Huawei 5G CPE Pro 2 - vakava ohjelmistopuute ja -vika



Näytä ensimmäinen kirjoitus

141 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Minusta se kertoo siitä , että Huawei on tehnyt joitakin standardeista poikkeavia erikoisvirityksiä.

Eikä olisi ensimmäinen kerta.

Muistatteko, kun LTE-M otettiin käyttöön? Melkein kaikki Huawein laitteet putosivat UMTS-verkkoon ja vaativat laiteohjelmistopäivityksen LTE:n käytön jatkamiseksi.

Muille brändeille ohjelmistopäivityksiä LTE-M:n takia julkaistiin hyvin vähän.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Minusta se kertoo siitä , että Huawei on tehnyt joitakin standardeista poikkeavia erikoisvirityksiä.

Eikä olisi ensimmäinen kerta.

Muistatteko, kun LTE-M otettiin käyttöön? Melkein kaikki Huawein laitteet putosivat UMTS-verkkoon ja vaativat laiteohjelmistopäivityksen LTE:n käytön jatkamiseksi.

Muille brändeille ohjelmistopäivityksiä LTE-M:n takia julkaistiin hyvin vähän.

Tuo on totta. Noita on joitain muitakin laitteita, joissa on ongelmaa aiheuttanut tiettyjen verkon signalointiviestien puute. Siksi verkko lähettää joitain ihan vain huttua sisältäviä viestejä, koska muuten päätelaite menee sekaisin. Viestillä ei olisi toiminnan kannalta mitään väliä, mutta se on vain lähetettävä sisältäen sitten “dägä dägää” , koska jotkin laitteet eivät toimi oikein jos viesti puuttuu.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Monenlaista mielipidettä täällä on asian kantilta, kyllä mun mielipiteeni tähän ydinasiaan on se että laitteen pitää olla se mitä siitä sanotaan myydessä. Onko joku eri mieltä ?

 

Käyttäjätaso 7


 

Tarkoittanet LTE H-Monitoria?

Saattaa olla että toimii myös Huawein 5G-laitteissa. No enpä  ole kokeillut.

https://www.ltehmonitor.com/en/


Elisan mukaan firmis on niin vanha, että ei tue koko SA:ta. Eli täytyy olla varmaan yli kolme vuotta vanha… DNA päivitti firmiksen puolisen vuotta sitten.
https://www.dna.fi/tuki/laitteet/mokkulat/kotimokkulat/kotimokkula-5g-wifi-h122/paivitykset

Elisa on päivittänyt ko. purkkia viimeksi toukokuussa 2021.

Tosin tuo DNA:n purkki näyttäisi olevan H122 ja Elisan H112. No voi olla painovirhekin Elisan tukisivuilla.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

 


 

Tarkoittanet LTE H-Monitoria?

Saattaa olla että toimii myös Huawein 5G-laitteissa. No enpä  ole kokeillut.

https://www.ltehmonitor.com/en/


Elisan mukaan firmis on niin vanha, että ei tue koko SA:ta. Eli täytyy olla varmaan yli kolme vuotta vanha… DNA päivitti firmiksen puolisen vuotta sitten.
https://www.dna.fi/tuki/laitteet/mokkulat/kotimokkulat/kotimokkula-5g-wifi-h122/paivitykset

Elisa on päivittänyt ko. purkkia viimeksi toukokuussa 2021.

 

Huonosti ilmaisin ja kirjoitin.. Tarkoitus oli siis sanoa, että tuo toukokuu 2021 versio täytyy perustua todella vanhaan firmwareen, koska silloin ku laite 2020 sanottiin tulevan Suomen markkinoille, niin mainostettiin jo 5G SA tukea.

https://mobiili.fi/2020/10/01/huawei-toi-myyntiin-uuden-suorituskykyisemman-pienemman-ja-hiljaisemman-kodin-5g-reitittimen-5g-cpe-pro-2n/

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Monenlaista mielipidettä täällä on asian kantilta, kyllä mun mielipiteeni tähän ydinasiaan on se että laitteen pitää olla se mitä siitä sanotaan myydessä. Onko joku eri mieltä ?

 

No mitäpä siinä myydessä on sanottu SA:sta, se on jäänyt epäselväksi? Jos siinä Elisan myynti ilmoituksessa on luvattu, että laitteella pääsee johonkin SA verkkoon, niin pitäähän se valinta löytyä (vaikkei suomessa toimisikaan SA-verkoissa).

Tässä on nyt esitetty jostain tukisivuilta tekstin pätkä, että laite tukee jotain tiettyä ominaisuutta vain SA verkossa. Ei se oikeastaan tarkoita että laitteen tarvisi päästä SA verkkoon. Se ominaisuus on vain pois käytöstä.

