Vastattu

Huawei Outdoor CPE nopeuden vaihtelu

  • 30 September 2020
  • 30 kommenttia
  • 2256 katselukerrat

Käyttäjätaso 1

Minulla on ollut pari viikkoa käytössä Huawein ulko-CPE. Nopeudet on hyviä 500M+ downlink ja uplink 30 megan nurkilla. Modeemia täytyy kuitenkin boottailla aika usein, koska nopeudet laskevat aika lailla satunnaisesti. Ensin luokkaan 300M downlink ja sitten alle sadan megan downlink ja loppupeleissä downlink ja uplink megain luokkaa.

 

Tuntuu, että tukiasemassa menee virransäästö päälle ja modeemi ei siitä toivu ylöspäin. Ensin 4xMimo pois, sitten mennään LTE:hen jne… Jos katsoo modeemista kentän vahvuuden arvosana on aina sata ja signaalinvahvuusnumerot hyviä (SINR yli 20 dB)

Aika usein muutokset tapahtuvat yön aikana - viime yönä tiputtiin täydestä vauhdista megan tasolle. Onko muilla vastaavia haasteita ja onko tuohon modeemiin tulossa jotain softakorjausta, että se osaisi korjata vauhtia myös ylöspäin

icon

Vastauksen tähän kysymykseen jakoi JJesseJ 30 September 2020, 11:10

Katso alkuperäinen viesti

30 kommenttia

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Minulla on ollut pari viikkoa käytössä Huawein ulko-CPE. Nopeudet on hyviä 500M+ downlink ja uplink 30 megan nurkilla. Modeemia täytyy kuitenkin boottailla aika usein, koska nopeudet laskevat aika lailla satunnaisesti. Ensin luokkaan 300M downlink ja sitten alle sadan megan downlink ja loppupeleissä downlink ja uplink megain luokkaa.

 

Tuntuu, että tukiasemassa menee virransäästö päälle ja modeemi ei siitä toivu ylöspäin. Ensin 4xMimo pois, sitten mennään LTE:hen jne… Jos katsoo modeemista kentän vahvuuden arvosana on aina sata ja signaalinvahvuusnumerot hyviä (SINR yli 20 dB)

Aika usein muutokset tapahtuvat yön aikana - viime yönä tiputtiin täydestä vauhdista megan tasolle. Onko muilla vastaavia haasteita ja onko tuohon modeemiin tulossa jotain softakorjausta, että se osaisi korjata vauhtia myös ylöspäin

Sullakun olikin tuo asiakasnumero jo tuolla profiilissa niin kävin sitä alueen verkkoa osoitteen perusteella vähän kattomassa ja me täällä päässä tehtiin siihen lähimmälle tukiasemalle toimenpiteitä niin seurailepa nyt miten esimerkiksi tänään illalla, huomenna aamulla toimii? :)
Parantuuko yhtään ja säilyykö nopeudet parempina? 

Käyttäjätaso 1

Minulla on ollut pari viikkoa käytössä Huawein ulko-CPE. Nopeudet on hyviä 500M+ downlink ja uplink 30 megan nurkilla. Modeemia täytyy kuitenkin boottailla aika usein, koska nopeudet laskevat aika lailla satunnaisesti. Ensin luokkaan 300M downlink ja sitten alle sadan megan downlink ja loppupeleissä downlink ja uplink megain luokkaa.

 

Tuntuu, että tukiasemassa menee virransäästö päälle ja modeemi ei siitä toivu ylöspäin. Ensin 4xMimo pois, sitten mennään LTE:hen jne… Jos katsoo modeemista kentän vahvuuden arvosana on aina sata ja signaalinvahvuusnumerot hyviä (SINR yli 20 dB)

Aika usein muutokset tapahtuvat yön aikana - viime yönä tiputtiin täydestä vauhdista megan tasolle. Onko muilla vastaavia haasteita ja onko tuohon modeemiin tulossa jotain softakorjausta, että se osaisi korjata vauhtia myös ylöspäin

Sullakun olikin tuo asiakasnumero jo tuolla profiilissa niin kävin sitä alueen verkkoa osoitteen perusteella vähän kattomassa ja me täällä päässä tehtiin siihen lähimmälle tukiasemalle toimenpiteitä niin seurailepa nyt miten esimerkiksi tänään illalla, huomenna aamulla toimii? :)
Parantuuko yhtään ja säilyykö nopeudet parempina? 

