Vastattu

Huawei B715 ja NAT-tyypin vaihtaminen


Moro, 

Heti alkuun täytyy sanoa, että olen kyllä lukenut palstan kaikki aiheeseen liittyvät postaukset, mutta mistään ei ole apua.

 

Eli käytössäni on elisan julkinen ip, apn asetus on laitettu internet4:ksi ja portinohjaukset on tehty. Siltikin nat tyyppi kaikilla laitteilla on ja pysyy 3:na.

 

Hauskinta tästä tekee se, että vaikka APN:ksi olisi kirjoitettu vaikka kirkonrotta, niin homma toimii ihan normaalisti. Kuin tuolla ei olisi mitään merkitystä. Tästä syystä epäilen, että tuo asetus ei nyt toimi oikein, vaan se käyttää jotain muuta apn-asetusta oletuksena.

 

Laitteena on siis Huawein B715-23c ja siinä on DNA:n firmis.

 

 

EDIT 11.8.2023 // muokattu otsikkoa kuvaavammaksi -draakki

 

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi wellu_76 2 May 2021, 10:53

Katso alkuperäinen viesti

26 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Huaweissa APN:n asettaminen on kaksivaiheinen prosessi.

Ensin täytyy luoda uusi yhteysprofiili, johon APN:ksi laitetaan internet4. Tämän jälkeen täytyy muistaa vielä ottaa tämä uusi profiili käyttöön.

Olethan muistanut valita myös profiilin käyttöön?

 

Valitettavasti operaattorit ohjaavat kotimaassa nykyään kaikki virheelliset APN-asetukset APN:ään internet. Ulkomailla verkkovierailussa tämä ohjaus ei välttämättä onnistu.

Oikeastaan tämän on raivostuttavaa. Vanhoissa puhelimissa, joissa ei ole tiedonsiirrolle päälle/pois-valintaa, tiedonsiirron on voinut estää ottamalla käyttöön tarkoituksella virheellisen APN-asetuksen. Noh, eihän tästä ole apua, jos operaattori avaa yhteyden internettiin joka tapauksessa.

Täytynee alkaa käyttämään kiertotienä APN:ää mms. Siinähän ei laskuteta yhteyden avauksesta eikä tiedonsiirrosta kotimaassa, vaan läheteyistä viesteistä. Jos vielä välipalvelimen ip osoitteen laittaa tarkoituksella väärin, puhelimen wap-yhteys ei johda minnekään.

Tuossa Huawein laitteessa ei ole erikseen mitään millä sen ottaisi käyttöön. Uuden profiilin pystyy luomaan ja asettamaan sen oletukseksi, mutta varsinaista "ota käyttöön" -painiketta ei ole. Ei ainakaan DNA:n firmiksessä.

 

Kokeilin myös tuota Netgearin Aircard-laitteella, johon asetin APN:n internet4:ksi, mutta mitään vaikutusta ei silläkään ole.

 

Telian liittymällä ei tälläistä ongelmaa tullut koskaan vastaan, vaan kun apn:ksi laittoi opengate ja käynnisyi boksin uudestaan niin NAT tippui 2:ksi.

Käyttäjätaso 7

Tuossa Huawein laitteessa ei ole erikseen mitään millä sen ottaisi käyttöön. Uuden profiilin pystyy luomaan ja asettamaan sen oletukseksi, mutta varsinaista "ota käyttöön" -painiketta ei ole. Ei ainakaan DNA:n firmiksessä.

Juu ei ole erikseen “Ota käyttöön” painiketta , mutta kun luot uuden profiilin , niin laita kruksi kohtaan “Aseta oletukseksi” , tallenna ja buuttaa modeemi. Silloin sen profiilin pitäisi olla käytössä.

Tuossa Huawein laitteessa ei ole erikseen mitään millä sen ottaisi käyttöön. Uuden profiilin pystyy luomaan ja asettamaan sen oletukseksi, mutta varsinaista "ota käyttöön" -painiketta ei ole. Ei ainakaan DNA:n firmiksessä.