Ja kun siihen SA-verkkoon sopivia liittymiä ei myydä, niin pitääkö se valinta löytyä jo nyt on vähän kyseenalaista (kun ei sitä voi käyttää). Siksi sanoin jo aikaisemmin, että parin vuoden päästä voi ihmetellä asiaa, jos ei ole tullut päivitystä. Tässä vaiheessa tappelu asiasta on ihan turhanpäivästä.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Monenlaista mielipidettä täällä on asian kantilta, kyllä mun mielipiteeni tähän ydinasiaan on se että laitteen pitää olla se mitä siitä sanotaan myydessä. Onko joku eri mieltä ?

 

No mitäpä siinä myydessä on sanottu SA:sta, se on jäänyt epäselväksi? Jos siinä Elisan myynti ilmoituksessa on luvattu, että laitteella pääsee johonkin SA verkkoon, niin pitäähän se valinta löytyä (vaikkei suomessa toimisikaan SA-verkoissa).

Tässä on nyt esitetty jostain tukisivuilta tekstin pätkä, että laite tukee jotain tiettyä ominaisuutta vain SA verkossa. Ei se oikeastaan tarkoita että laitteen tarvisi päästä SA verkkoon. Se ominaisuus on vain pois käytöstä.

Ja kun siihen SA-verkkoon sopivia liittymiä ei myydä, niin pitääkö se valinta löytyä jo nyt on vähän kyseenalaista (kun ei sitä voi käyttää). Siksi sanoin jo aikaisemmin, että parin vuoden päästä voi ihmetellä asiaa, jos ei ole tullut päivitystä. Tässä vaiheessa tappelu asiasta on ihan turhanpäivästä.

 

Niin että luulet parin vuoden päästä Elisan tekevän jotain tälle modeemille? Sit ollaan jo pahasti myöhässä, takuineen ja virhevastuineen.

Elisan speksit sanoo, että SA on tuettu. Pitääkö tää jollain muullaki lauseella kirjoittaa jossain? Jokainen ominaisuus sanallisesti monessa muodossa vai mitä sä haet? Minä katon aina speksiä, siitähä ne tarkat ominaisuudet löytyy.

Ei kai autollekaa voi sanoa, “ilmastointi: kyllä”, mutta sit käytännössä se on pois käytöstä etkä päälle edes saa. Eihän?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

En ostaisi Elisalta käytettyä autoa.

Jos ilmoituksessa on ”ilmastointi”, niin se käytännössä kuitenkin tarkoittaa, että ikkunoita voi laskea ja nostaa kahvasta kiertämällä.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

En ostaisi Elisalta käytettyä autoa.

Jos ilmoituksessa on ”ilmastointi”, niin se käytännössä kuitenkin tarkoittaa, että ikkunoita voi laskea ja nostaa kahvasta kiertämällä.

 

Gotcha! Oli vissiin huono esimerkki, mut juu hiffasit ilmeisesti silti pointtini 👍

Käyttäjätaso 7

En ostaisi Elisalta käytettyä autoa.

Jos ilmoituksessa on ”ilmastointi”, niin se käytännössä kuitenkin tarkoittaa, että ikkunoita voi laskea ja nostaa kahvasta kiertämällä.

Minä en osta Elisalta yhtään mitään , en uutta enkä käytettyä. 😇

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Monenlaista mielipidettä täällä on asian kantilta, kyllä mun mielipiteeni tähän ydinasiaan on se että laitteen pitää olla se mitä siitä sanotaan myydessä. Onko joku eri mieltä ?

 

No mitäpä siinä myydessä on sanottu SA:sta, se on jäänyt epäselväksi? Jos siinä Elisan myynti ilmoituksessa on luvattu, että laitteella pääsee johonkin SA verkkoon, niin pitäähän se valinta löytyä (vaikkei suomessa toimisikaan SA-verkoissa).

Tässä on nyt esitetty jostain tukisivuilta tekstin pätkä, että laite tukee jotain tiettyä ominaisuutta vain SA verkossa. Ei se oikeastaan tarkoita että laitteen tarvisi päästä SA verkkoon. Se ominaisuus on vain pois käytöstä.

Ja kun siihen SA-verkkoon sopivia liittymiä ei myydä, niin pitääkö se valinta löytyä jo nyt on vähän kyseenalaista (kun ei sitä voi käyttää). Siksi sanoin jo aikaisemmin, että parin vuoden päästä voi ihmetellä asiaa, jos ei ole tullut päivitystä. Tässä vaiheessa tappelu asiasta on ihan turhanpäivästä.

