Skip to main content
Vastattu

Julkinen IP ei tule käyttöön


Oliko tästä hyötyä?
Näytä ensimmäinen kirjoitus

Tämä keskustelu on suljettu, eikä tätä voi kommentoida.

Kokeile löytyisikö samasta aiheesta toinen tai uudempi keskustelu.
Jos keskustelua tai vastausta ei löytynyt, aloita uusi keskustelu.

HAE KESKUSTELUISTA

Forum|alt.badge.img+21
Kiviukko kirjoitti:
Keinotekoinen kirjoitti:
Kiviukko kirjoitti:
Burnett kirjoitti:
timpaan kirjoitti:

Moi,

 

Olen ottanut käyttöön julkisen IP:n tarjoavan lisäpalvelun mobiililaajakaistaliittymässäni. Olen myös vaihtanut modeemin/reitittimen asetukset ohjeiden mukaisesti: Mobiililaajakaistan julkinen IP-osoite - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

APN: internet4 (autentikaatio pakotettu PAP ohjeen taulukon perusteella, kokeiltu myös automaatilla)

Buutattu useamman kerran, mutta sitkeästi reitittimen WAN IP:ksi tulee näkyviin 10-sarjan osoite. Eikös tuossa pitäisi näkyä se julkinen IP minkä on saanut? Asiakaspalvelu osasi vahvistaa että palvelu on tilattu ja aktiivinen, mutta heillä ei aseita sen enempään.

 

Lisätieto: reititin Huawei 5G CPE Pro

 

reitittimen tieto WAN:ista
asetettu APN-profiili

 


Hei @timpaan ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Huomasin, että olit laittanut asiakasnumerosi jo profiilitietoihisi. 🙂 Liittymälle täytyy tehdä toimenpide täältä käsin ja liittymä putoaa tämän vuoksi verkosta pois ja reitittimen käynnistäminen uudelleen pitää tehdä tämän jälkeen. Voidaanko tehdä toimenpide miten, ettei käyttö häiriinny muuten?

Hei, mullakin on sama ongelma. OmaElisa näyttää että julkinen ip on käytössä, ja reitittimen apn on vaihdettu internet4. Hostname näyttää xx-xx-xx-xxx.nat.elisa-mobile.fi ja konsolissa nat-tyyppi 3. Reititin resetattu useemman kerran eikä mitään vaikutusta.

Vastailinkin sulle toisen ketjun puolella. Sopiikos jos tehdään toimenpide liittymälle, tämä aiheuttaa lyhyen katkoksen jonka jälkeen reititin pitää käynnistellä uudelleen? 🙂

Juu kyllä sopii

Korjailtu, käynnistelehän reititin vielä uudelleen 🙂

 

 

EDIT 28.3.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


  • Keskustelija
  • 12. syyskuuta 2022

Hei.

Katkos on ok.


  • Keskustelija
  • 12. syyskuuta 2022
Keinotekoinen kirjoitti:
Kiviukko kirjoitti:
Keinotekoinen kirjoitti:
Kiviukko kirjoitti:
Burnett kirjoitti:
timpaan kirjoitti:

Moi,

 

Olen ottanut käyttöön julkisen IP:n tarjoavan lisäpalvelun mobiililaajakaistaliittymässäni. Olen myös vaihtanut modeemin/reitittimen asetukset ohjeiden mukaisesti: Mobiililaajakaistan julkinen IP-osoite - Elisa ja Saunalahti asiakaspalvelu

APN: internet4 (autentikaatio pakotettu PAP ohjeen taulukon perusteella, kokeiltu myös automaatilla)

Buutattu useamman kerran, mutta sitkeästi reitittimen WAN IP:ksi tulee näkyviin 10-sarjan osoite. Eikös tuossa pitäisi näkyä se julkinen IP minkä on saanut? Asiakaspalvelu osasi vahvistaa että palvelu on tilattu ja aktiivinen, mutta heillä ei aseita sen enempään.

 

Lisätieto: reititin Huawei 5G CPE Pro

 

reitittimen tieto WAN:ista
asetettu APN-profiili

 


Hei @timpaan ja tervetuloa OmaYhteisöön!

Huomasin, että olit laittanut asiakasnumerosi jo profiilitietoihisi. 🙂 Liittymälle täytyy tehdä toimenpide täältä käsin ja liittymä putoaa tämän vuoksi verkosta pois ja reitittimen käynnistäminen uudelleen pitää tehdä tämän jälkeen. Voidaanko tehdä toimenpide miten, ettei käyttö häiriinny muuten?