Kiitokset nopeasta vastauksesta, minäpä tarkkailen, miten nopeudet kehittyvät

Käyttäjätaso 1

Minulla on ollut pari viikkoa käytössä Huawein ulko-CPE. Nopeudet on hyviä 500M+ downlink ja uplink 30 megan nurkilla. Modeemia täytyy kuitenkin boottailla aika usein, koska nopeudet laskevat aika lailla satunnaisesti. Ensin luokkaan 300M downlink ja sitten alle sadan megan downlink ja loppupeleissä downlink ja uplink megain luokkaa.

 

Tuntuu, että tukiasemassa menee virransäästö päälle ja modeemi ei siitä toivu ylöspäin. Ensin 4xMimo pois, sitten mennään LTE:hen jne… Jos katsoo modeemista kentän vahvuuden arvosana on aina sata ja signaalinvahvuusnumerot hyviä (SINR yli 20 dB)

Aika usein muutokset tapahtuvat yön aikana - viime yönä tiputtiin täydestä vauhdista megan tasolle. Onko muilla vastaavia haasteita ja onko tuohon modeemiin tulossa jotain softakorjausta, että se osaisi korjata vauhtia myös ylöspäin

Sullakun olikin tuo asiakasnumero jo tuolla profiilissa niin kävin sitä alueen verkkoa osoitteen perusteella vähän kattomassa ja me täällä päässä tehtiin siihen lähimmälle tukiasemalle toimenpiteitä niin seurailepa nyt miten esimerkiksi tänään illalla, huomenna aamulla toimii? :)
Parantuuko yhtään ja säilyykö nopeudet parempina? 

Nyt on pari päivää säilynyt nopeudet puolen gigan kahden puolen, eli hyvältä näyttää - kiitos

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +13

Ihan loistava homma :blush:  kiva juttu että toimenpiteet meidän päässä puri ongelmaan.

Minulla on sama modeemi ja täsmälleen sama ongelma.

---

Voisitteko katsoa, saisiko tämänkin ongelman ratkaistua tukiaseman toimenpiteillä?

 

EDIT/ Poistettu asiakastiedot julkisesta keskustelusta. -MiikaMoi

Minulla on ehkä sittenkin eri asiasta kyse.. Asiaa selviteltiin puhelimitse. Ongelma liittyy mahdollisesti kiinteään ip-osoitteeseen (lisäpalvelu).. Tähän liittyvillä eri apn-asetuksilla (internet vs internet4) vaikuttaa olevan vaikutus siihen, toimiiiko modeemi oikein. 

Käyttäjätaso 4
Kunniamerkki +7

Minulla on sama modeemi ja täsmälleen sama ongelma.

Liittymän numero on ********** ja asiakasnro on ********.

Voisitteko katsoa, saisiko tämänkin ongelman ratkaistua tukiaseman toimenpiteillä?

 

Kannattaisi ehkä poistaa puhelin- ja asiakasnumero julkisesta keskustelusta.

Edit // Laitettu tiedot piiloon -JJesseJ

Käyttäjätaso 5

Minulla on ehkä sittenkin eri asiasta kyse.. Asiaa selviteltiin puhelimitse. Ongelma liittyy mahdollisesti kiinteään ip-osoitteeseen (lisäpalvelu).. Tähän liittyvillä eri apn-asetuksilla (internet vs internet4) vaikuttaa olevan vaikutus siihen, toimiiiko modeemi oikein. 

