Vastattu

Huawei 5G reititin katkoo yhteyttä


Huawein 5g-reititin katkoo yhteyttä useasti päivän aikana, yhteys palaa kun ottaa virtajohdon hetkeksi pois ja odottelee. Kuinka monta kertaa päivässä teidän mielestä näin voi tehdä, ennen kuin valittaa asiasta operaattorille?

Laite on Huawei 5G CPE Pro 2, asutaan 5g alueen rajalla. Laitetta ei saa pakotettua 4g:llä toimivaksi..

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi roopeg 28 April 2021, 10:26

Katso alkuperäinen viesti

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

15 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Morjes @temuk ja tervetuloa OmaYhteisöön! :blush:

Äh, onpa kurja kuulla :disappointed_relieved:  oliko näitä pätkimisiä ollut alusta asti vai alkoivatko ongelmat ihan vasta? 

Olitko kokeillut tuota purkkia palauttaa vielä tehdasasetuksille eli resetoida? :thinking:

Heipä hei! Pätkimistä on ollut lähes koko käyttöajan (n.6kk), mutta pahentunut parin viime kuukauden aikana. Resetoinnin olen muutaman kerran tehnyt, Mutta se vaatii aina asenteluja (salasanat ym.), niin ei viitsisi jatkuvasti sitäkään tehdä. Tietääkseni alueellemme ylettää vain yksi 5g tolppa..

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Oletko kokeillut sijoittaa reititintä eri paikkaan asunnossa jos se saisi parempaa signaalia toisessa kohtaa? :)

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@temuk - Vieläkö oli tämä ongelma vaivannut? :) Jos tuosta @JJesseJ :n vinkistä ei ole apua, niin lisäile toki asiakasnumero profiiliin niin voidaan tutkia asiaa lisää. 

Nummero lisätty. Laite on ikkunan edessä sillä seinustalla taloa, missä tolppa sijaitsee. Kokeilin sitä laitteen ohjelmaa ”etsi paras sijainti” ja se on nyt siinä kohdassa..

mulla sama onkelma reititin lähti huoltoon ja tällä tai ensi viikolla palaa korjattuna tai uudeen vaihettuna reititin ostettu gigantista  mulla teki sitä että nopeus laski 60m aina 9 megaan  kerran tai kaksi päivässä joka päivä tai joka tonen päivä ja piti resetoita joka todella ärsyttää kun pitää kaikki wifi salasanat muihin laitteisiin kirjoittaa  tosiaan vein laitteen ja gigantti lähetti sen huoltoon käytän nyt vanhaa huawei b535-232 4g reititintä ja nopeus siinä on hitaampi vaikka ei ole 5g aluetta tosin niin huawei cpo pro reitittimessä silloinkun netti toimi normaalisti ennen onkelmaa joka palasi ennen pitkää jokaisen resetoinin jälkeen niin silloin kun se 5g reititin toimi oli sen 4g nopeus nopeampi kun nyt tämä b535-232 jota vara reitittimenä käytän  onko vika pysyvä eikö sitä saa pois vaikka käyttäisi huolossa kuinka monta kertaa tahansa siis sitä 5g reititintä pysyykö vika aina vaikka kävisi huolossa ja vaikka aina korjattas tai vaihettaisiin uudeen reitittimeen niin eikö onkelmasta eroon pääse siis ajatelkaa nyt jos kaikissa laiteissa on sama onkelma ja korjaus ja laitteen uuden vaihto ei koskaan auta niin siinä on turha maksaa vakuutus maksuja ja kaiken lisäksi se oli mun synttäri lahja äiti osti reitittimen mulle sen 5g  ja siihen meni 400e plus vakuutus että olenko nyt siis pysyvästi kusessa onkelmallisen reittimen kanssa ja olisiko zte 5g reititin ollut parempi ja voiko siinä esimerkiksi vaihtaa taajuutta vaikka 1800mhz toisin kuin huawei olen vähän pettynyt tämä huawin vanhempi reititin joka nyt on käytössä kun uusi huollossa niin tämä ei tee sitä että tiputtaa nopeuten korkealta alas tässä nopeus on aina vähintään 16.3m  siis enempi kuin se uuden 9m siis silloin kun nopeus tippuu uudessa nopeus on vain 9m   mutta mystistä on että resetointi tai oletusarvojen palautus ohjelmistosta korjaa aina onkelman siinä uudessa ja sitten se tulee aina uudelleen takaisin siis siihen huawei  cpo pro joutuuko tuon vian kanssa elään nyt loppu elämän onko asiakkaalla mitään oikeuksia tässä asiassa nimittäin mulle ja äitille jää aika huono maku suuhun jos meni 400e  rahaa hukkaan

Taitaa olla ihan romu tuo CPE Pro 2. Itsellä sama laite ja ei resetoinnista huolimatta tahdo pelittää. Monessa paikkaa saa lukea ongelmista.