Juu ei ole erikseen “Ota käyttöön” painiketta , mutta kun luot uuden profiilin , niin laita kuksi kohtaan “aseta oletukseksi” , tallenna ja buuttaa modeemi. Silloin sen profiilin pitäisi olla käytössä.

Tätä on kokeiltu kyllä, sen lisäksi että on asetettu oletukseksi, on myös buutattu ja resetoitu sekä tehty kaikki alusta uudelleen.

Kuten sanoin, niin Telian liittymällä tämä sujui ilman ongelmia ja riitti, että uusi profiili luotiin, asetettiin se oletukseksi ja buutattiin boksi.

Alan vakaasti uskoa, että ainoa keino on vaan vaihtaa takaisin Telian liittymään.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

 

Tuo keltaisella ympyröity pitää olla valittuna

Itselläni se näkyy näin. Mulla sama modeemi ja Elisan liittymä ja vaikuttaisi toimivan

 

Käyttäjätaso 7

Tuossa Huawein laitteessa ei ole erikseen mitään millä sen ottaisi käyttöön. Uuden profiilin pystyy luomaan ja asettamaan sen oletukseksi, mutta varsinaista "ota käyttöön" -painiketta ei ole. Ei ainakaan DNA:n firmiksessä.

Juu ei ole erikseen “Ota käyttöön” painiketta , mutta kun luot uuden profiilin , niin laita kuksi kohtaan “aseta oletukseksi” , tallenna ja buuttaa modeemi. Silloin sen profiilin pitäisi olla käytössä.

Tätä on kokeiltu kyllä, sen lisäksi että on asetettu oletukseksi, on myös buutattu ja resetoitu sekä tehty kaikki alusta uudelleen.

Kuten sanoin, niin Telian liittymällä tämä sujui ilman ongelmia ja riitti, että uusi profiili luotiin, asetettiin se oletukseksi ja buutattiin boksi.

Alan vakaasti uskoa, että ainoa keino on vaan vaihtaa takaisin Telian liittymään.


Hmmm…

Toinen mahdollisuus on , että sinulla on sen julkisen IP:n asetuksissa jotakin poskellaan verkon puolella. Laita tiedot liittymästä yksityisviestillä @OmaYhteisö-tiimi :lle ja pyydä tarkistamaan/korjaamaan.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Niin, onko palvelu edes tilattu?

Niin, onko palvelu edes tilattu?

Kyllä ja aseukset on juurikin noin mitä sinulla tuossa kuvassa. Kaikki nämä olen maininnut jo aiemmissa kommenteissa. 

 

Eli seuraava vaihtoehto on tuo Sokratesin mainitsema verkon ongelma.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Tsekkaa vielä kerran OmaElisasta onko palvelu varmasti auki.

Tsekkaa vielä kerran OmaElisasta onko palvelu varmasti auki.

Tämäkin on tehty useaan kertaan.

Käyttäjätaso 5

Tsekkaa vielä kerran OmaElisasta onko palvelu varmasti auki.

Tämäkin on tehty useaan kertaan.

Moro @Raakis ! Onko tämä ongelma NAT-asetusten ja APN:n osalta vielä korjaantunut tai löytyikö tähän jotain ratkaisua? 👀

Mulla itse asiassa sama juttu.

Julkinen on varmasti käytössä OmaElisassa.

Pingit 40ms vaikka asun 5G maston vieressä. 

(on elisan masto).

Kaikkea on kokeiltu .

internet4 oletuksena ja 600megan verkossa mennään edelleen 80Mb.

Ping ihan kauhea.

2v sitten sentään mentiin 300Megaa, mutta tippunut tasaisen varmasti.

Nyt otin käyttöön tuon julkisen IPn.

Ja totta se on, että profiilin ja APN nimeksi voi laittaa mitä tahansa.