Moi @eerror ja tervetuloa OmaYhteisöön! :) Piilottelin tuosta ensimmäisestä viestistäsi nuo tietosi pois. Kerrotko vielä minkä tyyppisestä ongelmasta oli kyse ja mitä puhelimessa selvisi :smile:

Minulla on ehkä sittenkin eri asiasta kyse.. Asiaa selviteltiin puhelimitse. Ongelma liittyy mahdollisesti kiinteään ip-osoitteeseen (lisäpalvelu).. Tähän liittyvillä eri apn-asetuksilla (internet vs internet4) vaikuttaa olevan vaikutus siihen, toimiiiko modeemi oikein. 

Moi @eerror ja tervetuloa OmaYhteisöön! :) Piilottelin tuosta ensimmäisestä viestistäsi nuo tietosi pois. Kerrotko vielä minkä tyyppisestä ongelmasta oli kyse ja mitä puhelimessa selvisi :smile:

Ongelma on sama kuin viestiketjun aloittajan viestissä. Nopeus tippuu vähitellen todella hitaaksi.

Syytä ei varmuudella ole vielä löytynyt, mutta ainakin toistaiseksi nopeus on saatu pysymään riittävänä vaihtamalla APN:ksi “internet” “internet4”:n sijaan. Julkinen IP toki valitettavasti poistui siinä samalla käytöstä. Toistaiseksi siis näyttää siltä, että ainakaan ko. laitteen (Huawei 5G CPE WIN) kanssa julkista IP:tä ei voi käyttää, ellei tyydy todella maltillisiin nopeuksiin.

Lopullista korjausta joudun siis vielä odottamaan.

Minulla on sama modeemi ja täsmälleen sama ongelma.

Liittymän numero on ********** ja asiakasnro on *********.

Voisitteko katsoa, saisiko tämänkin ongelman ratkaistua tukiaseman toimenpiteillä?

 

Kannattaisi ehkä poistaa puhelin- ja asiakasnumero julkisesta keskustelusta.

Miksi..? Nuo eivät ole tietääkseni tietoja, joista verkkorosvo tai kukaan mukaan hyötyisi millään tavalla.

Minulla on sama modeemi ja täsmälleen sama ongelma.

---

Voisitteko katsoa, saisiko tämänkin ongelman ratkaistua tukiaseman toimenpiteillä?

 

EDIT/ Poistettu asiakastiedot julkisesta keskustelusta. -MiikaMoi

Hei,

 

Joo minulla samaa ongelmaa. Modeemi Huawei CPE Win

H312-371 Ulkomodeemi antennimastossa.  Telian 4G antenni tosi kaukana verrattuna Elisan 5G/4G antenniin meidän asunnosta. Telian 100M liittymällä sain jopa yli 100Mbps. Nyt tänään hain Elisan 300M liittymän ja ainoastaan Upload Speed on jonkinlainen eli 50Mpbs mutta download on tällä hetkellä 12.72Mbps. Signaalitasot liitekuvassa Elisan antenniin. Jotain on tuossa pielessä. Vaihdoin juuri vielä liittymän 600M versioon, josko sitten alkaisi toimia 🙂 Julkinen IP välttämätön eli APN yhteysosoitteena internet4.  PS. Huomasin että Saviontiellä, Keravalla kaivetaan tietoliikennekaapelia maahan, mutta DNA / Elisa /Telia aspa ei tiennyt siitä vielä mitään. Toivottavasti parantaa tuo kaapeli Elisan yhteyksiä...

 

 

 

Tervehdys! Samat ongelmat CPE Win laitteen kanssa täällä Jyväskylän Vaajakoskella mutta ehkä vielä siten että “kaikki kerralla”. Ideana siis 5G julkisen IP:n kanssa mutta toimii vain 4G+. Jos vaihdan APN:ksi internet niin mikään ei muutu - pysyy 4G+:ssa. 5G kenttä on hyvä 100% CPE Win modeemin mukaan. LTE-H monitorissa en pysty vaihtamaan “auto” tilaa mihinkään, palaa aina siihen. Ja laitteen hallinnassa näkyy manuaalitilassa vain 4G. Ymmärrän tästä ketjusta että julkinen IP ei taida 5G:ssä toimia tämän modeemin kanssa mutta saisiko sen toimimaan edes internet-APN:llä?

