Vastattu

Huawei 5G CPE Pro 2 -reititin yhteys ongelma

  • 18 May 2021
  • 9 kommenttia
  • 1165 katselukerrat

Tilanne on siis tämä:

Joulukuusta 2020 asti ollut tämä reititin käytössä ja 300meganen 5G yhteys siinä. Ensimmäinen viikko meni ongelmitta mutta sitten ensimmäisen kerran yhteys katkesi yllättäen n. 10 sekunniksi, ja siitä eteenpäin yhteyden katkeamisia on ruvennut tulemaan useammin. Tällä hetkellä se tapahtuu monia kertoja päivässä, joskus jopa 3 kertaa tunnin sisään. Nopeudet ovat oikeanlaiset, niissä ei ongelmia ole ollut tänä aikana ollenkaan. 

Järjestelmälokista löytynee tälläistä, joka kerta kun tämä disconnectaus tapahtuu: 

Välillä pelkkä disconnected ja välillä tuon failedin kanssa. Internet yhteys siis pätkäisee noin 20 sekunniksi joka kerta kun tämä tapahtuu. 

Jostain välistä löytyy myös tälläistä sieltä lokista: 

Uudellenkäynnistämisellä ei vaikutusta disconnectauksiin tai niiden tiheyteen. Purkin resetointia olen koittanut, tuloksetta. Laitteen hallintasivuilta olen kaikkia mahdollisia asetuksia koittanut muutella, tuloksetta. Googlettanut olen tästä ongelmasta, mutta mitään hyödyllistä en ole löytänyt. Uusimmat laitepäivityksetkin on.

Yhden vertaiseni löysin täältä OmaElisa yhteisöstä jolla tämä samainen ongelma oli, mutta siihen vanhan ketjun kommenttiin ei ollut enään mitään vastattu joten päätin avata uuden tähän liittyen. 

Disconnectaus tapahtuu kaikilla laitteilla samaan aikaan jos siinä monta on yhdistettynä, oli kyseessä langallinen tai langaton yhteys.

Tällä hetkellä alueellani on “Mobiiliverkon vikatilanne”, mutta tämä ongelma on minulla ollut siis jo vuoden alusta ja tämä vikatilanne ilmoitus on ehkä viikon vanha. 

Ja sanottakoon vielä että minulla on Elisalta julkinen IP-osoite voimassa, mutta ei käytössä tällä hetkellä, koska nopeudet putosivat radikaalisti kun sen otin käyttöön. Tämä pätkiminen alkoi ennen tuota julkisen IP:n ottamista ja sillä ei ole ollut vaikutusta siihen. 

Todella rasittava ongelma kyseessä, toivon jos joku täältä jotain osaisi kertoa, mitä kannattaisi kokeilla tai tehdä. 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi Patomiäs 19 May 2021, 15:06

Katso alkuperäinen viesti

9 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Moro @AakeK ja tervetuloa OmaYhteisöön! :) Ikävä kuulla oneglmista yhteyden kanssa :( Lisäilekkö näin ihan alkuun profiiliisi asiakasnumeron niin vilastaan tota vähän tarkemmin että mille tilanne näyttää? :) 

Moro @AakeK ja tervetuloa OmaYhteisöön! 🙂 Ikävä kuulla oneglmista yhteyden kanssa 😞 Lisäilekkö näin ihan alkuun profiiliisi asiakasnumeron niin vilastaan tota vähän tarkemmin että mille tilanne näyttää? :) 

XXXXXXX

Kiitoksia jo etukäteen

Edit // Asiakasnumero piiloon -Patomiäs

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +22

Hmm… Suoraan tuolta ei nyt näkynyt mitään mikä nostaisi huomiolle että mikä ongelmaa aiheuttaa, eli jos tuo ei tehdasasetuksia palauttelemalla ota rauhoittuakseen niin laitatko meille @OmaYhteisö-tiimi’lle yksärillä vähintään kolme tuoretta esimerkkiä (pvm, kellonaika ja oirekuvaus) katkoista niin ruvetaan jahtaamaan syvemmältä verkosta ongelmaa? :) 

Tuttu vaivahan tämä on. Minulla on ollut laite viime syksystä ja yhteys katkeaa useita kertoja päivässä. Laite on vaihdettu kertaalleen eli laitteessa ei ole vikaa vaan kysymys on siitä, ettei laite sovi yhteen verkon kanssa. DNA sai hommattua päivityksen laitteilleen ja joiltain yhteyden pätkiminen loppui kokonaan. 
 

En voi suositella tätä laitetta tässä vaiheessa kenellekään ja sen myynti on epäeettistä kun viat ovat hyvin Elisan tiedossa. Kannattaa olla yhteydessä tekniseen tukeen, jossa nämä laitteen ongelmat ovat tuttuja. Ei se ongelma yhteydenotolla tekniseen tuleen katoa, mutta saapahan jutella tuen porukoiden kanssa. 

Minulla myös tämä laite ja en kyllä voi suositella kenellekään. Kallis romukasa.