 

Niin että luulet parin vuoden päästä Elisan tekevän jotain tälle modeemille? Sit ollaan jo pahasti myöhässä, takuineen ja virhevastuineen.

Elisan speksit sanoo, että SA on tuettu. Pitääkö tää jollain muullaki lauseella kirjoittaa jossain? Jokainen ominaisuus sanallisesti monessa muodossa vai mitä sä haet? Minä katon aina speksiä, siitähä ne tarkat ominaisuudet löytyy.

Ei kai autollekaa voi sanoa, “ilmastointi: kyllä”, mutta sit käytännössä se on pois käytöstä etkä päälle edes saa. Eihän?

Haen sitä, että en ole nähnyt (Eikä ole kukaan muukaan täällä kertonut) mitä siinä laitteen myyntitekstissä on aikoinaan lukenut? Siinähän on voinut seisoa kissankokoisilla kirjaimilla, että ei tue Elisan SA:ta. Silloin koko keskustelu tästä jälkikäteen on turhaa.

Se että olet ostanut laitteen käytettynä ja tulkinnut tukisivulta tekstejä, ei enää johda mihinkään, kun olet menettänyt valitusoikeuden.

Jos olisit ostanut laitteen uutena, olisit sen voinut palauttaa, kun huomaat, että ominaisuudet ei miellytä.

Auto vertauksiin, tässä on ostettu auto avaamatta konepeltiä (tai suutaan), koska kirjoitit, että ei käytetystä voi tietää mitä sieltä tulee. Kyllä voi kun kysyy mitä on ostamassa.

Lisäksi yritän vain avata tulkinnan varaisia asioita, eli miten Elisa voi tästä vetäytyä ja valitettavasti niitä riittää, joten itse jättäisin valitustien käymättä, vaikka olisinkin oikeutettu, lopputulos tuskin on mieleinen näiden juttujen valossa. Olen aika varma, että ennenkuin Elisa on oman SA-verkkonsa saanut kaupalliseen käyttöön, ei voi edellyttää heidän räätälöimiltään päätelaitteeltakaan ominaisuutta. Siksi nyt ollaan vähän ajoissa homman kanssa.

Näin vanhalle laitteelle sitä tukea tuskin edes tulee (Ellei ole olemassa jotain Elisan omassa käytössä ollutta Beta versiota, jota ovat testanneet ja vahingossa toimiessaan, sellainen joskus julkaistaankin asiakkaille), mutta kuten Sokrates kirjoitti aikaisemmin, niin melko varmaan Elisa korkeintaan poistaa SA:han viittaavat tekstit tukisivulta ja siinä kaikki, jos asiasta rupeaa joku tappelemaan :)

Mutta onnea valitsemallesi tielle, voihan se olla että löydät jonkun, joka asiaa rupeaa ajamaan. Kannattaa silti edes harkita, että ajattelisi muutamalta muultakin kantilta asiaa, kuin siltä että on tullut petetyksi ihan varmasti!

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Haen sitä, että en ole nähnyt (Eikä ole kukaan muukaan täällä kertonut) mitä siinä laitteen myyntitekstissä on aikoinaan lukenut? Siinähän on voinut seisoa kissankokoisilla kirjaimilla, että ei tue Elisan SA:ta. Silloin koko keskustelu tästä jälkikäteen on turhaa.

Se että olet ostanut laitteen käytettynä ja tulkinnut tukisivulta tekstejä, ei enää johda mihinkään, kun olet menettänyt valitusoikeuden.

Jos olisit ostanut laitteen uutena, olisit sen voinut palauttaa, kun huomaat, että ominaisuudet ei miellytä.


Ootkoha sie Elisalla töissä? :)

Sinun mielestä siis virhevastuu asioissa kun ostat modeemia, niin pitää muistaa käydä liikkeen sen hetkiset sivut printtaamassa mukaan. Muuten ei pysty enää vetoamaan mitenkään… peli menetetty. Ja sillä mitä pitävät laitteen ohjeista tästä eteenpäin sivuilla tietoa ei ole enää mitään merkitystä, niinkö? Sinne voi ohjeisiin siis kirjoitella vaikka ja mitä tyyliin: tukee myös 6G:tä, Wifi7:ää, VDSL:ää ja myös valokuitujakin…sitten joku ihmettelee, että mun oma ei muuten tue? Ja joskus uusia ominaisuuksia tulee myynnin jälkeenkin, joten sun mielestä ilmeisesti näitäkään ei pitäisi kirjoittaa näkyviin minnekään vaan se on vaa pakko pitää ristiriitaisesti laitteen speksit “väärin”. Ethän sä ny tätä mieltä oikeesti oo..