Katsokaa vaan moderaattorit profiilistani asiakasnumero tai suoraan tuon Savonmäen huipulla olevan tukiaseman asetukset? :) Kiitos!!

Tervehdys! Samat ongelmat CPE Win laitteen kanssa täällä Jyväskylän Vaajakoskella mutta ehkä vielä siten että “kaikki kerralla”. Ideana siis 5G julkisen IP:n kanssa mutta toimii vain 4G+. Jos vaihdan APN:ksi internet niin mikään ei muutu - pysyy 4G+:ssa. 5G kenttä on hyvä 100% CPE Win modeemin mukaan. LTE-H monitorissa en pysty vaihtamaan “auto” tilaa mihinkään, palaa aina siihen. Ja laitteen hallinnassa näkyy manuaalitilassa vain 4G. Ymmärrän tästä ketjusta että julkinen IP ei taida 5G:ssä toimia tämän modeemin kanssa mutta saisiko sen toimimaan edes internet-APN:llä?

Katsokaa vaan moderaattorit profiilistani asiakasnumero tai suoraan tuon Savonmäen huipulla olevan tukiaseman asetukset? :) Kiitos!!

EDIT: kyllä jo eilen illalla hyppäsi download 290 megaan (300 megan liittymä) eli eiköhän se 5G:n yli täydy tulla vaikka LTE-H ei sitä kerro. Mutta APN siis internet eikä julkinen.  7 bandissa nyt kiinni (2,6 gigan taajuus).

Tervehdys! Samat ongelmat CPE Win laitteen kanssa täällä Jyväskylän Vaajakoskella mutta ehkä vielä siten että “kaikki kerralla”. Ideana siis 5G julkisen IP:n kanssa mutta toimii vain 4G+. Jos vaihdan APN:ksi internet niin mikään ei muutu - pysyy 4G+:ssa. 5G kenttä on hyvä 100% CPE Win modeemin mukaan. LTE-H monitorissa en pysty vaihtamaan “auto” tilaa mihinkään, palaa aina siihen. Ja laitteen hallinnassa näkyy manuaalitilassa vain 4G. Ymmärrän tästä ketjusta että julkinen IP ei taida 5G:ssä toimia tämän modeemin kanssa mutta saisiko sen toimimaan edes internet-APN:llä?

Katsokaa vaan moderaattorit profiilistani asiakasnumero tai suoraan tuon Savonmäen huipulla olevan tukiaseman asetukset? :) Kiitos!!

EDIT: kyllä jo eilen illalla hyppäsi download 290 megaan (300 megan liittymä) eli eiköhän se 5G:n yli täydy tulla vaikka LTE-H ei sitä kerro. Mutta APN siis internet eikä julkinen.  7 bandissa nyt kiinni (2,6 gigan taajuus).

EDIT2: en tiedä tekikö joku jo taikoja mutta APN:n vaihtaminen internet4:ään onnistuu, on julkinen IP ja nopeudet on kyllä systemaattisesti 290 megaa ja vasteaika 10-12ms. Hyvä Elisa!!