Hei, mullakin on sama ongelma. OmaElisa näyttää että julkinen ip on käytössä, ja reitittimen apn on vaihdettu internet4. Hostname näyttää xx-xx-xx-xxx.nat.elisa-mobile.fi ja konsolissa nat-tyyppi 3. Reititin resetattu useemman kerran eikä mitään vaikutusta.

Vastailinkin sulle toisen ketjun puolella. Sopiikos jos tehdään toimenpide liittymälle, tämä aiheuttaa lyhyen katkoksen jonka jälkeen reititin pitää käynnistellä uudelleen? 🙂

Juu kyllä sopii

Korjailtu, käynnistelehän reititin vielä uudelleen 🙂

Nyt toimii, kiitos paljon! :)

 

 

EDIT 28.3.2023 // siirretty täältä aiempaan keskusteluun samasta aiheesta -draakki

 


Moi,

tehdasasetusten palautuksen jälkeen sain portit auki. Kiitos.

terv. Kimmo


Lautturi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 13. syyskuuta 2022
luka20 kirjoitti:

Hei.

Katkos on ok.

Nytpä on toimenpiteet tehty! Koitappas bootata laitteet ja katsotaan toimiiko 😊


  • Keskustelija
  • 13. syyskuuta 2022

Hei.

Nyt toimii. Kiitos.


  • Keskustelija
  • 13. syyskuuta 2022

Hei. Minulla pitäisi saada julkinen IP osoite muutettua ja sen myötä NAT tyyppi vaihdettua. Julkinen IP osoite on jo tilattu ja koiteettu muuttaa APNää internet4 mutta ei tallenna muutoksia. Voisiko sieltä Elisan päästä tehdä asialle jotain?


Sokrates
  • 13. syyskuuta 2022
Rexsa kirjoitti:

Hei. Minulla pitäisi saada julkinen IP osoite muutettua ja sen myötä NAT tyyppi vaihdettua. Julkinen IP osoite on jo tilattu ja koiteettu muuttaa APNää internet4 mutta ei tallenna muutoksia. Voisiko sieltä Elisan päästä tehdä asialle jotain?

Modeemit eivät yleensä anna muuttaa APN-asetuksia , jos yhteys on päällä.

Katkaise verkkoyhteys ensin ja muuta APN tai sitten luo kokonaan uusi yhteysprofiili ja aseta se oletukseksi sekä buuttaa modeemi.


Forum|alt.badge.img+21

@Rexsa, onnistuiko Sokrates:n ohjeilla? 🙂


aramis
  • Keskustelija
  • 22. syyskuuta 2022

Olen myös tilannut julkisen IP:n ja tehnyt muuttanut oletusprofiiliksi ohjeiden mukaan APN:n internet4 ja käynnistänyt modeemin uudestaan. Ei näytä kuitenkaan julkinen IP toimivan.

Reititin Huawei 5G CPE Pro 2

Pitäisikö siis Elisan päässä tehdä jotain asialle? Asiakasnumero on profiilissani.


Sama juttu…
Julkinen IP tilattu, APN muutettu.
NAT 3 edelleen tilana

Reititin 4G Kotiboksi Huawei B525


aramis
  • Keskustelija
  • 26. syyskuuta 2022

Löytyyköhän tähän ongelmaan jotain ratkaisua?

aramis kirjoitti:

Olen myös tilannut julkisen IP:n ja tehnyt muuttanut oletusprofiiliksi ohjeiden mukaan APN:n internet4 ja käynnistänyt modeemin uudestaan. Ei näytä kuitenkaan julkinen IP toimivan.

Reititin Huawei 5G CPE Pro 2

 


Lautturi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 27. syyskuuta 2022

@aramis & @Pelaajajamppa , käynnistäkääpäs nyt laitteet uudelleen. Tein pari taikatemppua liittymille. Katsotaan josko toimisi 😊


aramis
  • Keskustelija
  • 27. syyskuuta 2022

Kiitos @Lautturi, nyt toimii!


  • Tulokas
  • 2. lokakuuta 2022

 Lisäsin asiakasnumeron profiiliin. Liittymään saa tehdä tarvittavat toimenpiteet milloin vain. Tilasin julkisen ip:n jo.


