Vastattu

Huawei B818 4G+ ei toimi



Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

209 kommenttia

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Onkohan samaa tautia myös B715 modeemin kanssa liikkeellä? Puhelimen liittymällä tulee se 100 M paikkeilla oleva nopeus, mutta B715 jäädään max 50M jopa alle. JA samassa tolpassa ovat kiinni. Tähän saakka B715 on pelannut mainiosti, mutta onkohan alueelle tullut 5G verkko saanut 4G verkon “yllättäen” hyytymään...

 

Tarkista näkyykö 4G+ kuvake modeemin hallinnassa kun kuormitat liittymää? Taajuusvalinta varmaan auto?

Olen ainakin yhden viestin nähnyt, jossa ongelma ollut sekä B818+B715, mutta vaikea sanoa varmaksi yhden käyttäjän perusteella. Tukiaseman eNB-numero auttaisi myös paljon. Voit laittaa sen vaikka privana, jos et halua tänne julkiselle puolelle laittaa.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Kyllä siellä säkyy 4G+ kuvake ja auto-tila päällä, mutta ajoittain outoihin aikoihin nopeus on hidas (päivällä hidas, illalla primetime-aikaan nopea). Tukiaseman eNB on 1701 ja sijaitsee Vaasassa Kortelaaksontien reunassa. Epäilen, että tuossa tukiasemassa on hiljaittain otettu 5G-käyttöön, ainakin kartan mukaan ja siihen ajankohtaan nämä ongelmat heijastuvat.

Käyttäjätaso 7

Kyllä siellä säkyy 4G+ kuvake ja auto-tila päällä, mutta ajoittain outoihin aikoihin nopeus on hidas (päivällä hidas, illalla primetime-aikaan nopea). Tukiaseman eNB on 1701 ja sijaitsee Vaasassa Kortelaaksontien reunassa. Epäilen, että tuossa tukiasemassa on hiljaittain otettu 5G-käyttöön, ainakin kartan mukaan ja siihen ajankohtaan nämä ongelmat heijastuvat.


Meidän lähitukiasemaan tuli 5G viime talvena. Minulla on ajoittain käytössä Huawei B715 ja en ole huomannut sen toiminnassa tai nopeuksissa mitään eroa aikaan ennen 5G:tä. Myös 4G+ näyttäisi pelaavan ihan kuten ennenkin.

Ilmeisesti nuo 4G+:n ongelmat ovat tukiasemakohtaisia ja päätelaitteilakin saattaa olla osuutensa kuten täällä on kerrottu B818:n osalta. Minun B715:ssä on DNA:n softa ja silläkin voi olla vaikutusta.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +18

Kyselin vähän asian perään ja edelleen tätä tutkitaan, kerrotaan totta kai heti lisätietoja kun vain jotain on mitä kertoa. :slight_smile:

Käyttäjätaso 2

Loistavaa @roopeg 

Ja kertokaa nyt hyvät ihmiset vaikkei mitään tapahdukaan. Vaikka kerran viikossa tulla tänne kertomaan, että olette vielä hereillä asian kanssa.

“Tykkäykset” myös yksityishenkilöille, ketkä tätä selvitystyötä Elisan lisäksi tekevät. Jos ratkotte vian juurisyyn ennen Elisaa, niin ensinnäkin repeisin tilanteelle totaalisesti :) mutta sen lisäksi voisin kyllä kiitoksena tarjota ihan oluenkin.

B818:lla samoja ongelmia kuin muillakin. Modeemin uudelleenkäynnistämisen jälkeen 4G+ pysyy hetken päällä, mutta häipyy eikä enää mene päälle varkkoa kuormitettaessa. B715:lla ei ole ollut näitä ongelmia lainkaan. Lähimastosta löytyvät Elisan taajuudet: B3, B7 ja B20. Tukiaseman eNB on 2640.

Eikö vieläkään ole mitään selvyyttä tullut? 

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Eikö vieläkään ole mitään selvyyttä tullut? 

Valitettavasti ei ole vielä selvinnyt mitään. Vikaa selvitetään ja tutkimuksia jatketaan koko ajan. 

Sama vika ja ei väliä mihin mastoon yhdistää. Minuutin tai pari pysyy + ja sitten putoaa pois.

Käyttäjätaso 2

Jep, varmasti vaikea case ratkoa kun ei oikein kukaan taida ymmärtää mistä tämä johtuu. Oletan, että Elisalla on kuitenkin tehty jo johtopäätöksiä siitä, että milloin vika on alkanut ilmoitetuissa mastoissa. Onko jotain muutoksia tehty mastoissa tuohon aikaan, joka selittäisi vian. Tästäkin varmasti on jo tieto.

Koska spekulointi on kivaa, niin.. minä oletan, että vika koskee heittämällä suurempaa laumaa Elisan asiakkaita kuin mitä on ajateltu. Suurinta osaa asiakkaista ei kiinnosta vähimmissäkään määrin, että onko CA päällä vai ei. Jos bittiä kulkee keskivertokäyttäjän tarpeen mukaisesti sisään ja striimauspalvelut toimii (ja etätyötkin voidaan tehdä), niin sehän suurimmalle osalle riittää.