Joku täällä sanoi, että ominaisuuksista pitää maksaa valmistajalle ja operaattorit ostavat laitteen omilla tarpeillaan. Se vois selittää tän, että ovat oikeasti ostaneetki ilman SA tukea kokonaisuudessaan. Jos näin on asia, niin sitten tullaan oikeesti siihen pihviin… ei näitä heidän omia markkinointivirheitään silti voi loppukäyttäjällä “maksattaa”. Eihän? Jos tehdään virhe, niin ei niitä lakasta maton alle, vaan otetaan vastuu ja korjataan asia. Näin minä ainaki ite pyrin toimimaan.. vastuuntunto, luotettavuus ja rehellisyys ovat arvoja, jotka ainaki itelle ovat tärkeitä.

 

Auto vertauksiin, tässä on ostettu auto avaamatta konepeltiä (tai suutaan), koska kirjoitit, että ei käytetystä voi tietää mitä sieltä tulee. Kyllä voi kun kysyy mitä on ostamassa.

 

Tässäkin siis oot oikeesti sitä mieltä, että mun olisi pitänyt osata kysyä että “Onhan laitteen hallintapaneelissa mahdollisuus vaihtaa 5G SA:han?”. Ja siis sun mielestä kaikkien pitäisi osata tälläisiä kysellä.. en voinu olettaakaa että ei olisi, kun kerran Elisan myymässä ZTE MC801(A) modeemeissaki oli.
 

Näin vanhalle laitteelle sitä tukea tuskin edes tulee (Ellei ole olemassa jotain Elisan omassa käytössä ollutta Beta versiota, jota ovat testanneet ja vahingossa toimiessaan, sellainen joskus julkaistaankin asiakkaille), mutta kuten Sokrates kirjoitti aikaisemmin, niin melko varmaan Elisa korkeintaan poistaa SA:han viittaavat tekstit tukisivulta ja siinä kaikki, jos asiasta rupeaa joku tappelemaan :)

 

On se vaan jännä silti, että DNA:lla tuki on? Miksi?

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Joku täällä sanoi, että ominaisuuksista pitää maksaa valmistajalle ja operaattorit ostavat laitteen omilla tarpeillaan. Se vois selittää tän, että ovat oikeasti ostaneetki ilman SA tukea kokonaisuudessaan.

Tämä on todellinen ongelma. Mikäli Elisa tilaa laitevalmistajalta jonkun tuotteen rampautetuilla ominaisuuksilla, heidän ei tulisi koskaan myydä sitä samalla mallimerkinnällä, jolla laitevalmistaja myy sitä itsekin. Elisan tulee tällöin brändätä se kokonaan uusiksi, vaikka Elisa mopiilipönttö 4G+206.

 

ei näitä heidän omia markkinointivirheitään silti voi loppukäyttäjällä “maksattaa”.

Tilanne on todellakin sietämätön.

Laitteita myydään ominaisuuksilla, joita niissä ei ole. Tämän tarkastaminen ei asiakkaalta kuitenkaan onnistu heti oston jälkeen, kun kotona pitäisi olla sadan tuhannen euron tukiasemaemulaattori.

Ja sitten kun asiakas virheen myöhemmin huomaa, levitellään vain käsiä ja taivastallaan, että tuohan on jo vanha malli.

 

EDIT: 10.1.2024 // Muokattu asiattomuudet pois. -Burnett

Käyttäjätaso 7

 

mutta kuten Sokrates kirjoitti aikaisemmin, niin melko varmaan Elisa korkeintaan poistaa SA:han viittaavat tekstit tukisivulta ja siinä kaikki, jos asiasta rupeaa joku tappelemaan :)

 

On se vaan jännä silti, että DNA:lla tuki on? Miksi?

Siksi , että DNA on ostanut Huaweilta ne SA-ominaisuudet , mutta Elisa ei.

Ei operaattoreilla ole kykyä tehdä itse mitään laiteohjelmia , vaan he tilaavat laitevalmistajilta tai valmistajan auktorisoimalta softatalolta itselleen räätätälöidyt firmwaret. Se tarkoittaa ihan suoraa kustannusta jokaisesta muutoksesta alkuperäiseen ohjelmistoon. Tämmöistä tämä on noiden operaattoreille brändättyjen softien kanssa , että samalle laitteelle softat ovat lähes aina hiukan erilaisia ja kaiken lisäksi softissa on lukko , joka estää esim. Elisan softan päälle DNA:n softan asentamisen. No jos löytää ohjeen sen lukon purkamiseen ja osaa käyttää kolvia , niin kyllä sen eston saa pois , mutta samalla purkaantuu myös takuu. Alkuperäisen softan voi ladata valmistajalta. Operaattorisoftia ei tiedostoina ole jaossa , vaan ainoastaan OTA-päivityksinä.

