoi ja kytkee virrat päälle niin boxi jakaa verkkoon itseään Elisan nimellä, tämä tarkoittaa sitä että boxiin on ladattu Elisan jotain asetuksia / firmware. Korjaa jos olwn väärässä?

Elisalta ostetuissa mobiilireitittimissä on aina Elisalle räätälöity firmware.

Se firmware on pysyväismuistissa eikä se sieltä resetoimalla mihinkään poistu. Resetointi poistaa vain asiakkaan omat asetusmuutokset ja korvaa tehdasasetuksilla. SIM-lukituksia ei ole ollut enää vuosiin eli laitteet toimivat kaikkien operaattoreiden korteilla kunhan APN on oikein.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Kyllä, päivitys on tosiaan lokakuulta 2021 ja silloin myös ajautunut käyttäjille. Pieni osa tätä ongelmaa koki hallintasivun kanssa ja lisäksi ketjusta löytyvillä ohjeilla niitä saatiin heräteltyä. Tässä on syytä katsoa myös laitteen ikää kokonaisuudessaan ja kun kyse ei ole kuitenkaan yleisestä viasta päivityksen kanssa. Yleisellä vialla tarkoitan oikeasti rikkinäistä päivitystä, joka vaikuttaisi valtaosaan laitteista.

Näin jälkijunassa on lähes mahdoton varmuudella sanoa mikä laitteen on vioittanut ja missä kohtaa laite on vioittunut.

 

Elisan ohjelmisto… esim. jos laitteesta ottaa sim- kortin pois ja sen resetoi ja kytkee virrat päälle niin boxi jakaa verkkoon itseään Elisan nimellä, tämä tarkoittaa sitä että boxiin on ladattu Elisan jotain asetuksia / firmware. Korjaa jos olwn väärässä?

Elisalta ostetuissa mobiilireitittimissä on aina Elisalle räätälöity firmware.

Se firmware on pysyväismuistissa eikä se sieltä resetoimalla mihinkään poistu. Resetointi poistaa vain asiakkaan omat asetusmuutokset ja korvaa tehdasasetuksilla. SIM-lukituksia ei ole ollut enää vuosiin eli laitteet toimivat kaikkien operaattoreiden korteilla kunhan APN on oikein.

 

Näinhän se on. Tässä firmwaressa on jokin pielessä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Tässä tapauksessa on ladattu vääränlainen ohjelmisto joka ei ole yhteensopiva asian X kanssa

Tämä tarkottaisi sitä, että muutkin saman laitteen käyttäjät kokisivat tämän ongelman. Kyse on yksittäisistä laitteista, jotka eivät ole reagoineet päivitykseen normaalisti, mutta tehdasasetuksien palauttamisella näitä saatiin myös heräteltyä.

 

Käyttäjätaso 7

Tässä on syytä katsoa myös laitteen ikää kokonaisuudessaan ja kun kyse ei ole kuitenkaan yleisestä viasta päivityksen kanssa. Yleisellä vialla tarkoitan oikeasti rikkinäistä päivitystä, joka vaikuttaisi valtaosaan laitteista.

Hiukkasen nyt vetelet mutkia suoraksi. 😊

Te päivitätte laitteita OTA-päivityksinä erissä ja se kestää viikkoja , että koko laitekanta tulee päivitettyä.

OTA-päivityksen huono puoli on , että mikä tahansa “räpsy” verkossa voi korruptoida dataa ja johtaa ennalta arvaamattomiin lopputuloksiin kaikista checksummista huolimatta. Kaiken lisäksi se OTA on automaattinen eikä kukaan ehdi sellaista valvomaan meneekö oikein vai virheileekö.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Tässä on syytä katsoa myös laitteen ikää kokonaisuudessaan ja kun kyse ei ole kuitenkaan yleisestä viasta päivityksen kanssa. Yleisellä vialla tarkoitan oikeasti rikkinäistä päivitystä, joka vaikuttaisi valtaosaan laitteista.

Hiukkasen nyt vetelet mutkia suoraksi. 😊

Te päivitätte laitteita OTA-päivityksinä erissä ja se kestää viikkoja , että koko laitekanta tulee päivitettyä.

OTA-päivityksen huono puoli on , että mikä tahansa “räpsy” verkossa voi korruptoida dataa ja johtaa ennalta arvaamattomiin lopputuloksiin kaikista checksummista huolimatta. Kaiken lisäksi se OTA on automaattinen eikä kukaan ehdi sellaista valvomaan meneekö oikein vai virheileekö.

Tämä on ihan puhdasta spekulointia, että onko verkossa ollut räpsyä, onko laitetta käynnistelty uudelleen tai onko muuta ollut taustalla joka tuohon on voinut vaikuttaa. Ei ole tarkoitus missään nimessä väitellä aiheesta vaikka ikäväkseen hieman sen puolelle meni ja aihe on kurja kaikesta huolimatta, asia ei kuitenkaan ole yksiselitteinen. Olemme tuoneet kantamme kuitenkin esille.

Käyttäjätaso 7

Aamen. Elisa on puhunut eikä ota vastuuta tekemisistään.👎

PS. Tämä on se syy , miksi en suosi operaattorilaitteita , kun niitä asiakas ei voi korjata.

Osallistu keskusteluun