Jos tästä lähtisi Elisan liittymän omaavia pollailemaan maston kuuluvuusalueella läpi, niin saattaisi hyvin käydä niin, että vikatikettien määrä pompsahtaa kattoon.

Sitä tässä kuitenki eniten mietin, että mikä mahtaa olla selvitystyön prioriteetti siellä operaattorilla? Onko tämä jotakin sellaista, jota edistetään viikkotasolla muutaman tunnin ajan ja lähinnä odotetaan muilta toimijoilta inputtia, vai onko selvitystyö aidosti etenemässä.

Ja risuja toki voi antaa tiedottamisesta. Omaan vikatikettiin ei ole tullut päivityksiä kolmeen viikkoon, joka kertoo siitä, että yksinkertaisesti prosessit joko hukassa tai pielessä. Tässäkin huomaa selkeästi, että etenemisestä ei Elisan puolelta tiedoteta mitään, vaan vähän väkisin joudutaan tulemaan kommentoimaan, kun joku käyttäjistä kysyy “eikö vieläkään ole mitään selvyyttä tullut?”.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Tähän ongelmaan vähän lisätietoa, että vikaa selvitetään ja testaillaan, jotta korjaus saataisiin tuotua mahdollisimman pian. 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Nyt olen saanut saman ongelman varmistetusti esiintymään myös Huawei B715 reitittimellä. Kaksi kertaa ongelma on esiintynyt ja uudelleenkäynnistys auttaa. Eli reitittimen hallinnassa ei näy 4G+ tunnusta vaan pelkkä 4G ja nopeus on luonnollisesti heikompi. Olen nyt mobiilin armoilla kun erillinen reititin rikkoutui ja uuden reitittimen mallia vielä arvotaan. Tämä ongelma koskee Vaasassa sijaitsevaa 1701 numeroltaan olevaa tolpaa.

Käyttäjätaso 7

Nyt olen saanut saman ongelman varmistetusti esiintymään myös Huawei B715 reitittimellä. Kaksi kertaa ongelma on esiintynyt ja uudelleenkäynnistys auttaa. Eli reitittimen hallinnassa ei näy 4G+ tunnusta vaan pelkkä 4G ja nopeus on luonnollisesti heikompi. Olen nyt mobiilin armoilla kun erillinen reititin rikkoutui ja uuden reitittimen mallia vielä arvotaan. Tämä ongelma koskee Vaasassa sijaitsevaa 1701 numeroltaan olevaa tolpaa.


Saattaa olla vähän tukiasemakohtaista ja myös eri operaattoreiden B715-versiot vaikuttanevat.

Itselläni on DNA:n B715s-23c , jossa Elisan liittymä enkä ole havainnut mitään ongelmaa 4G+:n kanssa. Tukiasemasta ei ole tietoa onko Nokian vai Huawein vai Ericssonin.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Itseasiassa minulla on juuri sama DNA:n firmiksellä oleva reititin Elisan liittymällä. En tiedä mitkä rojut tukiasemassa on, mutta vikapalvelun mukaan jotain häikkää on tuossa lähitukiasemassa CA:ta koskien. Eli tätä samaa oireilua ilmeisesti. Laitoin boksin käynnistymään joka yö uudelleen, josko se auttaisi

Käyttäjätaso 7

vikapalvelun mukaan jotain häikkää on tuossa lähitukiasemassa CA:ta koskien. Eli tätä samaa oireilua ilmeisesti. Laitoin boksin käynnistymään joka yö uudelleen, josko se auttaisi

Aiemmin ei tällaista ongelmaa ole ollut sen paremmin B818:n kuin B715:n kanssa , vaan ne ovat toimineet ihan kelvollisesti. Saattaa olla , että kun tukiasemia on alettu päivittää 5G-aikaan , niin jotakin on 4G:n puolella mennyt vähän vinksalleen joko konffauksen tai softan osalta. Nuo molemmat em. laitteethan eivät ole edes 5G-kelpoisia , joten 4G:n puolelle sen ongelman luulisi jäävän.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Jotakin kuulemma on rukattu elokuun alussa tukiasemassa. Samoihin aikoihin tänne tuli tuo 5G verkko...

Samaa ongelmaa täälläkin. Laitoin kaukosäädinohjattavan pistorasian modeemille niin saa katkottua virtoja useamman kerran päivässä nopeasti. Vaikuttaa että alkoi samaan aikaan kun mastoon tuli 5G.

 

N.vuosi sitten kadotti yöaikaan toisen taajuuden pois, mutta se hoidettiin Elisan puolesta kuntoon nopeasti.