Moi,

 

Minulla on myös samanlaisia ongelmia Huawei CPE Win laitteen kanssa Espoon Satulamaakarintiellä. Edellinen kaapeliongelma ratkesi tuolla toisessa keskustelussa, mutta viime perjantai (9.10.) iltapäivän jälkeen liittymän nopeus on taas ollut 4G luokkaa nyt siis kolmatta päivää. Ennen hidastumista download oli siinä 500MBit/s kieppeillä, mutta nyt on koko ajan alle sataa. Liittymä on Elisan 5G 600M. Reitittimen olen bootannut ja nyt viimeksi kokeilin factory resettiä, mutta ilman että tilanne paranisi. Signaalitasot ovat hyvät niin kuin ne ovat alusta lähtien olleet. LTE-H Monitor näyttää seuraavaa:

Välillä reititin on mennyt Auto-tilassa itsekseen B20:lle ja vastaavasti nopeus on silloin vielä entistäkin huonompi. Nyt on ollut pakotettuna B3:lle. Eihän tämä 5G kokemus ole nyt ihan putkeen mennyt vaikka tuo kaapeliongelma olikin ihan oma vika. 

Moi,

 

Minulla on myös samanlaisia ongelmia Huawei CPE Win laitteen kanssa Espoon Satulamaakarintiellä. Edellinen kaapeliongelma ratkesi tuolla toisessa keskustelussa, mutta viime perjantai (9.10.) iltapäivän jälkeen liittymän nopeus on taas ollut 4G luokkaa nyt siis kolmatta päivää. Ennen hidastumista download oli siinä 500MBit/s kieppeillä, mutta nyt on koko ajan alle sataa. Liittymä on Elisan 5G 600M. Reitittimen olen bootannut ja nyt viimeksi kokeilin factory resettiä, mutta ilman että tilanne paranisi. Signaalitasot ovat hyvät niin kuin ne ovat alusta lähtien olleet. LTE-H Monitor näyttää seuraavaa:

Välillä reititin on mennyt Auto-tilassa itsekseen B20:lle ja vastaavasti nopeus on silloin vielä entistäkin huonompi. Nyt on ollut pakotettuna B3:lle. Eihän tämä 5G kokemus ole nyt ihan putkeen mennyt vaikka tuo kaapeliongelma olikin ihan oma vika. 

Kyllä näyttää erilaiselta sinun LTE-H monitori. Minulla on rastit 5G:n päällä ja se piirtää pelkästään 4G dataa. Jos siellä joku moderaattori kuulee niin katsokaa pliis toimiiko täällä Vaajakoskella 5G - kiitos!! Edelleenkin ettöä CPE Win modeemi kertoo että 5G kenttä on todella hyvä, mutta LTE-H monitori tai modeemin hallinta ei mainitse 5G:tä missään.

Käyttäjätaso 6
Kunniamerkki

Kyllä näyttää erilaiselta sinun LTE-H monitori. Minulla on rastit 5G:n päällä ja se piirtää pelkästään 4G dataa. Jos siellä joku moderaattori kuulee niin katsokaa pliis toimiiko täällä Vaajakoskella 5G - kiitos!! Edelleenkin ettöä CPE Win modeemi kertoo että 5G kenttä on todella hyvä, mutta LTE-H monitori tai modeemin hallinta ei mainitse 5G:tä missään.

Kyllä tuolla Vaajakosken alueella 5G:tä on. Ja toimiakin kyllä pitäisi :) https://elisa.fi/5g/5g-verkko

Kyllä näyttää erilaiselta sinun LTE-H monitori. Minulla on rastit 5G:n päällä ja se piirtää pelkästään 4G dataa. Jos siellä joku moderaattori kuulee niin katsokaa pliis toimiiko täällä Vaajakoskella 5G - kiitos!! Edelleenkin ettöä CPE Win modeemi kertoo että 5G kenttä on todella hyvä, mutta LTE-H monitori tai modeemin hallinta ei mainitse 5G:tä missään.

Kyllä tuolla Vaajakosken alueella 5G:tä on. Ja toimiakin kyllä pitäisi :) https://elisa.fi/5g/5g-verkko

 

Ollaan samaa mieltä että pitäisi toimia. Mutta otetaan nyt vielä selvää että toimiiko… Pääsetkö näillä käyntiin - minulle datat näyttävät yksinomaan 4G:ltä, esim. nuo SINR arvot ovat 4G kun 5G on paljon parempi kenttä. Miten saataisiin 5G päälle?

