Vastattu

Huawei 5G CPE Max internetyhteyden katkeaminen


Meillä on ollut reilut puoli vuotta käytössä CPE Max purkki ja pari viikkoa sitten laitteen ohjelmisto päivittyi versioon 10.0.5.2(H1SP2C260).

 

Tämän jälkeen on nyt esiintynyt internetyhteyden katkeamista toistuvasti ja pahimmillaan useamman kerran päivässä. Yhteys laitteeseen näyttäisi olevan kunnossa ja internetyhteys palautuu ainoastaan käynnistämällä CPE Max uudelleen. 

 

Mistähän tässä voisi alkaa etsimään vikaa?

 

Laitteessa on automaattinen uudelleenkäynnistys ajastettuna yölle.

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Baas obruT 18 July 2021, 09:09

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

12 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Moro @Baas obruT ja tervetuloa OmaYhteisöön! :) Ikävä kuulla ongelmista purkin kanssa :( 

Ensimmäinen varmistus: Ootko resetoinut eli palautellut purkin tehdasasetuksille? Ootko katkon myötä käynyt laitteen hallintasivulla katsomassa että herjaako se jotain siellä vai näyttääkö se peräti että yhteys olisi normaalisti toiminnassa vaikkei se sitten toimisikaan? Lisäätkö vielä profiiliisi asiakasnumeron niin voidaan vilasta että nähdäänkö täältä puolen mitään selkeää syytä? :) 

Hei, nyt lomailujen jälkeen kun on taas seurannut tuota purkin toimintaa, niin tehdasasetusten palautuksen jälkeen vaikuttaisi toimivan  normaalisti ainakin toistaiseksi. :thumbsup:

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Ihan loistava homma :thumbsup_tone2:  jos laite koskaan yskii syystä tai toisesta niin tuo tehdasasetuksille palautus on oikein hyvä kikka kokeilla, se on korjannut monet ongelmat. :slight_smile:

Jos ongelmat missään kohtaa palaavat eikä resetointi auta, niin pistä ihmeessä viestiä ja voidaan ihmetellä asiaa sitten yhdessä uudelleen :thumbsup_tone2:

Samantyyppinen ongelma ilmestyi meille n 2kk sitten. Huawei CPE max ulkoyksikköä joutuu säännöllisen epäsäännöllisesti uudelleen käynnistämään koska laite ei toivu ollenkaan jos 5G yhteys katoaa. 

Vikaa on nyt tutkittu, mittailtu ja kinasteltu muutaman viikon ajan. Viimeisin lausunto oli että olemme katveessa?? Miksiköhän näitä myydään katveeseen, yhteys toimi kuitenkin  6kk ajan ilman ongelmia ja todella kovilla nopeuksilla.

Ongelma on 5G kannalta liian pitkä etäisyys tukisemaan, 4G+ pitäisi kuitenkin toimia jos 5G signaali katoaa, mutta laite ei osaa tätä tehdä automaattisesti ilmeisesti vian takia.

Eräs Elisan asiantuntija suositteli laitteen vaihtoa mutta elisa verkkoporukka ei tähän suostunut. Nyt sitten reklamoin ja odotan vastausta päivän pari ennenkuin asiaa viedään kuluttajaviranomaisten toimesta eteenpäin.

Elisan asiakaspalvelu on muutamaa todella pätevää asiantuntijaa lukuunottamatta ala-arvoista. Kysellään samat asiat moneen kertaan kun ei jakseta lukea taustoja jos sinne nyt yleensä mitään edes kirjataan.

Sääli että negatiivisella asiakaskokemuksella ajetaan asiakkaat pois . Tästä saa vielä hyvän tarinan vaikka linkedin:ssä julkaistavaksi.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Samantyyppinen ongelma ilmestyi meille n 2kk sitten. Huawei CPE max ulkoyksikköä joutuu säännöllisen epäsäännöllisesti uudelleen käynnistämään koska laite ei toivu ollenkaan jos 5G yhteys katoaa. 

Vikaa on nyt tutkittu, mittailtu ja kinasteltu muutaman viikon ajan. Viimeisin lausunto oli että olemme katveessa?? Miksiköhän näitä myydään katveeseen, yhteys toimi kuitenkin  6kk ajan ilman ongelmia ja todella kovilla nopeuksilla.

Ongelma on 5G kannalta liian pitkä etäisyys tukisemaan, 4G+ pitäisi kuitenkin toimia jos 5G signaali katoaa, mutta laite ei osaa tätä tehdä automaattisesti ilmeisesti vian takia.

Eräs Elisan asiantuntija suositteli laitteen vaihtoa mutta elisa verkkoporukka ei tähän suostunut. Nyt sitten reklamoin ja odotan vastausta päivän pari ennenkuin asiaa viedään kuluttajaviranomaisten toimesta eteenpäin.

Elisan asiakaspalvelu on muutamaa todella pätevää asiantuntijaa lukuunottamatta ala-arvoista. Kysellään samat asiat moneen kertaan kun ei jakseta lukea taustoja jos sinne nyt yleensä mitään edes kirjataan.

Sääli että negatiivisella asiakaskokemuksella ajetaan asiakkaat pois . Tästä saa vielä hyvän tarinan vaikka linkedin:ssä julkaistavaksi.

@MA70  Pahoittelut ongelmasta. Voidaan katsoa tilannetta lisää myös täällä puolella, voit laittaa yksityisviestiä halutessasi @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle. 