Näistä operaattorisoftista on täälläkin taitettu peistä moneen kertaan , mutta sama meno vain jatkuu. Itse olen ollut sillä kannalla , että on järjen köyhyyttä tehdä samalle laitteelle tusina erilaista operaattorisoftaa , kun ne yleensä kokemuksieni mukaan jopa toimivat huonommin kuin valmistajan alkuperäinen softa ja päivityksetkin tulevat , jos ylipäätään tulevat , noin vuoden perässä.

No operaattorit perustelevat tätä sillä , että he haluavat huolehtia päivityksistä , kun asiakkaat eivät sitä osaa ja haluavat myös myydä kokonaispaketteja eli liittymä + laitteet. No kylläkin kalliimmalla kuin suoraan valmistajalta.

Itse olen sanonut operaattoreille kiitos ei jo vuosia sitten.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Siksi , että DNA on ostanut Huaweilta ne SA-ominaisuudet , mutta Elisa ei.

 

Tästähä meillä tosin ei ole varmuutta, vai onko jollain? Jos on tietoa, niin tässä on selkee vahvistus sille, että Elisa on mokannut laitteen markkinoinnin kanssa ja yrittää hivuttautua vastuusta.

Kuten @irritus sanoi, niin kyl Elisan pitäisi brändätä laite aivan muulla nimellä kuin mitä valmistaja käyttää. Olis elämä helpompaa, ku sanoisivat että laite perustuu “Nönnönöö x:ään, mutta siitä puuttuu nämä ja nämä ominaisuudet”

Käyttäjätaso 7

Siksi , että DNA on ostanut Huaweilta ne SA-ominaisuudet , mutta Elisa ei.

 

Tästähä meillä tosin ei ole varmuutta, vai onko jollain? Jos on tietoa, niin tässä on selkee vahvistus sille, että Elisa on mokannut laitteen markkinoinnin kanssa ja yrittää hivuttautua vastuusta.

Ei mitään virallista tietoa , mutta elisalaiset ovat kyllä täällä keskusteluissa antaneet niin ymmärtää. Kaikilla operaattoreilla on sama systeemi , mutta rahapussit erilaisia.

 

Kuten @irritus sanoi, niin kyl Elisan pitäisi brändätä laite aivan muulla nimellä kuin mitä valmistaja käyttää. Olis elämä helpompaa, ku sanoisivat että laite perustuu “Nönnönöö x:ään, mutta siitä puuttuu nämä ja nämä ominaisuudet”

Tämä on ihan totta ja koskee lähes kaikkia operaattoreiden myymiä verkkolaitteita. Noita täysin brändäämättömiä on aniharvassa.

Osassa laitteita nimet kyllä ovatkin operaattorin omia kuten Elisalla Kotiboksi jne. Sitä en tiedä onko valmistajilla joitakin kaupallisia vaatimuksia operaattoreille , että laitteita pitää myydä valmistajan nimellä.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Ootkoha sie Elisalla töissä? :)

Sinun mielestä siis virhevastuu asioissa kun ostat modeemia, niin pitää muistaa käydä liikkeen sen hetkiset sivut printtaamassa mukaan. Muuten ei pysty enää vetoamaan mitenkään… peli menetetty.

Niin, sinun kohdalla se peli on menetetty, kun se virhevastuu on myyjällä ja kun se on tässä yksityinen, niin peli on menetetty. (Voit toki lähteä haastamaan oikeuteen yksityistä myyjää.)

Jos kyse on asiakkaasta joka on ostanut laitteen Elisalta, niin kyllä se melkein pitää olla näyttää se virhe myyntisivulta, jos virhevastuuseen vetoaa. Sieltä tukisivuilta sitä ei ole voinut ostaa, joten tilaaja on joutunut lukemaan myyntisivun ennen tilausta. Tukisivuille mennään yleensä kun laite on jo olemassa ja tarvitaan jotain ohjeita, joten siellä oleva pieni virhe ei välttämättä ole kovin merkityksellinen.

 

Tässäkin siis oot oikeesti sitä mieltä, että mun olisi pitänyt osata kysyä että “Onhan laitteen hallintapaneelissa mahdollisuus vaihtaa 5G SA:han?”. Ja siis sun mielestä kaikkien pitäisi osata tälläisiä kysellä.. en voinu olettaakaa että ei olisi, kun kerran Elisan myymässä ZTE MC801(A) modeemeissaki oli.