 

Nämä LTE-H monitorista:

Network:    elisa
MCC-MNC:    244-05
TAC:    34200
CellId:    901637
eNB Id:    3522 (sector 5)
UL:    1772,5 MHhz (band 3)
DL:    1867,5 MHhz (band 3)
Session:    0j 0h 59m

ja nämä CPE Win laitteen tiedoista:

 

CELL_ID

901637

RSRQ

-15.0dB

RSRP

-81dBm

RSSI

<=-113dBm

SINR

8dB

Langaton lähetysteho

PPusch:0dBm PPucch:0dBm PSrs:0dBm PPrach:1dBm

MCS:n ylöspäin yhteyden mod/demod

mcsUpCarrier1:26

MCS:n alaspäin yhteyden mod/demod

mcsDownCarrier1Code0:7 mcsDownCarrier1Code1:16

PLMN

24405

4G nous. siirtot. taajuus

17725

4G lask. siirtot. taajuus

18675

Band

3

 

 

 

Tänään aamulla näytti download nopeus palanneen takasin 0.5Gbit tasolle. Mitään en muuttanut reitittimessä eilisestä. Huonoimmillaan donwload oli eilen 10-20Mbit/s välillä, joten aika isoa tuntuu vaihteluväli olevan. 

Signaalitason käppyrä on aika tasaista eiliseen verrattuna, olisko bugi LTE-H Monitorissa, vai voiko olla jokin merkitsevä ero eiliseen.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +14

Kyllä näyttää erilaiselta sinun LTE-H monitori. Minulla on rastit 5G:n päällä ja se piirtää pelkästään 4G dataa. Jos siellä joku moderaattori kuulee niin katsokaa pliis toimiiko täällä Vaajakoskella 5G - kiitos!! Edelleenkin ettöä CPE Win modeemi kertoo että 5G kenttä on todella hyvä, mutta LTE-H monitori tai modeemin hallinta ei mainitse 5G:tä missään.

Kyllä tuolla Vaajakosken alueella 5G:tä on. Ja toimiakin kyllä pitäisi :) https://elisa.fi/5g/5g-verkko

 

Ollaan samaa mieltä että pitäisi toimia. Mutta otetaan nyt vielä selvää että toimiiko… Pääsetkö näillä käyntiin - minulle datat näyttävät yksinomaan 4G:ltä, esim. nuo SINR arvot ovat 4G kun 5G on paljon parempi kenttä. Miten saataisiin 5G päälle?

 

Nämä LTE-H monitorista:

Network:    elisa
MCC-MNC:    244-05
TAC:    34200
CellId:    901637
eNB Id:    3522 (sector 5)
UL:    1772,5 MHhz (band 3)
DL:    1867,5 MHhz (band 3)
Session:    0j 0h 59m

ja nämä CPE Win laitteen tiedoista:

 

CELL_ID

901637

RSRQ

-15.0dB

RSRP

-81dBm

RSSI

<=-113dBm

SINR

8dB

Langaton lähetysteho

PPusch:0dBm PPucch:0dBm PSrs:0dBm PPrach:1dBm

MCS:n ylöspäin yhteyden mod/demod

mcsUpCarrier1:26

MCS:n alaspäin yhteyden mod/demod

mcsDownCarrier1Code0:7 mcsDownCarrier1Code1:16

PLMN

24405

4G nous. siirtot. taajuus

17725

4G lask. siirtot. taajuus

18675

Band

3

 

 

 

 

Eipä näy 5G:stä signaaliarvoja ollenkaan. Mikä 5G-liittymä sulla on? Oletko päivittänyt sen 4G-liittymästä 5G:ksi vai onko kyseessä kokonaan uusi 5G-liittymä? Elisalla ollut jonkun verran SIM-päivityksien kanssa ongelmia.