Luulisi tällä hinnalla saavan toimivan laitteen. Ja varmaan saa sitten kärvistellä viikkotolkulla ilman nettiä kun koittavat huoltaa.

hyvä että säilytin vanhan 4g reitittimen joka sekin uutta tekniikkaa huawei b535-232  joutuisin muuten oleen huollon ajan ilman tietokoneen nettiä näyttäisi siltä että 5g reitittimet on vielä pahasti lapsen kenkissä miten tuo zte 5g reititin onko siinä samat viat kun huawein mallissa ja onko asiakkaalla oikeus vaatia että laite huolletaan kuntoon tai jos ei pystytä niin vaihetaan uudeen vastaavaan pieni vihje elisasta sanottiin että vika voi johtua myös siitä jos sim kortti on liian vanha  aikoinaan 4g kanssa oli onkelmia nyt sama 5g kanssa ilmeisesti uudet verkko tekniikat kun tulee kestää aikaa ennenkö saahaan kunnon laitteita ja niihin vakaa ja nopea netti on vielä lapsen asteella tuo 5g onneksi on vara reititin siis 4g muuten joutuisin nyt oleen ilman tietokoneen nettiä kohta toista viikkoa ollut jo huollossa eivät osaa päättää korjataanko laite vai vaihetaanko uuteen ehjään vastaavaan

hyvä että säilytin vanhan 4g reitittimen joka sekin uutta tekniikkaa huawei b535-232  joutuisin muuten oleen huollon ajan ilman tietokoneen nettiä näyttäisi siltä että 5g reitittimet on vielä pahasti lapsen kenkissä miten tuo zte 5g reititin onko siinä samat viat kun huawein mallissa ja onko asiakkaalla oikeus vaatia että laite huolletaan kuntoon tai jos ei pystytä niin vaihetaan uudeen vastaavaan pieni vihje elisasta sanottiin että vika voi johtua myös siitä jos sim kortti on liian vanha  aikoinaan 4g kanssa oli onkelmia nyt sama 5g kanssa ilmeisesti uudet verkko tekniikat kun tulee kestää aikaa ennenkö saahaan kunnon laitteita ja niihin vakaa ja nopea netti on vielä lapsen asteella tuo 5g onneksi on vara reititin siis 4g muuten joutuisin nyt oleen ilman tietokoneen nettiä kohta toista viikkoa ollut jo huollossa eivät osaa päättää korjataanko laite vai vaihetaanko uuteen ehjään vastaavaan

Ei kyllä saisi seisottaa asiakkaan laitetta huollossa viikkotolkulla vaan takuukorjaus pitää tehdä kohtuullisessa ajassa.

Ja koska kyseessä on nykyelämässä sangen tärkeä vekotin niin se kohtuullinen korjausaika on päiviä, ei viikkoja. Jos tekee vaikka töitä kotoa niin ei voi odotella loputtomasti. Ja kun tuo CPE Pro 2 on vielä vähän arvokkaampi laite niin siltä voisi kohtuudella odottaa myös vähän laatua ja palvelun tasoa.

Elisallakin olisi ehkä syytä tutustua kuluttajan oikeuksiin? Tarjotkaa edes sijaislaite jos ette saa huollettua/vaihdettua järkevällä aikataululla. Tai sitten lopetatte laitteiden myynnin jos ei hommat luonnistu. https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/korjaukset/

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

@temuk laitoin sinulle yksityisviestiä, 5G-kuuluvuusalueen rajoilla ollaan joten tuossa selkein syy pätkimiseen. Tarkastellaan hieman tuota sopimuspuolta.  :relaxed:

“Kohtuullista korjausaikaa määriteltäessä otetaan huomioon tavaran välttämättömyys taloudessa ja kuluttajan tilanne sen käyttäjänä. Kohtuullinen korjausaika on yleensä korkeintaan kaksi viikkoa.” Lähde. 

Kaksi viikkoa on siis selkeä maksimiaika laitteen kuin laitteen tapauksessa, mutta hieman epäselväksi jää sitten tuo, että miten välttämättömäksi mikäkin laite katsotaan. :thinking: Esimerkkeinä tuolla sivulla puhutaan lapsiperheen pyykinpesukoneesta (kohtuullinen korjaus pari päivää) ja viihde-elektroniikasta (ei saa kestää useita viikkoja).

Tässä tapauksessa laite taisi olla muualta kuin Elisalta ostettu, joten tämä @some vaikuttajan huoltotapaus ei sinänsä meille kuulu. Toivotaan tietysti, että laite palaa nopsasti huollosta takaisin! :relaxed:

Kaksi viikkoa on siis selkeä maksimiaika laitteen kuin laitteen tapauksessa, mutta hieman epäselväksi jää sitten tuo, että miten välttämättömäksi mikäkin laite katsotaan. :thinking: Esimerkkeinä tuolla sivulla puhutaan lapsiperheen pyykinpesukoneesta (kohtuullinen korjaus pari päivää) ja viihde-elektroniikasta (ei saa kestää useita viikkoja).