Kunniamerkki

Täysin samaa vikaa täälläkin 4G+ yhteyden pysymisen kanssa päällä B818 laitteella. Hetken jo tehnytkin tätä mutta nyt sitten tännekin eksyin ja en olekaan ainoa. Hyvin toimi ennen kun vaan alkuun otettiin virransäästö tukarista pois päältä. 

Elisalla näyttäisi olevan vielä myynnissä B818 reititintä ainakin joissakin liikkeissään. Mahdollisille ostajille kannattaisi varmaan kertoa, että se ei välttämättä toimi kunnolla heidän omassa verkossaan, mutta muiden operaattoreiden verkoissa ongelmia ei pitäisi esiintyä.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Pahoittelut vikatilanteesta. Tilannetta selvitetään ja testaillaan edelleen, että vika saataisiin kuntoon mahdollisimman pian.
 

Onkohan samaa tautia myös B715 modeemin kanssa liikkeellä? Puhelimen liittymällä tulee se 100 M paikkeilla oleva nopeus, mutta B715 jäädään max 50M jopa alle. JA samassa tolpassa ovat kiinni. Tähän saakka B715 on pelannut mainiosti, mutta onkohan alueelle tullut 5G verkko saanut 4G verkon “yllättäen” hyytymään...


Ei ole ainakaan itsellä tiedossa, että tuon reitittimen kanssa olisi vastaavaa ongelmaa. Tuossa voi olla kyseessä ihan alueellinen ongelma kyllä. Olitko tuosta vikapuolellemme ollut yhteydessä?

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +15

Asia on vikapuolella tiedossa ja on avattu tiketti. Tukiasemasta löytyi jotain CA:han liittyvää häikkää.

Kunniamerkki

Asia on vikapuolella tiedossa ja on avattu tiketti. Tukiasemasta löytyi jotain CA:han liittyvää häikkää.

Samaa sanoivat juuri itsellekin.

Käyttäjätaso 2

Sain Elisalta seuraavan viestin:

 

“Hei, ilmoittamasi häiriö XXXXXX on nyt selvitetty.

 

Hei aluetta palvelevan tukiaseman sähkölaajennukset on saatu valmiiksi, jotta 5G 3500Mhz on saatu käyttöön. Pahoittelen käyttöönoton viivästymistä. T: Elisan mobiiliviankorjaus”

 

Voisiko Elisan edustaja avata tässä tilannetta, jotta ymmärtäisin (tai koko asiasta tuskaileva joukkiomme ymmärtäisi), että mitä korjattiin ja minkä pitäisi nyt toimia?

Pitäisikö minun nyt nähdä CA sitten käytössä..koska.. en näe.. tuplakaista ei itse asiassa aktivoidu näemmä edes modeemin restartilla.

 

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Sain Elisalta seuraavan viestin:

 

“Hei, ilmoittamasi häiriö XXXXXX on nyt selvitetty.

 

Hei aluetta palvelevan tukiaseman sähkölaajennukset on saatu valmiiksi, jotta 5G 3500Mhz on saatu käyttöön. Pahoittelen käyttöönoton viivästymistä. T: Elisan mobiiliviankorjaus”

 

Voisiko Elisan edustaja avata tässä tilannetta, jotta ymmärtäisin (tai koko asiasta tuskaileva joukkiomme ymmärtäisi), että mitä korjattiin ja minkä pitäisi nyt toimia?

Pitäisikö minun nyt nähdä CA sitten käytössä..koska.. en näe.. tuplakaista ei itse asiassa aktivoidu näemmä edes modeemin restartilla.

 


Öh, nytpä kuulostaakin erikoiselta. Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :n suuntaan niin voidaan vähän tarkemmin asiaa vielä tutkia?

Käyttäjätaso 2

Sain Elisalta seuraavan viestin:

 

“Hei, ilmoittamasi häiriö XXXXXX on nyt selvitetty.

 

Hei aluetta palvelevan tukiaseman sähkölaajennukset on saatu valmiiksi, jotta 5G 3500Mhz on saatu käyttöön. Pahoittelen käyttöönoton viivästymistä. T: Elisan mobiiliviankorjaus”

 

Voisiko Elisan edustaja avata tässä tilannetta, jotta ymmärtäisin (tai koko asiasta tuskaileva joukkiomme ymmärtäisi), että mitä korjattiin ja minkä pitäisi nyt toimia?

Pitäisikö minun nyt nähdä CA sitten käytössä..koska.. en näe.. tuplakaista ei itse asiassa aktivoidu näemmä edes modeemin restartilla.

 


Öh, nytpä kuulostaakin erikoiselta. Laitatko yksityisviestiä @OmaYhteisö-tiimi :n suuntaan niin voidaan vähän tarkemmin asiaa vielä tutkia?


Jees. Viesti lähetetty. Tuo XXXXX merkattu tunniste on alunperin tekemäni vikailmoituksen tunnistenumero, joten todella erikoinen viesti peilaten siihen, että vika koskee tätä CA-ongelmaa. No mutta, palailkaa yksärillä asiaan.