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

Kyllä näyttää erilaiselta sinun LTE-H monitori. Minulla on rastit 5G:n päällä ja se piirtää pelkästään 4G dataa. Jos siellä joku moderaattori kuulee niin katsokaa pliis toimiiko täällä Vaajakoskella 5G - kiitos!! Edelleenkin ettöä CPE Win modeemi kertoo että 5G kenttä on todella hyvä, mutta LTE-H monitori tai modeemin hallinta ei mainitse 5G:tä missään.

Kyllä tuolla Vaajakosken alueella 5G:tä on. Ja toimiakin kyllä pitäisi :) https://elisa.fi/5g/5g-verkko

 

Ollaan samaa mieltä että pitäisi toimia. Mutta otetaan nyt vielä selvää että toimiiko… Pääsetkö näillä käyntiin - minulle datat näyttävät yksinomaan 4G:ltä, esim. nuo SINR arvot ovat 4G kun 5G on paljon parempi kenttä. Miten saataisiin 5G päälle?

 

Nämä LTE-H monitorista:

Network:    elisa
MCC-MNC:    244-05
TAC:    34200
CellId:    901637
eNB Id:    3522 (sector 5)
UL:    1772,5 MHhz (band 3)
DL:    1867,5 MHhz (band 3)
Session:    0j 0h 59m

ja nämä CPE Win laitteen tiedoista:

 

CELL_ID

901637

RSRQ

-15.0dB

RSRP

-81dBm

RSSI

<=-113dBm

SINR

8dB

Langaton lähetysteho

PPusch:0dBm PPucch:0dBm PSrs:0dBm PPrach:1dBm

MCS:n ylöspäin yhteyden mod/demod

mcsUpCarrier1:26

MCS:n alaspäin yhteyden mod/demod

mcsDownCarrier1Code0:7 mcsDownCarrier1Code1:16

PLMN

24405

4G nous. siirtot. taajuus

17725

4G lask. siirtot. taajuus

18675

Band

3

 

 

 

 

Tarkastin liittymäsi, siinä oli 5G ihan oikein sallittuna ja myös meidän tietojemme mukaan liittymäsi näyttäisi käyttäneen dataa 5G:n kautta :thinking:  Minäpäs vielä tutkin hieman tilannetta tätä kautta, palailen asiaan!

Käyttäjätaso 7
Kunniamerkki +21

@Vaajis - tutkin asiaa ja tosiaan meidän tietojemme mukaan liittymäsi kyllä käyttää 5G-puolen dataa. Se, miksi tuo LTE-H Monitor kertoo laitteesi siirtävän dataa 4G:n kautta johtuu todennäköisesti siitä, että vielä toistaiseksi 5G-verkko tarvitsee 4G:tä toimiakseen. Käytännössä siis 5G-laitteen pääsy verkko tapahtuu 4G-verkon kautta, jonka jälkeen yhteys siirtyy 5G:lle. Tässä on kyseessä ns. non-standalone 5G. Myöhemmin toki tulee myös näitä standalone 5G-verkkoja, jossa yhteys muodostuu kokonaan 5G:n kautta. :slight_smile:

@Vaajis - tutkin asiaa ja tosiaan meidän tietojemme mukaan liittymäsi kyllä käyttää 5G-puolen dataa. Se, miksi tuo LTE-H Monitor kertoo laitteesi siirtävän dataa 4G:n kautta johtuu todennäköisesti siitä, että vielä toistaiseksi 5G-verkko tarvitsee 4G:tä toimiakseen. Käytännössä siis 5G-laitteen pääsy verkko tapahtuu 4G-verkon kautta, jonka jälkeen yhteys siirtyy 5G:lle. Tässä on kyseessä ns. non-standalone 5G. Myöhemmin toki tulee myös näitä standalone 5G-verkkoja, jossa yhteys muodostuu kokonaan 5G:n kautta. :slight_smile:

Kiitos, mahtavaa toimintaa! :clap_tone3: Ja toiminnassa ei tosiaan ole valittamista.