Teksti on vanha, mutta jos modeemia tarvitaan työntekoon, laskujen maksuun, uutisten lukemiseen, yhteydenpitoon jne. niin mitenköhän välttämätön laite se mahtaa meille ihmisille olla 🤔

Viihde-elektroniikkaa on sitten taas televisiot, pelikonsolit yms. mitkä eivät ole elämisen kannalta välttämättömiä. Modeemi ei ole viihde-elektroniikkaa.

Samanlaiset kokemukset on minullakin Huawein H122-373 reitittimestä. Olin yhteydessä Elisan tukeen, jossa pahoiteltiin asiaa ja kerrottiin, että Huaweilta olisi tulossa jokin uusi päivitys, jonka pitäisi auttaa. Kun olin sitten yhteydessä Huawein tukeen, sieltä todettiin, ettei heiltä ole tällä hetkellä tulossa mitään päivitystä ja että reitittimessä on Elisan ohjelmisto (ostettu Elisalta) eivätkä voi auttaa mitenkään ? Joten tässä vaan odotellaan jotain epämääräistä, mahdollisesti joskus tulevaa päivitystä ja boottaillaan reititintä päivittäin. Surullista on, että ehdin luopua paremmin toimivasta DNA:n 4G yhteydestä ja reitittimestä.

Olen samaa mieltä, että ei pitäisi myydä kuluttajille tekniikkaa, jos laitteet eivät ole vielä toimintakuntoisia (sitähän kutsutaan vanhanaikaisesti huijaukseksi) . Ikävintä on, että kukaan ei ota vastuuta vaan kuluttajaparka saa kärsiä toimimattomasta ja keskeneräisestä tekniikasta.   

Huawein 5G CPE Win käytössä kesäkuun alusta ulkona seinään kiinitetyssä tolpassa. Asennettu ohjeiden mukaan edullisimpaan paikkaan käyttäen AI Life sovellusta. Juhannukseen asti kaikki toimi hyvin ja kaistaa 100-200 Mbps - aiemmin Huawein B525 + ulkoantennit tuottivat 30-60 Mbps kaistan. Juhannuksen jälkeen netti putosi kokonaan pois käytöstä. Buuttauksen jälkeen palasi entiselle tasolle. Buuttaustiheys kasvoi siten, että lopulta laitetta oli buutattava tunnin-parin välein. Elisa vaihtoin laitteen uuteen samanlaiseen, jossa samat ongelmat. Aspan kanssa keskustellessa tuntuvat vain hakevan vikaa kaikesta muusta paitsi reitittimestä. Seuraava käsky ennen kaupan purkamista lienee, että vaihda talosi paikkaa paremmalle kuuluvuusalueelle!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Huawein 5G CPE Win käytössä kesäkuun alusta ulkona seinään kiinitetyssä tolpassa. Asennettu ohjeiden mukaan edullisimpaan paikkaan käyttäen AI Life sovellusta. Juhannukseen asti kaikki toimi hyvin ja kaistaa 100-200 Mbps - aiemmin Huawein B525 + ulkoantennit tuottivat 30-60 Mbps kaistan. Juhannuksen jälkeen netti putosi kokonaan pois käytöstä. Buuttauksen jälkeen palasi entiselle tasolle. Buuttaustiheys kasvoi siten, että lopulta laitetta oli buutattava tunnin-parin välein. Elisa vaihtoin laitteen uuteen samanlaiseen, jossa samat ongelmat. Aspan kanssa keskustellessa tuntuvat vain hakevan vikaa kaikesta muusta paitsi reitittimestä. Seuraava käsky ennen kaupan purkamista lienee, että vaihda talosi paikkaa paremmalle kuuluvuusalueelle!


Moikka @IcemanRPA ja tervetuloa OmaYhteisöön! Lisäätkö asiakasnumeron profiiliisi, niin voitaisiin katsoa tarkemmin tilannetta? :slight_smile:

Samat havainnot. Olen omistanut laitteen nyt vuoden ja Elisan kartan mukaan 5G verkon kattavuus alueella on parantunut, mutta katkominen on ilmestynyt. Katkomista tapahtuu siis vaihtelevasti 1 min -  1h välein ja etenkin tällä viikolla lähes joka minuutti. Boottaukset, päivitykset, ym. tehty, ei apua

 

Onko joku testannut toimiiko muiden SPn 5G verkko(DNA, Telia) stabiilimmin Huawein 5G CPE Pro reitittimessä?

 

Elisa yllättäen on alkanut myös myymään uutta ulkoseinään asennettavaa 5G reititintä. Sattumaa tai ei, 12 kk käyttöaika 500€ laitteelle on ryöstö.