Sama ilmiö sitten minullakin. Elisan “tuki” kertoi, että minun tukiasema hyppii kahden elisan tukiaseman välillä ja sitten jumiutuu. Mutta eivät osaa tehdä asialle mitään. 5G kotiverkko on toiminut keväällä tehdyn asennuksen jälkeen hyvin aina noin viikko-pari takaperin alkanutta temppuilua. Laite on buutattava nyt pahimmillaan muutaman minuutin välein. Paraneeko tämä ikinä? Elisa ei siis tee enää mitään, paitsi ehdotti kaupan purkua tai siirtymistä 4G:hen. Minua on *ustu silmään... 

Käyttäjätaso 7

Laite on buutattava nyt pahimmillaan muutaman minuutin välein. Paraneeko tämä ikinä? Elisa ei siis tee enää mitään, paitsi ehdotti kaupan purkua tai siirtymistä 4G:hen. Minua on *ustu silmään... 

Eiköhän , mutta siihen menee vielä vuosia. Nykyinen 5G NSA on vain 4G:n laajennus ja välivaihe , kun siirrytään oikeaan 5G SA:han. Toivottavasti päästään 5G SA:lla  parempaan lopputulokseen. No nähtäväksi jää.

Sitä 5G SA:ta odotellessa suosittelen käyttämään 4G:tä ja ehkä olisi viisasta muuttaa liittymäkin halvemmaksi 4G:ksi. Ilmeisesti olet hankkinut kalliin 5G modeemin , joten niissä kyllä 4G-tuki on ja uskoakseni vähän paremmalla tolalla kuin vanhoissa 4G-modeemeissa.

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki

Itselläkin on 5G-puhelin vain sen takia että pystyn edullisessa 4G-liittymässä hyödyntämään 4X4 MIMO:n ja 256QAM:n edut joka on kaupunki-alueilla minusta huomattava parannus entiseen.

Käyttäjätaso 7

Itselläkin on 5G-puhelin vain sen takia että pystyn edullisessa 4G-liittymässä hyödyntämään 4X4 MIMO:n ja 256QAM:n edut joka on kaupunki-alueilla minusta huomattava parannus entiseen.


Noinhan se on. Ihan samaa ajattelin edellä , kun puhuin 5G-modeemien paremmasta 4G-tuesta. 4x4 MIMO ja 256QAM alkavat olla peruskauraa 4G-tukiasemissa ja myös uudemmissa 5G-modeemeissa. Toki kannattaa muistaa , että 256QAM edellyttää hyvälaatuista signaalia , jossa SINR on vähintään 15 dB , mieluusti enemmän , että kytkeytyy edes päälle. Myös CA on paremmalla tolalla 5G-modeemeissa. DL CA alkaa olla 5CA ja UL CA 2CA.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +20

Sama ilmiö sitten minullakin. Elisan “tuki” kertoi, että minun tukiasema hyppii kahden elisan tukiaseman välillä ja sitten jumiutuu. Mutta eivät osaa tehdä asialle mitään. 5G kotiverkko on toiminut keväällä tehdyn asennuksen jälkeen hyvin aina noin viikko-pari takaperin alkanutta temppuilua. Laite on buutattava nyt pahimmillaan muutaman minuutin välein. Paraneeko tämä ikinä? Elisa ei siis tee enää mitään, paitsi ehdotti kaupan purkua tai siirtymistä 4G:hen. Minua on *ustu silmään... 


Pahoittelut tilanteesta. Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi -käyttäjälle niin tutkitaan tilannetta lisää?

Nyt pelittää hyvin, modeemi vaihdettu ZTE malliin ja nostettu korkeammalle.

 

Käyttäjätaso 3
Kunniamerkki +1

Itselläkin on 5G-puhelin vain sen takia että pystyn edullisessa 4G-liittymässä hyödyntämään 4X4 MIMO:n ja 256QAM:n edut joka on kaupunki-alueilla minusta huomattava parannus entiseen.


Noinhan se on. Ihan samaa ajattelin edellä , kun puhuin 5G-modeemien paremmasta 4G-tuesta. 4x4 MIMO ja 256QAM alkavat olla peruskauraa 4G-tukiasemissa ja myös uudemmissa 5G-modeemeissa. Toki kannattaa muistaa , että 256QAM edellyttää hyvälaatuista signaalia , jossa SINR on vähintään 15 dB , mieluusti enemmän , että kytkeytyy edes päälle. Myös CA on paremmalla tolalla 5G-modeemeissa. DL CA alkaa olla 5CA ja UL CA 2CA.

Syrjemmässä asuvan ei kannata rynniä uutta modeemia välittömästi hakemaan jos ei tiedä tarvitsetko sitä oikeasti. Kannattaa selvittää paikalliset olosuhteet ensin. Mimot ja qamit ei pienissä kylissä ja maalla toimi. Vuosien takaiset Elisan mastot, vain 800 MHz tuki LTE:lle jos sitäkään. Monet käyttää vielä 900 MHz 3G yhteyksiä. Vuosia käytin Elisan yhteyksiä mutta kun päivityksiä ei mastoihin tule niin kyllästyin. Lopetin liittymän muutama viikko sitten. Lähin 1800 Mhz masto 14,5 km päässä, ainoa josta kuitenkin Elisan verkossa pääsi hyvillä keleillä päälle 10 Mbps nopeuksiin. Huonon sään aikaan ei edes puoleen siitä. Vaati lisäksi tupla- antennit ja satelliittilautasen korkealle tolpan nokkaan.