Sellainen tieto kanssasurffaajille (joilla julkinen ip?), että minulla selvästikin pitää olla CPE Win asetuksissa kohdassa mobiiliverkko kohta “automaattinen verkon valinta” poissa. Jos se on päällä, niin en tiedä mitkä asetukset ottaa (ehkä ainoan toisen vaihtoehdon jossa jokin auto-tila eikä esim. APN internet), ja nopeudet tippuu 290 megasta 90:een - eli otaksun että silloin on vain 4G päällä. Vasteaika pomppaa samalla 11-12:sta 18:aan. Mutta kun ottaa automaattisen verkon valinnan pois ja buuttaa koneen niin nopeudet palautuu. 

Minulla on sama modeemi ja täsmälleen sama ongelma.

---

Voisitteko katsoa, saisiko tämänkin ongelman ratkaistua tukiaseman toimenpiteillä?

 

EDIT/ Poistettu asiakastiedot julkisesta keskustelusta. -MiikaMoi

Hei,

 

Joo minulla samaa ongelmaa. Modeemi Huawei CPE Win

H312-371 Ulkomodeemi antennimastossa.  Telian 4G antenni tosi kaukana verrattuna Elisan 5G/4G antenniin meidän asunnosta. Telian 100M liittymällä sain jopa yli 100Mbps. Nyt tänään hain Elisan 300M liittymän ja ainoastaan Upload Speed on jonkinlainen eli 50Mpbs mutta download on tällä hetkellä 12.72Mbps. Signaalitasot liitekuvassa Elisan antenniin. Jotain on tuossa pielessä. Vaihdoin juuri vielä liittymän 600M versioon, josko sitten alkaisi toimia 🙂 Julkinen IP välttämätön eli APN yhteysosoitteena internet4.  PS. Huomasin että Saviontiellä, Keravalla kaivetaan tietoliikennekaapelia maahan, mutta DNA / Elisa /Telia aspa ei tiennyt siitä vielä mitään. Toivottavasti parantaa tuo kaapeli Elisan yhteyksiä...

 

 

 

Ei ole meillä nopeudet muuttuneet … nyt oon roikkunut vikailmoituspuhelimessa(ASPA ei osannut auttaa ja suositteli soittamaan vikailmoituksiin)  ja kohta en enää jaksa tänä iltana ootella kun pitää kattoo vain elämää :)  Pitäisiköhän päivittää 50M liittymään tuo 600M liittymä :) Hitsin kallin modeemi vaan roikkuu sitten antennimastossa kun 50M nopeuksiin olisi päässy halvalla sisämodeemillakin.Turhaa maksaa n.15€/kk lisää, jos siitä ei ole lisäarvoa? Olisin kuvitellut päivittäväni 1000M liittymään nopeushuumassa, mutta ei tää nyt ihan siltä näytä että ei ainakaan nyt taida toteutua.

Käyttäjätaso 5

Ei ole meillä nopeudet muuttuneet … nyt oon roikkunut vikailmoituspuhelimessa(ASPA ei osannut auttaa ja suositteli soittamaan vikailmoituksiin)  ja kohta en enää jaksa tänä iltana ootella kun pitää kattoo vain elämää :)  Pitäisiköhän päivittää 50M liittymään tuo 600M liittymä 🙂 Hitsin kallin modeemi vaan roikkuu sitten antennimastossa kun 50M nopeuksiin olisi päässy halvalla sisämodeemillakin.Turhaa maksaa n.15€/kk lisää, jos siitä ei ole lisäarvoa? Olisin kuvitellut päivittäväni 1000M liittymään nopeushuumassa, mutta ei tää nyt ihan siltä näytä että ei ainakaan nyt taida toteutua.

Hmm ymmärrän kyllä tästä koituvan harmin, niin mielellään selvitetään vielä tätä hidastelun syytä. Nappaisitko vielä meille moderaattoreille yksityiviestiä niin katsotaanhan noita yhteyksiä sekä laitteen toimintaa myös pinnan alta. 🤔

Osallistu keskusteluun