 

Kyllä, jos on ostamassa laitetta johonkin erikoisempaan käyttöön, niin olisi riittänyt, että kysyy kenen firmiksellä laite on. Tavalliselle kuluttajalle ei useinkaan ole mitään väliä asialla, mutta jos haluaa laitteen nimenomaan johonkin beta testaus vaiheessa olevaan käyttöön, niin kannattaa avata suu. Itse en ole niin valveutunut käyttäjä, että saisin jostain testiliittymiä käyttöön, mutta olen silti joka kerta katsonut kenen firmiksellä ostamani laite on.

Sulle on nyt tullut yllätyksenä nämä customoidut firmikset, tuli se itsellekkin vastaan, joskus aikoja sitten ja siitä oppii sitten. Tavan tallaajaan nämä ei edelleenkään kiinnosta/vaikuta yleensä mitenkään.

Jatkossa varmaan osaat asian paremmin ja valitset itsellesi sopivan firmiksen, kun nyt tiedät, että näissä on eroja. Siitä sitä oppii, jos näiden kanssa haluaa harrastaa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Tässä on nyt isoon ääneen huudeltu alusta asti, että Elisa mainostaa laitetta SA-tuella.

SA tukea ei kyllä mainosteta tukisivulla mitenkään, ei siellä lue, että laite tukee SA:ta (Jos katsot muita myynti ilmoituksia, niin se mainitaan yleensä erikseen jos on tuki olemassa).

Myöskään Download tiedoissa ei mainita, että SA toimii.

Ainoa missä se mainitaan SA:sta mitään on tuo että Uploadissa 2X2 Mimo toimii vain SA verkossa (Ilmeisesti ei siis toimi NSA käytössä, joten haluttu erottaa asia tuollaisella väärällä ilmoituksella.)

 

Mutta jos tuo on ainoa konkreettinen SA-viittaus missään, niin onnea matkaan, jos tuon perusteella haluaa haastella Elisaa johonkin!

 

5G:
5G Freq TDD: N38/40/41/77/78/79
5G Freq FDD: N1/3/5/7/28/
5G SUL N80/83/84
5G Bandwidth TDD 100/80/60/50/40/20MHz
5G Bandwidth FDD: 10/20
5G DL MIMO 4x4: N1/3/7/38/41/77/78/79
5G DL MIMO 2x2: N5/28 (N28A only)
5G UL MIMO 2x2: N41/77/78/79 (SA)

LTE:
4G Freq FDD: B1,B3,B5,B7,B8,B20,B28,B32,B34
4G Freq TDD: B38/39/40/41/42/43
4G DL MIMO 4x4: B1,B3,B7,B38,B39,B40,B41,B42,B43
4G UL MIMO 2x2: B5/B8/20/28/32/34

WiFi:
802.11 b/g/n/a/ac/ax
2.4GHz WiFi 2x2 MIMO jopa 300Mbps
5GHz WiFi 4x4 MIMO jopa 4.8Gbps

 

Käyttäjätaso 7

Näitä brändättyjä verkkolaitteita on ollut operaattoreilla myynnissä iät ja ajat. Alkuun oli jopa operaattorilukituksia eli laite ei toiminut kuin tietyn operaattorin SIM:llä. No niistä on jo luovuttu vuosia sitten. Toki operaattorilukitun laitteen sai vapautettua laitteen alkuperäinen ostaja , kun pyysi myyjältä purkukoodin.

Kun kerran operaattoreilla on julmettu halu varioida  valmistajan perussoftaa ja etupäässä poistaa siitä käytöstä mielestään tarpeetomia asioita , niin olisiko kuitenkin oltava mahdollisuus palauttaa se softa alkuperäiseksi esim. vastaavalla purkukoodilla. Mitä tykkäätte??

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

Näitä brändättyjä verkkolaitteita on ollut operaattoreilla myynnissä iät ja ajat. Alkuun oli jopa operaattorilukituksia eli laite ei toiminut kuin tietyn operaattorin SIM:llä. No niistä on jo luovuttu vuosia sitten. Toki operaattorilukitun laitteen sai vapautettua laitteen alkuperäinen ostaja , kun pyysi myyjältä purkukoodin.

Kun kerran operaattoreilla on julmettu halu varioida  valmistajan perussoftaa ja etupäässä poistaa siitä käytöstä mielestään tarpeetomia asioita , niin olisiko kuitenkin oltava mahdollisuus palauttaa se softa alkuperäiseksi esim. vastaavalla purkukoodilla. Mitä tykkäätte??

periaattellisesti kyllä. mutta joskus hardware osissa on pieniä eroja, joten softa ei kelpaa ihan sellaisenaan.