Laite tippuu verkosta käytännössä päivittäin ja välillä useammankin kerran. Itsellä paljon kotiautomaatio yms vehkeitä niin kiva kun yhteys niihin on poikki päivittäin ja jos kotosalla niin kesken työpäivän saa käynnistellä purnukkaa.

Elisaa ei ihan kamalasti kiinnostele kertoa asiasta. Itsekin resetoin ja olin jo viemässä huoltoon, mutta kun sijaislaitteen saaminen on tasolla “käy kyselee liikkeestä jos niillä sattuis olee” niin en pitänyt kiirettä. Itselläni on 5G nimenomaan sen takia että 4G-verkot ovat niin tukkeessa että niillä ei tee mitään.

Sitten onneksi myönsivät että turhahan sitä on huoltoon kiikuttaa. Päivitys tulee ehkä joskus.

Elisa voisi vähän ryhdistäytyä asiassa. Reklamaatio on tulossa takuuvarmasti. 

Täällä sama ongelma, toki pelkkä pro-reititin (ei pro 2). Vehkeet toimi ihan kohtuullisesti Telian liittymällä, mutta kun vaihdoin MoiMobiiliin alkoi tämä pätkiminen. Olin jo vaihtamassa pois Moilta, mutta ilmeisesti ei Elisalla sen parempi vakaus ole :( 

Samainen Huawei kerran vaihdettu,toimi ehkä kuukauden ja nyt pätkii. Töitä pitäisi tehdä tämän kanssa, mutta ei siitä oikein mutään tule. Nopeutta on maksettu 300Megaan saakka ja tänään oli niinkin paljon kuin 3M saatavilla. Ei naurata.

Mitä laitteen kanssa voi tehdä? Ikuinen takuu ei auta jos laite on susi eli paskan möivät. Pitääkö ostaa toinen laite vaikka vika on ilmeinen? Mikä on Elisan vastuu?

Ohjelmistopäivitys liikkeelle heti!

Hei Elisa,

 

jokohan saisitte verkkonne kuntoon? Samainen CPE Pro 2 Lappeenrannan keskustassa ja pätkii päivittäin Elisan liittymällä.

Telian liittymällä ei minkäänlaisia ongelmia samalla laitteella samassa paikassa (testattu vertaillen vuoropäivin vaihtaa SIM-korttia operattoreiden välillä minkään muun muuttumatta)!

 



Device Information
Device name         H138-380
Serial number       XXX
IMEI                XXX
IMSI                XXX
My number           Unknown
Hardware version    WL1H138SW
Software version    11.0.5.51(H140SP14C983)
Web UI versionWEBUI 11.0.5.51(W2SP18C7201)
Configuration file version  H138-380-CUST 11.0.5.51(C965)
LAN MAC address     XXX
WAN IP Address      XXX
WAN IPv6 Address    XXX
CELL_ID             194311
RSRQ                -8.0dB
RSRP                -71dBm
RSSI                >=-51dBm
SINR                22dB
Wireless transmit power
PPusch:             -90dBm
PPucch:             -250dBm
PSrs:               -32768dBm
PPrach:             -8dBm
5G RSRP             -104dBm
5G RSRQ             -13.0dB
5G SINR             0dB
PLMN                24405
4G uplink frequency     18100
4G downlink frequency   100
5G PCI                  0
Band                    1

 

 

EDIT: 12.4.2023 // Muokattu osa arkaluontoisista tiedoista piiloon -Snouppi

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +15

Hei Elisa,

 

jokohan saisitte verkkonne kuntoon? Samainen CPE Pro 2 Lappeenrannan keskustassa ja pätkii päivittäin Elisan liittymällä.

Telian liittymällä ei minkäänlaisia ongelmia samalla laitteella samassa paikassa (testattu vertaillen vuoropäivin vaihtaa SIM-korttia operattoreiden välillä minkään muun muuttumatta)!

 



Device Information
Device name         H138-380
Serial number       XXX
IMEI                XXX
IMSI                XXX
My number           Unknown
Hardware version    WL1H138SW
Software version    11.0.5.51(H140SP14C983)
Web UI versionWEBUI 11.0.5.51(W2SP18C7201)
Configuration file version  H138-380-CUST 11.0.5.51(C965)
LAN MAC address     XXX
WAN IP Address      XXX
WAN IPv6 Address    XXX
CELL_ID             194311
RSRQ                -8.0dB
RSRP                -71dBm
RSSI                >=-51dBm
SINR                22dB
Wireless transmit power
PPusch:             -90dBm
PPucch:             -250dBm
PSrs:               -32768dBm
PPrach:             -8dBm
5G RSRP             -104dBm
5G RSRQ             -13.0dB
5G SINR             0dB
PLMN                24405
4G uplink frequency     18100
4G downlink frequency   100
5G PCI                  0
Band                    1

 

 

EDIT: 12.4.2023 // Muokattu osa arkaluontoisista tiedoista piiloon -Snouppi



Jatkettu keskustelua täällä

 

Osallistu keskusteluun