Ainakaan nopeudet eivät muutu.

Boottaamalla saan uuden IPn jonka nopeus voi hieman vaihdella.

Jostakin syystä paras tulos tulee dataverkkovierailun pois ottamalla, mutta se on melko teoreettinen heitto. Samansuuntainen tulos voi olla serverin tai IPn, kellonajan yms ansiota.

Ja NAT on symmetrisenä ja suppilona 3.

Siltaava tila nyt on vain siltaava tila. Se ei hirveästi nopeuta + Wifit lähtee.

Nopeudet pysyvät samana pingejä myöden.

Tais Ping olla joskus jopa 30ms.

internet4 on tosiaan oletuksena.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@JonVonRox - Lisäätkö asiakasnumeron profiiliisi niin voitaisiin liittymän puolta vilkaista?

Eli siis laite on Mobiilireititin 3G/4G B715. Julkinen APN on avattu, miten laitteella tehdään asetukset että saadaan tuo strict muutettua että voi pelata ja miten saa sen myös muutettua takaisin? Voi olla että ohjeet on jo kirjoitettu tänne mut… en löytänyt… for dummies …

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Destiny 2  NAT type "strict" ,tämä juuri ongelma!

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Eli siis laite on Mobiilireititin 3G/4G B715. Julkinen APN on avattu, miten laitteella tehdään asetukset että saadaan tuo strict muutettua että voi pelata ja miten saa sen myös muutettua takaisin? Voi olla että ohjeet on jo kirjoitettu tänne mut… en löytänyt… for dummies …

Jos olet jo avannut jukisen IP-palvelun liittymällesi Oma Elisassa tai muuten , niin sitten mene sen Huawein verkkoasetuksiin ja luo uusi profiili APN:llä internet4 ja aseta se oletukseksi sekä buuttaa reititin.

Mahdollisesti sinun pitää asettaa myös UPnP päälle , jos ei jo ole tai sitten asettaa pelilaitteesi käyttämä IP-osoite DMZ:ksi.

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Hei,

 

Julkinen IP palvelu avattu ja internet4 otettu käyttöön, UPnP ja DMZ päällä koneen käyttämällä IPllä ja reititin bootattu. XBox silti näyttää Strict asetusta. Mitä voisin tehdä seuraavaksi?

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Hei,

Julkinen IP palvelu avattu ja internet4 otettu käyttöön, UPnP ja DMZ päällä koneen käyttämällä IPllä ja reititin bootattu. XBox silti näyttää Strict asetusta. Mitä voisin tehdä seuraavaksi?

Laita yksityisviestillä liittymäsi tiedot @OmaYhteisö-tiimi :lle ja pyydä tarkistamaan , että verkon puolella kaikki on ok.

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Moro!

 

Olen nyt yrittänyt kaiken mahdollisen mitä olen netistä saanut tietoa kaivettua kyseisestä modeemista ja julkisesta ip osoitteesta.

 

APN on asetettu tuohon internet4 :n.

 

IP osoite on nyt julkinen, mutta nat tyyppi ei suostu muuttumaan vaikka kuinka auon portteja modeemista tai asetan laitteita DMZ tilaan.

 

Mitä tätä Oma yhteisöä lueskelin niin kovin monella muullakin tuntunut olevan samaa ongelmaa vaikkakin eri reitittimillä.

 

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Asiahan hoituu

ottamalla yhteyttä:

https://elisa.fi/asiakaspalvelu/yhteystiedot/

Chat. (Botti häipyy, kun vaan useammin yrittää)

Soittakaa minulle.

Asiakaspalvelupuhelu:

010 190 240 (mpm/pvm)

Numerossa voi tehdä myös vikailmoituksen virka-ajan ulkopuolellakin.

Ympäri vuorokauden, myös viikonloppuisin.

(Kuuntelet vaan nauhoitteen ihan lopuun asti)

Omaelisassakin voi viestitellä:

Omaelisa/ Asiakaspalvelu/Viestit ja ilmoitukset/Asiakaspalvelun viestit.