  • Tulokas
  • 2. lokakuuta 2022

Minullakin sama ongelma eli julkinen ip tilattu ja apn vaihdettu, mutta ip ei toimi. Asiakasnumero löytyy profiilista ja toimenpiteet voi tehdä milloin vain.


Forum|alt.badge.img+21
Tanzzy kirjoitti:

 Lisäsin asiakasnumeron profiiliin. Liittymään saa tehdä tarvittavat toimenpiteet milloin vain. Tilasin julkisen ip:n jo.

tki60 kirjoitti:

Minullakin sama ongelma eli julkinen ip tilattu ja apn vaihdettu, mutta ip ei toimi. Asiakasnumero löytyy profiilista ja toimenpiteet voi tehdä milloin vain.

Korjattu! Käynnistelkää reititintä vielä uudestaan ja varmistelkaa, että internet4 on asetettu APN:ksi 🙂


  • Tulokas
  • 3. lokakuuta 2022

Paljon kiitoksia


  • Osallistuja
  • 9. marraskuuta 2022

@Lautturi Moi, minullakin tämän kanssa ongelma, olen päivittänyt reitittimen asetuksiin tuon Internet4, mutta silti esim. PS5 näyttää NAT Type 3, kun tämän tein ensimmäisen kerran niin silloin pleikassa muuttu NAT Type 2:ksi, mutta nyt on itestään mennyt takas Type 3.


Sama ongelma myös täällä. Reititin on zte MC801A. Apn on vaihdettu internet4 mutta wan ip silti yksityinen.


Lautturi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 10. marraskuuta 2022

Moikka @The0z ja @KattiMatti73 ! Tein täältä nyt hieman toimenpiteitä. Käynnistäkää reitittimet uudelleen ja katsotaan lähtisikö julkiset IP:t taas kulkemaan 😊


@Lautturi Nyt ei toimi netti ollenkaan😅 Reititin näyttää punaista valoa ja asetuksissa lukee limited service.


Lautturi
Elisalainen
Forum|alt.badge.img+12
  • Elisalainen
  • 10. marraskuuta 2022

@KattiMatti73 Soitinkin sinulle ja saatiinkin homma kuntoon 👍


  • Keskustelija
  • 14. marraskuuta 2022

Moi,
Liitytään tänne jonon jatkoksi.
JulkinenIP palvelu lakkasi toimimasta ihan näinäpäivinä ja APN vaihtaminen ja IPV4&6 pyörittäminen ohjeiden mukaan ei anna muutosta.

Millään en saa IPV6 osoitetta näkymään, ja kaikilla asetuksilla tulee vain nat.elisa-mobile.fi verkosta osoite.

Asiakaspalvelun chatti ei osannut auttaa muutakun, että “on sulla kaikki oikein”.

Ajattelin jopa, sulkevani palvelun ja avaavani uudestaan, mutta tässähän on perinteinen 2vko irtisanomisaika.

 


Sokrates
  • 14. marraskuuta 2022
TManne kirjoitti:

Moi,
Liitytään tänne jonon jatkoksi.
JulkinenIP palvelu lakkasi toimimasta ihan näinäpäivinä ja APN vaihtaminen ja IPV4&6 pyörittäminen ohjeiden mukaan ei anna muutosta.

Millään en saa IPV6 osoitetta näkymään, ja kaikilla asetuksilla tulee vain nat.elisa-mobile.fi verkosta osoite.

Asiakaspalvelun chatti ei osannut auttaa muutakun, että “on sulla kaikki oikein”.

Ajattelin jopa, sulkevani palvelun ja avaavani uudestaan, mutta tässähän on perinteinen 2vko irtisanomisaika.

 

Hmmmm…

Käsittääkseni IPv6 on jo luonnostaan julkinen. Vain IPv4 tarvitsee lisäpalvelun aktivoimisen.

Julkinen vaihtuva IP-osoite aktivoidaan/deaktivoidaan Oma Elisassa itsepalveluna ja sen suhteen ei ymmärtääkseni ole mitään irtisanomisaikoja. No satavarma en ole , kun itsellä ei palvelua ole.

Kokeilepa napata Oma Elisasa kruksi siitä lisäpalvelusta pois ja resetoi modeemi. Sitten laita kruksi takaisin sekä konffaa modeemi julkiselle IP:lle.