 

Käyttäjätaso 7

Näitä brändättyjä verkkolaitteita on ollut operaattoreilla myynnissä iät ja ajat. Alkuun oli jopa operaattorilukituksia eli laite ei toiminut kuin tietyn operaattorin SIM:llä. No niistä on jo luovuttu vuosia sitten. Toki operaattorilukitun laitteen sai vapautettua laitteen alkuperäinen ostaja , kun pyysi myyjältä purkukoodin.

Kun kerran operaattoreilla on julmettu halu varioida  valmistajan perussoftaa ja etupäässä poistaa siitä käytöstä mielestään tarpeetomia asioita , niin olisiko kuitenkin oltava mahdollisuus palauttaa se softa alkuperäiseksi esim. vastaavalla purkukoodilla. Mitä tykkäätte??

periaattellisesti kyllä. mutta joskus hardware osissa on pieniä eroja, joten softa ei kelpaa ihan sellaisenaan.

 

Niinpä. Mutta tarkoitinkin , että kyseisen hardiksen perussoftaan pitäisi voida palauttaa. Käytännössä se merkitsisi vain sitä , että laitteessa olisi kaksi softaa asetuksineen ja käyttäjä valitsisi kumpaa käyttää.

Tällaista dual bank systeemiä käytetään laajasti kiinteän verkon laitteissa , päätelaitteita lukuunottamatta luultavasti kustannussyistä. Toki vähän eri tarkoituksessa eli niin, että laitteessa on viimeisin ja toiseksi viimeisin softa tarjolla. Siitä on hyötyä , jos uusimpaan lipsuu liikaa bugeja päivityksessä , niin voi lennossa vaihtaa vanhempaan takaisin ja softan päivityskin aiheuttaa vain minimaalisen katkoksen , kun vain vaihdetaan softan latauksen jälkeen aktiivista softaa.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +10

Näitä brändättyjä verkkolaitteita on ollut operaattoreilla myynnissä iät ja ajat. Alkuun oli jopa operaattorilukituksia eli laite ei toiminut kuin tietyn operaattorin SIM:llä. No niistä on jo luovuttu vuosia sitten. Toki operaattorilukitun laitteen sai vapautettua laitteen alkuperäinen ostaja , kun pyysi myyjältä purkukoodin.

Kun kerran operaattoreilla on julmettu halu varioida  valmistajan perussoftaa ja etupäässä poistaa siitä käytöstä mielestään tarpeetomia asioita , niin olisiko kuitenkin oltava mahdollisuus palauttaa se softa alkuperäiseksi esim. vastaavalla purkukoodilla. Mitä tykkäätte??

Toi olisi oikeasti hyvä idea. Näissä modeemeissa kun saattaa nyt eri firmiksillä olla esim sellaisia, että toisen operaattorin laite tukee eri 4G CA taajuusyhdistelmiä kuin toinen. Mitään järkeä siinäkään touhussa ei ole.

5G:ssä taitaa tällähetkellä olla jopa järkevää ostaa operaattori laite, kun valmistajan omat ei välttämättä tue suomalaisten operaattorien verkkoja kunnolla. Eiköhän tämä muutu taas ajansaatossa. Hassua on että yhteisverkossakin on ihme ongelmia, verrattuna Telian ja DNA:n omiin verkkoihin, vaikka laitteet on samoja, ei vaan ilmeisesti ole standardinmukaista touhua vielä koko 5G.

Käyttäjätaso 7

 ei vaan ilmeisesti ole standardinmukaista touhua vielä koko 5G.

Se vähän riippuu näkökulmasta. Kun 5G-standardeja valmisteltiin , niin useiden tahojen vaatimuksesta sinne runtattiin suuri joukko erilaisia valinnaisia optioita ja jätettiin operaattoreiden ja laitevalmistajien vapaasti päätettäväksi , mitä niistä tuetaan.

No senhän tietää , että siitä syntyi sekamelska ja sen seurauksista kärsii nyt käyttäjät.

Käyttäjätaso 1
Kunniamerkki +2

Jos kyse on asiakkaasta joka on ostanut laitteen Elisalta, niin kyllä se melkein pitää olla näyttää se virhe myyntisivulta, jos virhevastuuseen vetoaa. Sieltä tukisivuilta sitä ei ole voinut ostaa, joten tilaaja on joutunut lukemaan myyntisivun ennen tilausta. Tukisivuille mennään yleensä kun laite on jo olemassa ja tarvitaan jotain ohjeita, joten siellä oleva pieni virhe ei välttämättä ole kovin merkityksellinen.