Voit laittaa myös yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :lle.

Lisää omaan profiiliisi asiakasnumero jos ei ole:

Oma profiili/muokkaa profiilia.

 

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Asiakaspalvelun chat kehottaa vaan ottamaan yhteyttä omaguruun.

Tuntuu tyhmälle käyttää maksullista palvelua asiassa mikä ei johdu itsestäni 😅

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Asiakaspalvelun chat kehottaa vaan ottamaan yhteyttä omaguruun.

Tuntuu tyhmälle käyttää maksullista palvelua asiassa mikä ei johdu itsestäni 😅

Laita yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :lle.

Lisää omaan profiiliisi asiakasnumero jos ei ole:

Oma profiili/muokkaa profiilia.

Klikkaa nimimerkkipallukkaasi / Oma profiili.

Paras vaihtoehto.

Tulee asia varmasti kuntoon.

Niinkuin monesti aiemminkin.

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Asiakaspalvelun chat kehottaa vaan ottamaan yhteyttä omaguruun.

Tuntuu tyhmälle käyttää maksullista palvelua asiassa mikä ei johdu itsestäni 😅

OmaYhteisön Elisalaiset ovat tarkistaneet erään ketjun perusteella lukemattomia liittymiä, koska noissa voi jokin mennä pieleen taustajärjestelmien puolelta eikä tuo internet4 kytkeydy oikein. Hyvin mielenkiintoista, että Aspa-chat taas opastaa maksullisen Omagurun pakeille. Toki se on operaattorille tuottoisaa.

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Käyttäjätaso 7

Asiakaspalvelun chat kehottaa vaan ottamaan yhteyttä omaguruun.

Tuntuu tyhmälle käyttää maksullista palvelua asiassa mikä ei johdu itsestäni 😅

OmaYhteisön Elisalaiset ovat tarkistaneet erään ketjun perusteella lukemattomia liittymiä, koska noissa voi jokin mennä pieleen taustajärjestelmien puolelta eikä tuo internet4 kytkeydy oikein. Hyvin mielenkiintoista, että Aspa-chat taas opastaa maksullisen Omagurun pakeille. Toki se on operaattorille tuottoisaa.

Joko laitoit yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :lle?

Siellä se homma hoituu, jos on hoituakseen.

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Asiakaspalvelun chat kehottaa vaan ottamaan yhteyttä omaguruun.

Tuntuu tyhmälle käyttää maksullista palvelua asiassa mikä ei johdu itsestäni 😅

OmaYhteisön Elisalaiset ovat tarkistaneet erään ketjun perusteella lukemattomia liittymiä, koska noissa voi jokin mennä pieleen taustajärjestelmien puolelta eikä tuo internet4 kytkeydy oikein. Hyvin mielenkiintoista, että Aspa-chat taas opastaa maksullisen Omagurun pakeille. Toki se on operaattorille tuottoisaa.

Joko laitoit yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :lle?

Siellä se homma hoituu, jos on hoituakseen.

Laitoin joo, ja asiakaspalveluun soiton jälkeen suostuivat laittamaan soittopyyntöä tekniselle puolelle, minkä kanssa sitten asiaa yritettiinkin useammassa puhelussa selviä, ja reititintä käynnisteltiin uudestaan.

 

Tunnin verran kaikenkaikkiaan puhuttuamme puhelimessa jostain syystä minun ipv4 osoite ei suostu muuttumaan julkiseksi vaikka mitä tekee, nyt ilmeisesti selvittelevät asiaa sitten verkkopuolella.

 

Sain kokeiltua toisella reitittimelläkin, niin ei ole siitäkään kiinni.

Lupasivat palata asiaan kun saavat jotain selville nyt siellä mistä kiikastaa.

 

 

EDIT 11.8.2023 // siirretty kommentti täältä vanhempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 

Osallistu keskusteluun