 

Ei asia ole mielestäni näin yksinkertainen. Mistä tiedät miten modeemi on ostettu? Onko edes plärätty ostosivuja? Onko myyty suoraan liikkeestä? Jne…
 

Kyllä, jos on ostamassa laitetta johonkin erikoisempaan käyttöön, niin olisi riittänyt, että kysyy kenen firmiksellä laite on. Tavalliselle kuluttajalle ei useinkaan ole mitään väliä asialla, mutta jos haluaa laitteen nimenomaan johonkin beta testaus vaiheessa olevaan käyttöön, niin kannattaa avata suu. Itse en ole niin valveutunut käyttäjä, että saisin jostain testiliittymiä käyttöön, mutta olen silti joka kerta katsonut kenen firmiksellä ostamani laite on.

 

Ja mitä olisin kostunut tästä, jos olisin kysynyt? Jos hän olisi vastannut, että Elisa niin olisin silti ihan aidosti uskonu että 5G SA siellä on ku myydään iha samalla nimellä. Jos olisi vastannut, että DNA, niin sama juttu. Ei näitä ummikkona voi tietää ja olettaa jälkiviisaana näin?
 

Sulle on nyt tullut yllätyksenä nämä customoidut firmikset, tuli se itsellekkin vastaan, joskus aikoja sitten ja siitä oppii sitten. Tavan tallaajaan nämä ei edelleenkään kiinnosta/vaikuta yleensä mitenkään.

Jatkossa varmaan osaat asian paremmin ja valitset itsellesi sopivan firmiksen, kun nyt tiedät, että näissä on eroja. Siitä sitä oppii, jos näiden kanssa haluaa harrastaa.


Kyllä jatkossa tiedän, että pitää kiertää kaukaa. Mut senki takia tämä minun taisteluni on hyväksi, koska useampi kirjoittaja (kuten myös sinäkin) vähän kuin “vihaatte tätä operaattorien kustomointi-hommaa”. Ei asia muutu, jos ei oo muutosvastarintaa. Eiks pitäis olla hyvä että tappelen? :D
 

Tässä on nyt isoon ääneen huudeltu alusta asti, että Elisa mainostaa laitetta SA-tuella.

SA tukea ei kyllä mainosteta tukisivulla mitenkään, ei siellä lue, että laite tukee SA:ta (Jos katsot muita myynti ilmoituksia, niin se mainitaan yleensä erikseen jos on tuki olemassa).

Myöskään Download tiedoissa ei mainita, että SA toimii.

Ainoa missä se mainitaan SA:sta mitään on tuo että Uploadissa 2X2 Mimo toimii vain SA verkossa (Ilmeisesti ei siis toimi NSA käytössä, joten haluttu erottaa asia tuollaisella väärällä ilmoituksella.)

 

Eihän siel lue että laite tukee NSA:takaa, jos sie näin tän aattelet nurinkurisesti. Eli ei koko 5G:n tarvi toimia, kunha chipset vastaa sitä mitä pitää. Vai tiputetaanko suoraan 4G pois myös, ei siitäkää oo mainostusta ja ku 3G:kin on mennyttä kalua, niin saa käyttäjä sitkutella EDGEllä :)

 

 

Kun kerran operaattoreilla on julmettu halu varioida  valmistajan perussoftaa ja etupäässä poistaa siitä käytöstä mielestään tarpeetomia asioita , niin olisiko kuitenkin oltava mahdollisuus palauttaa se softa alkuperäiseksi esim. vastaavalla purkukoodilla. Mitä tykkäätte??


Loistava idea! Voi ku operaattoritki tän lukis, edes joku elisalainen! :D

 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki +12

yritys puolelta tää tuote vielä löytyi, jotenkin.

https://yrityksille.elisa.fi/huawei-5g-cpe-pro-2-reititin

 


 

kyllä elisa ja ehkä kumppanit, pitäisi hirttää vastuuseen tästä. jos tästä pääsee kuin koira veräjästä, niin mikä on todennäköistä että se tehdään uudelleen!? kilpailijat vielä alkaa ehkä kopioimaan.

nythän voidaan vaikka luvata että, tässä puhelimessa on 50 teratavua tallennustilaa. sitten kun asiakas ihmettelee miksi on vaan 50 gigaa, niin elisa ja kumppanit sanoo jotain, ei meidän tarvitse toteuttaa näitä, ja kuulostaa hyvältä markkinointi hepuille.

Osallistu keskusteluun